Guinness: Bugatti Veyron Super Sport is NIET de allersnelste

Auteur: , 57 Reacties

Bijna drie jaar na het vergaren van de Guinness World Record-titel van snelste productie auto ooit, komt de biertoko het felbegeerde papiertje weer uit de handen van Piëch en consorten trekken. UPDATE: en ze hebben het papiertje weer terug.

Bij Guinness World Records hebben ze namelijk te horen gekregen dat de productieversie van de 1.200 pk tellende Veyron Super Sport begrensd is, terwijl de record-editie waarmee coureur Pierre Henri Raphanel 431,072 km/u wist te klokken wel gewoon de teller uit kon lopen. Bugatti kon of wilde bij die snelheid niet garant staan voor de op maat gemaakte Michelin-banden, en zette de Vmax daarom op een lullige 415 km/h voor het gefortuneerde koperspubliek. Pffsh, Prius-snelheden natuurlijk.

Het record bleef echter gewoon staan.

We zullen hier heus niet gaan beweren dat John Hennessey hier achter zit, maar waarschijnlijk zit John Hennessey hier achter. Die zit namelijk op het record van snelste productieauto te azen met zijn Hennessey Venom GT. Deze extreem verbouwde Lotus (1.231 pk) zagen we laatst 427,6 km/u aantikken. En daarmee is de yank sneller dat VW’s verlieslijdende prestigeproject, hoewel het hier geen officiële snelheidsmeting betrof, waarbij het gemiddelde van twee runs wordt genomen.

Een woordvoerder van Guinness World Records over de recordfaal:

“It has come to the attention of Guinness World Records that there was an oversight in its adjudication of the ‘Fastest production car’ which was set in 2010 by the Bugatti Veyron 16.4 Super Sport.”

“As the car’s speed limiter was deactivated, this modification was against the official guidelines. Consequently, the vehicle’s record set at 431.072 km/h is no longer valid. Following this, Guinness World Records is reviewing this category with expert external consultants to ensure our records fairly reflect achievements in this field.”

Krom, dat Guinness claimt niet op de hoogte te zijn van de begrenzertaferelen bij Bugatti. Bugatti zegt tegen The Sunday Times namelijk dat ze dat wel waren. Een pr-mevrouw ging er in ieder geval luchtig mee om en stelde “It’s not a hard blow if we lose this title. The Super Sport is more than just a world-record car.” Maar we hebben zo’n donkerbruin vermoeden dat Volkswagen AG-voorzitter Ferdinand Piëch er alles aan gaat doen om het record weer naar Molsheim te brengen.

UPDATE: na overleg met experts of nadat ze hun roes hadden uitgeslapen, vindt Guiness toch dat de Veyron weer de snelste is:

“Following a thorough review conducted with a number of external experts, Guinness World Records is pleased to announce the confirmation of Bugatti’s record of Fastest production car achieved by the Veyron 16.4 Super Sport. The focus of the review was with respect to what may constitute a modification to a car’s standard specification. Having evaluated all the necessary information, Guinness World Records is now satisfied that a change to the speed limiter does not alter the fundamental design of the car or its engine.”

Een begrenzer eraf slopen is blijkbaar niet zo erg, handig om te weten mocht je ooit garantie moeten claimen bij een VAG-merk als je dat gedaan hebt. Een printje van dit artikel moet de lokale service-manager dan zeker over de streep trekken.

Of de Bugatti Veyron Super Sport echt de snelste productieauto is? Niet helemaal, op de autobahn zul je nog steeds aan de kant moeten voor de Hennessey Venom GT die zonder aanpassingen 427,6 km/u loopt. Ook een SSC Ultimate Aero TT die recentelijk nog een pk-upgrade kreeg moet de Veyron Super Sports waarschijnlijk voor laten gaan.

