GM benadrukt: we steken €4 miljard in Opel

Auteur: , 28 Reacties

GM mag dan een Opel-fabriek dichtgooien per 2016, vandaag werd nog maar eens benadrukt dat de Amerikanen Opel in leven willen houden. Voorlopig.

Steve Girsky kan het niet zonder autocue

De hoge heren uit de GM-torens in Detroit (CEO Dan Akerson, voorzitter Steve Girsky) waren vandaag in Rüsselsheim bijeengekomen om met de top van de Opel-directie en diverse Duitse politici te babbelen. De strekking van de meeting: tot en met 2016 investeert GM vier miljard euro in Duitsland en het kwakkelende Europa.

Akerson voegde daar aan toe:

“Als wereldwijd actief autoconcern heeft GM een sterke aanwezigheid in Europa nodig – zowel op het vlak van ontwerp en ontwikkeling als wat betreft productie en verkoop. Opel is een sleutel tot ons succes, en het krijgt de volle steun van het moederbedrijf.”

Duidelijk. GM probeert de geruchten over een eventuele verkoop of wind down keihard van de hand te doen, en zegt dat het volop gaat investeren. Dit bleek onlangs al min of meer uit het tienjarenplan van Opel getiteld DRIVE!2022. Dit bestaat voornamelijk uit nieuwe modellen en verser motoren. Opel mag dan grote klappen vangen omdat ze buiten Europa amper actief zijn, en daarmee niet profiteren van markten waar nog wel groei is (hoi China), GM heeft vandaag weer een hart onder de riem gestoken van Duitsers.

Ondanks de bemoedigende woorden van de yanks, de fabriek in Bochum gaat nog steeds gewoon dicht. Maar het advies van zakenbank Morgan Stanley om Opel van de hand te doen, dat slaan ze in de wind.



28 reacties

Goh! De goeierds!
Ik had nooit verwacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik moet toegeven dat ik de huidige modellen van Opel over het algemeen zeer geslaagd vindt. Dit lijkt me dan ook een goeie zet van GM. Het zou zonde zijn om, net nu het merk eindelijk een beetje karakter krijgt, de stekker er uit te trekken.
Zou ook zonde zijn als Opel zou verdwijnen. Fijn dus dat GM toch weer geld in Opel pompt, het wachten is echter op wat daarmee bereikt wordt. Hopelijk goede dingen maar GM kennende heb ik helaas zo mijn twijfels.
Je kunt aan je klompen aanvoelen dat dit plan niks of iets minimaals gaat opleveren. Hoeveel miljard hebben ze er al ingestoken en hoeveel heeft het ze gebracht?

Ze realiseren zich niet dat ze met Opel een diamant in hun bezit hebben. Wij doen wel laatdunkend over Opel maar ze hebben een redelijk attractieve modellenlijn. Het vervelende alleen is dat Opel in Europa overschreeuwd wordt door VW (VAG), Ford, PSA, Fiat en de aziatische merken. Terwijl, als GM slim is, dan kijken ze naar hun buurman (Ford) en maken ze van Opel hun wereldmerk. Durf te wedden dat als ze dat doen Opel een veel groter succes kan worden. De andere merken onder GM zijn teveel gericht op de Amerikaanse markt of Europese markt. terwijl gebleken is dat de opkomende markten juíst Europese flair willen hebben. Dan heb je een aantrekkelijk Europees merk in je portefeuille, nee ga je met Chevrolet en Buick in die markten zitten….
@Rick-dos: waarschijnlijk is 4miljard een boekhoud trukje, alle techniek die ontwikkeld wordt (waar dan ook) die Opel mag gebruiken noem je investeren in Opel…. en het geld blijft lekker in de Vs.

