Ruim 800 pk in je opgepompte 991 Turbo… Jippykayee Motherf*ckers!!
Waar Porsche ophoudt, daar begint RUF. Is altijd al zo geweest, en is nu ook niet anders. Voor de rupsjes nooitgenoeg die 520 pk in de gewone Turbo, of 560 in de Turbo S niet voldoende vinden, heeft de tuner een alternatief. Deze RTR. En die is DIK! En gelukkig is er markt voor, anders zou RUF niet al ruim 40 jaar bestaan.
Goed, deze RTR. Het blok is in de basis dus hetzelfde als dat van de turbo. 3.8 liter (of eigenlijk 3746 cc), grotere turbo’s en dus 802 pk. 0-100 onder de 3 seconden en een top van 350. Vierwielaandrijving én gewoon met de hand in de versnellingsbak roeren. De grote spoiler voorkomt dat je opstijgt op hoge snelheid en als je weer wil stoppen, de 410mm / 390mm schijven zijn at your service. Na een noodstop alleen wel even op zoek naar je ogen, want die zullen door alle G-krachten ergens bij je voeten rondstuiteren. Oh ja, als je écht een paar testikels van het formaat skippybal in je pantalon hebt bungelen, je kunt hem ook met louter achterwielaandrijving bestellen.
Wat hij gaat kosten is niet bekend. Maar dat boeit niet, als je het hebt dan weet je vast al wat ie kost! Wij kijken ondertussen even naar de foto’s, goed?
clarkson zegt
Dit is zo te zien een ode aan de Ruf Yellowbird. Gaaf hoor!
Dutchdriftking zegt
@clarkson: inderdaad, mooi gedaan!
gtwillem zegt
@dutchdriftking @clarkson:
Neen. Ode aan de Yellow Bird is de CTR 3, alhoewel die er anders uit ziet.
Dit is eigenlijk de opvolger van de BCT, BTR, RT12 (dus de turbolijn, niet de ultieme prestaties lijn.)
Daarbij is deze auto al ruim twee jaar leverbaar. Misschien leuk om te vermelden is het koppel. 990nm uit een zespitter.
Naast de RTR heeft Ruf ook nog de Turbo Florio (Turbo Targa), RGT 4.2 (soort GT3 RS), 3800S (Cayman/Boxster met 911 motor) en dus die CTR 3.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: 990nm, holy crap!
itsok zegt
@gtwillem: Turbo targa? 911 Boxster? Damn, RUF maakt precies de niet-bestaande Porsche’s die ik zou willen hebben. Het zal allemaal wel prijzig zijn…
clarkson zegt
@gtwillem: Ik bedoel niet dat deze wagen echt een ode aan is. Maar de kleurstelling en de velgen zijn ervan afgeleid. Dus misschien een kleine ode aan? Afgekeken van? Nou nou maar zoals je het noemen wilt. Je begrijp wat ik bedoel (neem ik aan).
gtwillem zegt
@clarkson: alle Ruf velgen zien er etzelfde uit, alhoewel de RTR bij de presentatie een ander velgtype had.
Maarreh, ik ben een nerd. Excuses. 911, dikke turbo, Speedgelb, Ruf 5-spaaks velgen: dit is inderdaad een ode aan de Yellow Bird.
baasbas zegt
@clarkson: Tsja….
nicolasr zegt
@baasbas: Da’s een pussywagon met slechts 650 pk… Deze heeft er 802! En 900Nm uit een zespitter. (Dank @gtwillem)
baasbas zegt
@nicolasr: Ik bedoelde te zeggen: Is het een ode aan de Yellowbird…. omdattie geel is? In dat geval ben ik het er niet mee eens. Er zijn al vaker gele Rufs geweest. Die zouden dan ook die titel kunnen claimen
gtwillem zegt
@nicolasr: 990nm ;-).
nicolasr zegt
@gtwillem: haha. Sorry!
wjeurs zegt
Omdat ze vast blijven houden aan de yellowbird kan ik dit wel waarderen!
thomasthomas zegt
Wielen zijn verouderd al staan ze wel goed omdat ze groot zijn.
FB_100001614355138 zegt
Trap er dan zwarte velgen onder?!
baasbas zegt
@kenneth_smit: Zoiets?
FB_100001614355138 zegt
@baasbas: dat jaa!
Dutchdriftking zegt
Heeel dik!
kapitein zegt
Heel erg gaaf.
Ruf is toch wel één van die bedrijven die laat zien dat je naast al die wansmaak-tuners een auto ook op een stijlvolle manier tot iets extra bijzonders kan omtoveren.
kennone zegt
Handbak +1
mikkeloentje zegt
De enige Porsche tuner, als je het nog tuner kan noemen, die ik oprecht mooier/gaver vind dan het merk zelf.
gtwillem zegt
@mikkeloentje: je mag Ruf een Porsche tuner noemen. Maar dan wel bij een R Turbo. Dit is een RTR, en dan is het een auto met eigen typegoedkeuring.
baasbas zegt
@gtwillem: Ik vind de RTR geen goede reden. Mag volgens de boekjes dan zo zijn, maar in mijn ogen is de RTR nog steeds gewoon een Porsche tuningsproject. Een goede, maar toch..
