Autoblog-advies: zuinige en betrouwbare eerste auto voor 8k

Auteur: , 102 Reacties

Zal je net zien, net nu @Larssb het pand verlaat ploft er een brief op de digitale deurmat van het AutoBlog secretariaat.

Volvo C30

Het is een mailtje van Rutger. Rutger heeft de stemgerechtigde leeftijd bereikt en voor ons AB’ers nog belangrijker, zijn rijbewijs gehaald. Pilsje!
Hij is bijna klaar met zijn opleiding en heeft al een baan in het verschiet. Nog een pilsje! Enfin, een auto is nodig en daarvoor klopte hij bij ons aan voor het nodige advies, want welke auto zou voor hem ideaal zijn om de woon werk kilometers te gaan maken?

Voordat we beginnen, het wensenlijstje:

Huidige /vorige auto's:Geen
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:8.000 euro
Jaarkilometrage:17.000km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Baan waarvoor iedere dag naar den Haag vanuit regio Rotterdam.
Gezinssamenstelling:Alleenstaand
Voorkeursmerken /modellen:Ik sta voor veel open maar graag een auto die betrouwbaar is en niet al te veel onderhoud nodig heeft.
Honda vind ik een erg leuk merk
No-go modellen / merken:Dacia en BMW

Rutger heeft zelf al rond gekeken wat er zoal beschikbaar is, en de keuze is enorm. Een A-segmenter is niet gewenst, comfort en betrouwbaarheid wél. Daarbij behoort Rutger met zijn 1,93 tot de langere personen, dus daar dient rekening mee gehouden te worden. De Mitsubishi Colt, Suzuki Swift en Seat Ibiza zijn gewogen en te licht bevonden, maar een Audi A3 valt dan wel in de smaak. We zetten het pilsje even aan de kant, pakken een kop koffie en kwamen tot deze keuzes:

Honda Civic
Nog steeds futuristisch: Honda Civic
De Civic valt niet alleen in de smaak, maar ook prima in het eisenpakket. In tegenstelling tot voorgaande Civics is de FN niet gebaseerd op de Civic, maar de Jazz. Voordeel: de Civic is een hele ruime auto en niet eens zo gek zwaar. De betrouwbaarheid is des Honda’s, dus met correct onderhoud zou dat geen problemen op moeten leveren, alhoewel we altijd aanraden om het aankoopadvies even te bekijken. De motor is wel een dingetje. De 1.4 loopt mooi en is zuinig, maar houdt niet echt over. De 1.8 is een stuk potenter, maar verbruikt een stukje meer. Over het algemeen zijn Civics compleet afgeleverd en is er goed voor gezorgd. Niet onbelangrijk.

Opel Astra GTC
Miskend talent: Opel Astra GTC
De Opel Astra was altijd het populaire muurbloempje, maar met de komst van de GTC kwam daar verandering in. De lage daklijn is niet echt gunstig voor de hoofdruimte achter, maar dat is in dit geval niet zo van belang. Daarbij heb je voor 8 mille keuze te over. Een 8 jaar oud exemplaar met minder dan een ton op de klok is goed te vinden. Qua rijden is de GTC aanmerkelijk leuker dan een standaard 5-deurs. Net als bij Honda heb je keuze tussen een 1.4 of 1.8, maar er is ook een 1.6 die keurig er tussen in valt. Met 105pk vlot zat, en het verbruik is zeer acceptabel. @CasperH vertelt je graag waar je op moet letten.

Volvo C30
Zweedse schone: Volvo C30
Jazeker, een heuse Volvo behoort zelfs tot de mogelijkheden, en niet de minste. Met het gestelde budget zijn er diverse te vinden. De 1.6 is de instapper en voldoet eigenlijk prima, de 1.8 is vooral wat zwaarder, maar heeft wel merkbaar meer koppel onderin. Even een proefritje doen. Dan kom je erachter dat de stoelen erg prettig zijn en het interieur nog steeds eigenzinnig met die zwevende middenconsole. Technisch grotendeels gelijk aan de Ford Focus en Mazda 3, maar zo’n C30 smoelt wel lekkerder, natuurlijk.

