Boenderen op grijs kenteken.
Sommige auto’s zijn niet zo geheimzinnig meer. Bijvoorbeeld auto’s die eerst in de Verenigde Staten op de markt komen en pas in een later stadium een weg naar Europa vinden. De nieuwe Ford Ranger is zo’n auto. Het vernieuwde model was al lang en breed bekend en nu komt Ford met de Europese variant. Het goede nieuws is dat het merk ook meteen de Nederlandse prijs bekend heeft gemaakt.
Wij krijgen de Ranger met een 2.0-liter EcoBlue dieselmotor. Het blok levert 170 pk en 420 Nm koppel of 213 pk en 500 Nm koppel. Eerstgenoemde is een enkele turbo. De variant met meer vermogen beschikt over twee turbo’s. Met 213 pk levert de 2.0-liter 13 pk meer in vergelijking met de 3.2-liter TDCi diesel van het uitgaande model. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak, of een automaat met 10 verzetten. Beide motorvarianten hebben standaard vierwielaandrijving. De Ranger zal hier enkel verkrijgbaar zijn als Super Cab. Dat betekent een zogenaamde 1½ cabine met (kleine) suïcide doors en altijd zonder achterbank (grijs kenteken). De grootste cabine (zoals te zien op de foto’s) heet de CrewCab, deze wordt echter niet in Nederland verkocht (want geel kenteken).
De Ranger mag maximaal 3.500 kg trekken, met een laadvermogen van 1.252 kg. De pickup kost 26.000 euro exclusief BTW en BPM. Voor de grijs-kenteken-rijder die liever een zescilinder onder de kap heeft is er altijd nog de F-150 Raptor. Voor achtcilinders hoeven de liefhebbers zeker niet naar de RAM 1500. De F-150 is namelijk naast V6 ook met de bekende 5.0 ‘coyote’ V8 motor te koop. Daarnaast komen er binnenkort ook hybride en elektrische versies van de F-150 beschikbaar.
Zonde dat de 3.2 er niet meer is, dat was een lekker blok. De enkele en extra cabine zal voor een aantal bedrijven ook wel een gemis zijn ook aangezien je aan de crewcab op grijs kenteken eigenlijk maar weinig hebt. De prijzen zijn verder geen verassing, heel veel verschil met de huidige Ranger is er niet.
De Ford liefhebbers die nog graag een pick up met V8 willen kunnen de “normale” F-150 importeren (ja echt waar, Ford’s half-ton is er ook nog als niet Raptor variant) die is er namelijk nog steeds met 5.0 V8.
@robert110: en te bedenken dat je op de Super Cab vrolijk je bpm moet aftikken. Zonde. De 150 is er inderdaad gewoon met 5.0 V8. Ook het huidige model nog.
@detroitv8: Hoeft niet. De huidige dubbele cabine kan je ook zonder achterbank en met een schot achter de voorstoelen krijgen, dan voldoet ie wel aan de eisen. Maar de supercab is helemaal geen dubbele cabine (zien mijn tweede comment hier onder)
@robert110: Waarom moet de bank eruit en een schot ertussen? een pick up, als de laadruimte maar lang genoeg is, mag 1 extra zitrij hebben?
@jvthof: de laadbak van de crewcab is te kort. De supercab en singlecab hebben een langere laadbak.
@detroitv8 @robert110: check, de tekst is wat aangepast ivm V8!
Maar is de dubbel cabine 2 of 5 persoons op grijs kenteken?
Ik heb het nog even nagezocht want het lijkt mij niet logisch dat Nederland enkel de dubbele cabine krijgt in verband met onze eisen voor bedrijfswagens.
De Supercab is niet de dubbele cabine maar de extra cabine, deze dus:
https://file.kbb.com/kbb/vehicleimage/housenew/480×360/2019/2019-ford-ranger%20supercab-frontside_ftrscabxl1901.jpg
@robert110: yes, tekst is inmiddels wat aangepast!
Dit of een Transporter? Deze natuurlijk!
“Ford levert geen V8’s meer in dit segment” echt erg om te horen
@autospotterkerkrade: het is alleen niet juist. Ford levert nog gewoon een 5.0 v8 in de gewone F-150.
Leuk als je een paardentrailer hebt, verder niet heel boeiend als je het mij vraagt. Denk dat ik overigens liever een Amarok V6 diesel zou kiezen, niet dat ik daar veel mee heb, maar heb nog minder met een ranger.
Je hebt ook de Ranger Raptor, maar die heeft de 4 cyl diesel…..
Zal dat die versie met 2 turbo’s en 213 pk zijn?
Nieuw? Dat ding rijdt hier in Zuid Afrika al jaren rond en is al eens gefacelift. Er gaan zelfs verhalen dat er binnen 2 jaar een nieuwe Ranger komt ?
@horza: Dit is die nieuwe. Ford heeft voor de US een nieuwe Ranger op basis van de huidige Europese (en Afrikaanse en Australische) Ranger ontwikkeld (van daar het bijna zelfde uiterlijk) en van die Amerikaanse versie krijgen wij nu een voor Europa aangepaste versie.
Ligt het nou aan mij of is het net een dacia duster met laadbak? Zal vast aan die oranje kleur liggen..?