Heerlijke racer: de Lancia LC2 [850 pk]

Auteur: , 24 Reacties

Zo worden ze inderdaad niet meer gemaakt.

Naast de rally-activiteiten en, in een grijs verleden, de roemruchte D50 Formule 1-auto, was Lancia ook behoorlijk lekker bezig in de sportscar-racerij. De LC1 Group 6-auto was hierbij het opzetje naar de volwaardige Group C-racer die het op moest nemen tegen onder meer de oppermachtige Porsche 956: de LC2.

Wellicht niet geheel verrassend lag onder de kap van deze beauty een motor van Ferrari. De Italianen namen de V8 uit de 308 QV onder handen met twee turbo’s van KKK, waarna de 3-liter V8 goed was voor een bloedstollende 850 pk. Uiteraard vonden al deze paardjes het asfalt via de achterwielen, schakelen ging middels een vijfbak van Hewland.

Waar het blok van Ferrari afkomstig was, bekommerden Abarth en Dallara zich om de auto zelf. Tezamen ontwikkelden deze twee grote namen het chassis voor hun rekening, onder leiding van Cesare Fiorio. Laatstgenoemde zou later nog voor Prost F1 en Minardi in de Formule 1 actief zijn.

LC2 cutaway

De LC2 beleefde z’n debuut tijdens de 1.000 km van Monza in 1983. Hierbij belandde de Lancia in stijlvolle Martini-pyjama meteen op pole, maar bandenproblemen gooiden gedurende de rest van het seizoen roet in het eten. Het seizoen erop wist de LC2 meteen de openingsrace op Monza te winnen, niet in de laatste plaats dankzij de overstap naar bandenfabrikant Dunlop. Ook Le Mans ging dat jaar lekker, maar probleempjes met de versnellingsbak verpestten het feestje.

Tegen 1985 was de LC2 niet meer opgewassen tegen het 956-offensief van Porsche, vooral dankzij technische malheur. Alleen de 1.000 km van Spa was dat jaar een prooi voor de Italiaanse constructeur, al werd die race voortijdig beëindigd vanwege de dodelijke crash van supertalent Stefan Bellof.

In ’86 ging de kaars van de LC2 langzaam uit, maar gelukkig hebben we de foto’s nog. Wie geen genoeg krijgt van deze prachtige racer, moet vooral onderstaande video checken. Zet wel effe die speakers goed open.

Lancia LC2



24 reacties

Typisch Italiaans, prachtig en slechte kwaliteit
@ouweroestkar: ja typische slechte Italiaanse kwaliteit die hewland versnellingsbak en slechte banden!
@phdg:
Hewlandini bak ?

Gna

Dunlopini banden ?
@ouweroestkar: zeg dan niets als je niks kunt bijdragen
@ouweroestkar: Een mooie en lekkere vrouw kreukt ook heerlijk maar degelijk in huis(houding), koken?, vergeet het maar. Moet je voor naar Duitsland gaan, oer degelijk maar ijskoud en geen ene ruk aan…. ik doe de huishouding zelf wel. :)
@sracert: Ja, leuk als je < 30 bent, maar neem jij maar lekker kinderen met je veemd-gaande nymfomaan die je pinpas plundert terwijl je de luiers verschoont … wordt je ook niet gelukkig van hoor.
Ik zal hier geen vrienden mee maken maar ik vind hem toch wat tegen vallen.
Toch reed deze oude roestkar zich behoorlijk vaak in de kijkers. Hoeveel groep c racers van welbekende merken die volgens roestkar vast premium zijn konden geen potten breken?

Er was weinig geld voor dit avontuur helaas, snel was hij zeker.. Maar niet opgewassen tegen het porsche geld/geweld. Fiorio moest ook telkens opboksen tegen moeder FIAT die altijd roet in het eten gooide.
@giulio:
Ja, want in de jaren’ 80 had het kleine onafhankelijke Porsche hopen geld…
@StijnB: als het hele veld uit Porsches bestaat dan kan je wel nagaan dat er geld was bij Porsche. We hebben het hier over Rennsport. Niet over productie auto’s.
@giulio:
Iets met private teams. ..
De vermelding over Cesare Fiorio is wel wat kort door de bocht. Deze meneer was verantwoordelijk voor alle Lancia rallysuccessen met o.a. de verschillende Delta’s. En dat zijn er een heleboel.
Martini kleuren op een lancia: insta-win
Lancia heeft een enorme race-/rallyhistorie en een onafzienbare reeks fantastische auto’s gebouwd.

