HAH? BMW Z4 ineens véél sneller na aankondiging Supra

Auteur: , 41 Reacties

Toveren met cijfers, dat kunnen de Duitsers goed.

HAH? BMW Z4 ineens véél sneller na aankondiging Supra

BMW heeft deze week een wel heel merkwaardige streek uitgehaald in de Verenigde Staten. De BMW Z4 M40i, die daar een aanzienlijk krachtigere motor heeft dan in Europa, is net na de aankondiging van de nieuwe Toyota Supra ineens flink opgewaardeerd. Volgens de Beierse autofabrikant is de sportieve cabriolet, uit het niets, een halve seconde sneller in een sprint naar de 100 km/u.

Aanvankelijk moest de Amerikaanse versie van de nieuwe Z4 in 4,4 seconden naar de 96 km/u snellen, maar na een “kleine” update blijkt dit niet helemaal meer te kloppen. Nee, volgens BMW schiet de auto in werkelijkheid in 3,9 seconden “from zero to sixty“. Met zijn nieuwe acceleratietijd accelereert de Z4 welgeteld 0,2 seconden vlotter naar de 60 mph dan de nieuwe Supra, waarvan Toyota gisteren bekendmaakte dat hij in 4,1 seconden naar het magische getal snelt.

HAH? BMW Z4 ineens véél sneller na aankondiging Supra

Hoewel het een bijzondere zet is van de Duitsers, is het niet heel verrassend dat de Z4 inderdaad sneller is dan zijn Japanse evenbeeld. Immers, in de Verenigde Staten heeft de M40i liefst 47 pk meer dan de 340 pk sterke Supra. De Beierse cabriolet is wel krap 50 kg zwaarder, maar de extra paarden die zijn 387 pk sterke drieliter zes-in-lijnmotor produceert, moeten dit enigszins compenseren. Daarbij is het ook zo dat BMW in eerste instantie vaak met tegenvallende cijfers op de proppen komt.

In Nederland lijkt de nieuwe BMW Z4 niet sneller te zijn dan eerst. Hoewel de acceleratietijd zeker iets positiever uit zal kunnen vallen dan de oorspronkelijke fabrieksopgave van BMW, verwachten we niet dat de cabriolet sneller zal zijn dan de Japanse sportauto. Immers, de nieuwe Supra heeft 50 Nm meer koppel en is daarbij ook lichter dan de Z4. Voor de duidelijkheid: de 0-100-tijd van de Europese Z4 bedraagt nog altijd 4,5 seconden, de Supra doet dezelfde sprint in 4,3 seconden.



