Hamsteren! Diesel kost nu minder dan een euro per liter!

Auteur: , 66 Reacties

Voor iedereen met een auto op Satanssap beginnen de feestdagen vroeg: vandaag daalde op sommige plekken de prijs voor een liter diesel onder de euro.

Dieselprijs onder de euro

De NOS meldt dat tankstation De Birkt in Soest vandaag de waarde 0,978 euro op de borden heeft staan. En dat is voor het eerst in zes jaar dat de prijs daar onder de euro komt. Ook in Breda werd eerder eergisteren een prijs onder de euro genoteerd en daarmee lijkt het meer dan een stuntje zoals in Haaksbergen eerder dit jaar. Het is nog niet lang geleden dat de dieselpompen prijzen van anderhalve euro per liter weergaven. Dat is net zoveel als een litertje BP Ultimate vandaag de dag op sommige plaatsen kost.

De prijzen van brandstof voor auto’s dalen al ruim een jaar, mede doordat de VS veel schalie-olie winnen momenteel. Daardoor is het aanbod op de oliemarkt sneller gestegen dan de vraag en dus zijn de prijzen lager. Toch is er kans dat de magische grens van €1,00 binnenkort weer doorbroken wordt, dankzij de graaiers in Den Haag die de brandstofaccijnzen gaan opschroeven. Ach, de vorige keer kwamen ze er ook mee weg.

In onze buurlanden is het overigens al veel langer feest.



66 reacties

En benzine dan? Daalt niet zo hard? Waarom?
@parker: je tankt al voor €1,37 tegenwoordig.
@parker: Ja, ga je over op benzine omdat het omslagpunt bijna gelijk is/was, word je nu gestraft omdat je geen duivelssap meer tankt…
@bergmm: je kan niet rekenen, omslagpunt benzine/diesel heeft tot nu toe nooit dicht bij elkaar gelegen
@parker: hoe kan één punt dicht bij elkaar liggen?
@lekbak: hihihi, je hebt helemaal gelijk, maar om in zijn denken te blijven redeneren moest ik het antwoord zo verbuigen.. Punt is dat het omslagpunt nooit dicht bij 0 km/jaar heeft gelegen. De delta benzine/dieselprijs ligt al jaren steady rond de 35 cent/liter..
@parker: bedankt voor je opbouwende kritiek zal ik maar denken.
Met het aantal kilometers die ik maak en de totale kosten die hieraan zitten was mijn dieseltje net duurder. Door deze brandstofprijzen veranderd er toch zeker wat in de totale kosten en zou hij net goedkoper zijn…
Achja, ieder zijn manier van interpretatie en misschien rekenwerk.
@parker: even nagekeken, het verschil is bijna vier cent groter geworden bij het tankstation waar ik vaak tank… foutje van mij iid.
Bedankt voor je positieve feedback, zorgt voor een prima beleving aan het blog.
@parker: die stijgt alleen net zo snel als een vat olie doet. Bij daling gaan even de handen over elkaar onder het mom van “eerst de voorraad opmaken” . Tegen de tijd dat de “voorraad” leeg is stijgt ie uiteraard weer
@parker: laatst nog 1,27 getankt prima prijs dunkt mij
@goodolddays: doe mij maar 0,6€ per liter
Tijd voor rellen..
@henkhupelschoten: Tsja….schieten we onszelf mee in de voet ben ik bang
@406_v6: gewoon verder gaan met wat we al deden: toe kijken en ja knikken.
De titel was leuk, tot ik me bedacht dat de meeste diesels nu lease bakken zijn dus geen fluit geven om de prijs. Of oldtimers ouder dan 40 jaar? Ownee die zijn al verbannen
@shalomleon:
Denk dat je je er nog in vergist hoeveel mensen een prive-diesel hebben. Ik ben er iig erg blij mee.
@soup: ik ook gemiddeld 1 op 23 en nu dus voor 50 euro de tank vol.
alleen de wegenbelasting is wat duurder maar ja dat weet je als je een diesel rijd
@bartes46: Afhankelijk van het verbruik en gewicht van je auto is dieselen met >20k per jaar (zeker met de huidige prijzen) al vaak het omslagpunt voorbij.
@soup: njet, meestal al rond de 13000 km in het geval van een tweedehands. Verzekeringspremie ligt wel iets hoger voor diesel, dat moet je ook meenemen.
@soup: same here!
Die paar centen die je denkt t besparen (als je geen tankpas hebt), geef je ergens anders toch weer dubbel uit. So who cares
@sanderm3: zo lust ik er ook nog wel een paar. Dan heeft geen enkele besparing ooit zin. Gaat niet om een paar centen he. Zoals het artikel meldt, niet lang geleden was het anderhalve euro. Scheelt 50 centjes per liter. Op een tank van 50 liter dus 25 EUR. Als je vier dieseltanks per maand leeg jakkert, zoals ik deed in m’n vorige baan, scheelt je dat 100 EUR per maand. Prima besparing ;-)
@sanderm3: ik heb een tank van 95l en kom er maar 800km ver mee dus het scheelt wel. Wat wel gebeurt is dat mensen nu meer gaan rijden en zo de besparing wel wat minder wordt, maar een keer extra naar oma is ook mooi mee genomen.
@sketcher: Nu ben ik wel heel erg benieuwd wat voor auto je hebt. Minder dan 1/10 voor een diesel is toch best bijzonder.
@audi18: Land Rover Discovery II Td5. Veel stadsverkeer en regelmatig off road. Beide niet bevorderlijk voor het verbruik.
@sanderm3: ik rij 50.000km per jaar, met een gemiddeld verbruik van 1 op 17 is dat toch 1000€ op jaarbasis.

