HEET! De Audi A6 is nu ook bereikbaar voor jou

Auteur: , 62 Reacties

Tot op heden kon je de A6 alleen bestellen met dikke V6 onder de kap. Daar is nu verandering in gekomen.

A6

Want leuk en aardig, zo’n smeuïge zespitter, maar vrijwel niemand bestelt zo’n ding natuurlijk in Nederland. Je zou wel gek zijn, want dankzij de CO2-tax betaal je er de absolute hoofdprijs voor. Dat geld kan je veel beter stuk slaan op dingen als mooi leder of de HD Matrix LED-koplampen. Het is de typische Nederlandse spec voor de gemiddelde premiumbak: lekker veel opties, grote velgen en lekker weinig cc’s onder de kap. Op de snelweg mag je immers toch maar 130 rijden en bergen hebben we niet. Ja, op Saba, maar daar hoef je doorgaans niet op klantenbezoek met je lease-raket.

Gelukkig komt Audi nu op de proppen met de A6 40 TDI. Ik weet, dat getal zegt jou net zoveel als mij, namelijk niks. Daarom heb ik het even nagezocht: onder de kap huist VAG’s 2.0 liter vierpits dieseltor met in dit geval 204 pk. Standaard is de krachtbron gekoppeld aan de automatische S Tronic transmissie met dubbele koppeling. DSG in da house yo! De Laufkultur van een lekkere V6 mag dan ontbreken, maar op papier zijn de prestaties nog best oké: nul-naar-honderd geschiedt in 8,1 seconden (Avant 8,3) en de topsnelheid bedraagt liefst 246 km/u (Avant 241). Die S Tronic heeft dus kennelijk een lekker lange hoogste versnelling.

Maar goed, de reden dat je voor de 40 TDI kiest in plaats van een van de hogere getallen in de range, is natuurlijk de lagere prijs. Met de komst van de nieuwe instapper daalt het prijskaartje van de A6 naar 61.245 Euro. De Avant doet minimaal 64.645 Euro. Ter vergelijking: een A6 Avant 45 TDI doet minimaal 77.145 Euro. Die vijf puntjes(?) minder schelen wat dat betreft dus echt een slok op een borrel. Uitgedrukt in keiharde cijfers is het 12.500 Ekkermannen. Collega @willeme zou je aanraden toch maar dieper in de buidel te tasten, maar uit ervaring weten we dat geen enkel NL-ertje dat zal doen. De buurman ziet namelijk toch niet dat er twee cilinders te weinig onder de kap huizen en het gemis aan een quattro-badge valt ook niet direct op.