lies, bigger lies and politics
@w0o0dy: Dat zou ook nog kunnen. Nou, moet wel gezegd worden dat ze nog steeds met nieuwe modellen komen dus er wordt blijkbaar nog wel geïnvesteerd.
@Rick-dos: allemaal met techniek die gedeeld wordt… wat is er specifiek voor Opel? De nieuwe chevrolet en caddilac modellen gebruiken techniek VAN Opel maar kont er nu nog echte cash voor R&D naar Russelsheim? Ik heb mijn twijfels.
@w0o0dy: Ik ben zelf ook niet helemaal op de hoogte hoe het bij GM en Opel er aan toegaat maar als je naar de Insignia kijkt dan heb ik het idee dat dat een auto is dat hier (Europa) ontwikkeld is en vervolgens aan Buick is gegeven. Maar kijk ook naar de Adam denk ook dat dat een auto is die hier ontwikkeld is. Daar staat tegenover dat de SUV (ben even de naam kwijt) van Opel weer typisch een GM product is. Denk dus dat er wel degelijk geïnvesteerd wordt alleen denk ik dat de strategie aangepakt moet worden.
@Rick-dos: ik zal ‘m even verklappen: de Antara.
@Rick-dos: klopt de insignia is de basis voor chevrolet en Buick modellen, mijn vraag/zorg is dat de Motivatie en Adam de laatste Opel (only) modellen zijn en dat er naar de toekomst toe vooral Gm- producten ontwikkeld worden die Opel (tot het verkocht/gesloten wordt ) mag voorzien van hun eigen badges en schilletje….
@Rick-dos:
@Rick-dos:
Ooit gehoord van buick? Verkochten dus opels in china. Ooit gehoord van holden? Die vekochten ze in australie. Ooit gehoord van chevrolet? Die hebben (hadden?) gerebadgede opels in brazilie. En dan nog saturn. Zij verkochten opels in amerika maar flopten totaal. Het is min of meer een wereldmerk, opgesplitst in merken die per continent meer aanspreken.
Ontwikkelkosten worden op opel verhaald, en ik weet niet of de andere merken allen winstgevend zijn, maar het statement: “opel maakt verlies” is nogal misleidend
@bartteeuwen: Denk dat dat ook een beetje mijn punt is. Hadden ze die auto’s gewoon als Opel en misschien hooguit nog Vauxhall verkocht in die regio’s dan denk ik dat het wel een succes kan worden. De Opel Empera wordt als Chevrolet verkocht en de Opel Insignia wordt als Buick verkocht. Moeten ze niet doen. Misschien wel de juiste strategie voor Amerika maar voor opkomende markten moet je vooral het Europese aan het merk laten aanspreken. Verkoop het daar gewoon als Opel, gooi er een marketing campagne tegenaan dat het een Europees merk is en mensen daar worden daar warmer voor. Klinkt heel erg hautain als Europeaan zijnde maar het is wel een realiteit. Niet voor niets dat Europese designers worden aangetrokken door aziatische merken.

Daarnaast zouden ze ook wat meer moeten investeren in development. Als je de tests mag geloven dan komen ze altijd net iets te kort tegen de concurrentie. Eigenlijk zouden ze voor de opc gebruik moeten maken (als het al niet gebeurt) van de know-how bij Corvette. Laat die gasten eens los op een Astra OPC bijvoorbeeld en kijk wat er van komt.
@Rick-dos: als je slogan “Wir leben auto’s” is, dan profileer je toch wel als Duits wat in de automotive veel beter is dan je als Europees profileren. De problemen van Opel zijn volgens mij de verouderde motoren techniek en de niet echt hoogwaardige interieurs. Precies dat wat VW wel goed doet. En dat er een handjevol Opels buiten Europa onder een andere vlag verkocht is maakt niet echt uit.
@Rick-dos:

eigenlijk zit er een heleboel in wat je zegt.
Opel is in de VS altijd bij Buick-dealers geparkeerd en die wisten van toeten noch blazen.
En dat terwijl mijn Amerikaanse neven altijd vol lof over de Cologne engine (Ford ‘Köln motor) van hun V6 “Cepri ” spraken.
Kennerlijk wist Ford de import Capri als German neer te zetten.
En Ford dealers vertrouwd te maken met dat product.

Kijkend naar GM denk ik dat zijzelf hun kaarten op hun Koreaanse “Chevrolet” hebben gezet als vervanger voor Opel.
Het stikt van die dingen, ook in het buitenland.

Ik ben absoluut nooit Opel fan geweest omdat ik uit de tijd kom dat ze allemansvrienden bouwden en middle of the road karretjes.
Maar de huidige Opels zien er best wel goed uit.
Ik denk dat potentiële Opel koper weggejaagd worden, omdat Opels ineens karakter schijnen te bezitten.
Als enerzijds wij nou eens verder zouden kijken dan ons neus lang is (hoi Audi, VW, MB en BMW!) en eens ook aandacht besteden aan de outsiders als Subaru of Opel en als GM en natuurlijk ook de heren van Fiat nou een keertje daad aan het woord toevoegen dan zouden merken als Opel er zoveel beter van worden. Helaasch, het is volgens mij alleen een droomwereld die ik nu verbeeld en verwoord.
@toyotafortuner: ik doe mijn best, maar het geld voor een hele Subaru is nog niet binnen. Maar om het serieus te houden, ik ben het met je eens. Alleen draait Subaru in tegenstelling tot Opel prima. De reden? Nou, één reden is in ieder geval dat Subaru’s in Japan en Amerika niet aan te slepen zijn. Opel verkoopt in Europa (de enige plek waar ze verkocht worden uiteraard) lang niet zo slecht maar simpelweg te weinig om winst te maken. Zonde.
@ej20g: Mijn eerste auto zal later zeker een Japanner worden. Maar of het nou een gebruikte Camry (sinds zomer ’12 mijn oogappeltje) of heerlijk betrouwbare used Legacy wordt, het is een lastige keus.

