Heeft de 208 het feestje van de Clio verpest?

Auteur: , 50 Reacties

Het duel van 2019!

Zo af en toe komen twee concurrerende merken tegelijk met rechtstreekse tegenhangers. In dit geval zijn dat de Peugeot 208 en Renault Clio. Beide auto’s zijn van Franse komaf en beide auto’s opereren in het B-segment. De Renault Clio werd wat eerder gepresenteerd dan de Peugeot 208, maar beide beleven hun publieksdebuut op de Salon van Genève.

Het is alweer de vijfde generatie van Renaults succesnummer. Qua looks is de Clio minder afwijkend dan de 208 dat is ten opzichte van zijn voorganger. De auto heeft de herkenbare snuit meegekregen die we ook kennen van de Renault Talisman en Mégane. Je zou bijna zeggen dat het een flinke facelift is, maar niets is minder waar. De Clio staat namelijk op het nieuwe CMF-B platform, waar een hele riks Renaults, Nissans en Dacia’s op komen te staan.

Volgens Renault staat deze Clio 30 millimeter lager op zijn poten. We zien het niet direct, dus moeten we de Fransen op hun woord geloven. Wel is de auto wat stoerder geworden dan voorheen. Met name het oranje exemplaar ziet er zo schuin van achteren best gaaf uit. We zijn benieuwd of ‘ie het beter gaat doen dan de 208. Het wordt in elk geval spannend.



50 reacties

Tsja, als je als Renault zijnde het recept niet verandert, een Nissan-motor voorin legt en verder de auto optisch ook vrijwel hetzelfde laat, op hetzelfde moment dat een ander Frans merk met een radicaal veranderde auto, lijkend op één van de best ontworpen auto’s van de afgelopen tijd die ook nog eens elektrisch aangeboden wordt…

Dan snap ik dat je als Renault een beetje ondersneeuwt. Maar goed, de ‘doe maar normaal’ kant van het B-segment publiek gaat toch wel voor de Clio, want die Peugeot is te abnormaal en als elektrische auto kneiterduur. Denk ik.
@720s: Nissan motor?
@SimonMc: ja Nissan en Renault werken al een tijdje samen namelijk.
@emping: dat weet ik, maar wilt dat daarom zeggen dat er dan een Nissan motor in ligt? Het is namelijk de eerste keer dat ik dat hoor en vroeg me af of het een aanname of een feit was.
@SimonMc: tsja het zal in alliantie ontwikkeld zijn, maar volgens mij was het blok voor het eerst in de Micra beschikbaar.
@720s: renault heeft de Zoë. Nogal kanabalisme als de clio ook een stekker krijgt.
C of B segment..? Mijn vriendin had tijdens haar zwangerschap ook C. Nu helaas gekrompen naar B 😉
@baserace: Ik ben trouwens erg benieuwd of deze auto’s ooit ook weer terug naar B zullen krimpen…
@baserace: nou ja zo lang haar onderbroek van Sloggi Slip maat 46
óój naar Sexy String maatje 36 is geslonken…

heb je geen reden tot klagen😜
@baserace: Opnieuw zwanger maken !
@SimonMc: dat is het mooiste werk dat zwanger makenXD
@simonmc: nog beter wellicht🤔

zorg dat ze chronisch zwanger is
@wahltiroler: Dan lijkt ze helaas op wat onze koeien overkomt.
@wimof: 😂
@baserace: kom je nog goed weg
Mooie auto!
Een beetje lullige timing idd.

De nieuwe Clio5 is een mooie verbetering van de huidige Clio 4

Een waardige opvolger voor de in Europa meest verkochte auto in het
B-segment (Niet C segment dat is bij Peugeot de 308) .