62 reacties

Kwam net langs de dealer en er stond een rij……. met mensen die klagen over olieverbruik…..
@tjongejongejonge: iets met oude koeien en een sloot….. tjongejongejonge
@kevin82: maar nog wel zeggen dat Italiaanse merken roesten, dat Duitse degelijkheid nog bestaat en dat Franse merken slecht zijn. Dat zijn pas oude koeien uit de sloot halen. Dat is zooooo 1984…..
@rufctr01: Dat zijn jou woorden.. ik zie het verband niet met mijn opmerking.
@kevin82: jouW
@rufctr01: mijn Alfa heeft gewoon roest hoor “ik noem het karakter”
@dirkiii: Mijn Audi verbruikt gewoon teveel olie, dat noem ik Duitse degelijkheid.
@karaya: mijn Mercedes lijkt een taxi, ik noem het comfortabel
@dirkiii: ik heb ren alfa romeo gt 1.9 jtd grhad. Was prima auto
@kevin82: dat spreekwoord is alleen van toepassing als een probleem al jaren niet meer van toepassing is. Helaas maakt VAG nog steeds motoren die meer olie zuipen dan brandstof
@henkhekje: Je word steeds zieliger met je 4 de handse opmerkingen.
@dijan: het is niet zielig als het de waarheid is ;-)
@dijan: het is wel zielig voor alle gedupeerden die hun zuurverdiende centen in een dergelijk wanproduct stoppen
@henkhekje: nou meer olie dan brandstof zorgt wel voor een astronomische kilometerkostprijs! Dan ben je wel liefhebber om door te blijven rijden ;-)
@tjongejongejonge: net als dat jij achteraan de rij staat van mensen die dezelfde grap willen maken
@tjongejongejonge: ik zag 3 mensen klagen over ketting problemen en 2 mensen problemen s.tronic lange laatste versnelling
61.000 voor een auto. Ja dat is echt bereikbaar voor de gewone nederlander.
@baklava: om reacties op te roepen en jij valt er voor.
@baklava: ach, de meeste mensen in Nederland bezitten ook een huis van gemiddeld 230k. Het is dus maar net waar je prioriteit ligt 😉
@kareljansen: van wie is dat feitelijk ? De bewoner, of toch de bank ?
@kareljansen: oh ja ik zal even een hypotheek regelen voor een omgekatte skoda
@baklava: Niemand, behalve lease maatschappijen, koopt zo’n auto.
@e550: precies, even wachten tot ze na een paar jaar zo afgeschreven zijn dat je voor dat bedrag een lekker aangeklede 55 TFSI kunt krijgen… of 50 TFSI, ik volg die nieuwe motoren van Audi niet zo (55 TFSI is de enige motor voor de A7 dus dat zal de 3.0 V6 zijn)
Ze zijn bij Audi de boetes en verloren winsten van al het sjoemelen van VAG aan het goedmaken? Man, man, dat je meer dan 60 ruggen voor een 2.0 Tdi op tafel gaat leggen…dan ben je niet fris in je bovenkamer.
@rufctr01: Dat is natuurlijk wel heel kort door de bocht. Je koopt een prachtige afgewerkt vlotte auto uit het hogere segement met best wat status, én een 2.0tdi.
In mijn optiek is dat gewoon 60k waard.
@evdw: ga jij nou echt in discussie met spuit 11. Succes…
@rufctr01: bmw 520d: 60600 euro.
@rufctr01: Mercedes e 220d: 66300 euro
@kareljansen: Maar he, jouw opties zijn niet het merk waar rufje zo’n hekel aan heeft, en die mening blijkbaar bij elke topic over VAG moet ventileren.
@kareljansen: iemand die dat durft uit te geven voor die 5% grotere C klasse is helemaal volledig van de ratten besnuffeld.
@rufctr01: kan jij jouw VAG haat account niet gewoon verwijderen? In dit segment met zulke motoren is die prijs niet heel gek. En olieverbruik was een leuke grap in 2014 ;
Koopje, doe er maar 3, leuk voor monsterjam.
HEET???? dit ding scoort heel goed om ijskoud te blijven.
Allemaal diesel, hebben ze het management van Kodak overgenomen ?
@kruij: nee, het tegendeel. Het wordt onder tafel gemoffeld maar er is bij VAG (en andere concerns) een enorm probleem met de benzinemotoren. Die hebben nog wat werk nodig om goed door de WLTP testen te komen, eigenlijk zijn ze niet schoon genoeg. Daarom moeten we er op wachten. De ironie is dat na het diesel schandaal alleen de diesels schoon genoeg zijn.
Het vorige model van de A6 had toch ook een 2.0 motorinhoud ??
En het model tussen ‘04-‘11ook.. of lees ik nu iets over het hoofd..?
@moewat: Het gaat in dit geval om de nieuwe A6. Die kon je net na de introductie alleen bestellen met een V6. Nu is de vierpitter er ook bij gekomen.
@viezefreddyw: Ze moeten nog even snel van de sjoemel Diesels af, dat verkoopt beter als je dat in een nieuw model schroeft.
Over 2 jaar is dat ding met nog een beetje geluk de helft waard, als je er dan nog mee mag rijden volgen de nieuwe 2020 emissie regels.
Diesels in personenwagens hebben geen toekomst, ik zou zo’n olie stoker niet een gratis voor de deur willen hebben.
@HZW: 86% van de nieuw verkochte auto’s wordt gefinancierd of geleased. Dus als alle diesels in 2 jaar compleet waardeloos of onverkoopbaar zijn hebben heel veel mensen een flinke schuld. aangezien je boekhoud technisch een auto in 4 jaar 75% a 80% moet afschrijven.

