De zeven mooiste racewagens in Martini-livery

Auteur: , 32 Reacties

Vraag mensen naar hun favoriete race-auto's en de kans is groot dat ze een bolide noemen in Martini-kleuren.

Porsche 917 op Hockenheim

We kennen weinig merken die als sponsor zoveel hebben betekend voor de autosport als Martini. Diverse bolides groeiden uit tot iconen in het jasje van de Italiaanse drankjesmaker en doen het nog altijd goed bij de liefhebbers van sportief schoon. Dat zal voorlopig niet veranderen, want de kleuren van Martini blijven verschillende racewagens sieren.

Brabham BT42
Brabham BT42
De Brabham BT42 was op zichzelf al een opvallende Formule 1-wagen, maar zorgde in Martini-jas voor nog meer verdraaide nekken. De door Gordon Murray ontworpen auto was wellicht niet de snelste, maar geeft iemand daar anno 2015 nog iets om?

Porsche 935
Porsche 935
De Porsche 935 was een auto die zijn weerga niet kende. De Duitsers wonnen de 24 uur van Le Mans, maar lieten het daar niet bij. Daarvoor hoeven we alleen de statistieken van 1977 er maar bij te pakken: 370 races gereden, 123 overwinningen.

Lotus 80
Lotus 80
De Lotus 80 moest de eerste Lotus in jaren zonder John Player Special-livery, maar we kunnen moeilijk stellen dat Martini een slechte vervanger was. De auto reed helaas slechts drie races, omdat-ie bij lagere snelheden in alarmerend tempo downforce verloor. In andere woorden: deze auto was levensgevaarlijk. Na drie races verdween de Lotus 80 dan ook van het toneel.

Lancia 037
Lancia 037
De Lancia 037 is qua veiligheid ook al geen goed voorbeeld, maar is voor velen nog altijd een icoon uit de Groep B-periode van de rallysport. Het hoogtepunt? De WK-titel in 1983, maar ook de tweede plek in 1984 en 1986 en de derde plek in 1985 mogen we niet onvermeld laten.

Porsche 911 Carrera RSR
Porsche Carrera RSR
Wilde je in de jaren ’70 een rol van betekenis spelen in de GT-racerij, dan wist je wat je te doen stond: zo snel mogelijk een Porsche 911 RSR aanschaffen.

Lancia Delta
Lancia Delta
Lancia kent een rijke historie in de rallysport, maar de laatste titel behaalden de Italianen in de kleuren van Martini. We schrijven 1992 als de Delta HF Integrale opnieuw de beste auto blijkt in het wereldkampioenschap. In 1993 vertrekt Martini, finisht Lancia als vijfde en trekt FIAT de stekker uit het project.

Porsche 917
Porsche 917
Porsche ging tot het uiterste om van de 917 een winnende auto te maken, getuige de 5-liter twaalfcilinder met 1.400 pk die uiteindelijk terecht kwam in de 917k. Gijs van Lennep en Helmut Marko wonnen in 1971 niet alleen de 24 uur van Le Mans met de 917, ze zetten ook het afstandsrecord op 5.335 kilometer. Pas in 2010 (!) slaagde Audi erin dat record te verbreken.



32 reacties

Waarom niet gewoon 7 porsches?
@bassen: of niet
@bassen: Omdat er ook een paar niet onbelangrijke Lancia’s zijn met dezelfde livery bijvoorbeeld.
@sydney:
http://www.speedhunters.com/wp-content/uploads/2008/06/LM81-sat_lancia-beta-MC_n65-67_ford-curves_Z18b_0.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/1983_Lancia_LC2.JPG
http://classiccarmag.net/wp-content/uploads/2013/06/1982-MARTINI-Racing-Lancia-LC1.jpg
zomaar een paar voorbeelden, dan heb ik bewust de rallyauto’s even weggelaten want die kennen de meeste hier wel.
@tupperware: Deze auto’s zijn mij natuurlijk onbekend.Bedankt voor het delen van deze wijsheid.
Delta graag
@meneer: er wordt hier gesuggereerd dat Lancia met de Delta maar één keer kampioen is geworden. De waarheid is gelukkig anders: 4x bij de rijders en 6x bij de constructeurs.
De Lancia 037 doet het toch het meest voor mij, althans uit dit lijstje.
Ik mis namelijk de Groep C Lancia’s in deze lijst.
Ook de Groep 5 Monte Carlo had niet misstaan….
Als Lotus liefhebber had ik die graag plaats laten maken voor 1van die Lancia’s.
Die Porsche 935 is zo bloedgeil!
leuk lijstje @autoblog maar als jullie met een lijstje komen van de beste/slechtste/mooiste/lelijkste etc. doe dan iets originelers alsjeblieft heb al 100x zulke lijstjes voorbij zien komen en ken het nou onderhand wel.
Stuk voor stuk ontzettend gave auto’s. Die livery kan me verder niet veel boeien.
Waarom staan de lancia lc1 en 903/35 hier niet in?
Maar wat een niet orginele keuzes weer… Dit kent iedereen al… Het zijn de auto’s die niet iedereen kent die juist interessant zijn…
Alfa Romeo 155 DTM in Martini livery is ook wel een topper!
@dhoog: mijn idee ook!! Net als de lancia delta integrale evo.
Ondanks mijn grote liefde voor een 037 of Delta Intregrale, slaat mijn Porsche hart toch iets harder voor de 917K…. Maar dan met wat andere verf en stickers, maar toch,vooral strijdend tegen de 512S was/is heerlijk.
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Divers/Porsche_917K-vs_Ferrari_512S_Steffen_Jahn
Porsche’s 935 en Jägermeister gingen ook best lekker samen.

