• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Golf facelift komt dichterbij: is dit de laatste?

Auteur: willeme, gepost 2 juni 2023 om 11:58 – 6 Reacties

Golf facelift

De Golf facelift lijkt de laatste der mohikanen te gaan worden.

De Volkswagen Golf was ooit de standaardauto. Je stond op, maakte je bed op, at een bord Brinta, kocht een Volkswagen Golf en ging naar werk. Dat was dan je dag. Maar tegenwoordig is er zoveel meer dan alleen een Golf. Niet alleen is de concurrentie bij andere merken moordend, Volkswagen heeft tegenwoordig voldoende alternatieven in de aanbieding.

Dat wil niet zeggen dat de Golf een compleet ondergeschoven kindje is, intgendeel. Ondanks dat het C-segment inlevert aan populariteit, is het nog altijd een belangrijke markt en is de Golf een belangrijke auto. De huidige generatie, de ‘CD1’ (alhoewel iedereen Golf 8 zegt) is nu alweer een paar jaartjes op de markt.

Voorkant

Het is dus de hoogste tijd voor een facelift. Dat is natuurlijk een beetje dubbelop, want in principe is de Golf CD gelijk aan de Golf 5G (die we allemaal Golf 7 noemen). Dankzij Motor1.com weten we iets meer.

Golf facelift

De Golf krijgt iets gewijzigde koplampen, grille en bumper. Typisch facelift-werk dus. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen minimaal, iets dat we ook wel vaker zien. Dus die enorme nep-uitlaten blijven. Dat schijnt toch positief ontvangen te worden.

Golf facelift

Blangrijker zijn de wijzigingen voor het interieur. Daarbij gaat Volkswagen het infotainment system op Marke Rutte-esque wijze keihard aanpakken. Het scherm zal aanzienlijk groeien in diameter en n stuk logischer zijn qua bediening.

Sinds kort heeft Cariad een nieuwe CEO – Peter Bosch – en aangezien hij een pet draagt, hopen wij erop dat hij de electronica voor elkaar kan krijgen. Volkswagen heeft de oude zittende garde van Cariad de laan uitgestuurd. Cariad is de IT-afdeling van Volkswagen die verantwoordelijk is voor andere de infotainment.

Interieur

Een ander aspect waar Volkswagen aan werkt voor de Golf facelift is de rest van het interieur. Het huidige model (dat je op de afbeeldingen zit) is op zich prima, maar vroeger had de Golf altijd een streepje voor op de concurrentie. Het interieur zal voorzien worden van mooiere materialen en zorgvuldige afwerking. We zijn benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Golf facelift

Qua techniek zullen de bekende aandrijflijnen beschikbaar zijn. Wel verwachten we meer elektrificatie. Daar zijn sinds 2019 wel wat stappen gezet, zowel qua 48V-generatoren als accupakketen en elektromotoren voor de hybride-versies. De topversie (GTE) zal 272 pk krijgen. De basis zal een 1.0 TSI driecilinder zijn met een 1.5 TSI Evo2-viercilinder daarboven voor wie dat niet voldoende is. De GTI- en R-modellen hebben de 2.0 TSI-motor.

Nadat de Volkswagen Golf een opfrisbeurt krijgt, zal de rest van de familie volgen. Denk aan de Audi A3, Seat Leon (en de Cupra Leon uiteraard) en de Skoda Octavia.

Meer lezen? Dit zijn de belangrijkste Golf mijlpalen aller tijden!

Ook interessant!

  • Wanneer krijgt de Volkswagen Golf een facelift?
    Wanneer krijgt de Volkswagen Golf een facelift?
  • Daar is 'ie dan: de Volkswagen Golf R 333 [update: uitverkocht]
  • Tiguan R zwaar belast
    Meer bekende namen van Volkswagen blijven
  • Volkswagen Golf en Golf GTI rijp voor de toekomst

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

facelift, golf, Video, Volkswagen

Vorig bericht: « Land Rover modellen zijn nu een merk (ja, echt)
Volgend bericht: Pikante verkooptopper in verkoopcijfers mei 2023 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    2 juni 2023 om 12:22

    Een Golf Variant is nog altijd een heel goede eerste auto in een huishouden met kinderen. Maar inderdaad, een Octavia is een nog betere keuze.

    Login om te reageren
  2. dawwg zegt

    2 juni 2023 om 12:57

    Volgens mij is vrijwel elk VW model tegenwoordig erg weinig & een karige auto voor (veel) meer geld dan gelijkwaardige alternatieven bij de concurrentie. Zeker gezien de matige afwerking en supersaai design.

    Login om te reageren
  3. Edge zegt

    2 juni 2023 om 13:37

    “Marke Rutte-esque wijze keihard aanpakken”

    Dus er komt een teflon coating?

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      2 juni 2023 om 14:34

      En je moet er meer dan 12 jaar mee doen!

      Login om te reageren
  4. Stefje zegt

    2 juni 2023 om 14:23

    Weet iemand of er weer een Clubsport GTI komt, of ditmaal een TCR? Zit er al een poos tegenaan te hikken een Clubsport te bestellen, maar extra korting oid geven ze niet en dan wordt het wellicht de moeite te wachten op de opvolger.

    Login om te reageren
  5. tenaci zegt

    2 juni 2023 om 21:53

    Ik heb gelest in een Golf 4. Dat was genoeg Golf voor mij….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North