De spraakmakende hypercar uit het Midden-Oosten duikt op als occasion.
Het was vooral een auto die het goed deed in de kroeg, op autoshows, films en in videogames: de Lykan Hypersport. De 3,4 miljoen dollar kostende auto uit Dubai. Het model kreeg zelf een prominente rol in Furious 7.
De geclaimde cijfers zijn ook indrukwekkend te noemen, maar de Hypersport weet heden ten dage geen indruk meer op mij te maken. Misschien is dat bij jou anders. Dan moet je even afreizen met een gevulde portemonnee naar Dubai. Eén van de zeven gebouwde exemplaren staat daar namelijk te koop voor een onbekend bedrag.
Volgens W Motors sprint de Lykan Hypersport in 2,8 tellen naar de 100 km/u en bedraagt de topsnelheid 395 km/u. De kracht komt van een zescilinder boxer met twee turbo’s die door RUF is ontwikkeld. De aanbieder, Alain Class, heeft ook nog een Fenyr SuperSport staan, mocht je de Lykan niets aan vinden. Deze auto heeft 900 pk en naar verluidt heeft W Motors er 25 exemplaren van gebouwd.
De aanbieder in Dubai bezit één van de meest imposante showrooms ter wereld. Naast de auto’s van W Motors bezit Alain Class onder andere vijf (!) LaFerrari’s, diverse Koenigseggs, een Lambo Reventon en een Maserati MC12.
pechweg zegt
Mooi is anders, maar indrukwekkend is die wel imo!
eetvlagetmoney zegt
Ze zijn sinds Fast&Furious 7 nóg zeldzamer geworden ;)
allesmetturbo zegt
Zal wel een duur geintje zijn. Vind de achterkant wat minder maar voor de rest best vet. En wat een showroom, daar wil ik wel werken om de auto naar de klant te brengen :)
Jochempie zegt
Ik dacht dat dit ding 5000 pk had? Of is dat weer iets anders?
bastiaangt zegt
@jochempie: Dat was inderdaad een andere, maar of die ook daadwerkelijk gebouwd is, weet ik dan weer niet. Ik heb ooit ergens wel een filmpje voorbij zien komen van het motorblok: een dubbele LS1 (ja inderdaad, V16) die op de testbank op normale brandstof inderdaad al ruim 3500 pk haalde. De techneut die deze motor heeft ontworpen, schijnt ook een bekend persoon te zijn in het wereldje van de Top Fuel dragsters. 5000 pk is dus echt mogelijk, maar hoe lang het heel blijft en hoe veel je aan hebt in een “straatauto”?
RubenPriest zegt
@jochempie: Dat was de Devil Sixteen http://www.autoblog.nl/nieuws/devel-sixteen-5-000-pk-en-een-veneno-snuit-62841
Jochempie zegt
@rubenpriest: Oooh ja! Ach, die troep lijkt ook allemaal op elkaar. 0,0 elegantie. Gewoon elkaar proberen te overtreffen met de meest extreme onzinvormen.
reggie-boy_rood zegt
@RubenPriest: devel
reggie-boy_rood zegt
@Jochempie: jij bedoelt devels sixteen?
jobberns zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mrB zegt
Ze bestaan dus echt!
bastiaangt zegt
Een leuk weetje: de futuristische touchscreens in het dashboard zijn allemaal van Nederlandse makelij: ID4Motion.
estoque zegt
@bastiaangt: Het cluster was geen Touchscreen, was een scherm dat ook te vinden is in de Panoz Esperante Spider en Vencer Sarthe. Het is overigens wel steeds verder ontwikkeld en volgens mij het formaat van het scherm ook ooit veranderd qua afmetingen, maar de basis is bij alle 3 de auto’s het zelfde.
bastiaangt zegt
@estoque: Nu je het zegt… Ik wist wel dat het scherm inderdaad in doorontwikkelde vorm ook in andere projecten was gebruikt, maar ik had in mijn hoofd zitten dat het scherm in de middenconsole ook van ID4Motion was en wel een touch-functie had. Mijn fout, bedankt voor de aanvulling. ;-)
estoque zegt
@bastiaangt: Dat scherm in de middenconsole heeft indd wel een een Touchfunctie, maar toen die ontwikkeld werd was ik al weg bij ID4Motion. Het digitale ontwerp van de tellercluster is het laatste waar ik aan meegeholpen heb.
mikkeloentje zegt
@bastiaangt: “allemaal” hehe, alle 7.
estoque zegt
@mikkeloentje: Het is wel gaaf dat een klein nederlands bedrijfje toch intiem heeft samengewerkt met de mensen achter dit project.
bischero zegt
Not my cup of tea…
viezefreddyw zegt
Ideaal om van gebouw naar gebouw te springen. Mooi is hij toch niet.