Extreem slecht voor de economie dus dit laat de politiek waarschijnlijk niet toe.
@moewat: Ja je hebt gelijk hoor, ik snapte eerst ook niet wat ze nou bedoelde met de inleiding van dit artikel. Maar het gaat dus idd om de, nog maar een paar weken oude, nieuwe A6.
Kan leuk zijn voor sommige leasers onder ons
Verwonderlijker: BMW & Mercedes doen hun 230-240pk/500nm diesel versie tegenwoordig met een 2.0 4cil; maar Audi doet t nog met een 3.0 6cyl.
BMW en Mercedes geven hem een naam alsof het een 3.0 zou moeten zijn (vroeger).
Audi geeft het een naam, uhm, geen idee.

Anyway; dat Audi een 2.0 4cyl diesel heeft met ongeveer 200 pk en 400 nm; ach; weinig BREEK of HEET’s aan.
@gregorius: by audi hebben ze teveel van hun tdi uitlaatgassen ingeademd toen ze die nieuwe type nummers bedachten
@gregorius: ik had eerlijk gezegd ook meer verwacht van de biturbo TDI van vag. Die is alleen in de passat gebleven, en niet geheel probleemloos heb ik begrepen.
We gaan ze cadeau krijgen van audi of van auto blog?
Volgens mij is de redactie aan vakantie toe, de artikelen worden steeds slechter qua inhoud.
@erik2907: kwamkwamertijd
@erik2907: net als de reacties dus.
@henk_he: precies deze reactie dus. Fijne vakantie!
Komt er ook nog een 2.0 TFSI? Ongelofelijk hoe ze vast blijven houden aan die diesels
@siebren: inderdaad. En desnoods een 1.5 TFSI; in de Golf levert dat ding óók iets van 170 pk. Méér dan genoeg voor leasend Nederland.
@RRRobert: bizar wat een vermogens ze tegenwoordig uit die blokkies halen. Kom ik dan met mn 2,5 liter 6 in lijn met 190pk
Wat een bezopen codering, 40 TDI; net als BMW 1.8, is gewoon 3 cylinder motor
Fake labelling.
@jossebos: jossie… bij BMW staat de type aanduiding al 30 jaar voor het vermogen (een 18i heeft om en nabij de 136pk) en niet voor de motorinhoud. Als je dat niet weet ben je geen kenner.
@cupsport: 🤔
@cupsport:
Dan kan ik je geen kenner noemen, want 30 jaar geleden beschreven de type-aanduidingen nog gewoon de cilinderinhoud.
Bezint eer ge reageert.
@e28forever: dan moet je even de feiten checken. Of denk je dat een E30 316i een 1.6 motor had en een 318i een 1.8?

Ook toen werkten ze al met 2 of 3 type benzine motoren met verschillende vermogens en type aanduidingen.
Dit ding moeten ze gewoon aanbieden vanaf 52.000. En dan met een klein lijstje aan essentiële opties net onder de 70K blijven. Dan heb je een leuke auto voor je geld.
Die hele V6 wil je niet eens. Om te voldoen aan de WLTP hebben ze hem zo’n brakke software gegeven dat het turbogat nu twee-komma-vier tellen lang is. Kortom, wachten tot eind 2019 tot ze het WLTP-motormanagement onder de knie hebben, of deze 4-cil nemen.
@intimrasiert: hoe kom je aan deze informatie als ik vragen mag?
Zoveel zeik, maar WTF, 246kmh uit een 2.0 diesel die al gauw 1650kg weegt? Bijzonder

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).