En dan Opel: Helaas worden Opels in het buitenland omgekat. In Z-Amerika als Chevrolet: Chevrolet Zafira… Zelfs in Indonesie: Ken je de Chevrolet Blazer? Die werd daar eerst als Opel en dan weer terug als Chevrolet verkocht. Overigens, als ze daar zouden verkopen is er weinig voor een succes nodig. Een 7-zits MPV (zelfs een verlengde Swift die zo een 7-zitter werd is daar een groot succes), een hatchback ala Yaris en een zakenbak ala Camry of Accord. Allemaal voor een redelijke prijs verkopen en ziet: verkoopsucces!
@toyotafortuner: beide zijn een erg goede keuze, dat staat vast.

En inderdaad wat betreft Opel, ik ben het met je eens. GM moet de teugels wat laten vieren. Dan komt Opel er wel weer bovenop, zeker in dat soort landen. Jammer dat er van het ooit zo machtige merk op dit moment vrij weinig over is en dat wat ervan over is strak aan de riem gehouden wordt door GM.
Zo’n sluiting kost natuurlijk geld…
Ik snap niet dat Opel verlies maakt. Ik denk niet echt dat het aan de modellen ligt, maar meer in foute investering enz. Bovendien kan Opel ook geen goed reclame meer maken… Vroeger praatten mensen mensen nog over Opel, nu niet meer…maar waar zou dat eigenlijk aan liggen…
@sulobb: ik heb ergens het gevoel dat het “gezeik” rondom Opel vooral begonnen is op het moment dat de Omega B2 uit productie ging. Met die auto had Opel echt voet in de aarde in het hogere segment, wat op z’n beurt weer status opleverde. De 6 jaar na het uit productie gaan van de Omega had Opel geen topmodel meer, “slechts” een Vectra. Met de komst van de Insignia hebben ze geprobeerd dat gat (deels) te vullen. Dat is deels ook gelukt want de Insignia is erg populair, maar die auto heeft niet de status en maten van een Omega. De Omega is eigenlijk niet gek veel groter, maar ziet er een stuk imposanter uit met die gestrekte heuplijn. Het ontwerp vind ik zelf ook helemaal niet gedateerd, zou zo opnieuw de showroom in kunnen qua uiterlijk.

Dit is tenminste mijn visie op het topmodel van Opel, de Insignia kan de Omega niet evenaren. Die auto rijdt nu nog steeds fantastisch. Naast kleine modellen zou een écht topmodel boven de Insignia Opel denk ik best goed doen.
@ej20g: Bedankt voor de info (vind het veel te lang maar heb het volledig gelezen…). Ik ben het helemaal mee eens met je. Opel van niet meer concurreren en een nieuwe omega mist men ook wel…

Bovendien vind ik de nieuwe Opel-motoren heel saai eerlijkgezegd… Ook het interieur van de modellen voor (ongeveer) 2010 zijn heel saai naar mijn mening… Opel verdient beter, veel beter!
@ej20g: verloren ze geen geld op de Omega? Ook Ford heeft geen model meer boven de Mondeo, Renault heeft dat segment ook opgegeven (hoewel men op sommige markten nog een Samsung voert), Peugeot idem dito. VW heeft tussen de Passat en Phaeton ook niks. Het lijkt me niet dat Opel met de 5 serie moet proberen te concureren.
@mashell: volgens mij niet, is voor het eerst dat ik dat hoor. Wel weet ik dat de Omega voor zo’n groot topmodel immens populair was met bijna 800.000 verkochte exemplaren. Er gingen vroeger wel een hoop verhalen rond dat de Omega onbetrouwbaar zou zijn, iets wat al heel vaak weerlegt is. Maar als die verhalen bestaan, dan ontstaan verhalen dat Opel op de Omega verlies zou draaien ook vrij gemakkelijk natuurlijk.
Net zo nutteloos als geld in Cyprus pompen eigenlijk. Je weet dat het gaat komen maar wanneer nog niet.
“Als wereldwijd actief autoconcern heeft GM een sterke aanwezigheid in Europa nodig.” M.a.w.: Opel mag niet buiten Europa komen. Met zo’n moederbedrijf, dat zegt dat je moet groeien terwijl je alleen in krimpende markten mag verkopen, heb je geen vijanden/concurrenten nodig.
Ik ben ervan overtuigd dat de investering van GM zeer nuttig zal blijken. Opel is namelijk erg goed bezig. Het bedrag krijgt echter pas betekenis als je het vergelijkt met andere merken. Zo is het budget voor één facelift voor de Mercedes-Benz E-Klasse gelijk aan een kwart van het totale ontwikkelingsbudget van Opel voor vier jaar.
@kwurk: Correctie: “…een kwart van het totale ontwikkelingsbudget van Opel én de Europese Daewoo-/Chevrolet-modellen (bv. Cruze hatchback en stationwagon) voor vier jaar.”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).