Timo Glock is zeer somber gestemd over de staat van Duitsland autoland.
Wij Nederlanders kennen Duitsland toch een beetje als de heilige graal als het aankomt op auto’s. Uiteraard heb je de Italianen en niks kan opboksen tegen zo’n prachtige Italiaanse exoot. In zekere zin geldt hetzelfde voor de Britten met hun Astons, Djèks enzovoorts. En sommigen worden bronstig van een Citroën SM.
Maar als je kijkt naar wat iedereen nu op de oprit wil, is dat toch een premium Duitser. De Duitsers doen prestige, luxe, dikke motoren en een consequent aanbod nou eenmaal beter en efficiënter dan de rest. Hoe graag je misschien soms ook zou willen dat het anders was.
Daarbij heb je de Autobahn. Op mirakuleuze wijze zijn er nog steeds stukjes van deze Duitse snelwegen te vinden waar je ‘zo hard mag als je zelf wil’. Dit staat al jaren onder druk van de mensen/clubs die je zou verwachten, maar voorlopig bestaat dit fenomeen nog. Tevens stemt Duitsland niet in met het verbod op verbrandingsmotoren dat de EU voor ogen had. Er zijn dus zeker nog lichtpuntjes en tekenen van leven te vinden in de autocultuur van Duitsland.
Toch luidt Timo Glock de noodklok als het gaat om de Duitse auto industrie en de racerij in het bijzonder. De voormalig F1 coureur die Hamilton in 2008 kampioen maakte, bemerkt in zijn omgeving dat dikke auto’s en racen haast dingen zijn waarvoor je je moet verstoppen als Duitser tegenwoordig:
Je moet je tegenwoordig bijna verstoppen als je ’s ochtends een auto start die misschien wat luider is dan de andere auto’s. Dat is hier een drama
Timo Glock, schiet met scherp
Als voormalig coureur, maakt Timo zich vooral ook zorgen om de staat van de Duitse racerij. Dat deze sinds de hoogtijdagen van Michael Schumacher wat minder populair is geworden is misschien niet gek. Maar dat de successen van Vettel en daarna Mercedes ten spijt er momenteel niet eens meer een Duitse Grand Prix is, baart Glock zorgen:
Gek genoeg blijven evenementen op circuits goed lopen en zijn ze vaak uitverkocht. De passie voor de sport is er. Maar je kunt dat niet meer naar buiten toe uitdragen. Ik ben benieuwd wanneer de eerste klimaatactivist zich op een racebaan gaat bevinden. Dat zal waarschijnlijk ook gebeuren. Daar kun je alleen maar je hoofd bij schudden.
Timo Glock, schudt zijn hoofd
In de Formule 1 heeft Duitsland dit jaar nog één representant in de vorm van herintreder Nico Hülkenberg. Naast Mick Schumacher ziet Glock voorlopig geen nieuwe sterren aan de horizon die daar verandering in gaan brengen. De sport ligt volgens de Duitser op zijn gat in die Heimat:
Het duurt waarschijnlijk nog jaren voordat al het jonge talent weer is opgebouwd. En op dit moment is daar helemaal geen basis voor. Waar moet het Duitse jonge talent promoveren als er geen platform is. Ik hoop dat de DTM door de overname van de ADAC weer betere perspectieven krijgt. Maar ook daar is het moeilijk. Als autocoureur krijg je tegenwoordig niet de kans om geld te verdienen met de sport. Je moet geld binnenhalen om te mogen rijden.
Timo Glock, haalt een waarheid aan waar Nederlanders altijd al mee te maken hadden
Waarvan akte.
pomoek zegt
Euh, klimaat activisten op de racebaan die heb je al.
Wat betreft de geluid overlast van snerpende uitlaten in de ochtend: het doet er niet toe of je auto’s leuk vindt of niet. Als je ’s morgens voor de tijd die je zelf in gedachten hebt wordt wakker geblaft door de uitlaat van de auto van de buurman, dan vind ik het niet gek dat mensen daar een probleem mee hebben.
Ik had Glock hoog zitten na 2008, maar dit is echt onzin.
kennone zegt
Ik word juist erg fijn wakker als de buurman zijn Maserati GT MC Stradale start. Is gewoon oorporno!
martinus.tussengas zegt
Wow jij hebt echt een toffe buurman! Mag je ook wel eens bij hem in de garage kijken?
kennone zegt
Als hij die zou hebben dan zou dat vast mogen.
coupedriver zegt
Heerlijke wekker heb jij!! 🤩
mashell zegt
Met zo’n opmerking verdien je een bouwvakkende buurman met een VW transporter TDI die om 5:15 moet vertrekken omdat z’n werkgever dacht dat Europees aanbesteden betekende dat je klussen van ver weg moest binnenhalen.
Robert zegt
En dan ook nog zo’n piepsignaal produceren als je achterwaarts de parkeerplaats uitrijdt… (Ja, ik heb een buurman met een verlengde Mercedes Sprinter die dat kan én die dat vanwege piketdiensten soms op de meest onmogelijke tijdstippen laat horen.)
pomoek zegt
@kennone: Dat zal best. Hoe zou dat zijn als de buurman iedere ochtend begint met een paar speakers buiten te zetten en vervolgens achter elkaar het Piano Concerto no.2 van Rachmaninoff, Ich zeig’ Dir die Berge van Jan Smit en Go With The Flow van Queens of the Stoneage af gaat spelen?