Fiat Bravo
Veel voor weinig: Fiat Bravo
Een beetje een ondergewaardeerde auto. En waarom is niet helemaal duidelijk, want de Bravo was nieuw een goede aanbieding. Onbekend maakt onbemind, en dat betekent dat er enorme koopjes tussen zitten, want met 8.000 euro ben je spekkoper. 2008, 50.000km, veel opties: gaat gewoon lukken. En dat betreft het model van ná de facelift. Bij een dealer. Toch een prettige gedachte. Aanrader is de 120pk sterke 1.4 T-Jet: vinnig en spaarzaam tegelijk.

Mercedes A Klasse
‘Premium’: Mercedes-Benz A-Klasse
Een A3 binnen de gestelde eisen vinden wordt wat lastig, want de meeste hebben toch flink meer dan een ton gelopen. En aangezien BMW niet gewenst is, is dit dan de enige oplossing. Een heuse Mercedes. Voor langere personen een verademing, want ze zijn voorin enorm ruim en de stoelen zijn zeer goed te verstellen. Het is geen sportieve auto, maar wel een lekkere kilometer vreter. Het uiterlijk moet wel je ding zijn. Kijk wel uit voor de ‘Classic’ uitvoeringen, want die geven een nieuwe betekenis aan het woord kaal.

Ford Fiesta
Maatje kleiner: Ford Fiesta
Kijken we een klasse lager, dan is de Ford Fiesta een van de meest volwassen auto’s, zonder direct saai te zijn. Integendeel, zelfs de meest basale uitvoeringen zijn uitermate vermakelijk. Met jouw budget kun je twee kanten op: een hele late Fiesta ST met 150pk (leuk, niet erg zuinig) of een nieuw type met een bescheidener 1.4 motor en redelijke uitrusting. Voor deze situatie is de tweede optie de betere.

Alfa Romeo GT
Semi-YOLO: Alfa Romeo GT
Huh? Een Alfa GT? Jazeker. Maar het is minder gek dan het klinkt. Was de Brera nogal zwaar, de GT is relatief licht. Het is een coupe op basis van de 147, dus dat betekent een fijn sturende C-segmenter. De 1.8 Twin Spark voldoet eigenlijk meer dan voldoende met 140pk. En zorgen betreft de betrouwbaarheid vallen reuze mee. Voor 8.000 heb je een hele laat exemplaar met niet eens zo gek veel kilometers. Ja, het verbruik ligt wel iets hoger, maar daar krijg je veel voor terug. Geen 159 deze keer ;-).

Honda Insight
Nog een Honda: Insight
Typisch zo’n model van: Oh ja, die was er natuurlijk ook nog. De Insight is een soort Prius tegenhanger, maar dan net even wat leuker. Ook het interieur is lekker funky en de aandrijflijn past uitstekend bij gebruik in stedelijke gebieden. De Insight staat bekend als een uiterst betrouwbare automobiel, zij het niet de meest spannende. Als je de mogelijkheid kunt zien om het budget íets op te rekken, komt de wel erg leuke CR-Z in zicht, technisch behoorlijk gelijk aan de Insight, maar dan een leuke coupe. Echter beginnen de prijzen rond de 9 mille.

Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



102 reacties

Wacht maar weer af voor de eerste “159” comment… #Autoblogdingen
@wimbraber: Alfa 159
@remylahaye: het moet een betrouwbare auto zijn he
@mrrallycross: niks mis met een 159
Ikzelf kan zeker die Fiesta aanraden!
Zelf 4 jaar mee gereden en was zeker een toffe auto!
Ruim genoeg om met 4 in te zitten en stuurt lekker.
Klein “gooi en smijt” autootje eigenlijk wel.
Veel plezier mee gehad!
@Dimglor: leuke auto inderdaad, maar dat interieur word ik wel een beetje verdrietig van hoor.
En aangezien je daar de hele tijd naar kijkt:

De C30 dus.
@awesome:
Het interieur van de C30 kan ik ook niet echt “spannend” noemen… ;-)
@Dimglor: C30 interieur moet je ook inderdaad maar net van houden. Je ziet ze tegenwoordig verbazend weinig eigenlijk … Astra interieur is sowieso huilen, Alfa GT is weldegelijk duur in onderhoud, Honda Civic heeft glimmend reflecterend dashboard, moet je ook maar zin in hebben en die A is een saaie ouwe lullen bak. En een oersaaie hybride met CVT op je 18e wil toch niemand ?!?!