41 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Dan blijft de supra nog steeds een bmw. Maar dan iets lichter.
@toyotavenray: dus een McLaren F1 is ook een BMW? Een Rolls Royce ook? Stop met dat gelul. De Supra is gewoon een Toyota en er is niks mis mee als er een BMW blok in ligt.
@sollie1984: de supra ziet eruit als een Toyota. Daar heb je helemaal gelijk in. Maar van binnen is het een bmw en de techniek is allemaal bmw. Dus die supra is niet helemaal een Toyota. En stop zelf met dat gezeur.
@sollie1984: Nou als de auto er als een Toyota uitzien dan is het ook gewoon een Toyota, anders zijn heel veel auto’s die BMW techniek gebruiken ook gewoon BMW’s. We mogen blij zijn dat er überhaupt nog zulke auto’s worden gemaakt voordat alles geëlektrificeerd gaat worden.
BMW Z4 coupé.
Die neus hebben ze goed gejat van kia
@jarnobakker: tenminste geen aan elkaar gegroeide nieren
Beiden niet de flair van hun voorgangers, helaas. Laat staan de snelheid.
Bij de achterkant van de supra heb ik het idee dat ze halverwege het potlood van de ontwerper hadden moeten afpakken voordat hij/zij (genderneutraal he) nog meer streepjes kon zetten.
@JanJansen: het verhaal gaat dat hij/zij/het (vergeet de neutralen niet) de gum kwijt was, waardoor alle initiële lijnen zijn blijven staan…
Schokkend.
@stationcar: nee, met schokbrekers
@bluster: Een buitengewoon vermakelijke kwinkslag!
Vanaf nu in artikelen graag refereren aan de BMW Supra. Beestje gewoon bij de naam noemen.
@dper4mance: moest glimlachen!
Is het toevallig niet het verschil tussen 0-to-60 & 0-to-62mph ( = 100km/u)?
@rohrl-fan: Dan doet ie wel verdomd lang over 2 mph extra.
@gandini: verschillden meet methode, 0-100km/h is echt van stilstand. Bij 0-60mph start men eerst de klok nadat de auto ‘one feet’ gerold heeft, dus de tijd waarin de aandrijving reageert, zich opspand, de achtervering zich een beetje zet, evt de banden een halve omwenteling slippen voordat ze grippen, wordt dus niet meegerekend. Bijkomend is er soms een extra schakelmoment juist voor 100km/h wat soms nog best wat tijd kan stelen, maar dat speelt uiteraard veel minder mee bij moderne automatische bakken.
@rohrl-fan: je moet wat verzinnen om een artikel te kunnen schrijven 😂
En nu vind ik plots de supra mooier 🤔
@honinggraat: De Supra is gewoon mooier, en BMW levert een prima aandrijflijn.
Mja, beetje teleurstellende samenwerking tussen Toyota en BMW naar mijn mening.
@rick-dos: Heb je er al in gereden dan?
@rick-dos: en eerst in het echt zien. Moderne persfotos zijn zowaar onrealistisch…
@Rick-dos: want?
Ze trekken beiden op niets imo, zonde
Ach ja..meer pk’s is meer CO2, is een hogere prijs..heb liever een zwaar gedowngrade blok waar je na wat chippen veel meer uit haalt. Zolang het op papier maar laag is.
@ghost: Er was een tijd in Japan waar dat inderdaad vrij normaal was.
“280 pk” en “180 km/h”, totdat je het rietje verving voor een echte uitlaat, heerlijk.
Gesjoemel met cijfers
Een ordinaire pissing contest. Zoiets zou een ‘premium’ merk toch niet nodig moeten hebben…
@rrrobert: of…Toyota heeft gevraagd om BMW de cijfers wat scherper te stellen omdat hun eigen cijfers anders wat ongeloofwaardig lijken…
@rrrobert:
Verpissen is het bestaansrecht van de premium merken…
Sorry hoor, maar gaan Bmw en Toyota voor DE hoofdprijs, ‘HET grootste belachelijke lachertje van 2019’ ofzo ??
@venividivici: dat is maar een meninkje van jou en waarschijnlijk val je ook niet in de doelgroep kopers van dit soort mooie sportieve tweezitter cabrio’s. Ik gelukkig wel en de proefrit is al ingepland.
Beide prachtige auto’s!
Wat maakt de 0-100 tijd uit? Het is een afschuwelijk gedrocht net als de 8-serie en de Supra…
Ze gaan van de E89 wat een van de mooiste wagens op de markt was naar een van de lelijkste…
Hadden ze nu echt geen betere manier kunnen vinden om die motor koud te krijgen bij stationair verkeer?
@Hupke: precies dat
Wat een getouwtrek om niks eigenlijk. Alsof je het op de weg ook maar iets zou merken, die 2 tiende.. PDF wedijver.. Beiden zijn snel en zal ook ze ervaren worden. Jammer dat ik het niet kan betalen..
Ik vindt die Supie wel geil eigenlijk. De oude is ook niet echt een “schoonheid” maar wel een geile bak. Ik heb liever ook een lekkere pornoslet dan zo’n broos bleek catwalkmodelletje
En mijn piet is net wat langer dan die van jullie. Zo, nu weten jullie dat ook.
@cossiekiller: bluf! :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).