HGB2022 zegt
Wat een onzin over uitlaat geluid. Als het puur de start is en niet revven is er toch niks aan de hand. En waarom zou uitlaatgeluid wel een probleem zijn en niet:
Blaffende honden, krijsende katten/katers, irritante getjilp van de vogeltjes uit een voilliere, het kind van de buren met adhd en dus te lomp en te luidruchtig voordat hij of zij naar school gaat, de buurman die tegen beter weten steevast om 07:00 uur begint te klussen, stratenmakers en bouwvakkers en hoveniers die voor dag en douw aan het werk gaan! Hou toch op zeg. Leef en laat leven.
petroldrinker zegt
Tja, ik had met kopen van mn huis express mn M3 met straightpipes meegenomen, en meteen geprobeerd met parkeren op de oprit etc, kwamen meteen kijken de buren, gaf aan dat als we het huis kopen dat ze elke ochtend zo gewekt zouden worden…. de directe buren hebben er geen last van, brengt leven in de brouwerij was hun antwoord, verderop in de straat zijn ze niet blij, maar interesseert me absoluut niet
Snap Glock wel, wij hebben ook anderen hun kinderen te verduren met gegil buiten en op terassen, of het geblaf van anderen hun honden, mogen zij onze autos aanhoren
Johanneke zegt
Kinderen maken ook lawaai is echt zo’n ontieglijk zwak argument. Kinderen heb je nodig. Want je wilt dat iemand over 20 jaar ook de weg repareert waar je op rijdt. Diegene is nu kind en schreeuwt ja. Zo is het leven.
baardmijt zegt
Behalve dat die kinderen gewoon aan de typegoedkeuring voldoen.
martinus.tussengas zegt
‘M3 met straightpipes’ het klinkt zo sneu.
kennone zegt
Klinkt vooral jaloers
Johanneke zegt
Nah klinkt best wel sneu. Ik ken de hele situatie natuurlijk niet, maar je auto extreem geluid laten maken is in mijn ogen een beetje een minderwaardigheidscomplex. Southpark heeft er een video over gemaakt, over mensen met harley’s.
martinus.tussengas zegt
Hahaha:)
pomoek zegt
@petroldrinker: verderop in de straat zijn ze niet blij, maar interesseert me absoluut niet.
Als de anderen hun kinderen van verderop in de straat zijn dan snap ik ze wel.
ponnie zegt
Ik heb ook wel wagens met rechte pijpen er onder, maar die start ik vrij zelden ’s ochtends.
Daar heb ik een normale daily voor. Zo houd je de sfeer in de buurt ook een beetje gezellig en belangrijker nog, als jij niet de grootste overlastveroorzaker bent houd je nog ruimte om over dingen die je buren doen te klagen.
racerx zegt
Ik ben een groot liefhebber van 5+ cilinder motoren en bijbehorend geluid. Jammer dat sommige mensen er een decat straight pipe onder moeten hangen, klinkt voor geen meter m.i. Een goed geconstrueerde sportpijp die net een typegoedkeuring heeft kan ik wel waarderen.
Redrum zegt
Ik hoop echt niet dat je om 5 uur ‘s morgens vertrekt want dan ben je in mijn ogen best wel aso bezig.
petroldrinker zegt
Nee, dan lig ik net een uur/anderhalfuur in bed ofzo elke dag, en de wekker is rond 7:30 a 8am, dus prima te doen voor de buurt
p993 zegt
Lekker buurtje dan!
Mij daar niet gezien…
William zegt
Prima ontwikkeling. Hoog tijd dat ze het aso paupervolk eens hard aanpakken. Auto innemen en laten veilen. Opbrengst naar de zorg. Die zal ook in Duitsland wel geld tekort komen.
rc1990 zegt
Ik snap het wel, dat wijzende vingertje naar andere vervuilers. Dat is immers makkelijker dan het bij jezelf zoeken. Wat mij betreft is de vervuiling van privé bezit een druppel op een gloeiende plaat. Misschien moeten we eens kijken naar ons eigen consumeergedrag; de internationale en intercontinentale vracht verminderen is veel effectiever.
rc1990 zegt
Ik snap het wel, dat wijzende vingertje naar andere vervuilers. Dat is immers makkelijker dan het bij jezelf zoeken. Wat mij betreft is de vervuiling van privé bezit een druppel op een gloeiende plaat. Misschien moeten we eens kijken naar ons eigen consumeergedrag; de internationale en intercontinentale vracht verminderen is veel effectiever.
erwh zegt
Voor echt mooi geluid moet je wat aan de inlaat doen, niet de uitlaat.
mashell zegt
Yep, inlaat weg, uitlaat weg, elektromotor er in, goede audio installatie er in en de 9e symfonie van Beethoven spelen, dan heb je goed geluid.
intimrasiert zegt
Welbeschouwd is de motorsport enorm verkwistend met natuurlijke hulpbronnen. Fossiele brandstof verstoken voor de fun. Het schuurt wat met de tijdgeest, zullen we maar zeggen. Misschien dat e-fuels hier ook voor betere PR kunnen zorgen.
mashell zegt
Tja, dagje sauna is ook energie verkwistend, een 55″ TV om een S3E6 te kijken is ook verkwisting, een 7 gangen menu is ook verkwistend. Vrijwel alle luxe is energie verkwistend. Dan is het niet vreemd om jezelf af te vragen kun je hetzelfde luxe gevoel niet ook bereiken met minder verkwisting. In het geval van auto’s en autosport kan dat door elektrisch te gaan.
petroldrinker zegt
Alleen voelt een ev aan als goedkoop, en niet als een luxe product…
jeroenm83 zegt
Over dat deug-gelul over een iets luider uitlaatje laat ik me niet uit.
Wat ik wel heb ervaren afgelopen week is het feit dat met name (!) de Duitsers links blijven hangen op een 3-baans Autobahn met 100-130 kmh. En dat in het weekend ergo vrijwel zonder vrachtwagens.
Als Timo Glock hier in Nederland zou kijken zou hij zien dat 35 het ‘nieuwe 50’ is. Ook zoiets.