• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gezamenlijke Opel-PSA B-segmenter nu al geschrapt

Auteur: sir_smokalot, gepost 12 december 2013 om 17:33 – 5 Reacties

CEO


Weet je nog, die urban B-segmenter die Opel en Peugeot-Citroën samen gingen maken? Die komt er niet.

Voor de neutrale toeschouwer lijkt het er op dat de koers van het GM-PSA samenwerkingsverband meer zwalkt dan een oostblok-voetballer (of Russische diplomaat) met 10 wodka in zijn mik op een willekeurige avond.

Het laatste nieuws van de gelegenheidscoalitie is dat er automotive abortus is gepleegd op hun gezamenlijke model in het (urban) B-segment. We zagen het al aankomen, en nu hebben beide partijen de figuurlijke kleerhanger/breinaald ter hand genomen en het prille project voortijdig onklaar gemaakt.

Hiermee samenhangend: ook de gezamenlijk te ontwikkelen kleine benzinemotor komt er niet. Dit allemaal na ‘een gedetailleerde evaluatie’. Zeg, prutsers, als je nou die evaluatie eens doet voordat je van alles publiekelijk aankondigt, dan scheelt dat weer gezichtsverlies. ’t is maar een ideetje.

De gezamenlijke B-MPV multi-purpose vehicle en C-CUV crossover-utility vehicle gaan echter nog wel door. Ook heeft minderheidsaandeelhouder (7%) GM groen licht gegeven voor een PSA-deal met het Chinese Dongfeng. Dit concern kan en wil kennelijk een fiks deel (20%) van PSA voor een prikkie kopen. Niet geheel zonder risico, maar het kan goed uitpakken. Kijk maar naar wat Sergio Marchionne bij Chrysler voor elkaar heeft gekregen.

Als de Dongfeng-deal, waarbij ook de Franse staat een deel van PSA in handen krijgt/houdt, doorgaat, dan is PSA na Volvo en MG-Rover het volgende traditioneel Europese autoconcern waar een Chinese partij een vinger in de pap krijgt.

Ook aardig om te vermelden: de CEO’s van beide moederconcerns, Dan Akerson en Philippe Varin, stappen binnen afzienbare tijd op (l’histoire se répète?). Het is aan hun opvolgers, Mary Barra en de gevallen Renault-engel Carlos Tavares (die eigenlijk op Barra’s baantje aasde), om de samenwerking verder gestalte te geven.

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Video: Dame scheurt veel te hard over krappe weg
  • Europese ‘Kei Car-categorie’ blijkt stimulans voor meer elektrische crossovers
  • Ineens is je auto geen youngtimer meer, wat zijn je opties?
  • Nederlandse overheid wil MEER 130 km/u-snelwegen!
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Citroen, GM, Opel, Peugeot, psa, saic

Vorig bericht: « Smart ForTwo – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Ginger-komiek trollt politie met iPhone-koekjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. apos1 zegt

    12 december 2013 om 17:41

    Saab is toch ook in min of meer chinese handen?

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 december 2013 om 18:10

      @apos1: ‘Saab’, zijnde het autobedrijf dat jij bedoelt, bestaat niet meer. Enkele Chinese bedrijven heeft een paar restjes ervan opgekocht (oude modellen, oude chassis’, oude gebouwen,…). Dat is het enige wat ze in handen hebben…

      Login om te reageren
  2. rob68 zegt

    12 december 2013 om 17:47

    Denk dat ik ook maar eens een autoconcern CEO word, lekker brabbelen en domme foutjes maken en er dan ook nog geld mee verdienen.

    Login om te reageren
    • autoinfo zegt

      20 december 2013 om 12:35

      @rob68: Foutjes maken we allemaal, maar bij de één is het fataler dan bij andere.

      Toch zou ik ook wel een CEO van Opel willen zijn hoor! Heerlijk baantje

      Login om te reageren
  3. bmwe46csl zegt

    14 december 2013 om 21:18

    Was dat een soort landwind geworden?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North