Ook deze zal waarschijnlijk weer hoge ogen gooien, gelukkig!
maar wellicht krijgt de Clio serieus concurrentie van die Geweldige 208😍


En eh 720S…

Maar goed, de ‘doe maar normaal’ kant van het B-segment publiek gaat toch NIET voor de Clio…
gaan voor Polo en Fabia🤔
en ja voor de fans van die laatsten is niet alleen een 208 te abnormaal.
.
.
https://www.kfz-betrieb.vogel.de/die-meistverkauften-autos-in-europa-2017-a-681815/

Der Abstand zum zweitplatzierten Modell Renault Clio war deutlich. Obwohl der französische Kleinwagen um vier Prozent zulegte, kam das Modell mit 327.395 bei weitem nicht an die Zahlen des Golf heran. Allerdings vergrößerte der Clio den Abstand zu Platz drei deutlich: Die Verkäufe des drittplatzierten VW Polo gingen um zwölf Prozent auf 272.061 
@wahltiroler: Dat heeft niets met doe maar normaal te maken hoor.
Dat is gewoon de andere kant van de groep gepolariseerde gekkies.
De “Franse troep” roepers.
Van die mensen die alles alleen in zwart of wit kunnen zien. Vervelende types zijn dat.
@torsen: gelijk heb je…

helaas komt dat de sfeer niet altjjd ten goede…

(zijn ook vaak types die gaan miepen over typvauten als men een ongewelvallig commentaar geeft) 😉
@wahltiroler: Ja, gek genoeg lijken dat soort figuren meer uit te zijn op conflict dan een goeie sfeer en laten ze bijna geen kans voorbij gaan om over hetgeen waar ze schijnbaar zo’n hekel aan hebben reacties te plaatsen.
Merkwaardig gedrag.
Heb je nagenoeg de perfecte auto gemaakt, komt Peugeot uit het niets met een erg stoere 208. Misschien had Renault toch nog iets langer moeten werken aan de niet helemaal gelukte achter ruitenwisser.
Misschien wel een nieuw platform, maar qua looks is het meer een grondige facelift. Niks mis mee want de huidige Clio is nog steeds ee
@arnoldh: is nog steeds een mooie auto om te zien. En eigenlijk vind ik die ook mooier dan de nieuwe. Persoonlijk vind ik de koplampen te groot voor de auto
Wel bijzonder dat hij grotere achterlichten heeft dan zn voorganger, dat zie je tegenwoordig niet vaak meer. Vind hem wel wat minder stoer ogen in minder jeugdig. Het is zo meer een platgeslagen te heet gewassen scenic van achter en megane van voren. Verder onbegrijpelijk nouja qua gamma qua kosten wel begrijpelijk, dat er geen stationwagen van komt. Echt heel.jammer, zeker als straks de Fabia stationwagon ook verdwijnt, zijn er eigenlijk geen kleine wagons meer. Ik ben heel benieuwd of deze ook zo gaat verkopen als het vorige model
@flik2punt0: geen station meer? Die zie je echt heel veel rijden.
@arnoldh: Renault zegt dat ze voor de ruimere b-segmenter de captur hebben…
@flik2punt0: alle stations in dit formaat hebben rare proporties en als je toch de ruimte nodig hebt: c-segment!
@daniel1975: ik heb de mijne vorige week ingeleverd, maar vind Clio IV Estate een zeer geslaagde auto met een heerlijk grote kofferbak. Met kleine kinderen heb je geen grote achterbank nodig, maar wel een degelijke kofferbak.
Ik ga het gewoon zeggen (en ben helemaal geen fan van Franse voitures…):
Peugeot is weer terug! De 508 is alvast goed gelukt, maar met de 208 komen er helemaal mooie tijden aan voor Peugeot :)
@ukbob: ih hoop het ten zeerste.

Zou veel mooi zijn…
of beter gezegd: net zo mooi als de nieuwe designtrend van Peugeot
I did nazi that coming..(met Allo Allo accent)
@ghost: Was de 🍷 lekker Ghost?😉
@wahltiroler: ik drink lauter Heineken!
@ghost: Proost… eh… Ghost🍻

Ich trinke nur Zipfer
http://www.zipfer.at

Maar neem wel Belgisch bier mee oo de terugweg naar Oostenrijk…

Maar nu drink ik niet, ik ga maffen

takkewekker gaat morgen om 5:45

Aldus Ghost verjaag de spoken👻 uit je slaapkamer…

Welterusten!
@wahltiroler: ik werk voor Nederlands grootste bierbrouwer dus dan kom je niet met wijn aan he😋
@ghost: dan was gisteravond een goede avond om het te drinken gezien de sponsoring.

On topic: niemand maar dan ook niemand in het topic hier die melding maakt dat het ontwerp van de Nederlander Laurens van den Acker is. Ook leuk om te melden, dacht ik.