http://www.speedhunters.com/2012/09/jagermeister-k3/
Van de Porsche’s gaat mijn hart toch wel sneller kloppen!

http://i59.tinypic.com/iqc768.jpg

http://i57.tinypic.com/n39m5e.jpg
Die 1400pk twin turbo lag in de 917/30.
Dit was een onthoofde, gespecialiseerde CanAm Roadster.
Le Mans heeft ie dan ook nooit van dichtbij gezien.
@carmasterr: inderdaad de gewone 917k had echt geen 1400 pk. Alhoewel niemand helemaal zeker is hoeveel power de 917/30 precies loopt, speculaties lopen ver uiteen. Van 1200 tot 1580 zelfs…
Ik vind de Rothmans livery bij Porsche ook altijd fraai staan.
Uit dit lijstje de Lancia 037. Niet zo mooi als de Stratos maar wel heel speciaal vind ik.
@E34M5Touring:

Lijkt te veel op die van Fina, al is dat mss omdat ik te jong ben.
Waar blijft Williams f1 van dit/vorig jaar dan?!?
@arii: Ja en dan helemaal met de Martini-helm van guitje Susie Wolff. Maar op één moet natuurlijk staan de Lancia Delta S4.
Toch mis ik ook nog de Ford Focus WRC van Mcrae
Volgende keer een artikel met Gulf liveries
@mierenneuker: Eensch. Staat op vele wagens goed. Maar doe het ajb niet op een Upje ofzo. Dat is gewoon belachelijk… Op een klassieke Fiat 500 of een Kadettje C caravan staat het daarentegen geweldig!

OT: wat is die 935 geweldig lekker! En die Lotus 80 racer, mjam!
Waar is de lancia delta? Die vind ik toch wel in dit porno lijstje thuis horen. Ik vind die lijnen echt mooi van die oudere auto’s!
Fantastische wagens!
Die lotus 80, wauw.. Samen met de Lancia Delta.
Ik mis Moby Dick eerlijk gezegd in het lijstje…
Er bestaan doodgewoon geen 7 mooiste of coolste wagen in Martini livery, iedere wagen in Martini livery is cool.

Ik begrijp dan ook niet waarom er hier op AB altijd zo’n ver-Amerikaanst vals competitie gevoel aan gegeven wordt.

Ik zou niet kunnen en niet willen kiezen tussen de mooiste.

Want die is er gewoon niet.

Iedereen mag hier zijn eigen mening over hebben.

Ik ben van de 917 omdat Gijs van Lennep als eerste Nederlander Le Mans won.
Omdat de 917 in mijn ogen DE Porsche der Porsches is nog meer dan de 911; met deze wagen kon Porsche eindelijk na jaren op de hoogste trede van de lange afstands racers meedoen en winnen
De 917 omdat het verhaal achter de 917 met de strijd toen al tussen Ferdinand Piëch en de Porsches werd blootgelegd.
De 917 omdat een stel Engelse racers van deze doodskist een racewagen wisten te maken door op Zeltweg tijdens trainingen de achterkant van de body met aluminium platen aan te passen
De 917 omdat de wagen zo dominant was, dat men uit pure wanhoop de regelgeving moest aanpassen.

Een ander favoriet, de Delta S4, het über Groep B kanon, de rijdende Scut raket.
De de ….ik word er emotioneel van Gna !

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).