Mercedes lepelt enige juiste motor in GLE

Auteur: , 36 Reacties

Een motor met nauwelijks nadelen.

Mercedes-Benz GLE 400d 4-Matic AMG-Line (V167) '19

Dieselgate heeft veel kapotgemaakt. Niet alleen voor Volkswagen en alle merken die onder de Volkswagen Group paraplu vallen. Nee, ook de merken die er minder mee te maken hebben, hebben last van extra diesel antipathie. In een sneltreinvaart raakte de zelfontbrander meer en meer uit de gratie. Stinkdiesels! Natuurlijk, er is genoeg aan te merken op de dieselmotor. Met name de stikstof uitstoot is een zwaarwegende factor.

Dat wil niet zeggen dat het volkomen nutteloos is. Zoals met veel andere dingen is de context en hoe je het toepast van belang. Elektrische auto’s zijn briljant in stedelijke omgevingen. Denk aan de Tesla taxi’s. Zo’n elektromotor presteert optimaal in die omstandigheden vanwege het hoge koppel dat vanaf 0 toeren beschikbaar is. Maar wil je met een grote crossover veel lange afstanden afleggen, dan is een Model X niet de fijnste keuze: op hoge snelheid is de accu zo leeg en laden duurt eventjes.

Dat zijn situaties waarbij de dieselmotor om de hoek komt kijken. Met een flinke diesel kun je behoorlijke snelheden halen, terwijl het verbruik binnen de perken valt. Mercedes-Benz heeft onlangs groots uitgepakt met de elektrische EQC, maar is de dieselmotor nog niet vergeten. Het merk introduceert namelijk de GLE 400d 4-Matic.

Mercedes-Benz GLE 400d 4-Matic AMG-Line (V167) '19

Om met de stikstof-uitstoot te beginnen, die bedraagt zo’n 20 milligram per kilometer. Dat komt mede door de montage van een extra SCR-katalysator. De GLE 400d komt in aanmerking voor een Euro 6d certificaat, dat pas volgend jaar verplicht is. Ze hebben bij Mercedes niet eens de auto op knalharde 16” spaarbandjes gezet: de GL400d is altijd voorzien van het AMG Line exterieur pakket met 20” lichtmetalen jetsers.

Mercedes-Benz GLE 400d 4-Matic AMG-Line (V167) '19

Volgens Mercedes is de GLE werkelijk in ALLES goed. De auto moet namelijk “buitengewoon dynamisch en comfortabel zijn, maar ook beter in het terrein dan ooit”. Eh, ja, dat kan natuurlijk niet. Het is een loodzware crossover, dus vergeet het dynamische aspect. Dankzij die grote AMG wielen is het ook geen alleskunner in het terrein. Het zal dus een zeer comfortabele auto zijn, waarschijnlijk.

Mercedes-Benz GLE 400d 4-Matic AMG-Line (V167) '19

Dan nu de prestaties en de prijs van dat alles. De GLE 400d heeft een 2.9 liter grote zes-in-lijn onder de kap, goed voor 330 pk bij 3.600 tot 4.000 toeren. Het maximum draaimoment bedraagt 700 Nm, dat beschikbaar is van 1.200 tot 3.000 toeren. De standaardsprint (je weet wel, die van 0-100 km/u) duurt slechts 5,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 240 km/u. Ondanks die prestaties moet de GLE400d erg zuinig zijn: 7 liter op 100 km (1 op 14,3). De vanafprijs is net geen ton: voor 99.878 euro staat deze kilometervreter uit Baden-WurttembergAlabama op je inrit.



36 reacties

Kijk, gewoon een dikke diesel, zoals het hoort in dit soort bolides. Toch heel jammer dat we dit bijzonder snel gaan zien verdwijnen.
@dutchdriftking: Met name die Porsche Panamera Sport Turismo Diesel, dat moet een geweldig apparaat zijn! Zal wel over 20 jaar voor een miljoen bij de betere youngtimerboer staan,
@willeme: Helemaal mee eens. Als ik ooit geld heb dan swap ik dat blok in een A6. Dan heb je pas een ultieme wintersport mobiel.
@willeme: die heeft nooit bestaan. Maar was een grapje wss :-)
@dutchdriftking: binnenkort GLE400d op proef voor eventuele vervanging voor de ML420CDI.
Even kijken hoe dat blok zich weerhoud tegen over de V8 wat wel fijn blok is vind ik.
G350d ook nog even proberen maar die word denk ik toch te duur.
-EDIT: klopt helemaal, thanks!-

