Een puntje om op te letten, als je gaat shoppen voor een occasion straks!
Volvo heeft een grote terugroepactie aangekondigd. De Zweedse autofabrikant roept wereldwijd 219.000 auto’s terug. Het is een preventieve actie met betrekking tot de brandstofleiding. De leiding zou bij sommige auto’s kunnen scheuren met een mogelijke lekkage tot gevolg. Auto’s die in aanmerking komen voor de terugroepactie zijn de Volvo V40, V40 CC, S60, S60 CC, V60, V60 CC, XC60, V70, XC70, S80 en de XC90, gebouwd tussen 2015 en 2016.
Tegenover Autoblog laat Volvo Nederland weten nog niet in kaart te hebben gebracht of ook auto’s in ons land terug naar de dealer moeten. Dat zijn ze op dit moment aan het onderzoeken. Zodra we meer weten zal het artikel van een update worden voorzien. Volvo-klanten die één van de genoemde auto’s in onderhoud hebben bij een dealer zullen tevens geïnformeerd worden, mocht er in Nederland ook sprake zijn van een terugroepactie. Het is onduidelijk hoe lang een reparatie aan de brandstofleiding gaat duren.
Mocht de leiding inderdaad gaan lekken, dan is er kans dat er brandstof terecht komt in het motorcompartiment met alle gevolgen van dien. Voor zover bekend gaat het om een voorzorgsmaatregel. Er zouden geen gevallen bekend zijn van daadwerkelijke problemen.
Update: In Nederland zou het gaan om 17.000 Volvo’s die onderdeel zijn van de terugroepactie.
karhengst zegt
Ik neem aan dat de verantwoordelijke leidinggevende op staande voet ontslagen is?
autodidact zegt
@karhengst: ?
autodidact zegt
@autodidact: het wordt juist tijd dat daar iemand de leiding gaat nemen!
deeberton zegt
@karhengst: je bedoelt de brandstofleidinggevende?
reactief zegt
@karhengst: Jep, dat nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje!
porscheboy zegt
@reactief: er lekt wel veel gevoelige informatie
hotze zegt
Dus als je de Volvo niet in onderhoud hebt bij de dealer zoek je het maar lekker uit? Lekker bezig Volvo.
RubenPriest zegt
@hotze: Nee, de zin moet je anders lezen. Stel jij koopt een S80 bij Jetcars en doet de auto in onderhoud bij je buurman, hoe kan Volvo je dan een brief sturen als ze geen gegevens van je hebben? Daar slaat de zin op. Natuurlijk heeft de auto recht op de terugroepactie onder coulance van Volvo. Maar je moet zelf ff contact opnemen met een lokale Volvo-dealert
wimof zegt
@rubenpriest: Als die wagen oorspronkelijk door de Nederlandse invoerder of Volvo Nederland is verkocht krijg je automatisch je brief.
Design_Driven zegt
@hotze: Meestal krijg je dan later een brief in een 2de ronde als ze je gegevens via de RDW hebben opgevraagd.
hotze zegt
@sketcher: aha, dat is mooi voor de ‘gedupeerden’. Als je hier zelf achter moet komen denk ik dat er een aardig aantal geen check laat uitvoeren.
pa045 zegt
@hotze: verantwoordelijkheid nemen voor je eigen spullen en daden. Het is moeilijk, maar probeer het eens. Gaat een wereld voor je open.
fredkroket zegt
@hotze: uhm, er staat toch echt niet geschreven dat je auto niet wordt gecheckt door de dealer als je je wagen inmiddels ergens anders laat onderhouden. Maar ik snap dat het verleidelijk is direct fakkels, pek en veren erbij te pakken…
Dutchdriftking zegt
Schuld en kosten op de leverancier van de leiding schuiven neem ik aan?
Design_Driven zegt
@dutchdriftking: Dat hangt maar net af of het aan het design of materiaal ligt. Enkel bij productie fouten of als er van een goedgekeurd design of materiaal is afgeweken is een leverancier verantwoordelijk. In alle andere gevallen is het de verantwoordelijkheid van Volvo zelf.
berlinetta zegt
@sketcher: Nee, het ligt er alleen maar aan wat er contractueel is afgesproken.
reactief zegt
@dutchdriftking: Waar staat dat het aan de leverancier ligt? Zoveel mogelijke oorzaken die bij Volvo zelf ofwel andere leveranciers kunnen liggen.
En daarnaast, wat maakt het uit wie betaald?
Hubert zegt
@reactief:
Dan betaal jij toch.