Deze generatie Fiesta is volgens mij stiekem gewoon een Fiat; ga dan dus voor de Bravo; leuk rijdend karretje en vaak veel luxe. Let wel op het interieur, is niet zo heel slijt-vast. A3 uit 2007-2008 in 1.6 (gaap) of 1.4T/1.8T (wel elke 100~200K een nieuwe turbo) benzine is ook binnen bereik. Of een Mini, niet heel erg stoer, maar wel uniek en scheurt lekker….

Maar waarom trouwens niet een Golf V of VI; tikje saai, maar hartstikke veel aanbod en in de 8K prijs-range veel value-for-money met goed restwaarde vooruitzicht.

Private-lease a 200~300 euro per maand is ook een optie …
@Dimglor: Heb de mijne net vanmiddag weggebracht (en is dus niet meer de mijne ;) ). Leuk gooi-en-smijt-autootje inderdaad. Zeker de 1.6 Sport die ik had, met een wat strakker onderstel dan de standaard Fiesta’s (waar ik ook wel in heb gereden) en met 120pk snel zat, maar daarmee niet per se heel zuinig (ik deed gemiddeld 6,9 liter per 100km)…

Zo’n Fiat Bravo is trouwens ook een leuk ding. Ooit één keer in gereden voor mijn werk. Huurauto met 150pk 1.4 T-Jet. Reed best lekker…

Als je echt Honda-fan bent, dan zou ik voor zo’n CR-Z gaan. Leuk om te zien, vrij zuinig (in theorie althans; geen ervaring mee verder) en vrij zeldzaam in Nederland (ik zie er eigenlijk nooit een) en dat maakt ‘m extra leuk…
Eerste auto voor 8k? Zou lekker in een goedkoop ragbakkie beginnen en ervaring op doen..
@gieltj: waarom zou je dat in Godsnaam doen. Calvinistisch geneuzel
@basbasbas: omdat een auto van 2k ook heel betrouwbaar en zuinig kan zijn.. mocht je een keer schade maken of iets dergelijks is het iets minder erg..
@gieltj: en als je ouder bent geldt dat niet? Dit is autoblog, voor autoliefhebbers. ‘Een autootje van 2K is beter om mee te beginnen’ terwijl meneer hard gewerkt heeft om 8k bij elkaar te sparen zijn teksten voor voor de Libelle.

Bovendien zie ik vaker discussies over het geld dat een student vrij heeft voor een auto. Of dat meneer hier maar iets kleins en goedkoops moet kopen. Meneer vraagt autoadvies voor een ideale auto voor zijn situatie. Geen levensadvies van z’n gedeprimeerde gedesillusioneerde oom
@basbasbas: ik ben het eigenlijk wel met hem eens! Met mijn eerste auto heb ik heel veel geprobeerd en getest. Van sleutelen, paaltje raken, doodschrikken van een stilstaande file, eerste parkeerschade (geen briefje :( ). Eerste glijpartij bij nat weer. En nog veel meer.

Met een nieuwe auto is het veel erger als er iets mee gebeurd. Met een goedkoop eerste auto leer je veel meer. Vooral het sleutelen heb ik veel van geleerd.
@xiran: Ik ken iemand een beginnend chauffeur die in 2 jaar 4 auto’s versleten heeft, inclusief all-risk verzekering. Resultaat: onbetaalbare premie en uit nood een goedkoop ding moeten rijden terwijl die nog wel meer dan 2 jaar lang leningen mocht afbetalen …

