Heb jij 23 mille over voor een gloednieuwe Volvo 480?

Auteur: , 50 Reacties

Nee, toch? Toch!?

We hebben de afgelopen jaren heel wat optimistische advertenties besproken, maar bijna een kwart-ton betalen voor een Volvo 480, dat is toch wel van een totaal ander niveau. Vergis je niet, dit keer heeft de verkoper geen excuus dat het markante karretje onderdeel heeft uitgemaakt van een koninklijke familie. Nee, in plaats daarvan is de reden van de torenhoge prijs een zeldzaam lage tellerstand.

Het is niet helemaal duidelijk wat er omging in het hoofd van de eigenaar. Hij moet haast wel gedacht hebben dat de 480 ooit gruwelijk veel geld waard zou worden, gezien het merkwaardige, niet-Volvo-achtige karakter van de auto. Aangezien hij de auto zo durft te prijzen, heeft hij misschien ergens gelijk gehad, maar eerst moet er nog een koper gevonden worden. Heel lastig zal dit waarschijnlijk niet eens zijn, daar er vast wel ergens een Volvo-fiel rondwandelt die bijna 23.000 euro (19.950 pond) voor de auto overheeft.

De verzamelaar heeft de bolide liefst 29 jaar in zijn privécollectie gehad, maar besloot recentelijk, om onduidelijke redenen, dat het tijd was om de auto uit te laten vliegen. We hebben te maken met een Volvo 480ES uit ’87, die slechts 68 kilometer heeft afgelegd. De auto is uitgerust in een simpel zwart en is, volgens de advertentie, nooit gebruikt en bevindt zich in een volledig nieuwe staat. Gekeken naar het uitblijven van roest of verrotte plekken, kunnen we niets anders dan de verkoper op zijn woord te vertrouwen. Echter weten we zelfs dan niet zeker of we de prijs kunnen rechtvaardigen.



50 reacties

Kenteken achter zit scheef en er zitten geen eens vloermatten in. Nee deze hoef ik niet
@shalomleon: het is een nieuwe auto dus de vloermatten horen bij het afleverpakket
Deze spiksplinter nieuwe Volvo 480ES, daar is de prijs van gerechtvaardig, juist door de karateristieke vormgeving van deze Volvo. Bijzondere modellen in nieuw staat doen nu eenmaal bijzondere prijzen en de auto is al 30 jaar oud, dat maakt hem wel uniek.
Mooi om te zien, zo’n klassieker van een enigszins gewoon merk en type.
@orichy: Zo’n normale 480es lijkt mij nou niet bepaald een gewild verzamel- of beleggingsobject. Was misschien anders geweest als het een zeldzaam of individual modelletje was…

Dit lijkt mij een gevalletje “wat de gek ervoor geeft.”
@donemilio:
Wat jij beweert geldt in principe voor iedere auto.
@desjonnies: Akkoord. Maar het bedrag wat voor deze deze wagen gevraagd wordt ligt ver boven de marktwaarde. Deze volvo’s pik je voor een appel en een ei op via Marktplaats, daarom vind ik de prijs van 23k erg optimistisch en moeilijk te rechtvaardigen. Vandaar mijn opmerking.

Anders ligt dat bij modellen die stijgen qua vraagprijs, maar waarbij men daadwerkelijk bereid is te betalen. Neem een BMW e9, BMW z1, Jaguar E type of Volkswagen busjes om er maar een paar te noemen. Daar is meer voor nodig dan een lage kilometerstand. Hoe legendarisch/baanbrekend/zeldzaam of geliefd is een model bijvoorbeeld.

Wat ik er maar mee wil zeggen is dat niet iedere auto van 25+ jaar verandert in goud. Maargoed, als er een autoblogger is die hier €23 duizend op stuk wil slaan…mijn zegen heb je ;P
@donemilio: Maar het bijzondere is juist, dat er misschien meerdere van gemaakt zijn en nog rond rijden, maar als nieuw, niet verder te vinden zijn dan dit exemplaar, dat verhoogd de marktwaarde van zo’n auto terecht. Want hij is in deze staat zeldzaam, of zelfs uniek.
Hier begint zijn status als klassieker voor de toekomst en dat kan ik zeer waarderen.
@orichy: Deze wagen is in mint condition, daar zal ik je niet op tegenspreken. Maar ik ben hier verder wellicht wat pessimistischer in dan jij, want ik merk nergens dat dit een geliefd model is. Althans, momenteel niet. De prijzen op de tweedehands markt onderbouwen dit ook niet.

