Dat je nog ooit een 911 zou kopen voor het gunstige onderhoud.
We weten niet precies wat de Tesla Model 3, de Duitse TÜV heeft misdaan, maar het moet wel iets vreselijks zijn. Al voor het tweede jaar op rij maken de Duitse keurmeesters slechte reclame voor de EV. Aan de andere kant wordt de Porsche 911 Carrera de hemel in geprezen. Dat vinden we terug in het jaarrapport met daarin de meest en minst afgekeurde auto’s.
De TÜV bekijkt de resultaten van de Hauptuntersuchung, oftewel de algemene keuring. Van de 111 geteste modellen tot drie jaar oud is de Model 3 het vaakst afgekeurd. 14,2 procent van de geteste voertuigen komt na drie jaar niet door de eerste keuring dankzij aanzienlijke gebreken. Ook onder de auto’s die vier tot vijf jaar oud zijn, scoort de goedkoopste Tesla het slechtst. Maar liefst een op de vijf Model 3’s uit deze leeftijdscategorie heeft aanzienlijke gebreken bij de keuring.
Veelvoorkomende problemen bij EV’s
Wat zijn die gebreken dan waardoor de Tesla zakt voor het examen? TÜV-baas Joachim Bühler legt het uit. “De asophangingen van veel elektrische auto’s kunnen het hoge gewicht van de aandrijfaccu niet aan en slijten voortijdig. De remmen van EV’s worden minder vaak gebruikt vanwege recuperatie. Het resultaat: de remschijven vertonen defecten en de remfunctie verslechtert”, zegt de voorzitter.
Daarnaast is er ook een specifiek minpunt aan de Tesla Model 3 volgens de baas van de TÜV: “Naast mankementen aan de remmen en assen kent de Tesla ook bijzonder veel verlichtingsdefecten. Dit duidt op tekortkomingen in service en onderhoud.” Let hier dus op wanneer je besluit om een tweedehands Model 3 te kopen.
Weinig onderhoud? Koop een 911
Natuurlijk is er ook wat positiefs te melden. Zo heeft de auto die het minst wordt afgekeurd, de Honda Jazz, maar 2,4 procent van de tijd aanzienlijke gebreken. Nog leuker wordt het wanneer je kijkt naar auto’s van vier jaar of ouder. In de categorieën tot en met 13 jaar heeft de Porsche 911 Carrera het minst te maken met afkeuringen. De eerste exemplaren van de 992 Carrera komen in maar 3,1 procent van de gevallen niet door de keuring. Bij de wat jongere 991 Carrera’s is dat 4 procent, vanaf 10 jaar oud 5,6 procent en vanaf 12 jaar bedraagt het percentage 7,9 procent.
Mocht je je partner nog over moeten halen om een 911 Carrera te kopen, dan is dit een prima argument. Bedank ons later maar.
Foto: Tesla Model 3 gespot door @sanderstline
Dutchdriftking zegt
Nogal logisch toch? In Duitsland ga je over het algemeen eerst naar een garage voor onderhoud, en daarna naar TUV voor de keuring. De 911 rijders zullen veelal liefhebbers zijn die na een prijzig bezoekje bij de Porsche dealer de TUV formaliteit afhandelen. De Model 3 rijders gaan op goed geluk rechtstreeks naar de keuring, en dan gaat het wel eens mis.
b00st zegt
“verlichtingsdefecten”, oftewel slecht afgestelde lichten. Daar staan ze bekend voor, ja. Maar, in België mocht een kennis gewoon tijdens de keuring de lichten afstellen (kan met de knopjes op het stuur) tot het gewenste resultaat.
hehe zegt
Links of rechtsom blijft het een tekortkoming in service en onderhoud.
Vind trouwens dat ik bij Teslas ook wel vaak kapotte derde remlichten zie, waarbij 1 of meerdere ledjes het niet doen.
Kan zijn dat dat met name Model S is.
dolledries zegt
Kapotte verlichting zie je heel veel bij VW’s
JelmerS zegt
Voor de afschrijving kan je tegenwoordig ook maar beter die 911 nemen…
MarcoM zegt
De meeste Porsche rijders koesteren hun auto en komt regelmatig bij de dealer voor onderhoud. De Tesla rijder, die rijdt net zo lang tot er iets aan gaat mankeren, dat is het verschil.
cossiekiller zegt
Toen ik de titel las dacht ik dat je een Porsche 911 kon kopen met het geld van je occasie Model 3. Ik had al interesse…