• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

GM geeft Belgen sprankje hoop: sluiting Opel fabriek in Antwerpen is nog niet definitief

Auteur: Dennis, gepost 24 september 2009 om 16:41 – 9 Reacties

Opel Antwerpen

Opel heeft teveel capaciteit, dus dat er flink wat ontslagen zullen vallen en tenminste één fabriek moet sluiten, dat staat buiten kijf. Nieuwe eigenaar Magna heeft steeds geroepen de Belgische fabriek in Antwerpen te zullen sluiten. Dat had Magna in de onderhandelingen voor de overname van Opel bekokstoofd met de Duitse regering. Duitsland verstrekt 4,5 miljard aan kredieten en in ruil daarvoor zouden de fabrieken in Duitsland worden gespaard. Dit tot woede van vakbonden in overige landen waar Opel actief is. Toch is er nog een klein lichtpuntje voor de Belgen.

General Motors, oud-eigenaar, maar met 35 procent van de Opel aandelen nog altijd groot aandeelhouder, is momenteel druk in de weer met Magna om de overname af te ronden. GM algemeen directeur Fritz Henderson laat weten dat het nog helemaal niet definitief is dat de fabriek in Antwerpen zal worden gesloten.

De Amerikanen willen tevens de controle behouden over belangrijke onderdelen, zoals bijvoorbeeld de product- en motorenontwikkeling. GM wil vier van de acht zetels in de raad van bestuur en zou een kantoor openen met een tiental mensen bij Opel in Duitsland.

Het laatste woord zal er nog niet over gesproken zijn. Er doen berichten de ronde dat de fabriek in Antwerpen veel efficiënter kan produceren dan de fabrieken in Duitsland. Daarnaast zijn er mensen die zich afvragen of de staatssteun van Duitsland wel volgens de regels is. Kortom, nog genoeg onduidelijkheden. (via: standaard.be)

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

GM, magna, Opel

Vorig bericht: « Voor weinig: exclusieve Mercedes-Benz CLK GTR Coupe en Roadster gaan onder de hamer
Volgend bericht: Range Rover door Holland & Holland en Overfinch »

Lees Interacties

Reacties

  1. Treff zegt

    24 september 2009 om 16:59

    Laten we hopen voor alle medewerkers dat ze open blijven! Het zijn redelijk veel banen die op het spel staan.

    Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    24 september 2009 om 17:01

    “De Amerikanen willen tevens de controle behouden over belangrijke onderdelen, zoals bijvoorbeeld de product- en motorenontwikkeling.”

    Aaah, en dan stiekem gebruiken voor de eigen autootjes hè. Ja, ik heb jullie wel door, GM. :twisted: :P

    Login om te reageren
  3. Hanico zegt

    24 september 2009 om 17:01

    Zucht… ik dacht dat de overname soap eindelijk grotendeels was afgelopen. Blijkbaar had ik het dus mis.

    Login om te reageren
  4. W1ck3D zegt

    24 september 2009 om 17:14

    kan ze geen ongelijk geven bij Opel Antwerpen. De Duitsers willen wel de voordelen van de EU, maar leggen de nadelen naast zich neer. Staatssteun rechtvaardigt niet alles.

    Login om te reageren
  5. Laurens zegt

    24 september 2009 om 17:27

    Magna en Angela mogen alleen geld verstrekken? Heet die GM RvB voorzitter Madoff oid :-)

    OT: als ik geld kwijt wil, stop ik het in NedCar.

    Login om te reageren
  6. Patrick zegt

    24 september 2009 om 18:35

    Laat wel wezen, Opel is van orgine Duits…dus ik kan mij er wel iets van voorstellen dat de duitsers het meeste voordeel willen.

    Login om te reageren
  7. BaRa zegt

    24 september 2009 om 22:33

    @Patrick: Opel is al niet meer Duits sinds 1929. Dat is dus 80 jaar geleden. Ze zijn al langer een deel van GM dan dat ze in Duitse handen waren. Dat argument telt dus niet echt, denk ik :) Het is vooral de Duitse politiek die hier het voordeel van wilt. Duitse fabrieken sluiten kost Frau Merkel stemmen.

    Login om te reageren
  8. Saab 9-5 zegt

    25 september 2009 om 09:31

    Kan GM geen Chevy’s gaan bouwen in Antwerpen?

    Login om te reageren
  9. hilbert zegt

    28 januari 2010 om 16:45

    Belgen kunnen beter gaan flirten met VW,zij willen toch zo graag de grootste zijn..Trouwens in de jaren 20 was Lancia groter dan Opel…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North