• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hebben de Britten Opel omgekocht?

Auteur: CasperH, gepost 22 mei 2012 om 18:09 – 27 Reacties

Opel UK


Vorige week werd bekend dat Opel de productie van de Astra verhuist naar Groot Brittanië, een beslissing waar ze in Duitsland niet blij mee zijn. Vanmiddag komt er echter een bericht naar buiten dat de Britten Opel illegale subsidies zouden hebben aangeboden om GM over de streep te trekken.

De verhuizing naar Ellesmere Port zou moeten plaatsvinden in 2015 en kwam als een grote tegenslag binnen bij de fabriek van Opel in Russelsheim, waar op dit moment de Astra en Insignia van de band rollen. Wolfgang Schaefer-Klug -een hoge pief bij Opel in Russelsheim- schijnt nu uitspraken gedaan te hebben die impliceren dat de UK hebben vals gespeeld.

De Britse overheid zou beloftes hebben gedaan die in strijd zijn met de regels van de Europese Unie. Beloftes die volgens Wolfgang een serieuze impact gehad zouden hebben op de besluitvorming van GM inzake de verhuizing van de productie. Schaefer-Klug verklaart daarnaast dat het in Russelsheim 219 euro goedkoper zou zijn om een auto te bouwen dan in de fabriek in Ellesmere Port, dus kostenbesparing kan volgens hem geen reden zijn geweest voor de verhuizing.

Opel reageert daarop dat Groot Brittanië een aantal bestaande mechanismen heeft om industrie te ondersteunen en dat het daar voordeel van zou hebben. De strijd lijkt nog niet gestreden, maar of dit het verlies lijdende Opel goed doet is nog maar de vraag. To be continued? Ongetwijfeld.

Ook interessant!

  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig
  • Duurste Astra GSI
    Duurste Astra GSI van Marktplaats is gave tijdmachine
  • Compleet nieuwe Opel Astra
    [Update] Compleet nieuwe Opel Astra, elektrisch pas in 2022
  • Prijzen Opel Astra
    Prijzen Opel Astra bekend (nog scherp ook!)

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

astra, GM, Opel

Vorig bericht: « BMW M3 van Viga Design doet vrij schreeuwerig
Volgend bericht: Kies maar: Lambo Aventador vs Aston One 77 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bartol zegt

    22 mei 2012 om 18:15

    als die beschuldigingen kloppen…. lang leve Europa!

    Login om te reageren
    • baasbas zegt

      22 mei 2012 om 18:33

      @Bartol: Kan je die toelichten?

      Login om te reageren
      • Bartol zegt

        22 mei 2012 om 18:38

        @baasbas: welja: “De Britse overheid zou beloftes hebben gedaan die in strijd zijn met de regels van de Europese Unie. Beloftes die volgens Wolfgang een serieuze impact gehad zouden hebben op de besluitvorming van GM inzake de verhuizing van de productie.”

        Ik weet ook niet of die Wolfgang nu raaskalt of niet. Feit is dat , ALS dit klopt, dit toch wel een schoolvoorbeeld is van hoe EU-lidstaten tegen elkaar worden uitgespeeld door multinationals. Enfin: uiteindelijk is voor hen slechts één koe heilig: nl. winst.

        Login om te reageren
        • Relief zegt

          22 mei 2012 om 19:12

          @Bartol:

          Het spijt me, maar je kletst uit je nek.

          Zonder de EU zou de Britse overheid met gemak multinationals kunnen aantrekken zonder dat ze hierop worden aangesproken. Dankzij de EU kunnen ze dit soort dingen niet flikken.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            22 mei 2012 om 19:20

            @Relief:

            nou .. en dan worden ze aangesproken .. en dan ??

            Login om te reageren
            • Jipp zegt

              22 mei 2012 om 21:46

              @lincoln: Europese hof zal dan of een boete opleggen aan het VK of de subsidies verbieden en over laten gaan tot terugbetaling om zo de concurrentie tussen landen weg te halen. Als je dit niet weet stem je Wilders en snap je het hele verhaal niet. Daardoor ben je tegen iets waar je eigenlijk, wanneer je het begrijpt, niet tegen wil zijn.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                22 mei 2012 om 21:59

                @Jipp:

                ik zal je effe wakker schudden suffertje ..

                gerommel met subsidies hebben nog NOOIT consequenties gehad in Europa ..

                als je scholing zou hebben gehad ..
                of ooit te maken hebben gehad met nationaal/internationaal recht ..
                dan had jij dat ook geweten ..

                ipv dat domme tokkie gelul ..

              • Jipp zegt

                22 mei 2012 om 23:29

                @lincoln: dat denk je, ik heb er genoeg scholing in gehad dus je kan doen alsof je overal iets van af weet maar dit is Wilders taal en slaat dus nergens op.

              • lincoln zegt

                23 mei 2012 om 06:06

                @Jipp:

                nee .. dat weet ik ..
                ambtenaartjes die een Audi op afbetaling kopen zijn dommer dan stront ..

          • Bartol zegt

            22 mei 2012 om 20:22

            @Relief: altijd voorzichtig zijn met het gebruik van krachttermen in forma. Je weet immers nooit hoe dit overkomt.