Of de 480 een waardevolle klassieker wordt is dan ook koffiedik kijken en hangt van veel factoren af.
Kijk bijvoorbeeld naar zijn tegenhanger de Honda Accord Aerodeck. Die is ook stilletjes van het toneel verdwenen. Niet iedere auto wordt geliefd en gewild.

Een prijs van 23k lijkt dan ook enigszins uit de lucht gegrepen. Anders zou dat zijn wanneer er in het verleden soortgelijke 480’s verkocht zijn voor vergelijkbare bedragen. Indien dit niet het geval is, is de verkoopprijs moeilijk te voorspellen. Daarom zie je dat veel bijzondere auto’s per opbod worden geveild. De koper bepaalt dan de waarde.

Anyway, de tijd zal het leren. Wie weet krijgen we BMW z8 taferelen.
Succes met de zoektocht!
Mn gevoel zegt dat dit een zeer realistische vraagprijs is. De strekking van ‘t artikel dat het gevraagde bedrag te hoog is, is sterk overdreven.
@prop: vragen kan altijd.
In deze tijden zou het me niets verbazen in ieder geval..
Voor gewoon te stallen als belegging is hij net niet interessant genoeg. Probleem is dat het moment dat je ermee begint te rijden hij minder waard wordt wat bij een classic niet nu ook weer niet de bedoeling is.
Dan liever nog de facelift, maar ook daarvoor zou ik denk ik niet deze prijs betalen.
Nee
Probleem is dat het gewoon een gedateerde Volvo is. Hij is dus (nog) niet interessant genoeg om te bewaren. Als er nou nog een turbo onder de motorkap had gezeten had t misschien de investering waard geweest.
@schreute01: idd. Een GT turbo met leren bekleding, cruise control en two-tone lak. Dan was het iets meer waard geweest dan schrootprijs, maar deze prijs slaat in ieder geval als een ‘zevengradenknuppel’ op een drumstel.
Dus iemand kocht deze in ‘86 en zette ‘m in de garage om ernaar te kijken…
Tsja, die mensen heb je ook! Hij was er vast heel blij mee. Hoop persoonlijk dat ‘ie nog meer had om naar te kijken in die garage..
Vorige eigenaar had er nooit problemen mee ..
@lincoln: beste Lincoln; met dit repertoire adviseer ik je te starten in kleine zalen…..
Zon auto hoort toch in een (volvo) museum en verder nix meer aan doen.
@thomasthomas: ik denk dat dit zelfs het enige einddoel kan zijn voor deze auto. Als de auto nooit gekentekend is, dan heeft -ie nog geen eerste toelating. En onder de huidige regelgeving krijgt deze auto ook geen kenteken meer.

Daarnaast, mocht de auto wél zijn voorzien van een geldig kenteken en toelating, dan is het hoogst onverstandig om er mee te rijden. Allereerst kost het waarschijnlijk een klein vermogen om alles wat uitgedroogd is aan slangen en rubbers te vervangen, evenals de vloeistoffen en misschien nog wel een paar vastzittende lagers. Daarnaast wordt de afschrijving exorbitant op het moment dat er een paar duizend km’s bij op zijn gezet.
@RRRobert: een paar uitgedroogde slangetjes vervangen ze wel voor dat geld hoor.
Probeer maar eens onder de 23.000 euro een gebruikte weer in nieuwstaat te krijgen.
Dat gaat je niet lukken!
@T16: Ik denk dat vele onderdelen opdit exemplaar ook niet meer in nieuwstaat zullen verkeren. Met zo’n lage tellerstand zul je nog een aardige investering moeten doen om hem weer rijdend te krijgen, ook een reden dat wat mij betreft de prijs een beetje optimistisch is…
Als ik ’t geld over had zou ik het betalen. Altijd fan geweest van dit model. Heel gaaf!
@thijsj: als ex-480 rijder geef ik je gelijk, maar geef dan € 6000,-(nog veel geld!) uit aan een iets meer ingereden exemplaar en bewaar de rest voor reserveonderdelen zoals achterlichten, boordcomputer, etc. Dan los je gelijk @Lincoln opmerking op en heb je er wel veel plezier aan. Want lekker rijden doet de 480GT turbo wel.
Als ik het had, kocht ik hem gelijk
Ach. De nieuwprijs was in 1987 ook exact €23.000 of Hfl 50.995 oude Hollandse guldens. Dus zoveel is er niet veranderd aan de prijs…..
@vbarchetta: dat is wel heel stevig geprijsd voor eind jaren ’80, een halve ton voor een kleine Volvo?!
@vbarchetta: je hebt wel gelijk zie ik, excuus
Geen geld
Ik heb het er niet voor over!
Bijzonder model, bijzonder verhaal, maar voor dat geld moet het toch wel een Turbo zijn, geen ‘gewone’ ES. Altijd een zwak gehad voor dit model 👍
Te duur is iets heel anders dan veel geld.
Erg fraai model, maar dat bedrag gaat nergens over
Hoe werkt dat eigenlijk? Zo’n auto bijna 30 jaar in nieuwstaat houden? Elke 3 maand starten, maar geen 100 meter rijden? Zijn er geen onderdelen enorm aan slijtage onderhevig? #wie-weet-dit?
Leuk voor de verzamelaar, maar deze auto is nooit gekentekend en dus ga je hem nu nooit meer op platen krijgen omdat hij niet meer aan de geldende eisen voldoet.
@Dizono: ambtenaren onzin