Ik ben het met je eens. Koop een oud barrel van 2 a 3K en rijdt die op. Sleutel eraan; speel ermee en spaar lekker door om over 1 of 2 jaar een leuke andere auto te kopen. Weet je meteen beter wat je echt zoekt …
@dawwg: dan kan je vriend beter stoppen met autorijden.
@inbedrijf: jouw vrouw mag ook autorijden.
@gieltj: LUPO 3L FTW
-edit: de plaat blijft hangen-
@norge: olie bij een lupo3L ? Ik heb nu 400.000 lupo 3L kms gemaakt en echt geen druppel extra olie verbruikt dan de standaard onderhoudsbeurten. Dus je opmerking slaat echt nergens op
@dnadave: Ooh? Dan heb jij zeker wat ze een Maandagmorgen auto noemen…
@norge: de leukste thuis? Je opmerkingen zijn dom en voorspelbaar. Ik had je tot voorkort wel iets hoger zitten, maar blijkbaar heb je net zoveel diepgang als het gros van de 12 jarige pubers hier. De 3L pompverstuiver diesels van vw hadden helemaal geen olie problemen, ik heb met 4 3L’s netgens last van gehad, sterker nog; niemand van de 3L club.
@dnadave: Hoeveel banden en startmotors heb je al versleten?
@norge: 1 startmotor , bandjes elke circa 30k, why?
@basbasbas: van consumenten zoals jij zouden er meer moeten zijn. Dan is de crisis zo voorbij.
@gieltj: hangt meer van de rijstijl van de bestuurder af. Ik rijd mijn eerste auto al 6 jaar zonder ook maar een kras te hebben veroorzaakt. Zeker als je een (voor een 18 jarige) dure auto onder je kont heb zitten ga je minder risico’s nemen in het verkeer. Heel goede manier van defensief leren rijden.

Die 18 jarige jochies die crashen doen dat meestal in Saxos van 500 eurie of in de wagen van ma en pa, echt zelden zitten daar dure wagens tussen die ze zelf hebben betaald. Boeit hun het of er een deuk in komt.

Dus koop vooral een wagen die je mooi vind als eerste auto. Zorg alleen dat die overzichtelijk is om parkeerschades te voorkomen.
@gieltj: zijn ook hard werkende jongere die niet elk weekend in de kroeg zijn.. geld sparen heet zoiets 😉
C30 of de beelschone GT, wat het ook word, ik zeg proost!
Alfa 147.
@willeme Topper Willem! Jij redt het verder wel daar, doe je het licht uit en hek dicht vanavond? 😄
Zelf hoor ik altijd hele goede verhalen over de eerste serie Ford Focus, dat dat gewoon no-nonsense goed is.

Maar zelf zou ik dit kiezen, een hele goede service beurt laten geven bij dit Lancia adres en genieten, gewoon weer eens iets anders dan die eeeeuwige 159 !

http://www.autowereld.nl/lancia/prisma/1-6-i-e-4068833/foto.html#foto-3

Of anders, saai maar rete goed en wel een lustig benzine verbruiker : een oudere Impreza , altijd een goede auto, waarvan de gewone versies uitsluitend door betrouwbare en nette mensen werden gekocht, van die ANWB leden.
Dit geldt overigens NIET voor de WRX en WRX STi versies !
@desjonnies: Buahaha, wie gaat er nou in dat barrel rondrijden…
@nidlaobud:

Mensen met smaak en een bepaalde graad van beschaving. Die rijden Lancia
Blufferts niet.

En als u dit een barrel vindt, heb ik een groot vermoeden dat u bijzonder weinig van auto’s begrijpt.
@desjonnies: Ach, het zal wel.. Zolang jijzelf al die onzin die je uitkraamt gelooft.. Wie ben ik om je van gedachten te veranderen.
@desjonnies: Die Prisma lijkt een Delta met kont. Toeval, of onderhuids inderdaad identiek?
Alfa 147 alfa gtv alfa 33 die heeeeel netjes is alfa gt leuke late 156? Jammer dat bmw een no go is 1 series rijden nog best leuk.
@sjeppie156: mini Cooper? Zijn best ruim
@sjeppie156: met zijn 1.93 is dat toch best een krappe auto hoor
@Henk_he: en het is een man
@shootingbraker: en we zijn allemaal kleine kinderen die een auto niet kunnen waarderen op hoe het rijd, maar alleen op vooroordelen
@Henk_he: welnee zit harstikke ruim
@Henk_he: de lengte is dan niet zo’n probleem, er kan alleen niemand meer achter zitten
@sjeppie156: ook niet echt super betrouwbaar. En voor 8k heb je nou niet echt veel soeps.
Je kunt voor 8k een vrij nette Alfa 159 krijgen hoor
Volgens mij heb ik met een rationele geest te maken die zich vooral geen zorgen wil maken over de kosten van z’n auto, verder moet hij ’s ochtends gewoon starten. Dat vraagt om iets kleins en goedkoops, maar dat is niet prettig op de snelweg. Ik heb vier leuke suggesties;

Een Toyota Auris. Daar staat Toyota op, dus het gaat niet kapot. Hij is net even wat groter en krachtiger dan strikt noodzakelijk, prettig voor op de snelweg: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=284663412