Dutchdriftking zegt
@reactief: Staat nergens, maar lijkt mij een logische gedachte. En bij een terugroepactie van 200.000 auto´s lijkt het mij wel degelijk interessant wie er voor de kosten opdraait.
reactief zegt
@dutchdriftking: Ik weet het niet. Kan verkeerd gemonteerd zijn. Kan verkeerd besteld zijn. Met verkeerde materialen gemonteerd. Best veel andere mogelijkheden waar het fout gaat dan dat het aan de leverancier ligt.
Over wie betaald; Voor Volvo zeker intressant. Voor jou blijkbaar ook :) Voor mij totaal niet.
ghost zegt
Brandstofleiding?
Zijn er al spontane grote BIEM’s geweest daardoor?
sirprize zegt
@ghost: als je het artikel had gelezen, had je geweten dat het antwoord op je vraag “nee” is.
ghost zegt
@sirprize: het antwoord op je vraag is vies…
Nee je hebt helemaal gelijk man!
Boomer zegt
Hoezo heeft Volvo niet in kaart of er niet ook in Nederland Volvo’s terug moeten naar de dealer. Ik was er laatst om dat verschrikkelijke hok (v40) wat ik tijdelijk moet rijden tot mijn eigen auto er is weer van olie te laten voorzien (0W20) gaat er in die krengen en ze lusten het erger dan Audi kan ik je melden. En die gaf aan dat het moest, heb daarvoor een uur lang tussen Zweedse zeepkisten gezeten… Dus het lijkt me wel dat ze het weten!
sracovlov zegt
@airc: Tuurlijk weet Volvo Nederland dit, maar ze houden niet van negatieve publiciteit en doen alsof ze nog van niets weten. Volgend week heeft niemand het meer hierover en is het lekker overgewaaid. Autoblog had beter een aantal dealers kunnen bellen, zich voordoen als klant en vragen wat de recall precies inhoudt en wat get probleem precies is.
sracovlov zegt
@airc: Tuurlijk weet Volvo Nederland dit. Maar ze doen alsof ze nog niets weten in de hoop dat dit bericht wel weer overwaait, volgende week heeft niemand het er meer over. Autoblog had beter een aantal dealers kunnen bellen en zich voordoen als klant om de juiste informatie te krijgen…
sirprize zegt
@airc: nounou. Het zit je hoog hé. Ik ken geen verhalen van Volvo’s die olie zuipen als TFSI-motoren. Lijkt me dus anekdotisch.
Boomer zegt
@sirprize: Ja inderdaad, een auto met 150K op de klok die elke maand nieuwe olie moet is ook niet erg prettig. Zeker niet omdat het olie is die je alleen bij de automaterialenhandel kan halen of door de dealer laten doen. Opvallen hoe weinig PK’s het ding krijgt uit een 2.0 turbodiesel. Ik snap werkelijk waar niet waarom je die hokken zo veel ziet rijden. Kan niet zijn omdat ze zo prettig rijden. Maar ze waren natuurlijk ‘goedkoop’ en daar houden Nederlanders van. Nog een paar weekjes en dan mag hij gelukkig weg.
thomasthomas zegt
En die XC90 T8’s staan toch al veelal bij de dealer dan kan dit er ook nog wel bij. Probleem bak.
edhageman zegt
goedemiddag, mag ik de redactie er op attent maken dat ook Alfa Romeo hetzelfde probleem heeft. 1 maand geleden kreeg ik van Alfa een brief om zsm naar de dealer te gaan voor een terugroepactie van mijn Stelvio, de monteur vertelde mij dat de brandstofleiding omgelegd moest worden. Voor het geval dat..Dat zal dan ook moeten gelden voor de Giulia, die immers hetzelfde blok heeft. Ik woon in Spanje, het zou kunnen zijn dat het uitsluitend de spaanse markt betreft.
lekkaah zegt
@edhageman: ja maar alfa is emotie..
peke zegt
@edhageman: betreft dus een handvol auto’s, zoveel zijn er (helaas) niet geleverd ;)
Geen wereldnieuws dus
nathanael zegt
Wat zit er tussen 2015 en 2016??? 2015,5…?
sirprize zegt
@nathanael: wist je dat autisten vaak alles letterlijk interpreteren?
enjoypunani zegt
@sirprize: wat bedoel je met ‘alles’? Echt alles?
sirprize zegt
@enjoypunani: ?
snippje zegt
Begreep dat het alleen om de dieselmotoren ging.