Heerlijk, deze dure optie is gratis op de Honda e

Auteur: , 44 Reacties

We mogen het merk bedanken voor deze beslissing.

Fijn, deze dure optie is gratis op de Honda e

Elektrische auto’s zijn naar verluidt niet alleen de toekomst, zo voelen ze ook. Het muisstille rijden, het opladen met een stekker: allemaal draagt het bij aan het idee dat je met een vooruistrevend iets bezig bent. Futuristische opties als autonoom rijden en digitale en virtuele spiegels versterken dit gevoel verder.

Het nadeel is dat dergelijke opties tot op heden niet bijzonder goedkoop zijn. Wie een nieuwe Tesla koopt en de meest volledige versie van Autopilot wil aanschaffen, mag al gauw 6.400 euro afrekenen. Audi promootte de e-tron op zijn beurt met digitale buitenspiegels, maar gratis zijn deze absoluut niet. In de prijslijst zijn ze te vinden voor een kleine 1.500 euro, maar om ze daadwerkelijk op de auto te krijgen moeten er een aantal opties worden aangevinkt, waardoor de zogenaamde ‘virtual mirrors’ in werkelijkheid een kleine 10 mille kosten.

Fijn, deze dure optie is gratis op de Honda e

Hierom zijn we ronduit tevreden met de mededeling dat Honda het Side Camera Mirror System – de digitale spiegels – gratis en voor niets op de auto zal plaatsen. In plaats van dat het een dure optie wordt, maakt Honda het systeem standaard voor zijn eerste volledig elektrische auto’s: de Honda e.

Honda heeft de beslissing genomen omdat het ontwerp van de ‘e’ op deze manier beter tot zijn recht komt en de auto minder aerodynamische ‘drag’ heeft. Daarnaast is het vooral een keuze om de veiligheid te verbeteren. Honda heeft ondervonden dat andere weggebruikers beter zichtbaar zijn in de digitale spiegels. Afhankelijk van de geselecteerde modus verbetert het zicht met 10 tot 50 procent.

Fijn, deze dure optie is gratis op de Honda e



44 reacties

Gratis bestaat niet in het bedrijfsleven. De vanafprijs zal gewoon iets hoger zijn waardoor het lijkt alsof de camera’s gratis zijn.
@berlinetta: mee eens. Niets is gratis in het leven
@chriscross: mijn piem0l wel🤥
@momo: geniet er maar van op je zolderkamer ;)
@momo: je wil niet weten hoeveel duur voedsel door je keel is geduwd voordat je überhaupt besef had van je slurf. Laat staan de investering die het heeft gekost voordat je er plezier van ging hebben.
@jpoers: Toch is mijn piem0l gratis. Jouw uiteenzetting verandert de situatie niet.
@chriscross: in je schoenen pissen is gratis en legaal
@gove: Maar die schoenen zijn niet gratis. En om te kunnen pissen, moet je eerst drinken hebben. Kost ook geld.
@berlinetta: Kan zo water uit de regenton die ik bij de vuilnisstort gehaald heb halen hoor
@joost1234: Die regenton en de vuilnisstort hebben ook geld gekost ;) weliswaar niet jouw geld, maar toch.
@berlinetta: de vanaf prijs is in ieder geval geen € 10.000,- hoger zoals Audi met een truc vraagt voor zijn digitale spiegels.
@erik2907: audi is wel koning in het creëren van (kostelijke) opties die eigenlijk standaard zouden moeten zijn. Daarom dat ik dat merk veracht.
@dromedaris: Mercedes is daar anders ook goed in. In de configurator moet je eerst door de pakketten heen en dan ben je zo al 10k verder voordat je überhaupt een kleurtje en velgen hebt uitgekozen.
@berlinetta: Kotstelijke opties idd, vind het mooie vierwielers, maar vind de manier zoals ze met hun optielijst omgaan ‘zum kotsen’ en daarom geen Audi voor mij …..
@erik2907: Dat verwacht ik ook niet, maar reken maar dat de kosten van de camera’s gewoon verwerkt zitten in de vanafprijs. Bedrijven berekenen alles door, zo werkt het ook in het bedrijf waar ik werk. Wellicht dat de kosten van deze camera’s wat lager liggen dan die van Audi.
@berlinetta: haha, je laatste zin. Omdat audi meer vraagt, hoeft dat eeeecht niet te betekenen dat ze hun camera’s duurder inkopen.
@humpyourdog: Ik zeg ook niet dat dat zo is. Het is alleen niet uit te sluiten.
@erik2907: Het pack technology kost in België 5940€.
@wimof: En in Nederland 2800€ met minder uitrusting maar ook met de spiegels.
@berlinetta: voor niets komt de rijzende zon inderdaad
@berlinetta: idd. deze gratis optie maakt uw Honda standaard duurder. **schaamt zich nu diep over deze uitspraak**
Toch een beetje een Softenon autotje zo…
@pomoek: Zie daar de fiat 500 killer; aaibaar en electrische(PLUSPUNT voor de mileu-bewusteling)
Ook al is de Honda.e iets minder cool dan het conceptmodel, is het toch een enorm tof autootje geworden. Ik denk dat dit wel eens een game changer gaat worden (mits hij betaalbaar wordt).
@erce: Ik denk het eerlijk gezegd niet. We hebben al een Fiat 500. Ok, die verkoopt ook nog altijd goed, maar de mensen gaan hier echt niet als een malle op springen. Zeker niet als die enkele duizenden euro’s duurder is dan een 500 en een kleinere range heeft.
@cossiekiller: je vergeet de lease markt en het bijbehorende bijtellingsverhaal. Dat die auto in aanschaf een hogere prijs heeft doet er niet toe bij fleetowners. Gaat om cost of ownership. Zie je ook bij Tesla en Nissan Leaf leaseprijzen.
Ja leuk maar die cameras en displays die tjappen ook stroom toch? Dus als je de airco aan heb en een dikke sub woofer en alle verlichting en de stoel en achteruit verwarming dan is je bereik nog 14 km.
Een heuse camera die in een auto past ..
Te bizar gewoon ..