Mazda 3. Ook Japans, ook betrouwbaar. Als een Auris, maar dan net wat leuker. Op papier vind ik het verbruik wat hoog voor zo’n kleine auto, de 1.6 is nauwelijks zuiniger: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=285863260

Renault Clio. Het zal nooit zo betrouwbaar worden als een Japanner, maar over zo’n laat model van de clio maak ik me ook geen zorgen. De zesbak is prettig voor comfort en verbruik op de snelweg. Verbruik op papier is lager dan bij de rest. Het leuke uiterlijk is mooi meegenomen: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=285892764

Saab 9-3. Dit klinkt gek, maar dat is het blijkbaar toch niet. Qua verbruik doet hij niet voor de rest onder en ik ken Saab niet als een onbetrouwbaar merk, ik weet niet of onderdelen goed te verkrijgen zijn. Deze rijdt vast het best op de snelweg: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=284463943
@knipperlichtje: een Toyota Auris als eerste? Ik neem aan dat de beste persoon met deze vraag niet op z’n 65e een rijbewijs heeft gehaald, noch een actieve geranium-schuiver is?

Een Auris rijd de gemiddelde opa, beetje tijdgeest is wel gewenst, als je de beste man van advies voorziet!
@v60germany: een Auris is een prima auto voor iemand die betrouwbaar en zuinig vervoer wil, niet iedereen heeft z’n financiële prioriteiten bij een dikke wagen liggen. De andere adviezen zijn al spannender. Ik kan natuurlijk ook een A8 of phaeton aanraden voor de snelwegkilometers, maar dat zou een verschrikkelijk advies zijn. Een compacte Mazda met 150 pk is al leuk genoeg.
@knipperlichtje: alles is prima als ik jou dan moet geloven? Een Saab 9-3 met de traagste motor in zijn gamma?
Een 9-3 1.8t 150pk, eenvoudig te tunen naar wat meer, gelijke prijsklasse, betrouwbaarder tov de Opel snor in het vooronder.

Een Auris heb ik ooit eens 6 maanden gereden als voorloopauto, grijze hoed incl. op de hoedenplank. Zitpositie; ik zit op de pot. Afwerkingsniveau; matig. Techniek; nog erger bij een D4D. Design; bij een Toyota?

Maar begin bij het begin; voor 8K met zijn leeftijd, geen van bovenstaande. Hij begint net aan z’n leven…
@v60germany: wat betreft de Saab heb je gelijk, een leukere 1.8t is voor dit geld ook te krijgen en je lijkt te weten waar je over praat m.b.t. de betrouwbaarheid, maak er maar een 1.8t van dus. Maar betreft het ‘je bent jong en je wilt wat’ zit je naar mijn mening wel mis. Iemand die een comfortabele, betrouwbare en zuinige auto wil heeft geen behoefte aan een wagen waar autofanaten hun duimpje voor omhoog steken. ‘Freude am Fahren’ is zelfs een no-go. Een supersexy Honda is het echter helemaal. Dan heb ik het gevoel dat ik hem beter bedien met bovenstaande auto’s dan met iets dat meer joie de vivre uitstraalt, anders had ik wel minibommetjes als een Twingo RS Cup of een 500 Abarth aangeraden, leuk!
@knipperlichtje: Clio is verkocht.
Hyundai i10 uit 2014? Zou niet mijn keuze zijn, maar ken iemand die dat net wel heeft gedaan. En best wat auto voor je centen
@Smokey: er staat toch duidelijk dat hij liever geen A-segmenter wil.
@Henk_he: Ik ga even met mijn hoofd een muurtje opzoeken om het niet lezen te herbeoordelen.. Overigens is ” niet gewenst ” geen absolute nee.. 😇
Ik denk dat Rutger zelf al het goede antwoord heeft gegeven: een Honda dus. Daar krijg je absoluut geen spijt van. Zelf ook een Civic als eerste auto gekocht (weliswaar een ouder model) en kan het absoluut aanraden. Rijdt bovengemiddeld goed en gaat zelden stuk. Persoonlijk zou ik voor de Civic 1.8 gaan. Lekker pittig en als je wilt kun je er op snelweg gewoon 1 op 15 mee rijden.
Als iemand die ook 1.93 is, ruime ervaring met fiesta’s heeft en nu een a-klasse rijdt kan ik vast wat nuttigs daarover zeggen.