Foto via Autojunk.nl



57 reacties

Snelste auto of niet, het blijft een geweldige bak.
Maar de begrenzer is alleen voor de veiligheid, ik vind het stom dat ze struikelen over een begrenzer. Daarnaast is de vergelijking tussen een bugatti en opgevoerde lotus het verschil tussen dag en nacht.
@xiran: Het verschil tussen een lotus en een Venom GT ook
@jeffreym3: hoog kit car gehalte, dat heeft een normale lotus ook al. Niet tot het erg is maar er zit een groot verschil tussen.
@xiran:
Wat lotus betreft geef ik je gelijk, ik zie de Elise ook als een Factorybuild kitkar.
Laat onverlet dat volgens de letter Bugatti de kluit bedonderd heeft, zoals ik bij het Henessy verhaal al uitgelegd heb. Als ze bij Guiness consquent zijn schrappen ze het Ringrecord van de E-tron ook, daar is immers nog geen productiemodel van geleverd.
Die claim dienen ze maar opnieuw in als er auto’s geleverd zijn die dezelfde tijd ook daadwerkelijk halen.
@xiran: ik vind het kort door de bocht om het een auto met een hoog kitcar gehalte te noemen.
Als je het zo bekijkt dan is de Veyron niet veel anders. Ik denk dat de Veyron vriendelijker in gebruik is, de Venom is bedoelt om heel hard te gaan op een circuit.
@xiran: 415 of ruim 430 km/u ..
Dit verschil maakt voor de veiligheid
niks uit dacht ik zo.
@jrmpower24: jij hebt zeker geen natuurkunde gehad op school vroeger? Op die snelheid maakt dat kleine verschil wel degelijk veel uit voor de banden.
@jrmpower24: een band zet uit op die hoge snelheid en door de rolweerstand word zo’n band bloedheet. En Michelin dekt zich in als je een bugatti opvoerd (wat nog steeds mogelijk is door die emissie eisen).
@jrmpower24: ik weet nog van de een oude top gear aflevering dat james zij: voor het bereiken van 300 km per uur is ongeveer 300 pk nodig. Om op 400 km/uur te komen is de overige 700 pk nodig. Ik denk dat er heel veel gevraagd word van de techniek en de constructie om nog 30 km/uur er bij te krijgen. De power die je nodig hebt is niet exponentieel maar logaritmische.
@xiran: Waarom zou je een begrenzer op 415 zetten? In Monaco kun je nooit zo hard, en op de meeste curcuits zullen de eigenaren de 400 ook niet overschrijden.
@xiran: Is helemaal niet stom, het gaat om een record van een PRODUCTIE auto. Als de auto aangepast is om de snelheid te halen en je als klant de auto dus niet zo kan kopen is het dus geen productie auto, maar een custom auto en valt die in een andere categorie… Om wat voor reden de begrenzer er zit is dan niet interessant, maar in de productieauto zit die er, dáár gaat het om.
Toch lullig, als ze het enige waar je goed in bent van je afpakken…
@norge: Whaha triest mannetje ben je toch. Je zal wel te weinig zon krijgen daar boven. Als jij denkt dat de Veyron alleen om hard rijden gaat snap je het doel van de Veyron niet en hoef je jezelf zeker geen autokenner te noemen.
@911GT2: mocht je er vanmorgen niet op?
@xiran: jij blijkbaar ook niet want je reageert als 1 van de eerste en meerdere keren;)
@mightymike: kramp in me linker arm ;)
@911GT2: leg ons eens uit wat dan wel het doel van die Bugatti is?
@ropbp: De veyron is een prestige object, een vingeroefening, een rijdend ondersoeksplatform een marketingtool, een unieke (bruikbare) GT èn de snelste auto ter wereld…
@norge: hij deed het anders niet slecht op het top Gear circuit. Allez voor een auto die volgens jou enkel hard rechtdoor kan.
@hollow: Hij haalt toch 1.64G in de bochten en dat haal je in een polo bluemotion niet. En dat voor een auto die bijna 2 ton weegt. Best een prestatie met zo veel vermogen.
Niet meer dan logisch dat ze in ieder geval het papiertje af hebben genomen behorende bij dit record. Maar eigenlijk moet de snelheid ook afgenomen worden, omdat deze auto niet volgens straat specs gereden is.
Nu als optie ook zonder begrenzer verkrijgbaar, mits ondertekening van een afstand van aansprakelijkheid. Hoppa record terug, en geen hond die ook maar zal proberen om die snelheid echt te halen :)
Het blijft een lelijke auto.
@599: welke van de twee?
Volgens mij is Bugatti al bezig om dat record terug te gaan krijgen…. Het ironische is dat het antwoord naast het vakje staat waarin ik dit aan het typen ben :) http://tiny.cc/y5w5uw
@mylvan: Ze zijn bezig met nog een penisvergroting?
Beetje jammer dat ze daar bij Guinness zo moeilijk over doen terwijl het niet meer dan een veiligheids maatregel is. Ik ben dan wel benieuwd met wat voor banden hennessey het heeft gedaan of beter gezegd hoeveel keer je nieuwe bandjes moet aanschaffen met zoveel pk geweld op de achterwielen
@biohazardracer:
Voor mij blijft de Veyron SS een super auto zowel qua techniek als ook prestaties, en vele malen mooier dan die uitgebouwde lotus exige
De Venom GT mag dan misschien sneller zijn, de Veyron doet het tenminste in stijl en luxe.
@kapiteinaudi: ja je moet iets zegen toch als je ook niet bevalt ….. oooo ……
@kapiteinaudi:
Ik vind een Venom GT toch wel een stukje gaver, de enige mensen die ik met een Veyron zie zijn zongeblakerde 65plussers en oliesjeiks.
De Venom GT mag dan misschien niet de meest comfortabele auto zijn, maar je hebt wel een auto met oneindig vermogen en een handbak. Het is een auto voor mensen die van autorijden houden, als patserbak heeft het niet veel nut, de meeste mensen zullen denken dat het een lotus is van 50k. De veyron is enkel voor mensen die willen pronken met hun bling.
@MrSkyline: Ik ben grote fan van de Veyron, maar het is inderdaad meer bling dan iets anders. Zo’n Venom is wel meer voor mensen die van autorijden houden, maar zou zo’n ding ook echt goed rijden? Ik denk persoonlijk van niet eigenlijk, de Venom heeft gewoon te veel power. Mij lijkt het zo een auto waarbij je een schietgebedje moet doen wanneer er een bocht in zicht is.
Dan is dat ijsrecord van nokian met een rs6 toch ook ongeldig? Die is normaal begrensd op 250/270…. Triest verhaal.
@pleiades: Zo daar heb je wel een punt! En als je er dan even over nadenkt zijn er volgens mij nog wel meer records die ongeldig zijn.
@pleiades:
Nope, dat record gaat over de banden, niet over de auto waarmee ze dat gereden hebben.
‘We zullen hier heus niet gaan beweren dat John Hennessey hier achter zit, maar waarschijnlijk zit John Hennessey hier achter’

