Jullie lopen massaal te klagen als BMW een 1.5 driecilinder turbo in de 2-serie Coupe lepelt, maar Ferrari ontwikkelde al halverwege de jaren ’90 een 1346cc driecilinder. Je leest het goed: Ferrari! Maar waarom dan?
Ferrari heeft door de jaren heen flink geëxperimenteerd met verschillende motorlayouts. Natuurlijk de Dino V6, V8 en uiteraard de V12, maar bijvoorbeeld ook de flat-12 uit de Testarossa en de door Lampredi ontwikkelde vier- en zes-in-lijnmotoren waarmee het merk in de jaren ’50 succes had in onder andere de Formule 2 en 1. Bijzonder is ook het prototype dat Lampredi in 1955 bouwde: een 2493cc tweecilinder lijnmotor. Blijkbaar werkte het prototype niet naar behoren, want tot productie leidde het nooit. Wel patenteerde Ferrari vorig jaar nogmaals een tweecilinder.
Van twee- tot twaalfcilinders dus, lijn, plat en in V, Ferrari bouwde ze allemaal. Enige overeenkomst is dat ze allen een even aantal cilinders hebben. Bijna allemaal dan. In het Enzo Ferrari Museum tref je namelijk de F134 uit 1994 ofwel een drie-in-lijn met 1346cc en een vermogen van 130 pk bij 5000 tpm. Daarmee hebben we alle gekkigheid nog niet gehad, het blok is namelijk een tweetakt!
Ferrari’s experimentele driecilinder: de F134
Wat was Ferrari van plan? Wilden ze een stadsauto gaan uitbrengen, voorzagen ze de downsizing-trend of hadden ze het plan gevat motorfietsen te gaan bouwen? Niets van dat alles. En dat is eigenlijk wel jammer, want de waarheid is net wat minder spectaculair dan het idee van een downsize-Ferrari of Ducati-concurrent.
Deze F134 werd namelijk maar met één doel gemaakt: onderzoek doen naar het behalen van een zo hoog mogelijk specifiek vermogen. Met bijna 100 pk per liter bij slechts 5000 toeren, presteert dit blokje dus heel aardig. En toch, wat zou er gebeuren wanneer je dit blokje in een Alfa Romeo Mito lepelt in plaats van een Twin-Air, of dat je BMW’s driecilinder met 136 pk vervangt voor deze driepitter uit Maranello?
Voor de brommerrijders onder ons: Ferrari bouwde in 1992 zelfs een 290 cc ééncilinder F1-motor, puur en alleen om de verschillende onderdelen te kunnen testen. Dit kunststukje met vier kleppen doet -zonder hulp van een turbo- toch al 60 pk. Wie had ooit gedacht dat je 60 pk voor een Ferrari-blok heel behoorlijk zou vinden?
Mooi stuk van het mooiste merk te wereld. Meer van dit graag
@jordip: inderdaad een mooi stukje vol leuke interessante informatie!
@jordip: het is inderdaad een mooi stukje, maar mooiste merk….
@dutchdriftking: Daar valt over te twisten inderdaad. Hoewel ik Ferrari-liefhebber ben, vind ik het zeker niet het mooiste merk van de wereld. En dat komt met name door de arrogante houding van die Italianen.
@berlinetta: Precies! Laat ze eens op bezoek gaan in Japan!
@dutchdriftking: Maar dan ook alleen vanwege de arrogantie! Verder he-le-maal niets;)
@berlinetta: ik vind die Italiaanse flair juist passend en typerend. Hoort ook bij het imago van een Italiaanse autofabrikant vind ik. Maar zoals je zegt, er valt over te twisten inderdaad.
@jordip:
Kuch kuch kuch!!! Sorry, ik verslikte mij in mijn koffie… Flair? Ferrari en flair???
Wanneer je zelf mensen selecteert die jouw producten mogen kopen dan heb je in mijn ogen geen flair maar dan heb je het hoog in je bol.
Leuk om te lezen! Goed artikel!
Dit zijn de leuke berichten!
hoeveel koppel?? zal wel niet van de plek komen in een auto, en dat ferrari het niet heeft gebruikt is een teken dat alle auto’s met 3 cylinders of minder zuigen
@FB_100002177943068: wat is dat nou weer voor een kromme redenatie?
@singer911: De logica ontbreekt al net als in zijn username.
@FB_100002177943068: snel terug af naar je 101 natuurkunde. Het is niet koppel dat je van a naar b brengt met een bepaalde snelheid. Koppel is een kracht, geen arbeid en geen energie/vermogen.
Mooie techniek!
Iemand een idee waarom er een getande (distributie)riem te zien is als het om een 2-takt gaat?
@phdg: Er zijn ook 2takt motoren met uitlaatkleppen. Zeker bij 2takt diesel motoren zijn uitlaat kleppen redelijk gebruikelijk.
Op zich is 130pk uit een 1300cc 2takt niet zo schokkend. Maar er lijkt wel een soort cilinderkop op te zitten. Misschien een aangebouwde compressor?
Hier heb je betere foto’s [url=http://forums.autosport.com/topic/48147-strange-ferrari-engine//]klik[/url]
Geloof dat we wel kunnen stellen dat het een buitengewoon vruchtbaar test project is geweest…
@jorden: meten is weten zegt men….
Wouw! Dat wist ik nog niet!
Owh wat gaat opa’s brommobiel er ineens als een haas vandoor.
Voorsprong door techniek :)
plaatje:
http://www.velocetoday.com/wp-content/uploads/2014/11/F134-3-CYLINDER-1200.jpg
Wat een gekkigheid allemaal… moet niet gekker worden straks hebben ze nog 50cc 1 cilinder gebouwd met een malossi uitlaat.
@schellekens006: net als op mijn puch vroegûh!
Die 2,5 tweecilinder zou ik wel eens willen horen… Lijkt me lekker te stampen… ?
Lekker kentteren met je tweetankt. Lekker hoor