Waarom het vanochtend zo druk is op de Nederlandse wegen [update]

Auteur: , 61 Reacties

Altijd weer die stakingen.

Waarom het vanochtend zo druk is op de Nederlandse wegen

Door de staking van het openbaar vervoer is het land vandaag enigszins op zijn gat gevallen. Zij die normaal gesproken met de trein, de bus of metro naar het werk of school gaan, zullen deze dinsdag een alternatief hebben moeten zoeken. Tenzij reizigers het geluk hebben precies op een van de weinige werkende routes te moeten zijn, zullen ze vandaag waarschijnlijk een behoorlijk probleem ervaren.

Het openbaar vervoer is vandaag gestaakt om aandacht en verandering te vragen voor de pensioenen. Op initiatief van de vakbonden is besloten het werk neer te leggen, in een poging de pensioenregeling aan te passen. De vakbonden willen dat de AOW-leeftijd wordt vastgezet op 66 jaar en dat het pensioen meestijgt met de inflatie. Daarnaast moet “iedereen”, dus inclusief de zelfstandigen, een pensioen krijgen en dienen mensen met fysiek zwaar werk eerder te kunnen stoppen.

Omdat de staking in Nederland voor de nodige opschudding zorgt in het openbaar vervoer en er praktisch niets rijdt, zullen mensen die doorgaans met het ov reizen een andere optie moeten zoeken. Ongetwijfeld blijft een gedeelte thuis, de meesten zullen toch een alternatief hebben gevonden. De auto, bijvoorbeeld, of de fiets.

Vanochtend is de spits volgens de ANWB namelijk dubbel zo groot als gebruikelijk. Inmiddels hebben we het hoogtepunt achter ons gelaten. Voor 8 uur ’s ochtends stond er volgens de ANWB krap 700 kilometer file. Navigatie-app Waze spreekt daarentegen over liefst 993 kilometer, waarmee we in de buurt van het huidige record komen. Het aantal files in Nederland nam in korte tijd aanzienlijk toe, rond 07:15 was er bijvoorbeeld ‘slechts’ 170 kilometer aan langzaam rijdend verkeer.

De files waren aanvankelijk een gevolg van het grotere aantal auto’s op de wegen. De extra drukte zorgde op den duur ook voor een aantal ongelukken, bijvoorbeeld op de A16 van Rotterdam naar Breda. Daarbij was het uitgerekend vandaag bijzonder slecht weer. Met name in het drukste gedeelte van het land, de Randstad, waren er flinke buien.

UPDATE: in een reactie op een vraag van Autoblog laat Waze Nederland weten dat zijn cijfers hoogstwaarschijnlijk accurater zijn dan die van ANWB en Rijkswaterstaat. Waze krijgt de informatie namelijk direct van zijn gebruikers. Daarbij wordt de situatie in Nederland beter in beeld gebracht dankzij een samenwerking met Wegstatus. Volgens Waze was er ongeveer tweemaal zoveel file als op een normale dinsdag.

Beeld: Weginspecteur Ron op Twitter



61 reacties

Gewoon thuis werken, is genoeg te doen, serre bouwen, zwembad graven, veranda er bij…
@dutchneon: dagje boekhouding wegwerken hier. Ook nuttig
@dutchneon: Dagje bankzaken doen dus
@duckmefaddy: plafondinspectie, ook zeer belangrijk ;)
@wouth: gecombineerd met een inspectie van de binnenkant van de oogleden
Het was een spits als geen ander, het is toch al iedere dag kruipen op de A15
@rike: op de A4 Leiden – Amsterdam ook shit as usual. Met een paar spetjes uit de lucht s het altijd bal.
Tuurlijk is met ieders vakgebied het mogelijk om thuis te werken. Ik denk niet dat de straat er zo blij van wordt als ik dat werkelijk zou doen
@rob5nismo: mijn zwager wilde ook thuiswerken, de schooldirecteur vroeg zich af of hij dan 30 leerlingen in de woonkamer wilde ontvangen 😋
1000km fille. Al een geluk niet hier in België. Dat is 5 keer heen en terug van de kust tot in Luik
Niks van gemerkt. Lekker met de fiets naar kantoor.
@baklava: zoals het heurt.
@baklava: volgens Google maps zou dat voor mij 4 uur en 12 minuten trappen zijn, enkele reis. Ik werk wel een dagje thuis.
@sirprize: mss andere werkplek overwegen? Gokje, enkele rit 80km dan ofzo?
@boomhauwer: lekker 1e klas treinen, de baas betaalt. Filerijden heb ik lang genoeg gedaan.
ANWB is weer lekker aan het overdrijven. En Waze nog erger.