On topic; lijkt me een heerlijke motor, alleen de styling doet me niks. Vooral naast een Velar ziet dit er nu al uit alsof het 10 jaar op de markt is, net als de vorige.
Dan had ik toch op z’n minst verwacht dat het een plug-in hybrid zou zijn. Elektro kracht en geen uitstoot in de stad of op kortere ritten en als je dan eens autobahn blazen moet kan de dikke diesel z’n ding doen.
Zo’n extra SCR katalysator klinkt wel goed trouwens. Betekent dat, dat dit ding het ook zonder AdBlue doet?
@vpowert: scr is nou net de “AdBlue unit” en staat voor selective catalytic reduction
20g/km? Dan heb je dus een halftarief wegenbelasting..met zo’n zware terreinwagen best een relaxte tegemoetkoming lijkt mij zo.
@ghost: stikstof uitstoot dus geen CO2!
De wegenbelasting en BPM gaan over CO2 uitstoot.
@kobus1967: @ramshoek: my bad! Iets te snel met lezen..gaat dus niet op..helaas!!
@ghost:
Niet 20 gram per kilometer (waarbij je denk ik aan CO2 denkt), maar 20 miligram NOx (stikstof oxide).
@ramshoek:
Juist ja, het gaat hier om stikstofoxiden, niet om stikstof.
Voor die € 99.878 zal er geen enkele verkocht worden. Een beetje priemijum fabrikant verkoopt zijn auto’s voor de vanafprijs met daar bovenop minstens 25% aan accessoires. U wilt kleurtje Himmelgrau Abend Mai? Dan moet u dit interieur nemen a raison van 3.000 euri… Enzovoorts en zo verder.
@jeroenwz: Voor Mercedes is daar meesterlijk in. Ga maar eens spelen met hun configurator. Je moet eerst door de pakketten heen komen en als je het ene pakket aanvinkt, kan dat alleen samen met andere pakketten. Ze hebben je zakken al leeg geklopt voordat je überhaupt bij de lakkleuren aankomt.
@berlinetta: precies! Ik heb het al een aantal keren gedaan en je bent al 10-15% bovenop de vanaf-prijs kwijt voor dat je aan de kleur toekomt. Zeer frustrerend.
@jeroenwz: jij noemt het frustrerend maar Mercedes noemt dat winstgevend.
@mashell: Ik noem dat zeuren. Als elke optie aanwezig is, is de auto te duur voor 90% van de kopers..
Mooi dattie Euro 6d haalt, maar ik heb nieuws: Alle autos met een typegoedkeuring hebben altijd aan de dan geldende norm voldaan.
Grote vraag is of het ding die uitstoot normen ook haalt buiten de NEDC of nu dus WLTP cyclus en dan heb ik het niet eens zozeer over sjoemel software, maar over praktijksituaties als lekker met gaspedaal op standje 60% tot vloerbedekking weg bij het stoplicht. Of wanneer de eerste eigenaar na 3 jaar en 80.000 km afstand doet van z’n bolide. Ik zie namelijk menig diesel, waarvan ik zeker weet dat ‘ie een roetfilter heeft, grote zwarte wolken uitblazen (en dat zie ik even oude Benzine wagens toch niet doen).
@ramshoek: je weet hoe euro 6d wordt bepaald of niet? 6c is de wltc cyclus (of wltp zo je wilt) en 6d wordt met een unit aan de auto gemeten op straat
Toyota en Lexus proppen gewoon hybride aandrijflijnen in hun SUVs, hoeft echt geen diesel te zijn om snel en zuinig te kunnen zijn.
@fanboy: Helaas zijn die niet snel en niet zuinig ;-)
@willeme: We zien hier fabrieksopgaves en dan is een RX wel zuiniger.
Sneller in dit geval niet nee, maar ik denk dat in de tussensrpints weinig uitmaakt.

Hoe dan ook, het zal wel een van de laatste generaties zijn. Het kost hoe dan ook bakken met energie om hard te rijden met een enigzins gestroomlijnde zeecontainer.
https://youtu.be/Kov–uWSWrw

@willeme
@eklasse: Cool!!! Dat Land Rover niet zoiets heeft, erg gaaf!
Zo dan 20mg nox, dat is netjes.
Zie hier een 1.6 cdti opel zafira die er even 1474mg uitspuwt, bizar!
https://www.infosperber.ch/Umwelt/So-dreckig-sind-auslandische-Diesel-Autos
Moderne diesels zijn gewoon goed en redelijk “schoon”. Maar door VAG en hun sjoemelpraktijken worden ze compleet gedemoniseerd door de politiek. Onterecht. Het leuke is, met benzine alleen ga je never nooit niet het klimaat akkoord halen.
“Het certificaat DAT” autoblog
Niemand staat er blijkbaar bij stil dat deze dieseltechnieken danig complex zijn en dat dergelijke motoren storingsgevoelig gaan zijn en duur in onderhoud. Wat is dan nog het nut? Ook het concept van dergelijke suv’s is over zijn houdbaarheidsdatum het zijn gewoon energie verslindende autos door hun vorm en gewicht.
@lexis:
SCR technologie kennen we al sinds de introductie van de Euro3 norm…, complexiteit is, net als beauty, in the eye of the beholder.
Het zijn daarnaast ook geen dieseltechnieken, maar uitlaatgasnabehandelingstechnieken.
Ik vraag me ook af of dit concept over zijn houdbaarheidsdatum heen is, aangezien je voor de gemiddelde auto van dit kaliber minimaal 6 maanden moet wachten voordat hij bij je op de stoep staat (vanaf het moment van bestellen).
@munchburg: ik bedoel eigenlijk dat dergelijk inefficiëntie voertuigen eigenlijk uit de markt zouden moeten belast worden is als dweilen met de kraan open op vkak verbruik en co2 emissies

Toch wil ik nog eens meegeven dat inderdaad de moderne uitlaatgaszuiver technologieën ervoor zorgen dat euri 4, 5 en 6 behoorlijk onderhouds gevoelig zijn en niet altijd betrouwbaar. Ik kan ervan meespreken. Eigenlijk niet geschikt als je niet dagelijks lange stukken autosnelweg rijdt. Gegarandeerd lopen deze systemen vast op koolafzettingen met navenante kostten.
@lexis: MB diesels staan anders al jaren bekend als hondsbetrouwbaar; beetje ongegronde bangmakerij dus …
@dawwg: let op kleine mb diesels zijn in feite Renault diesels. In het milieu hoor je toch veel horror verhalen over Volvo, vw, bmw en toyota diesels die heel snel dpf en egr issues opbouwen ik zelf heb het meegemaakt met een 2.2 d4d cat van toyota.
Dit model is toch zo oneindig veel mooier dan die onmeunige SUV Coupe modellen van ze. Meer van dit aub! :)
Mooi klote die aversie tegen diesels. Mijn 1.6 econetic schraap diesel is in een jaar tijd de helft minder waard!! Top man!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).