De fiesta stuurt beter en ik kan er een betere houding in vinden. Maakt wel meer lawaai en is meer plastic van binnen. Zorg wel voor een luxe uitgevoerd exemplaar, kaal is wel erg kaal.

De a-klasse is ruimer en praktischer. De 170 is langzaam op de snelweg door de lage toeren die er gedraaid worden. Hierdoor is de auto wel zuinig. Voor de rest een pareltje wat soepelheid betreft. Toch zou ik minimaal een 200 aanraden als je veel snelweg rijdt (een 150 is echt te weinig). Een a-klasse rijdt overigens ook best fijn, maar is wel een auto waar je van moet houden. Uitgebreid proefrijden dus.
De volvo, maar wel met de 2.4 vijfcilinder. Rijdt veel prettiger dan die hoogtoerige viercilinders en er zit een leuk geluidje in.
C30, zonder twijfel. Zijn er genoeg te krijgen met niet al te hoge km-stand, prima uitrusting en dealergarantie. Blijft een bijzonder verschijning.
Alfa GT! Voor 8k heb je een erg mooie. Heb een paar maanden geleden zelf een gekocht, een hele nette met 134.000 km voor minder dan 8k. Parkeersensoren, clima, cruise, Bose, alles zit er op en het rijdt heerlijk.
Je bent jong en je wilt wat, én als de dames je nog niet omarmen; neem dat geen Ford fietstas, kom je niet voorrijden dat je schoonpa z’n vooroordeel klaar heeft.

De C30 kan ik je adviseren, mijn vrouw (destijds vriendin) reed een C30 1.8, goed sturende auto, tijdloos design (hate it or love it) naar mijn gevoel te tam, maar wel safe vanwege z’n tandketting, scheelt je weer aanloopkosten. Goed gebruikt aanbod (zoek de R-design…), redelijk sterk in waarde blijvend. Yolo is inderdaad een 2.4, nog meer koppel tov die 1.8. Ik zeg afstrepen en proefrijden; gewoon doen!
Een Focus Rally Edition misschien? Lekker sturend, comfortabel een zat ruimte. Met 145pk 2.0 kom je nog aardig vooruit? Wel verouderd interieur…
@davelepeef: sorry. Niet zuinig….
Het eerste officiële Autoblog-advies van onze Willem en hij raadt niet eens de Alfa 159 aan. Verrader!
Mijn lijstje voor deze man
1. Alfa GT
2. Impreza
3. Kia pro-c’eed (geen idee hoe je dat schrijft)
4. Mazda 3
Yolo:
5. Nissan Skyline, (succes met verbruik, onderhoud en verzekering)
Ja Civic kan je een executive voor krijgen

– klimaatregeling
– Panorama dak
– navi
– parkeersensoren
– gekoelde dashboard kastje voor blikjes :-)
– verwarmde stoelen
– premium soundsystem

En nog veel meer maar belangrijkste is dat je ook mega kofferbak hebt die met segment hoger te vergelijken is…
@johanw: Vergeet de magic seats achterin niet !
De 1.4 links laten liggen, de 1.8 is net zo zuinig als je een beetje wil doorrijden.
Voor de rest moet je van het uiterlijk en interieur houden maar hij is ontzettend ruim vanbinnen.
Hij heeft een stug onderstel en directe besturing wat sportief overkomt…

Voor de rest de meest betrouwbare auto van degenen die hierboven genoemd zijn.
Onderhoud is ook niet duur btw.
Geen Golf 5 of Ford Focus van de zelfde generatie?
Goed, keuze ten top in het segment compacte, zuinige stadsauto of middenklasser voor ruwweg 8K natuurlijk, maar zeker de Golf 5 lijkt mij toch wel de eerste auto waar je aan denkt.
@stephano: Het moet betrouwbaar zijn..
@norge: En waarom zouden een Golf 5 of Ford Focus minder betrouwbaar zijn? Ik heb ze allebei gereden en nooit serieuze problemen mee gehad.
@stephano: Een Ford is betrouwbaar ja..
@stephano: Zowel de Golf als de Focus zijn uitstekende auto’s en bij iedereen wel bekend. Ik heb de Focus niet vermeld omdat de technisch identieke Volvo C30 nét wat meer sjeu heeft. En het grootste nadeel van de C30 (krap achterin) is nog niet van belang: dus een uitgelezen kans om voor zo’n leuke C30 te gaan ;-). De Golf is een prima auto, sterker nog: het is al jarenlang verreweg de meest populaire auto in zijn klasse. Dus waarschijnlijk is Rutger al bekend met de auto. Daarbij zijn ze als occasion nog best duur (want erg populair) dus zijn er meer auto’s die value for money bieden.