Ik verwacht alleen niet dat de prijs heel 2016 zo laag zal blijven.
@yupyup: dus….jij krijgt geen km vergoeding oid van de baas? Of een tankpas? Maar ik bedoel we staan te juichen als de brandstof een duppie goedkoper wordt, maar als ze ergens anders de prijzen mee verhogen hoor je niemand. Wat je nu uitspaart geef je ergens anders weer weg. Duurdere boodschappen bv, of andere belastingen, eigen risico/bijdrage zorg, verzekeringen, energie of wat dan ook…
@sanderm3: Ik ben eigen baas, elke euro die ik verrijdt komt van mijn eigen rekening. Een deel daarvan (niet alles) kan ik wel bij klanten in rekening brengen a 19 cent per kilometer. Echter zijn de totale reiskosten daarmee nog niet gedekt.

Als ik zonder minder te rijden een keer extra uiteten kan, een extra rit kan maken of iets met het gezin kan doen. Ja, dan ben ik positief gestemd!

Je hebt wel gelijk, inflaties en prijsverhogingen houd je altijd. Juist daarom is zo’n meevaller af en toe fijn!
@yupyup: ok. Maar ik weet niet wat je rijd en waar je het voor nodig hebt precies, maar als t uit mn eigen zak zou komen…zou ik het goedkoopste en zuinigste rijden wat ik kon. 1 op 17 is niet zuinig. En uiteraard honds betrouwbaar anders geef je t weer weg aan overmatig duur onderhoud.
@sanderm3: Tuurlijk kan alles zuiniger en goedkoper. Maar dat is niet het punt. Met 50.000km per jaar wil ik wel een comfortabele, luxe en ruime auto. Mijn c5 weegt 1600 kilo, met een gemiddeld verbruik van 1 op 17, zonder echt mijn best te doen om zuinig te rijden, ben ik best tevreden.

Ik heb ook niet gezegd dat ik het mij niet kan veroorloven. Maar als ik zonder consessies te doen geld kan besparen stemt mij dat positief. Blijkbaar sta jij anders in het leven;)
@yupyup: ok kan ik me voorstellen. Maar er zijn natuurlijk genoeg luxe en comfortabele auto’s die stukken minder wegen, zuiniger zijn en misschien ook wel betrouwbaarder. Maar die moeten je smaak wel zijn..
@sanderm3: Dat is een complete andere discussie natuurlijk. Maar ik ben nu wel benieuwd welke d-segmenter jij mij zou aanraden.

Een auto die zuiniger, lichter, comfortabeler en betrouwbaarder is dan mijn huidige c5 is namelijk best lastig te vinden. Juist om die reden rijdt ik nu al langer in deze auto dan dat ik normaal doe. Ik heb het gevoel dat ik er met inruil maar weinig op vooruit ga.
@yupyup: hangt van je budget af, station/sedan/hatchback? Hoeveel mensen mee? Ook voor vakanties? Waarom D segment? C ook mogelijk? Etc
@sanderm3: Als je zin hebt om te zoeken wil ik wel een lijstje posten.

