Koop de Volvo 480 van een Spaanse koning

Auteur: , 53 Reacties

Zo blijkt maar weer dat die wagens wel degelijk royaal rijden.

Voor het beperkte aantal mensen dat helemaal lyrisch is over de Volvo 480 is dit een buitenkansje. Of nou ja, voor iedereen eigenlijk, want de 480 in kwestie heeft een wel heel bijzonder baasje gehad in het verleden. Waar onze eigen Bernhard ooit in klassieke Ferrari’s de wegen bekladde met rubber, deed de koning van Spanje dat gewoon in een tamelijk futuristische Zweed.

Deze Volvo 480 is namelijk van niemand minder dan koning Felipe VI geweest. De huidige koning van Spanje kreeg de wagen destijds, in 1986, echter toen hij nog Prins van Asturië was. De familie gebruikte Volvo’s vreemde eend in de bijt vooral tijdens hun verblijf in Palma de Mallorca. De kentekenplaat, te zien op de foto’s, is nog altijd dezelfde als het origineel.

Door de jaren heen is er flink wat met de auto gereden, maar volgens de advertentie is de wagen in perfecte mechanische staat. Na 155.000 kilometers te hebben afgelegd en meerdere onderhoudsbeurten te hebben doorstaan, schijnt de 480 nagenoeg hetzelfde te zijn als toen de koninklijke familie erin rondreed. Zelfs de bekleding is nog helemaal origineel, al is deze wel volledig herzien om ervoor te zorgen dat ‘ie in haarfijne staat verkeerd. Als bewijs krijg je onderhoudsboekjes die op naam staan van Koning Juan Carlos, met officiële stempels van de lokale Volvo garage én het overdrachtsdocument waarin staat dat Volvo de auto in 1988 terugkocht van de familie.

Je voelt de bui wellicht al hangen, of niet? Gezien de unieke staat van de 480 verwachten de veilingmeesters er tussen de € 21.000 en € 23.000 voor te vangen. Belachelijk veel lijkt me, maar wederom geldt hier dat er vast wel ergens iemand is die zal doorbieden totdat zijn verstand zijn lichaam ontvlucht. Bekijken kan, maar dan moet je wel even naar Madrid vliegen. Het hoogste bod staat, op het moment van schrijven, op € 5.500.



53 reacties

Ik dacht vroeger ooit dat dit een Honda was.
Waarom weet ik niet, maar nu weet ik wel beter.
@alcantara: niet heel vreemd, heeft best veel weg van een Accord Aerodeck Hatchback
@barkingiron: klopt, setje van 3 samen met de alfa 145.
@lavoro: maar de 145 kwam een paar jaar later op de markt?!
@barkingiron: autovisie wijdde er een duurtest-dubbel aan in 1986: witte honda aerodeck en rode 480es.
@billgates:

Ja klopt: http://autovisie.nl/test/ac/algemeen/1986/50-000-km-test-honda-accord-2-0iex-en-volvo-480es-1619/
@nikk: wow, in de database van de telegraaf mediagroep. Dommies hebben alles nog in flash=vorig tijdperk. Kan het helaas niet zien.
@alcantara: een vergelijking met de Honda Accord Aerodeck is toch helemaal niet gek?
@alcantara: De Accord Aerodeck, hele mooie hatchback !
@alcantara: Dat komt wellicht door de Honda Accord Aerodeck (doe maar goegelen). Lijkt wel wat op de 480 en stamt ongeveer uit hetzelfde tijdperk.
@henkp1: Oh sorry, anderen hadden inmiddels ook al gereageerd.
@alcantara: Autovisie heeft ooit een duurtest-vergelijking gehad tussen de Volvo 480 ES en de Honda Accord Aerodeck volgens mij. Ik vind het allebei interessante auto’s.
😱😱😱😱😱😱😱
Ik verwacht dat’ ie 50 triljoen gaat opleveren
Stijlvol ding eigenlijk wel, jammer dat ze het stuur en dashboard niet iets minder Calvinistisch hebben ontworpen. Dat lijkt beter in een 340 te passen.
@desjonnies: gewoon hetzelfde dashboard als in de 440/460.
@desjonnies: peseto’s dan zeker.
Leuke auto zelf ook eentje gereden in 2001, was toen wel een bijzonder model dat afweek van de “standaard” volvo. Welk veel problemen met de koplampen gehad de CEM unit die dit stuurt ging 2 keer kapot dat waren dure grappen
Geweldig ding .. mede door de overactieve fanclub ..
Niet eens een GT turbo ‘two tone’, want dan zou ik de klassiekerbubble nog snappen. Dit is niet veel meer waard dan € 3.000,- , want heel speciaal is het niet.
toen ik die verwachte bedragen las, wist ik direct dat dit over een catawiki veiling ging.
“Futuristische Zweed”?? Dacht ut niet! Is weinig Zweeds aan, aan die 480. Alleen het merk. Ontwerp is van een Nederlander en de auto is natuurlijk gewoon ook in Nederland gebouwd. De 1.7L motor komt van Renault. Erg fijne auto. In goede originele staat zeldzaam aan het worden. Blijft een mooi ding!
Wat is de meerwaarde dat hij van de Koning van Spanje is geweest. Rijd ie dan beter of voel je je een prins. Heeft voor mij echt 0,0 toegevoegde waarde. Daarbij is de Koning een olifantendoder en vrouwenjager gezellig!.
@thomasthomas:

Als je zo gaat beginnen vallen er aan Adolf Hitler ook nog wel minpuntjes te ontdekken ..
@lincoln: Noem er 1.
@connielingus:

Hij had een Mercedes Benz ..
@lincoln: Heh, bedankt voor de glimlach.
@thomasthomas: Tja. “Onze” Bernhard beschermde de natuur, maar minderjarige kamermeisjes waren niet veilig voor ‘m. Maar ja. Niet iedereen kan zo’n lichtend voorbeeld zijn van goede smaak en onberispelijk gedrag als de huidige president van de USA.
Het zijn leuke auto’s. Zeker als turbo rijdt hij erg fijn. Alleen jammer dat onderdelen schaarser worden.
@volvo480gtt: Zijn eerste klas roestbakken met een futloos Renaulttorretje.
@connielingus: als je aan het provoceren bent… dat lukt niet. Ik heb 160pk op 1.000kg… roest heeft die van mij nauwelijks. En al helemaal als ik het vergelijk met een doorsnee Mercedes die 10 jaar jonger is (haha!). Elke keer als ik er mee rijdt krijg ik een glimlach op m’n gezicht. Dat is waar t mij om gaat… kan geen VW up! Van €20.000 tegen op.
@volvo480gtt: Niet aan t provoceren. Ze zijn niet voor niets allemaal verdwenen. Weggeroest. En die peekaatjes. Ze staan op papier, maar t voelt niet zo aan. Werkelijk niet vooruit te branden zo’n ding. Maar t ziet er aardig uit.
@connielingus:

Volvo puristen zijn niet zo van het onderhoud ..
Meeste oude Volvo’s zien er uit als rijdende schroothopen ..
Helemaal lifestyle ..

Vond het zelf wel een prettige auto geloof ik ..
Maar ik had em net na mijn Maserati bi-turbo crap shit kneuzen grafbak ..
@connielingus: O en nu je toch de wijsneus aan het uithangen bent:) noem eens een paar concurrenten uit die tijd (intro in 1986) die betere motoren hadden dan de 1.7 met 102pk, 2.0 met 110pk of de 1.7 turbo met 120pk als je wilt. Ben wel benieuwd naar wat er zo veel beter was…
@volvo480gtt: Neh geen zin. Was niet wijsneus aan t uithangen. Ervaring met paar 480s.
@connielingus: jij hebt helaas niets ingebracht qua zinvol discussie voeren. En als er dan een vraag wordt gesteld aan jou, dan heb je geen zin om deze te beantwoorden. Typisch geval van provocatie vriend.
@barry355gtb: Niet je vriend. Geen provocatie.
@connielingus: Bad troll. No cookie.
@matramurena: Not a troll. Matra Murena is a rolling turd though.
@connielingus: de 480s was een kale kip. En 102pk op 1.000kg is niet spectaculair. Dat geef ik heus toe. De 110pk 2.0 en de 120 1.7turbo zijn echt wel leuke rij-ijzers. Vind ik dan…
@volvo480gtt: Dat van die PK’s weet ik niet, wel dat ze voor Volvo begrippen storingsgevoelig waren, overigens interieur en exterieur waren mijn inziens ook niet in harmonie.
@toniominestrone: de motoren niet… die zijn prima. Qua elektronica wel. Daar geef ik je gelijk in. Als ik me niet vergis was dit ook de eerste auto die een canbus systeem had… daar hebben veel kinderziektes in gezeten.
@toniominestrone: O en over het interieur… tja. Ik vind het ook niet het mooiste interieur ever… t stamt ook al uit 1986…
@volvo480gtt: pk’tjes zijn niet alles
@sr20det: ik heb het ook over vermogen in verhouding tot ‘t gewicht:) daarom vermeld ik het gewicht van de auto er ook bij.
@volvo480gtt: de achtkleppers van Renault zijn niet de allersnelste maar hebben we een ongelofelijk soepel karakter. De turbomotor is niet als raceauto ontwikkeld maar als gran turismo, de hele auto is op rijcomfort afgestemd. Ik vind mijn 480 een stuk prettiger rijden dan een moderne Volvo, want 1000 kg gooit een stuk makkelijker de bocht om dan 1500 kg.
Nounou, hiervoor staan mensen vast uren in de rey
@edge:

Haha!
Heb een prachtige 480 GT Turbo gehad en heb er vele snelle en comfortabele km mee gereden.
Tja. Wanneer een Cadillac waar Trump met zijn dikke reet in heeft gezeten een paar ton meer oplevert dan gebruikelijk voor zo’n auto, wie weet wat er dan met deze auto gebeurt. Maar dan moet er wel van alles naar boven komen over die Felipe 6. Een soort pussygate zeg maar, of 25 buitenechtelijke kinderen. Dat soort shit. Anders: kansloos, tenzij een fanatieke Madrileen hem wil kopen om tentoon te stellen in Barcelona …
@jeroenwz:

OK .. dus ook dit is de schuld van Trump ..
ooooh…wat is het toch een prachtbak …ik mis mijn zwarte 480 Turbo nog iedere dag…ook al zou ik nog liever een Honda Accord Aerodeck met 2.0 injectie willen bezitten want dat is toch nog steeds mijn all time favoriet… allebei heerlijke auto’s…al vind ik de 480 mooier… met in kleur gespoten bumpers dan …de Honda heeft nou eenmaal meer…tja…betrouwbaarheid …
sorry wat een vaag verhaal heb ik weer geschreven…ik wil ze gewoon allebei…
Belachelijke veiling, zoals gewoonlijk bij Catawiki. De auto is ooit van een koninklijke eigenaar geweest maar hoe er de 29 jaar daarna mee omgesprongen is dat blijft tamelijk duister. De achterlichten beginnen dof te worden, het interieur is niet in concoursstaat en dat de auto is overgespoten is logisch (want de lak zal wel roze zijn geworden) maar hoe professioneel dat is gebeurd, is niet duidelijk. Roest zal ie niet veel hebben gekregen onder de Spaanse zon, maar wie hier 20k voor betaalt is “muy muy loco”.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).