            Enfin: bedrijven als GM hebben lak aan de EU en denken alleen aan eigen zak. Het zal ze daarbij worst wezen als daarbij 2 EU-lidstaten daardoor tegenover elkaar worden uitgespeeld.

            Denk maar eens terug aan de sluiting van Antwerpen, 2 jaar geleden.

            Lees ook eens de reactie van gunsofbrixton hieronder.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              23 mei 2012 om 19:38

              @Bartol: Je bedoelt dat Antwerps fabriekje waar Vlaanderen zich even heeft laten nemen langs achter…

              Heel dit zaakje stinkt. Opel bedoel ik dan…

              Login om te reageren
  2. Junior540 zegt

    22 mei 2012 om 18:17

    Welke uitspraken dan? Behalve de lagere kostprijs

    Login om te reageren
  3. Raddraaier zegt

    22 mei 2012 om 19:16

    http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Betteridge%27s_Law_of_Headlines

    “Any headline which ends in a question mark can be answered by the word ‘no'”.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      23 mei 2012 om 19:45

      @Raddraaier: Leuk. Iets om over na te denken?

      Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    22 mei 2012 om 19:17

    Merkel had ook nog wat beloftes in te lossen dacht ik zo ..
    en die liggen ook in de trant van subsidie/corruptie ..

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      22 mei 2012 om 23:27

      @lincoln: die dame is zo koelbloedig, ik betwijfel of die zo diep zou gaan. who knows…

      Login om te reageren
  5. gunsofbrixton zegt

    22 mei 2012 om 20:08

    In de tijd van de Antwerpse fabriek heeft Duitsland GM omgekocht, laat dat duidelijk zijn…! Want opel antwerpen was een betere fabriek dan 1 van de verouderde in Duitsland.. Maar de duitsers dachten natuurlijk alleen aan hun eigen fabrieken, goed of niet.. Zo zal Opel niet kunnen overleven vrees ik, met zo’n ingesteldheid

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      22 mei 2012 om 23:24

      @gunsofbrixton: Kun je dat onderbouwen? Waarom was de Antwerpse fabriek beter? En op welk gebied was/waren de Duitse fabriek/en verouderd?

      Je verhaal is nogal rammelend.

      Als er één ding geldt in het bedrijfsleven, en vooral bij grote bedrijven als GM: je moet jezelf kunnen verkopen. Blijkbaar hebben de Duitse fabrieken dat beter gedaan dan die in Antwerpen. Ze hadden natuurlijk het voordeel dat ze in Duitsland stonden, maar toch… Blijkbaar was het (plublicitair, financieel, marketingtechnisch, who knows…) aantrekkelijker om de Antwerpse fabriek te sluiten.

      Believe me – been there (andere sector, maar toch)

      Login om te reageren
  6. JanJansen zegt

    22 mei 2012 om 22:07

    Als de NL overheid zich ook eens zo vol trots zou inspannen voor NedCar. Of hoe zeg je dat netjes?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      22 mei 2012 om 22:13

      @JanJansen:

      in GB hangt de hele auto-industrie sinds 1980 aan het subsidie infuus ..

      op 1 fabrikantje na ..

      je raad het waarschijnlijk al .. Morgan ..

      Login om te reageren
      • potver7 zegt

        22 mei 2012 om 23:15

        @lincoln: en Bristol dan? en Caterham?

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          23 mei 2012 om 19:47

          @potver7: Bristol is nagenoeg dood. Overgenomen, en de nieuwe baas heeft elektro-plannen. Zo’n plannen zijn meestal niet zeer serieus te nemen…

          Login om te reageren
  7. mashell zegt

    22 mei 2012 om 23:00

    Bij het eerdere artikel riep ik al om ingrijpen door de EU, dat ik dus nog maar een keer ;) GM is gewoon een scrupuleus bedrijf, nadat ze verzuimd hebben Saab terug te kopen en nu dit gedoe. Uit protest koop dit jaar geen Opel (deed ik toch al niet maar dat hoeft GM niet te weten)!

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      22 mei 2012 om 23:26

      @mashell: scrupuleus bedrijf? Je bedoelt scrupuloos toch? Als ze scrupules hadden, was het wellicht toch anders gelopen…

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        23 mei 2012 om 19:51

        @potver7: Scrupuloos bestaat niet. Zonder scrupules dus…

        Login om te reageren
  8. speedie zegt

    22 mei 2012 om 23:33

    Verhuizen is één ding en wat met de toeleveranciers ? Mogen die ook hun boeken sluiten of wordt alles verscheept naar Engeland om daarna verwerkt terug verscheept te worden naar europa en elders. Misschien dat de loonkost in Engeland kleiner is maar al dat vervoer gaat ook extra kosten meebrengen. Misschien dat subsidies een rol hebben gespeeld maar ook dat blijft niet duren. Kortom, foute beslissing en uitstel van executie.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      23 mei 2012 om 19:52

      @speedie: In the UK hebben ze ook leveranciers. De Astra wordt er nu ook al gebouwd, ze gaan er gewoon meer bouwen. De toeleveranciers gaan dus ook hun productie moeten opdrijven…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North