Toch jammer dat dit aan de gemiddelde ‘premium’ boer voorbij gaat.
@karaya: Die ‘premium boeren’ kunnen hun favo merk anders nog wel kopen; Lancia bestaat nog slechts als logo van GM afvalprodukten …

Lancia’s zijn berucht om de slechte kwaliteit. Tegelijkertijd bouwde ze ook een paar fantastische modellen (ik droom van een – relatief betaalbare – 037) voor de echte liefhebber, maar de Lancia’s voor de massa waren gewoon K.U.T. kwaliteit … zijn zelfs zat rechtaken over gevoerd ! Maar dat vergeet je voor het gemak zeker even ? Noem me een boer – met boerenverstand – maar ik kom gewoon liever aan op m’n bestemming….
@dawwg:

Niet helemaal waar.

Lancia’s kwaliteit is pas dramatisch geworden toen ze zijn ingelijfd bij het FIAT concern en ze componenten moesten gaan delen met FIAT’s

Er is een duidelijke parallel met de roemruchte Britse merken die deels onder BMC vielen en deels onder Leyland en na een fusie ook moesten integreren; iets wat zo dramatisch bleek dat praktisch ieder Brits merk een prachtige toekomst achter zich heeft liggen!

De ellende is dat de accountants en fusie begeleiders ALTIJD de CULTUUR verschillen binnen een organisatie niet zien.
Vergeet niet, Lancia wordt overgenomen door hun aartsvijand, als dit met landen gebeurt, ontstaat vaak het fenomeen oorlog !

Voeg hieraan het dodelijke recept toe van een Italiaans minister die een wet uitvaardigde dat italiaans staal een groter percentage schroot MOEST bevatten dan staal dat in de rest van de EU werd gebruikt wat leidde tot gruwelijk slechte Beta’s, AlfaSuds en vlak de FIAT 131 ook niet uit, allemaal tijdgenoten geplaagd door hetzelfde roestspook.

Laat ik het vergelijk maken dat we -in het meest ondenkbare doem scenario-, bijvoorbeeld een Italiaan als president van de centrale Europese bank zouden benoemen, ondenkbaar dat weet ik, maar dat zou even rampzalige gevolgen voor ons Noord Europeanen hebben als de inlijving van Lancia door FIAT !
@dawwg:
Ow om u verder van dienst te zijn, inderdaad in het Verenigd Koninkrijk heeft Lancia UK auto’s terug moeten kopen en de eigenaren schadeloos moeten stellen, daarna is Lancia met de staart tussen de benen vertrokken !
Dat ging overigens het meeste om de Beta modellen, en die waren inderdaad dra-ma-tisch slecht qua plaatwerk!
@dawwg:

je vrouw zal wel een kittig kort kapsel hebben met de bijpassende platte reet.

degelijkheid heeft ook een prijs.
@dawwg: op het platteland gaat de tijd wat minder snel.. Wij zitten hier intussen in de 21ste eeuw. Waar zit jij ergens?
Mwaa.. liever zie (en hoor) ik de Mazda 787B!
Dit waren de jaren dat ik nog kon genieten van “echte” race auto’s Ik werd van dit race geluid/beleving in weekend altijd weer lekker rustig. Tegenwoordig is het zo rot (geluid/beleving) dat ik meer geïrriteerd raak dan dat ik weer tot rust kom in het weekend. Wat een tijd, gelukkig heb ik die meegemaakt vanaf de jaren ’70.
Zo, nu weet ik waar mijnheer Pagani de inspiratie voor de Zonda vandaan gehaald heeft…
zouden die turbos van KKK wit uitspuien?
Heerlijke racebak. Jammer hoe het met Lancia is vergaan..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).