Want volgens RWS geen uitzonderlijke file met 328 kilometer!

https://rijkswaterstaatverkeersinformatie.nl/Nieuws/article/VID.2019.147.02
@reactief: Maar jullie doen lekker mee natuurlijk! Sensationeel nieuws klikt lekker door.
@reactief: RIJKSwaterstaat telt natuurlijk alleen de files op RIJKSwegen, waar de ANWB ook files op provinciale en andere doorgaande wegen meeneemt. Dat maakt wel even een verschil natuurlijk. Daarnaast moet je je afvragen wat je als file definieert, hoe langzaam moet het verkeer rijden om als file meegeteld te worden?
@reactief: Net de A2 Amsterdam-Utrecht gedaan. Normaal altijd met de motor, nu noodgedwongen met de auto. Het was rustiger dan normaal gesproken het geval is. Kon vrijwel overal gewoon doorrijden.
Rijkswaterstaat heeft het alleen over de A-wegen, de ANWB over de A én N-wegen
@dennise: Dus ruim 350km op de N-wegen? Volgens mij is vertraging gewoon al file bij de ANWB volgens mij. Net als dat ‘record’ van 2300km.
Maar een goede manier om jezelf relevant te maken en in het nieuws te komen. Want niemand refereert meer naar de ‘oude standaard’ van RWS. Want minder sensationeel…
@reactief: als de matrixborden boven de snelweg op 50 springen geldt dit al als ‘file. Weet alleen niet of dit ook geldig is voor N-wegen
Bewijst maar weer dat ze de treinen moeten automatiseren. Kost op termijn minder en je kunt treinen 24/7 laten rijden.

Had het NS personeel maar een vak moeten leren in plaats van met treintjes spelen.
@antoombom2000:
Laten ze eerst de voeding van de treinen maar eens moderniseren. 25kV wisselspanning ipv de stokoude 1500V gelijkspanning.
@antoombom2000: automatiseren: Willen ze denk ik echt wel bij de NS. Qua investeringen denk ik nog wel een beetje een verhaal.
@antoombom2000: gaat komen. Heb pas van een plan gelezen dat het met 2040 zo ver is dat er middels ERTMS gereden kan worden.
Je kan niet dat je verrast was. Deze staking was al bijna een maand geleden aangekondigd. Je had voor vandaag vrij kunnen regelen, thuis kunnen werken (zij die de mogelijkheid hebben). En ieder ander: Half uurtje eerder van huis af en je bent alsnog gewoon op tijd.
@original_arnoud: Dat hebben dus ook velen gedaan, want volgens RWS was het een gemiddelde dinsdagmorgen spits met regen.
@Original_Arnoud: tenzij je op vakantie gaat. Dit heb je meestal een paar weken van tevoren geboekt.
@antoombom2000:
Dan ga je toch ook een half uur (misschien meer) eerder van huis af?
Tijd voor onderzoek: is het een chaos op de weg omdat er méer auto’s rijden Óf omdat er mensen in de auto kruipen die zo weinig op de weg zijn dat iedereen beter af is als ze de trein pakken..?

Voorbeeldje: Heb in de file vanochtend een Belgische dame achter me gezien die een landkaart (!!) ging uitvouwen…
@ukbob: haha, een landkaart…laatst mijn kinderen proberen uit te leggen hoe we vroeger door het land an het stressen waren met het beste boek voor de weg op schoot.
@pomoek: het Shell stratenboek… Nostalgie…
@pomoek: laatst onze dochter van drie uitgelegd wat een kaart is. Maar dat wist ze al want dat had ze pappa en mamma ook al eens zien doen. De domdom houd je dom en zorgt ervoor dat je niet onthoud waar de wegen liggen. Een kaart hoef je maar een keer te gebruiken want daarna weet je het. Iets met de werking van het menselijk brein enzo. Ik blijf dus mooi de kaart gebruiken!
@lekbak: Zet je dan met potlood ook de mobiele flitsers, tijdelijke wegafsluitingen en files neer? #Oudewittemannenvertellendegrootsteonzin
@mcshine: daar heb ik heel modern een appje voor draaien. Maar die gebruik ik opzettelijk dus niet om mee te navigeren.