Honda .. de toekomst der toekomstst ..
@lincoln: als hobbyfotograaf wacht ik nog op de auto die in de camera zit, dan is mijn leven compleet.

Afgezien van de kraaltjes en spiegeltjes natuurlijk, maar die zitten hier niet op helaas
Ik begreep dat de Audi dealers de camera spiegels afraden bij klanten. Er worden veel auto’s terug gebracht door bestuurders die er niet aan kunnen wennen. Met name omdat je niet zelf kan bepalen wat je in de spiegel ziet. Bij een normale spiegel kan je zelf iets meer naar link of naar recht bewegen en je zicht veranderen…
@Erickson: kan ik me in vinden. De cameraspiegels zijn echt bagger, bijvoorbeeld met tegenlicht en zijn ze in de Audi te laag geplaatst.
@erickson: Ik snap die cameraspiegels van Audi sowieso niet. Ze doen het om de weerstand te verminderen, maar waarom plaatsen ze dan alsnog van die grote stengels aan de zijkant van de auto? Misschien was het beter geweest om camera’s in de C-stijl te plaatsen zodat je helemaal geen uitsteeksels meer hebt aan de zijkant.
@berlinetta: weerstand verminderen op een SUV. Yup, dan is spiegels het allereerste waar je als ontwerper aan denkt, nietwaar?
Nice, maar die schermpjes lijken mij toch niet enorm handig. Ik pleit voor een soort HUD in je raam in plaats van schermpjes.
Gelukkig is het wettelijk toegestaan en dankzij de EU in het gehele gebied. De wetgever was deze keer redelijk snel. Al in 2016 heeft men het betreffende wetsartikel aangepast (EU richtlijn ECE R46).
De VW XL1 was één van de eerste auto’s met deze techniek.
Blijf het een leuk ding vinden. Hopelijk gaan ze niet te premium met de prijs.
@w0ut: helaas peanut butter, dat gaan ze wel. Hebben ze zelf al aangegeven, voor niets gaat de rijzende zon op.
Vertekend beeld op die foto van Honda, als je spiegels goed staan afgesteld (je ziet net niet je eigen auto), zou je de auto naast je volledig moeten kunnen zien.
Liever die dikke concept wielen ipv gratis spiegels.
Lijkt mij dat door de plaatsing het stuurwiel het zicht gedeeltelijk ontneemt.
Misschien iets uitvinden met reflecterend materiaal en dit op een mooi statief plaatsen op de auto. Lijkt me goed idee!
Max had ze ook in Monaco uitgeprobeerd ….
wat een verschrikkelijke lelijke auto, niet normaal !!, lego steen op wielen
Een oplossing voor een probleem wat niet bestaat. Wel een leuke auto en hopelijk gaat het een succes worden. Stuk beter dan pruttelende 3 cylinders.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).