
Hoeven we toch niet zo bang te zijn voor tweedehands elektrische auto’s?
Experimenten zijn misschien wel de leukste klusjes in de autobranche. Je hoeft een keer niet te vertrouwen op een universiteit ergens ver weg of de woorden van een subjectieve autofabrikant. Het ADAC, zeg maar de Duitse ANWB, houdt ook een experiment met de bestverkochte elektrische Volkswagen van Nederland in 2025: de VW ID.3.
De ADAC keek al wat er met de actieradius gebeurde nadat er 100.000 kilometer mee was gereden. De uitkomst: na tweeënhalf jaar volle bak op- en ontladen was er nog 93 procent van de originele batterijcapaciteit beschikbaar. Helemaal niet slecht.
Gelukkig gaan ook de meeste elektrische auto’s langer mee dan 100.000 kilometer. Pas bij 160.000 kilometer (of acht jaar) wordt het wat interessanter. Dan verloopt namelijk de fabrieksgarantie. Volgens Volkswagen zou de batterij dan nog 70 procent van zijn capaciteit over moeten hebben.
Het experiment
ADAC is verder gegaan met het testen van de ID.3 en is nu op het belangrijke kantelpunt gekomen. Intussen is er niet bepaald rustig aan gedaan met de Volkswagen. De accu is regelmatig tot 100 procent opgeladen waardoor de cellen extreem worden belast. Dankzij de eigen snellader werd de auto bovendien veel vaker snel opgeladen dan bij een privégebruiker het geval zou zijn. Dat vindt de accu normaal gesproken ook niet zo fijn.


De onderzoekers zien dat de elektrische hatchback nog altijd in goede staat verkeert. Afhankelijk van de meetmethode varieert deze waarde met enkele procentpunten, maar dat mag de pret niet drukken.
Echte batterijcapaciteit na 160.000 kilometer
Gemiddeld heeft de ID.3 na iets meer dan 160.000 kilometer nog ongeveer 91 procent van zijn capaciteit over. Tussen de 100.000 en 160.000 is ‘ie dus maar 2 procent verder gekrompen. Ook interessant: daarmee zit de ID.3 ver boven de capaciteit die VW zelf voorspelde.
Hoe vertaalt zich dat dan naar de actieradius? Hoewel de accucapaciteit in de loop der tijd is afgenomen, heeft de ID.3 nog steeds vrijwel dezelfde actieradius als bij aankoop. In de tussentijd is de range zelfs een aantal keer gegroeid. Dat zie je de tabel hieronder. In het begin kwam ie 438 kilometer ver, na ruim 35.000 kilometer nog 412 kilometer en vervolgens 427 kilometer op een volle batterij bij bijna 85.000 kilometer

Hoe kan de actieradius groeien na zoveel kilometers?
Hetzelfde gebeurt na de 100.000 kilometer. Dan is er nog 420 kilometer over terwijl er na 170.000 weer 425 kilometer met een volle batterij kan worden gereden. Hoe kan dat? Heel simpel: door software-updates. Die hebben de ID.3 op afstand een stuk verbruiksvriendelijk gemaakt. Aan het begin van de tests verbruikte de VW nog 20 kWh per 100 kilometer. Nu is dat gemiddeld 18,3 kWh per 100 kilometer. Wat hierbij nog kan helpen, is het zelf regelen van de accu-preconditionering. Nu kiest de ID.3 zelf nog wanneer hij zijn accu gaat voorverwarmen.
ADAC gaat verder
Over een tijdje kunnen weer een artikeltje tikken over de ID.3 van de Duitse ANWB. Het testen gaat verder om erachter te komen tegen welke problemen je aanloopt nadat de garantie van je EV is verlopen. Maar vooralsnog hoeven we op basis van die ene ID.3 niet bang te zijn dat ervaren EV’s geen meter meer vooruit komen. Mocht je toch geen meter meer kunnen rijden met een ID.3, dan gebeurt er dit.





Ligt het verbruik van een ID3 echt tussen 18 en 20kWh/100km zoals die tabel aangeeft? Dat is dan toch zeer inefficiënt.
Mijn Model 3 doet in de zomer +/- 13,3kWh/100km en in de winter 15,5kWh/100km, en dat met voornamelijk autostradekilometers.
Zonder te weten hoe ermee gereden wordt, is dat toch lastig te zeggen.
AI zegt “Het verbruik van een Volkswagen ID.3 per 100 km varieert afhankelijk van de versie en rijomstandigheden, maar ligt meestal tussen de 15 en 17 kWh/100km”. Het stroomverbruik van een Tesla Model 3 per 100 km varieert, maar ligt gemiddeld tussen 13 en 20 kWh per 100 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden en uitvoering.
Hele brede range dus.
Ik had laatst een id.3 mee. Volgens het schermpje toen ik parkeerde bij de partners:
1:14 uur over 79km gedaan, 63km/uur gemiddeld, 13.5kwh/100km.
Was deze route maar een deel snelweg, hele stukken N wegen ook waar ik rond de 85per uur reed. Ik vond ook het gemiddelde over 79k km:
1350 uur, 65 per uur gemiddeld, 16.8kwh/100km.
Was een huurauto, P-611-VV
Tesla staat bekend om zijn zeer efficiënte motoren. Dat, en de over-the-air-updates, maken ’t verschil met de concurrentie. De rest … daar zijn ze zo langzamerhand wel op ingehaald dan wel op voorbijgestoken.
De motoren van Tesla zijn niet echt bijzonder. De auto zit eenvoudig in elkaar en is daarom relatief licht en dat werkt door in het verbruik.
Als je de rapporten van Munro over de Tesla motoren versus concurrenten leest, kom je tot een heel andere conclusie. Het is allemaal ontworpen om en hoge efficiëntie te halen en gemakkelijke productie. Andere merken pakten voorheen een bestaand motor design van een OEM supplier, die niet echt geoptimaliseerd waren. Dat begint inmiddels wel te verbeteren.
TLDR; minder degradatie dan verwacht, en betere efficiëntie sinds levering door software updates.
Prima range wellicht, maar dat maakt het frustrerende interieur niet ineens beter. Ken een ID.3 eigenaar en heb er ook wat over gelezen, ze klagen allemaal steen en been over de brakke bediening. Terwijl het voor de rest een prima EV is.
Allemaal? Ja? Ik heb bijna 5 jaar id.3 gereden. Nog altijd de prettigste auto die ik ooit gehad heb, by far. Waanzinnig prettige bediening, heel gebruikersvriendelijk en de zelfrijdende opties zijn briljant. Ken via werk best veel ID.3 en ID.4 rijders. De enige klacht die ik veel hoorde is dat zoveel mensen anoniem online roepen dat alle ID-rijders zoveel zouden klagen. Maar geen enkele ID-rijder die ik erover gesproken heb herkende de klachten die online rondzingen… Letterlijk, niet één.
De helft van de degeneratie is tijd, niet gebruik. Er zijn maar weinig EVs met een accu ouder dan 7 jaar. Tesla’s van voor 2017 zijn bijna allemaal wel eens vervangen.
Is dat zo? Want volgens mij rijden er nog erg veel eUp!, Leaf en Zoë’s rond met de eerste batterij.
klopt. maar ja, als het om EV’s gaat kijken mensen liever niet naar feiten he..
Er moet wel wat te klagen zo’n natuurlijk!