Qua betrouwbaarheid doen de Golf en Focus niet voor elkaar onder. De Golf heeft als TSI  problemen gehad met de kettingspanners en zuigerschraapveren. Verder is een Golf VI een erg goede en betrouwbare auto. De Focus problemen met roest, motorkwaaltjes en elektronica issues, niet heel dramatisch allemaal.  Bij zowel de Golf als de Focus zijn deze problemen meestal wel verholpen. Let er op dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is. De Focus is net even fijner om te enthousiast mee te sturen dan de Golf. Verder erg aan elkaar gewaagd.
Als ik jou was Rutger zou ik eens kijken naar een Ford Focus.
Waanzinnig lekker compromis tussen comfort en lekker sturen. Ik vind ze fantastisch rijden. Ik ken eigenlijk geen enkele andere auto die zo prettig in de omgang is…
En in mijn ervaring betrouwbare beestjes.

Wat ik zou doen:
-een tweede generatie, die zit beter ik elkaar geschroefd dan de eerst gen., maar met hetzelfde briljante onderstel!
-de 1.6 motor. Is heus voldoende. Niet zo zuinig, wel erg betrouwbaar.
-handgeschakeld. De 4-traps automaat sucks big time!
-sportstoelen. Te herkennen aan blauw motief. Zitten heerlijk.

Zoiets bijvoorbeeld:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/285861985?asrc=st|as

Maar het aanbod is groot. Ik heb tig mooie exemplaren voorbij zien komen.
Koop een I30 ,geen betere auto te vinden , jammer dat tie 193cm is want anders had ik een Smart Roadster aangeraden….Durf alleen geen foto ervan te plaatsen…
@norge: ik pas zo goed in een smart raodster met m’n 1.92m dat ’n extra cm géén probleem moet zijn.
@dakloos: Dan moet ik het ook eens proberen , ben een paar centimeter gekrompen maar nog steeds 195 cm lang…
Rover 75 diesel versie grootbruik en goedkoop en veel luxe.
@deventernaar: grootbuik is een typfout goedkoop is het. Stomme Deventernaar.
De treinverbinding tussen Rotterdam en Den Haag is uitstekend. Negen keer per uur een trein en 6 keer per uur een metro, waarom zou je in de file gaan staan?
@gop1: gewoon werktijden iets aanpassen als je altijd in de file staat. Bij de meeste bazen/banen is dat geen probleem.
Jaguar x type. Keertje wat anders :)
Kiesgerechtigde leeftijd bereikt + opleiding bijna afgerond = golf 3
Heb zelf een Volvo C30 1.6d gehad moet zeggen zeer betrouwbaar er is niets stuk aangegaan. Wat ik wel merk is dat Volvo altijd net tussen goed (Opel, Ford) en premium (BMW, Mercedes) in hangt met de afwerking maar dat is persoonlijk.
Ok, BMW als no-go, dan begin ik er niet eens aan en sluit ik me aan bij het lijstje van @willeme. Gefeliciteerd trouwens met een plek als blogger. ;)
Fiat punto evo of de grande punto. Of iets snellers Peugeot 206 RC 170pk 2.0L
Corolla T-sport. Hou je meteen nog wat geld over voor benzine
Ik wacht nog op advies van @willemgt ..
@lincoln: Zijn profiel is weg ….Zou hij een ban hebben? :)
@norge: wellicht heeft ie eindelijk een baan gevonden
Sowieso Fiesta ST!
Erg leuke auto waarvan je zeker een dikke lach op je gezicht krijgt!
150pk’s!
Zuipt een beetje!
Maar wel vlot!
Niet de meest spannende keuze; maar een civic hybrid kan ook nog. Vind ik zelf toch een mooiere auto dan de insight.
Een BMW 325 compact .. Een 318TI kan ook nog wel ..
Met automaat en schuifdak ..
Wel het tweede model uiteraard ..

