
Volvo doet hun plannen uit de doeken: vijf nieuwe modellen, en niet eens allemaal elektrisch.
Gisteren nog moest Volvo helaas aankondigen dat ze gedag zeggen tegen de V90. Ook al heeft het merk toegegeven dat estates belangrijk blijven, eerst moet er wel geld verdiend blijven worden. Bovendien heeft Volvo nog een zeer serieus elektrificatiestrategie. Er is dus eerst veel ruimte voor andere modellen. Je weet al welke kant dit op gaat.
Vijf (en een halve) nieuwe modellen Volvo
Toch valt het op zich mee. Er komen binnenkort vijf en een halve nieuwe Volvo’s aan als het aan de planning ligt die CEO Jim Rowan deelde. Twee daarvan worden al redelijk concreet zelfs.

Om even te beginnen met die ‘halve’, da’s de Volvo EX30 Cross Country. Dat wisten we namelijk al. Het is geen volledig nieuw model, eerder een derivaat van de huidige EX30. Wel noemt Volvo een datum voor dit model: 10 februari. Over drie dagen. Spann0nd!
ES90
Het eerste volledig nieuwe model dat we mogen verwelkomen is de Volvo ES90. Dat wordt de sedan-broer van de EX90. Verwacht dus eenzelfde strategie, waar het een zeer vergelijkbare auto wordt aan de S90 benzine/hybride. Maar dan op het volledig elektrische SPA2-platform wat ook onder de EX90 en Polestar 3 ligt. Gezien de populariteit van sedans een frisse wind, al verwachten we niet dat er net als bij de XC90 nog een flinke facelift voor de S90 komt. De ES90 kun je halverwege dit jaar al verwachten.

Volvo EX60
Het tweede officieel aangekondigde model is de elektrische evenknie van de Volvo XC60. Deze gaat logischerwijs Volvo EX60 heten. Dit wordt niet alleen een belangrijk model omdat het segment waarin de XC60 opereert belangrijk is, het is ook de eerste auto op het SPA3-platform. Da’s een evolutie van SPA2 en op veel vlakken beter. Naar verwachting krijgen we de EX60 in 2026 te zien. Bij de XC60 kan je er nog wel mee weg komen om de huidige PHEV nog een tijdje langer naast de EX60 te blijven verkopen. Volgens Volvo blijft de XC90 ook ‘zo lang er nog vraag naar blijft’. Volgens Rowan wordt de EX60 echter een gamechanger, wat aan zou duiden dat de stap van een hybride naar een EV kleiner en logischer wordt dan ooit.

Long Range PHEV
Over PHEV’s gesproken: de toekomst is niet honderd procent elektrisch bij Volvo. De derde aankondiging, en concreter dan dit wordt het niet, is een ‘long range PHEV’. Al lijkt het erop dat deze vooral voor China bedoeld is. Toch kan het voor Europa ook interessant worden, want Volvo houdt de deur open voor alle soorten aandrijving. Het merk plant veel modellen in veel aandrijfsoorten: EV, PHEV en zelfs Mild Hybrid blijven allemaal. Op één paard wedden gaat het merk niet doen.

Nog twee EV’s
Maar dat er meer EV’s komen is duidelijk. Er zijn namelijk nog twee modellen die op de kalender staan voor ‘binnenkort’ en concreter dan ‘SPA3’ voor beide wordt het nog niet. Het zou wel gaan om een refresh voor bestaande modellen. Wellicht dus opvolgers voor de EX40 en EC40, of misschien zelfs wel de S/V60. Wie zal het zeggen, voor nu dan.
Rijden al die nieuwe Chinese modellen alleen maar op de choke net zoals huidig gamma dat is afgeregeld op 180 km/h ?
Ja want het is echt nodig, om speciaal voor dat ene land, waar je op enkele stukken snelweg onbegrensd kan rijden om daarvoor de auto harder dan 180 te laten rijden. Volvo is geen concurrent voor de “grotere” Duitse 3.
Zo’n Long Range PHEV, en dan als 7-zitter zou wel een ideale familie auto zijn.
Maar ik denk toch dat het een Multivan gaat worden, daarin past echt alles.
Laat die heerlijke V60 II maar wat in prijs zakken! Bursting blue blauwe T5 r-design here I come! Eland schildjes, dakkoffer en honden netje alles! Heel verstandige aankoop en dan bij de 250.000km nog een Ohlins schroefset eronder met veerpootbrug erop om het gebrek aan stuurgedrag te compenseren wat toch nooit helemaal gaat lukken :’) maar boeie want Volvo
7 jaar sinds de XC60 uitgekomen is, en nog steeds een van de mooiste betaalbare auto’s op de markt. Dat doen ze toch wel echt goed bij Volvo.
Mooi is ie zeker, maar weet niet of betaalbaar het juiste woord is. Nieuwe Kodiaq doet er qua range, interieur en comfort er niet voor onder maar is wel €20k goedkoper…
Hier een V60 II T5 R-Design op 19″ voor de deur.
Stuurt aardig in vergelijking met andere Volvo’s.
Zo te lezen rijd ik die nog wel even want de Estate wordt ook bij Volvo verkwanseld.
Ik heb verschillende V60 II geprobeerd en serieus overwogen. Ik zat op het spoor van een T6 of T8 PHEV. Maar met de nodige verhalen over gedoe met on-board lader, accupakket en elektromotor liet ik dat idee maar varen. Ik heb een paar dagen getwijfeld over een T6 (geen PHEV) met alles erop en eraan maar die vond ik niet bepaald netjes. Alsof ie van een hovenier was geweest. Jammer want dat was van de V60 de grootste kanshebber.
Precies om die redenen heb ik 3,5j geleden voor een T5 R-Design gekozen. Nog steeds heel netjes, de best sturende V60 (op de PE versie na uiteraard) en geen gedoe. Ook is basisonderhoud prima zelf te doen.