
Deze zag je niet aankomen. Eindelijk fatsoenlijk draadloos laden in de auto!
Het draadloos opladen van je smartphone kan in steeds meer moderne auto’s. Maar wees eerlijk. Het werkt vaak voor geen meter. Het kabeltje is nog altijd de winnaar. Je smartphone vliegt alle kanten op, waardoor het laden telkens stopt. En vaak is de kracht zo zwak van de lader, dat de smartphone meer batterij verbruikt dan er bijgeladen wordt.
Moeten we niet gewoon kappen met draadloos laden in de auto en vertrouwen op de ouderwetse kabel? Nee, zegt Nissan. Het Japanse automerk komt met een slimme oplossing. Je zou zoiets verwachten van Skoda of een Frans merk, maar nee. Het zijn de good ol’ Japanners die met een briljante oplossing komen!
Qi2 draadloos laden
Het Japanse merk is in de VS de eerste autofabrikant die Qi2 draadloos laden aanbiedt. Die nieuwe laadtechniek debuteert in de Nissan Pathfinder en Murano van modeljaar 2026.
Wat Qi2 anders maakt dan de draadloze laders die we nu kennen, zie je meteen. In plaats van een glad rubber matje krijg je een verhoogde magnetische cirkel. Die grijpt zich vast aan de magnetische achterkant van moderne smartphones. Vanaf de iPhone 12 is het systeem compatibel. Ook recente Google Pixels en Android-toestellen met een compatibele hoes werken met deze technologie. Het resultaat: je telefoon ligt altijd perfect uitgelijnd, zelfs als je door een rotonde jaagt of als een hooligan door een bocht knalt.
Daarmee is het grootste issue van draadloos laden in de auto opgelost. Bij draadloos laden kan een afwijking van een paar millimeter al zorgen voor een forse daling in laadvermogen. Met die magnetische “puck” is dat probleem praktisch verdwenen.

Warmteprobleem verleden tijd
Daar blijft het niet bij. Waar eerdere draadloze laders vooral bekend stonden om hun warmteontwikkeling, heeft Qi2 een actieve koelfan. Er zit daadwerkelijk een ventilatortje in de draadloze lader. Door de temperatuur laag te houden, blijft het laadproces stabiel en efficiënt.
Qi2 levert een constant vermogen tot 15 watt. Dat is een stuk krachtiger dan 5 watt, wat je nu meestal aantreft bij draadloze laders in de auto. In combinatie met de koeling is de laadtijd van 10 naar 90 procent teruggebracht van vier uur naar iets meer dan anderhalf uur. Hèhè, we komen ergens.
Een ledlampje laat precies zien wat er gebeurt: oranje betekent laden, groen is vol en knipperend oranje waarschuwt voor een vreemd object of een verkeerd geplaatste telefoon.
De Murano en Pathfinder zijn voorlopig de enige auto’s in hun klasse in de Verenigde Staten met Qi2 aan boord. Tijd om dit naar Europa te brengen, hup! Tot die tijd voldoet een kabeltje ook wel hoor.





Toch gek dat dit nu pas op de markt komt, maar deze oplossing is charmant in z’n eenvoud. Zou toch niet lang duren voordat meer merken dit gaan doen?
Een ‘ouderwets’ kabeltje volstaat wat mij betreft prima. Simpel en doeltreffend.
Heb draadloos opladen maar doe het toch liever met een kabeltje en de juiste snellaad adapter in de sigarettenaansteker.
Woon je onder een steen of zo ik heb dat allang in me E36
https://eu.esrtech.com/products/qi2-wireless-car-charger-with-cryoboost-halolock
Ben juist wel een fan van draadloos opladen. Dat klapperende lelijke kabeltje ben ik liever kwijt dan rijk.
Doe mij maar weer een cradle met laadplugje. De pest is alleen dat die dingen niet met een telefoonhoesje werken/passen. En bij de aalgladde toestellen heb ik dus een hoesje nodig voor wat grip.
Instappen, telefoon inschuiven en gaan. Niks kabeltje zoeken, stekkertje prikken en na een tijd is het stekkertje krom, zeker als de telefoon een keer wegschiet met laadkabel erin…
Ik zou die draadloze ding rechtop monteren, dat vakje is high value real estate voor sleutelbos, afstandsbediening, parkeer tag, kauwgom en zo voorts
Gewoon een kadertje er rond is toch prima? Waarom zou moeilijk?
Er zijn verschillende maten van telefoons :-) dus dan liggen de kleinere modellen nogsteeds los.
Hulde!
Beste draadloze laders ervaar ik in Porsche. Zij koelen het vakje ook met een airco-element.
Een mini airco? Er zit een klein ventilatortje onder de mat, doet oa Mercedes ook
herken het probleem niet… Rijd al zeker 10 jaar met een draadloos laadpunt in de auto. Héél af en toe is de temperatuur een dingetje, maar traag laden of een schuivende telefoon waardoor het laden stopt? Nog nooit meegemaakt!
Mijn Cupra heeft een vakje waar de telefoon netjes in blijft liggen en ook altijd laad. Wordt wel erg warm, dus erg efficiënt is het niet. Maar genoeg om Android Auto te blijven draaien.
In de Smart #5 van m’n vader zijn 2 draadloze gekoelde laders die ook snelladen en m’n Oneplus zelfs met Airvooc opladen. En volgens mij is dat zelfs sneller dan 15w.
Dus zeker niks nieuws bij Nissan, maar een noodzakelijke upgrade die het draadloze laden in auto’s al van begin af aan moesten hebben om goed te werken.
Ik heb zelf de Qi2 lader met magnetische houder van het merk Spigen. Ben er heel tevreden over. Die laadt mijn S25 Ultra ook netjes bij i.c.m. Wireless Android Auto. Je moet wel speciaal een MagFit case aanschaffen zodat je S25 Ultra correct vastzit. I.t.t. de iPhone waar deze in de meeste modellen zit ingebouwd.
In mijn Cupra Tavascan is dit geen enkel probleem. Het vakje van de draadloze lader houdt de telefoon probleemloos op zn plek. En de lader heeft ruim voldoende power om mn telefoon, ook bij gebruik van Android Auto, goed op te laden.