Het is heel normaal om de sportzaal in te gaan en je lijf in conditie te houden. Maar ook je hersenen moet je scherp houden. Met een domdom maak je je kop lui, een kaart pakken is een van de kleine dingen die je kunt doen om toch nog wat scherp te blijven.
@mcshine: Wat heeft wit hier nu mee te maken? Je opa uit Oeganda had waarschijnlijk hetzelfde gezegd.
@michaelb: Google de term eens…#Klikbeet
Succesverhaal met geen OV en wel regen. Ben vroeg naar het werk gegaan en dat werkte mooi. Ook vroeg terug.
asociaal, lijkt nergens op, net als leraren die staken, als je het er toch niet mee eens bent ga je toch ander werk zoeken, lui volk
@gove: als je voor leraar gestudeerd hebt en 30 jaar als onderwijzer werkt, wat moet je dan gaan doen? Software-ontwikkelaar worden omdat daar veel vraag naar is? Denk eens na voordat je wat roept.
@sirprize: Daar is een woord voor… omscholing!
@venividivici: hahaha, kortzichtige reacties. Heerlijk.
@venividivici: Sinds wanneer verbeteren arbeidsvoorwaarden door omscholing?
@sirprize: ja als je halve dagen wil werken en 3 maand vakantie per wil moet je niet gaan klagen dat je te weinig verdient of teveel stress hebt
@gove: geld is niet voor iedereen de belangrijkste motivatie. Een eerlijke beloning en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in ee land dat economisch zeer welvarend is, zijn toch wel de minste vereisten.
@sirprize: denk als je struikelt dat je altijd links valt
@gove: naar mijn bescheiden mening heb je weinig respect voor beroepen in de publieke sector.
@sirprize: daar heeft u gelijk in
@gove: En het maffe is dat als ze eenmaal met pensioen zijn ze na een paar maanden gaan zeuren dat ze zich ineens buiten de maatschappij voelen staan en wel weer wat werk zouden willen doen.
In de noordelijke randstad tussen 8 en 9 nog nooit z’n rustige regenachtige dinsdag gezien.. Kunnen ze niet vaker staken?
Over Waze: uit persoonlijke ervaring denk ik dat dit wel eens zou kunnen kloppen.Hoewel ik me ook wel eens afvraag of die afhankelijkheid van menselijke input het hele verhaal niet erg kwetsbaar maakt.
@pomoek: laatst een keer een noodrem situatie in de spits. Keek ik op Waze wat er was gebeurd: ‘groot ongeluk’.

Was gewoon een Volvo die zijn koplamp stuk had gereden op de bumper van een Renault Megane, en netjes op de vluchtstrook, dat veroorzaakt wel een beetje onnodige paniek. Sneu voor die mensen, maar een groot ongeluk?
@720s: Ik was laatst voor iemand wat reclameborden aan het plaatsen langs de weg. Had Maps aan staan, en elke keer als ik dus ff een paar minuten stilstond ontstond er ‘file’ volgens Maps. Dus zeker niet accuraat, die navigatie file meldingen.
Zoals gebruikelijk geen file op het fietspad, ik werd alleen wat natter dan gewoonlijk.
Vraag mij af wat ik met de informatie moet hoe lang de files waren? Wat moet mij dat interesseren als ik bij Rotterdam in de file sta en er staat in het land nog eens 100’en km aan files?

Als je tegen mij zegt dat er veel files staan vind ik het ook goed.

Ik wil liever weten waar ze staan en hoeveel oponthoud het mij oplevert.

Moet ik nu naar het getal 900 of 700 of wat dan ook als Buurman en Buurman staan kijken en zeggen “goh, het is toch wat.”
Dat accuraat zijn met het aantal km’s aan file is naar mijn mening een potje ver pissen tussen de ANWB, WAZE en Rijkswaterstaat. Totaal niet relevant of interessant voor mij.
@Rick-dos: het is de schuld van de Rabobank… #ontslaJackPlooij
@rick-dos: vanAnaarBeter.nl
@720s: pff daar wordt je wijzer van. Echt zo’n site die door een overijverige ambtenaar on elkaar is gezet, zonder ook maar enig inzicht in hoe een gemiddelde Nederlander zoekt naar informatie. Gevolg: een ondoordringbare brei aan informatie. En opgezet vanuit het perspectief van de wegbeheerder, niet van de gebruiker die het moet kunnen lezen.
Het viel op de A58 wel mee vond ik
Wij van Waze adviseren Waze. Want data vanuit telefoons is nou eenmaal veel betrouwbaarder dan die van lussen in het wegdek. Maar gelukkig zijn we allemaal inmiddels zodanig sufgeluld dat we er nog in trappen ook…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).