Wat ik met name bedoelde te zeggen is dat er bij mijn weten geen auto is die op alle punten beter scoort. Er zijn wel auto’s die het net zo goed doen, of op enkele punten beter scoren. Maar een auto die en zuiniger, en lichter is, en dat weet te combineren met hetzelfde vermogen en comfort is best lastig te vinden!
@yupyup: Ik vind t prima
@sanderm3:
Ga jij lekker 50k per jaar in een Aigo (no offence verder) doen. Succes met de fysio rekeningen.
@soup: meteen het uiterste…er zijn zoveel andere modellen nog.
@sanderm3: complete non-discussie dit. Als je een luxere wagen koopt omdat je veel tijd in je auto spendeert, hangt dit bijna evenredig samen met het kostenplaatje. Je kiest luxe, dus het is wat zwaarder, dus het kost wat meer. Leuk dat je D-segment schraapdiesel 1:21 doet, maar ik heb geen zin om terug naar je 3 te moeten om de van Brienenoord op te komen. Bovendien is IMO 1:17 een prima gemiddelde score, Ik haal het in ieder geval niet met m’n relatief moderne diesel (N47, 40/60 snelweg/stad).
Tja volgens mij zit die diesel van dat station in Soest ook al 6 jaar in de opslag
Ik tank ook altijd BP Ultimate. Want BP Ultimate verrijkt mijn leven. Dankzij BP Ultimate voel ik mij een beter mens. BP Ultimate zorgt ervoor dat ik mij veel beter voel. BP Ultimate is een soort van vloeibare Jezus Christus.
@camber24: jezus..dank voor de tip!!
@camber24: Held!
Als ik windmolen had .. Had ik em op diesel laten draaien ..
Hmm, hier in Brabant zit het toch overal rondom de 1,14 €/kg.
@jack_abarth: € 1,14 per kilo?

Oh wacht even, Brabant…

Daar wordt alles per kilo verhandeld…
@moveyourmind: ’s goeie handel
@moveyourmind:

Haha schrijffoutje, ik zit in de staalhandel.
@jack_abarth: dat is lekker goedkoop. Iets van 96 cent per liter!
Satansap tssssk kom maar op met je benzinegestookte auto. eens kijken wie er comfortabeler rijdt bij snelheden boven de 200 en wie het langer volhoudt op een tank van 80L
@Soulmaster: Wat heeft comfortabel rijden boven de 200 te maken met het soort brandstof?
@berlinetta: veel, heel veel, mijn A8 doet bij 240 amper 3000 rpm scheelt dus heel veel in geluidscomfort.. Nee, er gaat niets boven een heerlijke dieselgestookte auto..
@Soulmaster: Blaaskaak.. Zoek even een audiforum op ofzo👍
@jessepinkman: al jarenlang lid van.. dus..
Vandaag nog 0.999 gezien toen ik 98 ging tanken voor 1.46
What a time to be alive
De lage prijs is dacht ik voornamelijk omdat de OPEC weigert de productie te verlagen om zo de schalie-olie productie onrendabel te maken. Maar voorlopig geeft de VS geen krimp en produceren die met kleine marges gewoon door. Hun hele infrastructuur is nu ook al ingericht op schalie-olie en gas dus ze kunnen niet veel anders meer.

Schalie olie is makkelijker te verwerken maar het winnen is duurder waardoor het eigenlijk alleen maar loont bij een hogere prijs.

De VS is zou de productie kunnen verlagen maar een lagere olie prijs is goed voor de sancties en druk op Rusland en de strijd tegen ISIS (hun gestolen olie is dan ook minder waard)

De analyse is dat het tot ver in volgend jaar aanhoud en dat als China echt crashed de prijs nog wel eens verder onderuit zou kunnen gaan. Voorlopig is niemand (op shell en andere na) gebaat bij een hogere olie prijs dus hamsteren lijkt me voorlopig nog niet nodig.
Gisteren Ultimate 98 voor 1,48 de liter, lekker hoor!
Rot accijns
1.40 hier, CHF, dus 1.26 ongeveer.
Moet vanavond nog even een litertje of 80 inslaan, anders ga ik thuis niet halen!
Maandag in Duitsland wilde we gaan tanken kosten het 0,99 eerst even boodschappen doen en toen koste het nog maar 0,97 heerlijk aan de grens wonen
En LET OP… die graaiers van de (r)overheid gaan die accijns NOOIT meer verlagen! Ook al gaan de prijzen over X jaar weer naar 1,90. Kwartje van Kok is ook never nooit meer terug gedraaid!
@VeniVidiVici: Door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het kwartje van Kok, is het volgens de overheid reeds aan de weggebruiker teruggegeven.
Had ik nou maar een minder zuinige auto…. Nu merk ik het amper.
Dat tankstation uit het nieuws zit aan het einde van mijn straat… Elke dag staan er veel mensen in de rijd om te tanken en die dan vervolgens de in en uitrit van de straat blokkeren. Maar dat verteld onze vriend er niet bij, achterlijke vent!
Vlak na de invoering van de Euro was benzine ook onder de Euro. En toen had je niet eens onbemande tankstations.
Gisteren nog even aral 102 getankt voor 1,36, ookwel lekker
Fijn ga morgen meteen mijn autootje inruilen voor een zuipbak

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).