Wel iets ouder en goedkoper dan bovenstaande meuk maar kwalitatief ijzersterk ..
En je houdt nog een rooitje of 3 in je zak ..
@lincoln: Het punt is alleen dat Rutger BMW als no-go bestempeld heeft… Hij weet niet wat hij uitsluit…
@e1000bmw523i:

Die knul is net 18 en heeft net zijn rijbewijs ..
En wil 8000 stukslaan !!

Dit leek mij dan nog minst opa/oma optie die je een puber kan gunnen ..
Ben waarschijnlijk de enige die geen hekel aan Rutger heeft dan ..
@lincoln: Ik heb ff gekeken, maar de spoeling is wel dun hoor. Dit zijn de twee beste:
318Ti met nog géén ton op de teller!
325Ti met nog geen anderhalve ton op de teller. Wel moet je ff een originele radio afdingen, want het aftermarket exemplaar wat er nu in zit, is – imo – geen porem.
Ik zou voor een mito kijken. Best geinig bakkie. Wel in de juiste kleuren combinatie, Anders word je voor een kapper uitgemaakt.

Een 147 is ook leuk. Echter is het verbruik hoger, en de eerste gen lust ook nog eens een slokje olie. Maar dat mag de pret niet drukken.De facelift is goed te doen en representatief ook nog.

Voor de rest sluit ik me aan @willeme.

Uit het samen gestelde lijstje zou ik voor de Civic gaan. Door de ronde vormingen is het een aparte kek verschijning wat zeker gezien mag worden

Zoveel pilsner en dan nog een keuze maken? Ja: ga lopen. Volgende dag een keuze maken ;-)


(ik zou, voor de mooi gaan: C30)

Of de 159 ;-)
Mercedes c klasse van 1998. Lekker de 200 automaat nemen uit duitsland. Koop je voor 6k eentje met 60 dkm op teller
Als je betrouwbaar blieft, kan je t beste Japans shoppen. Een paar duiten:

Een Yaris moet prima kunnen, vooropgesteld natuurlijk dat je erin past. Geen seks op wielen, maar wel een oerdegelijke auto dat prima als eerste auto kan. Kan t niet vaak genoeg zeggen: maar ik mis hier in Nederland een TRD-sportivo model, wat extra sjeu op je Yaris is altijd welkom…
Of anders iets groters: Corolla, RAV4?

Materia/Cube. 2 wagens die er naar mijn mening goed uit zien. Zijn vast ook zuinig. Anderen zullen je misschien scheef aankijken, omdat je anders durft te rijden. Maar dat zou ik gewoon negeren.

Lancer of 3 misschien?

Of als de voorgestelde Civic niet ‘ruim genoeg’ is, opteren voor een Jazz? Ook geen seks op wielen en net als bij de Yaris, mis ik ook bij de Jazz een opdikpakketje in de vorm van een Jazz RS… Maar het zal zeker weten geen verkeerde keus zijn, zo’n Jazz.

Als het natuurlijk allemaal bij je voorkeur past.
Civic met eco vtec 1.8 140 pk en weegt maar 1065 kg ook leuk om te spelen
Ik zou voor de GT of de Civic gaan uit het lijstje.
Misschien wel een hele goede keuze! http://link.marktplaats.nl/m1024778818
De?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=85380 helft van je budget, 20.000 op de teller, tijdloos design, altijd binnen gestaan(roestvrij) enige mogelijke minpunten voor je: kleur grijs en automaat. Maar voor dat geld kun je nog heeeel veel leuke kilometers maken. Ook qua comfort een goed uitgeruste auto met climate en cruise control. En 109pk wil ook nog goed met de rest meekomen op de weg.
Als een fiesta in beeld komt dan is een swift net zo goed een optie… al zijn beide wel erg krap als je 1.90m bent…

De civic kan een hele goeie keuze zijn als je er mee kunt leven natuurlijk.
Ook iets om rekening mee te houden ; die kost je bijna niks meer qua afschrijving..
De fiat zou ik zeker niet pakken , net zoals de a3.
Beiden kunnen vies tegenvallen als het op onderhoud aankomt…
Als je kijkt na wat je er nog op afschrijven moet dan word het helemaal onaantrekkelijk imho..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).