hashtagger zegt
Die Lykan ik denk ik niet betalen…
flexeenbeetje zegt
Wat een gedrocht zeg…bah
laurentvt zegt
Zie ik dat nou goed? Zijn die knoppen in middenconsole niet uit een 997??
reistje zegt
@laurentvt: Scherp gezien. Dat gebeurt trouwens wel vaker hoor. Zeker bij nieuwe merken en merken die slechts een handje vol auto’s maken. Het maken van de elektronica is simpelweg te duur en teveel werk.
maferick74 zegt
@reistje: euh ook bij een auto van 3 miljoen? Kost het ontwikkelen van een paar knopjes zoveel geld? Ze hoeven er maar 7 setjes te maken hoor.
dare2think zegt
Ik zou geen tuinhek als achterkant willen. Maar dit in je eigen achteruitkijkspiegel is wel vet.
pinut187 zegt
Het is geen schoonheid maar wel erg gaaf.. Ik neem die Reventon wel mee!
reistje zegt
Er staat erg veel moois op de site, maar daarmee bedoel ik niet de Lykan…
Ik ben wel benieuwd hoe het interieur in het echt is want op de foto lijkt het nergens op.
apriliarsv zegt
Heerlijk kierend dashboard
goodolddays zegt
Ik zie niet waar de 3.4 miljoen in is gaan zitten… heb het altijd meer een kitcar met dik motorblok… een lelijke kitcar welteverstaan…
estoque zegt
@goodolddays: Er zitten bijvoorbeeld diamanten in de koplamp, natuurlijk rechtvaardigt dat de prijs niet, maar het is ook een auto die gemaakt is: “Omdat het kan”. Ze wilden destijds de duurste auto van de wereld hebben, en dat is ze op de Reventon na toen gelukt. Niet echt ambitieus doel, maar je moet je ook even voorstellen dat dit merk gerund en opgezet is in Dubai. Niet echt de plek waar realiteitsbesef qua geld aanwezig is.
dawwg zegt
@estoque: Inderdaad, niet gehinderd door ook maar welk normbesef dan ook. Gewoon omdat het kan, niet omdat het innovatief is; het is gewoon lelijke overbodig kunstmatige troep van matige kwaliteit; opgedirkt met wat juwelen. En ook al geef je een hoer een diamanten-ring, het blijft een hoer.
Maar goed, schijnt cultuur te zijn en ik mag dus niet oordelen over het feit dat ze wel aan slaven-handel en mensenrechten-schendingen doen en stukken vel van kinderen afsnijden uit naam van God , maar geen vluchtelingen uit buurlanden helpen, omdat ze te druk zijn met hun compensatie-drang ….
bastiaangt zegt
@dawwg: Alle cultuurverschillen opzij gezet, wat zou jij doen als je geld als water had? Ik kan me zo’n project dan wel voorstellen eigenlijk. De uitkomst is misschien niet naar iedereens smaak, maar ze bouwen wel even een supercar “uit de losse pols”. Ze hebben ook nooit beweerd dat het de meest innovatieve auto is die er rond rijdt, het is inderdaad meer een project “omdat het kan”. Ik kan dat wel waarderen.
groetjesdaan zegt
Huh? Geen link naar Marktplaats? Haha :)
Dutchdriftking zegt
Mooi is dan ook anders.
str8six zegt
Dat ding ziet er echt niet uit. De ultieme shoarmamobiel, dat dan weer wel.
dolfenator zegt
Volgens mij is, Op het stuur na, alles ontworpen met een geodriehoek
danone zegt
Volgens mij is er nog nooit een review van geweest van een bekende auto magazine.
Als je zo zeker bent van de kwaliteiten van je product, dan laat je het product toch testen?
toyotavenray zegt
Ik vind hem erg mooi, de prijs wat minder.
Maar hij ziet er erg beestachtig uit, erg agressief(mooi).
50sand zegt
Voorkant geweldig, achterkant mehh
baklava zegt
Hahahahah dat interieur! Wat een bagger.
stephane8200 zegt
Ik ben daar volgende week. Zal wel eens wat foto’s proberen te maken.
ghost zegt
Alain Class, was dat ook niet die dealer die destijds een AM One-77 uitleende aan Jeremy Clarkson omdat AM dat zelf niet wilde?!
exclusieviteitsfreak zegt
Ik hat er normaal gesproken twee gehad, maar mijn toenmalige planning als projectontwikkelaar was niet doorgegaan, maar daar gaat normaal begin volgend jaar 2017 terug verandering in komen, ik ben namelijk met een samenwerkings-opzet bezig met Willem-Alexander, en ben ik zelfs zinnens om ’n exclusieve privé showroom te laten ontwerpen en bouwen met ’n exotisch geïntegreerde bar . . .
Ruudy48 zegt
Ik ga volgende week naar Dubai en breng een bezoekje aan Al Ain Class Motors.
Zal eens kijken of ik de Lykan kan spotten! ??