• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Ferrari al in de jaren ’90 een driecilinder bouwde

Auteur: Dizono, gepost 2 juli 2015 om 20:45 – 28 Reacties

Ferrari Driecilinder


Jullie lopen massaal te klagen als BMW een 1.5 driecilinder turbo in de 2-serie Coupe lepelt, maar Ferrari ontwikkelde al halverwege de jaren ’90 een 1346cc driecilinder. Je leest het goed: Ferrari! Maar waarom dan?

Ferrari heeft door de jaren heen flink geëxperimenteerd met verschillende motorlayouts. Natuurlijk de Dino V6, V8 en uiteraard de V12, maar bijvoorbeeld ook de flat-12 uit de Testarossa en de door Lampredi ontwikkelde vier- en zes-in-lijnmotoren waarmee het merk in de jaren ’50 succes had in onder andere de Formule 2 en 1. Bijzonder is ook het prototype dat Lampredi in 1955 bouwde: een 2493cc tweecilinder lijnmotor. Blijkbaar werkte het prototype niet naar behoren, want tot productie leidde het nooit. Wel patenteerde Ferrari vorig jaar nogmaals een tweecilinder.

Van twee- tot twaalfcilinders dus, lijn, plat en in V, Ferrari bouwde ze allemaal. Enige overeenkomst is dat ze allen een even aantal cilinders hebben. Bijna allemaal dan. In het Enzo Ferrari Museum tref je namelijk de F134 uit 1994 ofwel een drie-in-lijn met 1346cc en een vermogen van 130 pk bij 5000 tpm. Daarmee hebben we alle gekkigheid nog niet gehad, het blok is namelijk een tweetakt!

Ferrari F134
Ferrari’s experimentele driecilinder: de F134

Wat was Ferrari van plan? Wilden ze een stadsauto gaan uitbrengen, voorzagen ze de downsizing-trend of hadden ze het plan gevat motorfietsen te gaan bouwen? Niets van dat alles. En dat is eigenlijk wel jammer, want de waarheid is net wat minder spectaculair dan het idee van een downsize-Ferrari of Ducati-concurrent.

Deze F134 werd namelijk maar met één doel gemaakt: onderzoek doen naar het behalen van een zo hoog mogelijk specifiek vermogen. Met bijna 100 pk per liter bij slechts 5000 toeren, presteert dit blokje dus heel aardig. En toch, wat zou er gebeuren wanneer je dit blokje in een Alfa Romeo Mito lepelt in plaats van een Twin-Air, of dat je BMW’s driecilinder met 136 pk vervangt voor deze driepitter uit Maranello?

Voor de brommerrijders onder ons: Ferrari bouwde in 1992 zelfs een 290 cc ééncilinder F1-motor, puur en alleen om de verschillende onderdelen te kunnen testen. Dit kunststukje met vier kleppen doet -zonder hulp van een turbo- toch al 60 pk. Wie had ooit gedacht dat je 60 pk voor een Ferrari-blok heel behoorlijk zou vinden?

Ook interessant!

  • Video: Ferrari V12 klinkt hemels!
  • 'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'
    'Ferrari heeft nieuwe manier gevonden om V12 levend te houden'
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, motor, Techniek

Vorig bericht: « Giorgetto Giugiaro vertrekt bij zijn eigen ItalDesign
Volgend bericht: Engeland in de ban van de Opel Corsa en Astra-terreur »

Lees Interacties

Reacties

  1. jordip zegt

    2 juli 2015 om 20:50

    Mooi stuk van het mooiste merk te wereld. Meer van dit graag

    Login om te reageren
    • eferrari zegt

      2 juli 2015 om 21:03

      @jordip: inderdaad een mooi stukje vol leuke interessante informatie!

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 juli 2015 om 21:41

      @jordip: het is inderdaad een mooi stukje, maar mooiste merk….

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        2 juli 2015 om 22:17

        @dutchdriftking: Daar valt over te twisten inderdaad. Hoewel ik Ferrari-liefhebber ben, vind ik het zeker niet het mooiste merk van de wereld. En dat komt met name door de arrogante houding van die Italianen.

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          2 juli 2015 om 22:18

          @berlinetta: Precies! Laat ze eens op bezoek gaan in Japan!