De CTR3 daarentegen……
gtwillem zegt
@baasbas: vergeet niet dat een RTR compleet uit elkaar geleverd wordt bij RUF. Dan worden ook die onderdelen gestript. De wielophanging word herzien. De motor is voor 60-70 procent gemodificeerd. Het hele interieur word eruit gehaald, zodat er een geïntrigeerde rolkooi geïnstalleerd kan worden. Het lijk nog op een Porsche, maar dat is echt geen tuning meer. Dit van de grond opnieuw ontwikkeld.
Een Ruf R Turbo is een gekietelde 911 Turbo.
baasbas zegt
@gtwillem: Klopt, de auto wordt op veel punten aangepakt. Maar het feit blijft staan dat een bestaande auto op geselecteerde punten geüpgraded wordt. Toegegeven, veel punten. En ik wil niet afdoen aan de kwaliteit. Maar dat het een eigen model mag heten is natuurlijk grote onzin. En ja, met een label ’tuner’ wek je associaties met Ziptuning. Dat verdienen ze ook niet.
Een RGT-8 ligt wat lastiger. (is overigens de Ruf die ik het liefste eens zou rijden)
Dan een CTR3. Daarmee verdien je wat mij betreft wel de titel autoproducent.
gtwillem zegt
@baasbas: Ik denk niet dat we het eens gaan worden. Dat komt omdat ik Ruf een warm hart toe draag en het feit dat de auto zijn eigen typegoedkeuring heeft. Ook voor de VS, en dat is best bijzonder. Wist je dat een Ruf ook nog eens een stuk veiliger is dan de 911 Waarvan hij is afgeleid?
Dat gezegd hebbende, ik heb wel respect voor je reply: goed onderbouwd, keurig Nederlands en volkomen begrijpelijk. Een waar voorbeeld voor veel andere reaguurders ;-) ( je had ook kunnen zeggen: ‘Duitse meuk’ of ‘Overgewaardeerd hantasje’.
Chapeau!
baasbas zegt
@gtwillem: Ik zie ook waarom, jij bedekt met de mantel der liefde dat bijna alle Rufs gewoon aangepaste Porsches zijn.
Bij gebrek aan een betere definitie: Car tuning is modification of the performance or appearance of a vehicle. *Wikipedia. Ja dat zeg ik, geen betere definitie.
Maar zo zie ik het ook (*mening-alert) en dat past dus exact. Iets bestaands aanpassen.
De titel Automobilhersteller voor Ruf is op deze RTR kletspraat natuurlijk. Maar jij gunt het ze gewoon net even wat meer blijkbaar :-)
Nu lijkt het alsof ik het ze misgun, dat is niet waar.. ik ben alleen een fan van logisch nadenken. En paarden hebben poten.
Overigens, wat taalgebruik en etiquette betreft: het feit dat je de behoefte hebt om daar een opmerking over te maken heeft iets treurigs in zichzelf. Ik stel voor dat we deze discussie staken en compenseren met taalfouten en flauwe grappen om het karma van autoblog weer in balans te brengen.
gtwillem zegt
@baasbas: het zit eigenlijk tussen een modificatie en nieuw type in. Ja, het lijkt nog op een 911. Maar technisch verschilt zo’n RTR meer van een 911 dan Octavia van een Leon. En dat zijn auto’s van andere merken ;-).
Eigenlijk zou er een soort tussenstap moeten zijn. 1. Is volwaardig fabrikant. 2. Is uitgebreide zelfstandige (Ruf, Alpina, Brabus) en 3. Zijn de vorige prima tuners (Oettinger, JD, AC Schnitzer). En nummer 4 is voor de tuningboeren als ziptuning.
Volgens mij is er een nieuw Ruf topic ,-).
breraa zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
spykerboy zegt
Ooooooo nice, graag met PDK bak en achterwielaandrijving please ??
gecko75 zegt
Ik vind de 993 die erachter staat toch een poepie dikker
gtwillem zegt
@gecko75: 964 (of 965, maar dat is nog een lopende discussie ;-))
pinut187 zegt
En ja, dit is voor mij het beste wat ik zover heb voorbij zien komen van de beurs. A diamond in the Ruf!
koeckenbacker zegt
Geweldig! HebbOn!!!
cossiekiller zegt
Perfecte kleur en velgen. Ook handbak en een uiterlijk om van te smullen. Enkel spoiler mocht ietsje kleiner. Vraag me af waarom iemand nog een 911R zou willen. Dit kan je bestellen (als je het geld hebt).