Type is ooit goedgekeurd en er rijden er genoeg rond.
Kan daarom niets bedenken waarom deze niet alsnog een kenteken kan krijgen.
@ff40: Tja, nieuwe auto’s moeten voorzien zijn van zaken als ABS en ESP en voldoen aan bepaalde uitstootnormen. Daarnaast heeft een 480 ES een uitstoot van 217 gram CO2 per kilometer en betaal je -als je al die andere goedkeuringdingen zou kunnen fixen- de lieve som van 37.783 euro aan BPM bovenop de aankoopprijs. Nogmaals: dit is gewoon een hele grote, dure modelauto voor een Volvo-verzamelaar.
@ff40: Hier nog zo’n voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1293443834

Ook dit is gewoon een auto die voor 99,9 procent zeker hier in Nederland nooit meer op de weg gaat komen. Tenzij je goed kunt lassen dan wel goed ben met het inslaan van cijfertjes.
@dizono:
Het spijt me voor je, maar als een auto een Europese type goedkeur heeft is een kenteken geen probleem. Probleem is als de wagen van buiten een EU land geimporteerd wordt, dan moet je aan de hand van het chassis of VIN nummer aantonen dat de wagen mininaal Euro 3 is.
Zo heb ik voor een vriend het VIN Nummer van een 2010 Porsche 911 ontcijferd en kwamen we erachter dat deze Porsche als een Duitse uitvoering in Dubai vesteld was, geen probleem.
Er werden echter drie verschillende typen Porsches in Noorwegen aangeboden voor 20mille de drie die geen van allen aan de Euro norm voldeden en te jong waren om als oldtimer gekentekend te worden.
@desjonnies: dan valt er vast wel over de prijs te onderhandelen, want binnen niet al te lange tijd komt ie van buiten de EU, dus de verkopers wil ‘m vast snel kwijt (bovendien is ie linksgestuurd, waardoor ie daar lokaal een stuk minder interessant is).
@dizono: Onzin!
De auto heeft goedkeuring bij de RDW, die is in de jaren 80 gewoon afgegeven en geldt dus nog steeds. De auto is orgineel en dus goed.
Heb twee jaar geleden een DKW Munga uit 1965 op kenteken gezet. Dit is notabene een auto met een twee-takt motor, en met een CO2 en roet uitstoot waar de gemiddelde vulkaan jaloers op is!
Niks geen extra BPM of belastingen, gewoon keuren, platen er op, en rijden…
@slowland: ja, maar die Munga (gaaf ding trouwens!) heeft ooit al een kenteken gehad -maakt niet uit in welk land- en wordt dus gezien als een gebruikte auto. Dan krijg je een kenteken waneer je auto voldoet aan de bij eerste toelating geldende regels. Bovenstaande Volvo is NOOIT op kenteken gezien en dan behandelt de RDW zo’n ding als een NIEUWE auto. Als jij een nieuwe auto koopt die in januari 2018 geleverd wordt, dan is de kans groot dat deze al in 2017 is gefabriceerd. Dit kun je echter nergens terug vinden, als ‘bouwjaar’ hanteert het RDW de datum eerste toelating. Er is hier ooit eens een artikel geweest over een boze klant van Rolls Royce, die zo’n ding had gekocht en waarvan later bleek dat het daadwerkelijke bouwjaar een jaar of drie voor de datum eerste toelating lag.
@dizono: de Nederlandse wetgeving is niet gekopieerd naar andere landen. Dus het is best mogelijk dat je hem elders wel ingeschreven krijgt.
Gewoon klokkie rond dus 👍
Buiten het merkembleem is er weinig Volvo aan.
(en niet degelijk, heb ik van een kennis die blij was dat ie er van af was)
Neen niet dit exemplaar.
Pff zit niet eens navi in. Neeexxt..
Heb dit altijd al een markante auto gevonden. Doet ook denken aan de 1800ES. Als jullie de prijs te hoog vinden, wat vinden jullie dan een meer realistische prijs?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).