
Het probleem ligt bij de Volvo-klant.
Mijn ouders rijden een plug-in hybride XC40 en ik moet zeggen: wat een puike auto. Ja, het is een crossover (boeh!), maar het stuurt scherp genoeg, de elektropush zorgt voor genoeg vermogen om opgehitste BMW’tjes eruit te sprinten in Helmond en je hebt alle luxe die je nodig hebt. Er is maar één onderdeel waar ik me aan erger: de Volvo-sleutel.
Ten eerste heeft het kaartje een vrij onhandige vorm dat net wat te groot is om in je broekzak bij je telefoon of portemonnee te stoppen. Nog vervelender is de accuduur van het knoopcelbatterijtje. Tenminste één keer per maand vraagt het infotainment of huize Leesberg niet even de batterij van de sleutel wil vervangen omdat ‘ie bijna leeg is. Grrr.

Volvo wil helemaal niet dat je de sleutel gebruikt
Wat hoopt Volvo daaraan te doen? Nou, niet zoveel. Het probleem ligt bij jou, Volvo-bezitter. Concullega Drive sprak met een manager van Volvo Australië die luistert naar de naam Stephen Connor.
Hij legt uit waarom het probleem bij de klant zit en niet bij de fabrikant. ”Ons plan is om mensen ertoe aan te zetten hun telefoon als sleutel te gebruiken. Je kunt de auto dan overal vandaan ontgrendelen. De kaart is een back-up plan”, zegt hij.
Daarnaast is de sleutelkaart bedoeld voor ouderen die afgelopen week hebben ontdekt wat de grijze en blauwe vinkjes betekenen bij WhatsApp. Van die Volvo-klanten zijn er een paar. Sterker nog, de productmanager van Volvo zegt dat EX30-klanten in Australië ”vooral vijftigers en tachtigers” zijn. Dat hadden mensen van 24 tot 50 jaar oud moeten zijn.

Komt er verandering?
Connor steekt namens Volvo ook hand in eigen boezem: ”Voor ons als merk geldt: we leren en passen ons aan. Als we feedback krijgen, zullen we proberen daar wat mee te doen.” Zo ook aan het gebruik van de sleutel. Hij vervolgt: ”Dat is het mooie van de draadloze updates. We kunnen niet garanderen dat het morgen verandert, maar als het gebeurt, hoef je fysiek niets aan de auto te doen.”
Het moet dus gemeengoed worden om de Volvo-app te gebruiken in plaats van de sleutel. Die app is de eerste vier jaar gratis, maar gaat daarna over in een betaald abonnement. Voor één jaar betaal je € 40,- en voor twee € 65. Geen wonder dat Volvo zo graag wil dat je je telefoon als sleutel gebruikt.
Je kunt via die app trouwens (afhankelijk van je model) ook de lichten laten branden, de airco of verwarming alvast aanzetten of op afstand de claxon gebruiken om ”de auto terug te vinden”. Of om de buren te laten schrikken.





Dus geen apple carkey? Laat maar, moeten betalen om je wagen te kunnrn starten, absurd. En mensen gaven commentaar op BMW en zetel verwarming
Die app heeft 6 trackers waaronder 4 van Google. Daar is genoeg mee te verdienen voor Volvo. Data is goud waard.
Wel grappig dat ze een EX30 maken, een krap en hoog karretje, en dan denken dat daar fitte mensen met een gezin (24-50) in gaan rijden ipv bejaarden.
Overigens: iedere auto die een abo vereist voor basic functionaliteiten zoals je auto openen met je telefoon is gewoonweg debiel.
Psst, hé Volvo: Dertigers en veertigers willen een ruime achterbank en kofferruimte voor hun apenkoppen.
Het abonnement op de Volvo app wordt bij mij iedere keer door de dealer verlengd. Dus kom maar op met die digitale sleutel. Waar kan ik hem installeren? En als het abonnement onverhoopt toch nog zou stoppen, heb je altijd nog de backup van de sleutel.
Je maakt dus een sleutel die batterijtjes opvreet alsof het Skittles zijn, geeft m een onprettig formaat voor in de broekzak en dan hoop je dat mensen een verder weinig functionele app installeren waar je ook nog eens na verloop van tijd een stevig prijskaartje aan hangt. Aan een app die gewoon gratis zou horen te blijven want de klant heeft al 40K aan jouw dealer overgemaakt. Mijn vermoeden is dat vele met grote tegenzin straks die 65 EUR gaan betalen om iets wat ze al hadden nog langer te mogen gebruiken.
Ik heb een jaar lang een XC90 (bouwjaar 2024) gereden en die had in ieder geval de sleutel die hier op leek. En de Polestar 2 die ik nu rij (die uit 2020 is) heeft ook deze sleutel. En als die leeg raken/zijn, dan leg ik ze in de speciale bekerhouder en dan wordt die weer opgeladen. Dus geen batterijen vervangen, gewoon even op de juiste plek in de auto leggen. Bij de Polestar heb ik die melding al 1 keer gehad, bij de XC90 heb ik die melding nooit gehad (mogelijk dat ik uit gemak daar vaker de sleutel in die bekerhouder legde, dat kan ik mij niet perse herinneren).
De Polestar heeft ten opzichte van de XC90 wel een echte digital key met Bluetooth. Daar is geen abo voor nodig, want werkt op Bluetooth en werkt net zoals de sleutel (alleen moet je dichter bij de auto staan dan met de sleutel). Mijn ervaring met de XC90 en het gebruik van de app was overigens echt om te huilen. Werkte vaak niet, was enorm traag met verbinden en heb hem zelfs een keer naar de dealer moeten brengen omdat de app niet meer verbond en ik zelfs met een reset van de auto het niet opgelost kreeg.
Wat is toch die obsessie van de wereld om alles maar zo nodig op die ducking telefoon te willen integreren? Alsof we dat ding nog niet genoeg in zowat alle facetten van het leven hebben laten infiltreren. Opzouten met die gare apps. Dank u!
Ik vind vooral dat de sleutel moet blijven bestaan. Maar sinds ik een digitale sleutel op mijn Tesla heb gehad, ben ik om (alhoewel het pasje van Tesla ook heel makkelijk mee te nemen is). Mijn telefoon heb ik toch altijd al bij me, dus ik hoef nooit na te denken over mijn autosleutel meenemen. Als ik ga sporten (bijvoorbeeld racefiets of MTB) is het handig zo min mogelijk mee te nemen. Mijn telefoon heb ik daarentegen praktisch altijd toch al bij me (voor als er iets gebeurd, maar vooral ook als navigatie), dus vind ik het heel handig.
Ah das een reden om geen Volvo te gaan rijden. Ga geen abbo afsluiten om auto te gebruiken… En die sleutel? Adieu.
Duur, begrensd op 180 en nu moet je gaan betalen voor een app om je eigen auto te kunnen gebruiken, waar ze ook via Google nog extra inkomen voor krijgen.
Dan moet je nog wel echt een die hard Volvo fan zijn als je die auto’s blijft rijden. Tweedehands zullen ze waarschijnlijk wel aanzienlijk in waarde dalen.
Mijn grootste irritatie van mijn V60 T6 Recharge 2023. De active cruise control die al 200 meter vantevoren begint te remmen. De op de meest onmogelijke momenten onnodig ingrijpen van collison avoidance. Echt bizar. Parkeersensoren die bruusk ingrijpen bij een graspriet. Geen draadloze Carplay. En zo kan ik nog wel even doorgaan.