Houdbaar ontwerp vind ik het in ieder geval.
@stephane8200: Dat was inmiddels toch al wel algemeen bekend? Laurens heeft het hele huidige Renault aanbod betekent.
@sanderp: de Clio was bij mijn weten het eerste project volledig van de hand van hem dus dat is wel het vermelden waard, vond ik.
@stephane8200: helemaal gelijk, maar Van den Acker maakte zijn debuut met de vorige Clio. Ondertussen is het hele gamma van zijn hand en reken maar dat de toekomst exact hetzelfde zal zijn. Het blijft tof om dit allemaal van een Nederlandse hand te zien, maar totdat hij aankondigt dat hij vertrekt is het logisch dat alles van hem komt ;)
@720s: dank je voor de aanvulling en correctie dan, want ik liep al weer een model generatie achter blijkbaar.
@stephane8200: het is altijd een goede avond om bier te drinken. Sponsoring of niet😂👊🏼
Mijn voorkeur gaat toch naar de Clio. De eerste Gen IV Clio was voor mij al liefde op het eerste gezicht, de facelift maakte het erger en deze Gen V is nog meer op mijn hormoonhuishouding gaan spelen.

Dat gezegd hebbende moet ik concluderen dat we bizarre tijden leven. Renault maakt mooie auto’s (Clio, Megane, Talisman). Peugeot heeft een joekel van een stijve weten te veroorzaken met de 508, en zelfs de 208 mag er zijn.

De B-segmenters zijn volwassen auto’s geworden waarmee je rustig naar Noord-Italië kan. Reken dan dat Kia en Mazda ook zeer fraaie vehikels maken en u snapt: het zijn rare tijden.

Mevrouw Von Klausenburg reed laatst en passeerde een Kia. “Kijk Klaus, wat een bijzondere BMW!” Even later mopperde ze dat ze de Clio ook heel mooi vindt. En daarmee heeft ze genoeg gezegd over de “burgerlijke” merken. QED.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Tja bij het huidige model had de Clio duidelijk de overhand. Het zou leuk zijn als het deze keer omgedraaid is. En laten we eerlijk zijn, de nieuwe Peugeot is gewoon bijzonder mooi geworden. @willeme opereren deze modellen niet in het b-segment?
Ik vind de Clio een stuk mooier dan de 208. Daarvan vind ik de achterzijde met zwarte balk echt lelijk en de gril had van mij ook wel anders gemogen. En de vorm van achterste driedeurs-zijramen in de enige vijfdeurs uitvoering nogal geforceerd overkomen.

Om nu kritiek te uiten op het feit dat de Clio niet elektrisch te verkrijgen is vind ik bizar, Renault heeft al 5 jaar de succesvolle Zoe, die men men steeds stevig verbouwd met de voortgang der technische ontwikkelingen. Hulde voor Renault want de Zoe is al die jaren de enige elektrische auto in het B-segment. En nu komt de hybride Clio, ook top voor de veelrijders die geen diesel willen.
Ziet er niet verkeerd uit
De Clio blijft een prima wagentje om te zien. Om te rijden is het een lawaaiige draak, 1,5u boven de 120kmh maakt je doof en depressief.

Dolblij dat ik mijn Polo in ontvangst heb mogen nemen. Wat een verademing qua geluid en comfort.
@stuko: Gek, mevrouw Von Klausenburg heeft een tijdje een Clio IV 1.5 DCi gehad (110 pk) en het verbaasde me alleszins hoe comfortabel die auto is. 160 rijden was geen probleem en qua geluid leverde ik weinig in.
@vonklausenburg: het enige positieve wat ik kan noemen is het verbruik. Dat is echt ongelofelijk qua zuinigheid.

Boven de 110kmh kun je niet normaal bellen via de originele carkit. Boven de 130kmh kun je niet eens een gesprek voeren met je medepassagiers, zonder je stem te verheffen. Je draait de radio van luid naar zacht als je wisselt van snelweg naar ringweg/stoplichten.

Gelukkig was het een rental voor 2 maanden. Daarnaast rijd ik prive een CLA SB benzine, dan heb je echt rust tijdens het rijden.
@vonklausenburg: Maar was ze niet een beetje hardhorig?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).