Hahahaha heb me stukgelachen!
Ot: mooie klap op het achterhoofd bij het VAG-concern. Haha
Laat maar zitten dat record en lanceer gwn een Veyron met 1.600pk… problem solved…
gedwongenleaser
@xilver: daar heeft het dus niets mee te maken, gaat om de begrenzer omwille van de banden…
jk98 kom er maar in
ik bedoelde jkr68
@ronaldddvos: ik zal je helpen @jrk68 kom dr maar in
ja .. en nu ??

nu is het de bedoeling dat je partij gaat kiezen ..
je kan kiezen tussen 2 auto,s die je nooit ziet of zal bezitten ..

we hebben het hier over een snelheids verschil van minder dan 1% ..

nou knullies ..
de bedoeling is dat je met hart en ziel het product waar je NIET voor “gekozen” hebt (omdat badge) ..
zoveel mogelijk gaat afkraken ..

gewoon om jezelf voor lul te zetten zodat ik weer wat te lachen heb ..
zet em op zielepoten ..
@lincoln: Nou, die Veyron is gewoon een poseur bak, die verder niks gewonnen heeft als een prijs voor zijn kanarifante kleurtjes. …….Lach je al?
De Veyron zal later vast wel als optie onbegrensd op de markt komen.
@spoolie96: 1. optie onbegrensd.
2- 0ptie onbegrensd met zacht plastic.
3. optie onbegrensd met zacht leer.
4. optie onbegrensd met zacht penis leer.
Prijzen zijn vanaf 50 000 euro.
@norge: in de Basis is dit grapje best leuk, je ziet een optie lijst voor je met verschillende begrenzingen erop,aar waarom moet er dan weer “penis” in. Zijn we daar niet een beetje te oud voor?
@Donstil: Verwijs eigenlijk naar Dartz waar je walvispenis leer kan krijgen als zinloze optie .
Maar begrijp je punt wel.
@norge: Semi-walvispenisleer eigenlijk ( echte mocht niet ).
Je kan alleen maar respect hebben voor Bugatti dat ze aan de veiligheid van hun klanten denken. De auto heeft laten zien dat hij het kan, dus waarom dan het record afpakken?
@meneersander: as ze echt aan de veiligheid van de klanten dachten waarom de begrenzer dan niet op 250 Km/h afstellen? Het is een juridische zaak, niet meer.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Net goed!
bugatti is namelijk teveel op de cijfertjes gefocust.
Dit in combinatie met dat ik ze niet mooi vind.
Amerikanen, wat een ongelofelijk egoïstisch volk is het toch. De Veyron SS haalde dus wel degelijk 431 kmh en de begrenzing op 415 is er om veiligheidsredenen. De Venom GT haalde 427 en is daarmee dus 4 kmh langzamer dan de Veyron, punt uit.
@spotu2:
Psssst, dat “record” van Hennessy is ook niet erkend. Dus waar maak je je druk om.
Zo’n Veyron is een AUTO, die ook nog eens heel hard kan.

Die andere dingen zijn gewoon raketten op wielen.
Dat zat er in natuurlijk… of SSC het gaat lukken om het record officieel te krijgen is nog maar de vraag.
Het is een waanzinnige auto maar of ze het op de straat aankunnen… als koenigsegg het ( schijnbaar) al niet aandurft om de agera series te maxxen dan kan het nog wel eens moeilijk worden..

Hennessy heeft een hele grote bek ( en terecht ;) ) maar tot nu toe zijn het korte ‘uitstapjes’ geweest voor de venom.
Net als de aero zijn er nog maar erg weinig van dus al teveel ervaring is er nog niet.
De venom zal het net als de aero heus wel kunnen maar een record neerzetten is een heel ander verhaal.

VW heeft dat gegeven blijkbaar net wat beter voor elkaar imho.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).