          Login om te reageren
          • moatie zegt

            2 juli 2015 om 23:26

            @dutchdriftking: Maar dan ook alleen vanwege de arrogantie! Verder he-le-maal niets;)

            Login om te reageren
        • jordip zegt

          2 juli 2015 om 22:49

          @berlinetta: ik vind die Italiaanse flair juist passend en typerend. Hoort ook bij het imago van een Italiaanse autofabrikant vind ik. Maar zoals je zegt, er valt over te twisten inderdaad.

          Login om te reageren
          • Arnoud zegt

            3 juli 2015 om 06:52

            @jordip:
            Kuch kuch kuch!!! Sorry, ik verslikte mij in mijn koffie… Flair? Ferrari en flair???

            Wanneer je zelf mensen selecteert die jouw producten mogen kopen dan heb je in mijn ogen geen flair maar dan heb je het hoog in je bol.

            Login om te reageren
  2. r32t zegt

    2 juli 2015 om 21:03

    Leuk om te lezen! Goed artikel!

    Login om te reageren
  3. alfablog zegt

    2 juli 2015 om 21:04

    Dit zijn de leuke berichten!

    Login om te reageren
  4. FB_100002177943068 zegt

    2 juli 2015 om 21:12

    hoeveel koppel?? zal wel niet van de plek komen in een auto, en dat ferrari het niet heeft gebruikt is een teken dat alle auto’s met 3 cylinders of minder zuigen

    Login om te reageren
    • singer911 zegt

      2 juli 2015 om 21:24

      @FB_100002177943068: wat is dat nou weer voor een kromme redenatie?

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        2 juli 2015 om 21:43

        @singer911: De logica ontbreekt al net als in zijn username.

        Login om te reageren
    • bassx zegt

      3 juli 2015 om 17:38

      @FB_100002177943068: snel terug af naar je 101 natuurkunde. Het is niet koppel dat je van a naar b brengt met een bepaalde snelheid. Koppel is een kracht, geen arbeid en geen energie/vermogen.

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    2 juli 2015 om 21:41

    Mooie techniek!

    Login om te reageren
  6. phdg zegt

    2 juli 2015 om 21:48

    Iemand een idee waarom er een getande (distributie)riem te zien is als het om een 2-takt gaat?

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      2 juli 2015 om 22:12

      @phdg: Er zijn ook 2takt motoren met uitlaatkleppen. Zeker bij 2takt diesel motoren zijn uitlaat kleppen redelijk gebruikelijk.

      Login om te reageren
  7. thijse zegt

    2 juli 2015 om 22:17

    Op zich is 130pk uit een 1300cc 2takt niet zo schokkend. Maar er lijkt wel een soort cilinderkop op te zitten. Misschien een aangebouwde compressor?

    Hier heb je betere foto’s [url=http://forums.autosport.com/topic/48147-strange-ferrari-engine//]klik[/url]

    Login om te reageren
  8. jorden zegt

    2 juli 2015 om 23:14

    Geloof dat we wel kunnen stellen dat het een buitengewoon vruchtbaar test project is geweest…

    Login om te reageren
    • jordip zegt

      2 juli 2015 om 23:27

      @jorden: meten is weten zegt men….

      Login om te reageren
  9. philipf zegt

    3 juli 2015 om 04:37

    Wouw! Dat wist ik nog niet!

    Login om te reageren
  10. centho zegt

    3 juli 2015 om 07:39

    Owh wat gaat opa’s brommobiel er ineens als een haas vandoor.

    Login om te reageren
  11. c-ad zegt

    3 juli 2015 om 08:29

    Voorsprong door techniek :)

    Login om te reageren
  12. Martini8v zegt

    3 juli 2015 om 09:20

    plaatje:

    http://www.velocetoday.com/wp-content/uploads/2014/11/F134-3-CYLINDER-1200.jpg

    Login om te reageren
  13. schellekens006 zegt

    3 juli 2015 om 11:12

    Wat een gekkigheid allemaal… moet niet gekker worden straks hebben ze nog 50cc 1 cilinder gebouwd met een malossi uitlaat.

    Login om te reageren
    • ropp zegt

      3 juli 2015 om 13:24

      @schellekens006: net als op mijn puch vroegûh!

      Login om te reageren
  14. tjorque zegt

    4 juli 2015 om 12:02

    Die 2,5 tweecilinder zou ik wel eens willen horen… Lijkt me lekker te stampen… ?

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    6 juli 2015 om 21:11

    Lekker kentteren met je tweetankt. Lekker hoor

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North