L’Avant aprés la pluie?
Melancholisch ingestelde lieden die een tikje pretentie niet schuwen bezigen wel eens de Franse term le vent avant la pluie. Voor de cultuurbarbaren onder ons: vent spreek je in deze niet uit als ‘vent’ maar als flan ‘vàân’. Met andere woorden, het klinkt lekker en het heeft een multi-interpretabele betekenis: de wind voor de regen. Je kan dit letterlijk uitleggen, maar natuurlijk ook figuurlijk. Mooi.
In figuurlijke zin is de wind bij Audi op dit moment echter niet meer dan een verre herinnering. Het regent er al enkele jaren dankzij dieselgate. Het is net alsof het hoofdkwartier niet in Ingolstadt staat, maar in Vuurland. Onlangs kwam er zelfs nog wat bliksem bij kijken toen de CEO van het merk onceremonieel gearresteerd werd door de Bundesautoriteiten. Ouch.
Het is in deze roerige periode voor het merk dat de nieuwe A6 geboren is. Van die auto komt ook een stationversie op de markt, die Audi traditioneel ‘Avant‘ noemt. De boksbeugel zal ongetwijfeld hopen dat het een succesnummer wordt die een nieuwe, succesvolle periode inluidt voor het merk. Of dat ook van de grond komt valt nog te bezien, niet in de laatste plaats omdat Audi voorlopig wederom zwaar inzet op dieselmotoren voor de A6. Enfin, de details over de auto vertelden we je eerder al. Sterker nog, met de sedanversie gingen we zelfs al een blokje om (rijtest).
Wat we je nog niet konden vertelden zijn de Nederlandse prijzen van de A6 Avant. Maar je raadt het al: we hebben ze nu! De A6 45 TDI Quattro Avant kost minimaal 77.145 Euro. De A6 50 TDI Quattro Avant zet je minstens 82.945 Euro terug. Benzine staat vooralsnog niet op de kaart. Overigens nog ter vergelijking: de A6 50 TDI Quattro sedan kostte bij introductie nog 76.995 Euro, maar met dank aan de WLTP-cyclus is dit nu verhoogd naar 80.135 Euro. Je betaalt dus een 2.810 Euro extra voor de carrosserievariant (Variant Har Har dure Volkswagen bro!) die je bij Audi altijd wil hebben. Oefff…
Mooie A6 station. Ik had een redelijk afgeladen 2005 A6 4.2 quattro. Nu heeft de 3.0 “55” evenveel pk. Gooi je daar de opties (2018 versie) van wat ik had op mijn 2005; kom je zo 30k hoger uit.
m.a.w.: mooie auto, stukken duurder geworden en de lol is er nu echt af.
@gregorius: wij hadden ooit een A6 Avant uit 2007 met een nieuwprijs van net onder de 50k. (Zat verder weinig op en aan, overigens) Die tijden zijn helaas voorbij.
Aan de E segmenter van tegenwoordig kan ik nog wel genoeg plezier beleven, maar op het moment dat je moet afrekenen is de lol er inderdaad snel af… ??
Daar komt nog bij dat het tegenwoordig allemaal te barsten gaat, dus koop je nu zo’n dikke station met een nieuwprijs van een ton van een aantal jaar oud, dan kun je nog wel eens goed aan de beurt zijn bij de garage… ?
@gregorius: en dan had jij ook nog een lekkere V8 met mooie roffel!
@gregorius: voor die prijs heb je 1 jaar oude kop af hogere standaarden super auto,s. Tegenwoordig blijkt dat 95 procent dealer allemaal via lease contract gaat.Om 90.000 euro audi a6 uit te geven ,koop ik liever 65000 euro 1 naar oude panamera
Als variant een stuk knapper dan sedan. Maar de prijzen zijn niet voor de poes. Niet normaal meer eigenlijk.
@viezefreddyw: met dank aan de overheid!
Bijna 6 mille meerprijs voor een extra grote achterklep. Dat moet toch aanvoelen als een klap voor je kanis. Met een boksbeugel.
@rrrobert: Excuus, dit was mijn eerste gedachte ook, maar het blijkt dat Audi de prijs van de 50 TDI aanvankelijk nog volgens de NEDC-cyclus berekend had en de Avant volgens de WLTP-cyclus. Het verschil is dus kleiner (kleine drie ruggen). Anders gezegd: dankzij onze roverheid icm de WLTP-cyclus is de A6 50 TDI nog wat duurder geworden.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@jaapiyo: pluim voor jou voor deze toelichting ✅
@jaapiyo:
Da’s helaas niet het geval. De 50 TDI voor de Limo was al een modeljaar 19 uitvoering volgens WLTP waarden. Net als de A7 dat was als eerste. Er zit geen verschil in berekening tussen de Limo en de Avant. Beide zijn volgens dezelfde berekening belast.
@jaapiyo: roverheid. Triest Jaapiyo. Gewoon niet doen. Of zit je op je plastic kuipstoel in je voortuin de telegraaf te lezen? Want dan mag het. WLTP is (zie stukje tekst hier bovenaan) er o.a. gekomen omdat de oude test gewoon nergens meer op sloeg (we leven in 2018 en niet in 1970) én omdat er (massaal) mee gesjoemeld kon worden. Verzinnen ze iets nieuws, worden we minder belazerd door de autofabrikant en dan is het de Roverheid die er de schuld van moet dragen?
@stamp: Maar waarom moet de consument dan opdraaien voor eerlijke cijfers?
@berlinetta: je hebt in het verleden ook geprofiteerd van de lagere cijfers. Je betaalde dus eigenlijk te weinig.
@eelco74: Daar heb je helemaal gelijk in, maar het doel van deze belastingen is dat dit ertoe gaat leiden dat auto’s schoner en dus beter voor het milieu worden. In mijn ogen moeten fabrikanten hiervoor gaan zorgen en moeten zij dus ook deze financiële prikkel gaan dragen, niet de consument.
@stamp: de rovers hebben beloofd dat de overgang naar het WLTP stelsel níet zou leiden tot nog zwaarder belaste auto’s. Er zou een regeling komen om dit tegen te gaan. Je raadt het al: deze is er nooit gekomen.
@RRRobert: nee, dat voelt als premium klap voor je kanis, dus met een fluwelen handschoen.
Wat een geld zeg. Als je per ongeluk uitschiet tijdens het invullen van de optielijst ben je 100k lichter.
prijzen zijn echt belachelijk, loopt compleet buiten de pas
@gove: ten opzichte van? Een 508 station? Een aangeklede 530d kost gewoon hetzelfde hoor..
Audi, gut gespielt aber verloren..
Mooi Peugeot 308 dash trouwens
@lekkaah: Wow, jij hebt een rijke fantasie… ik heb er even een foto bij gezocht van een 308 en met heel veel fantasie dan zou je kunnen zeggen dat de vorm om het infotainmentscherm op elkaar lijkt. Daar houdt het allemaal ook wel weer mee op.
@Pordon: maar Peugeot mag het dashboard wel maken van Audi!?
@rufctr01: zucht…je bedoelt Faurecia. Waarvan PSA aandeelhouder is voor 57,4%, maar dat zelfstandig opereert en ook de interieurs levert voor BMW, Mercedes, Alfa Romeo enz.
@rufctr01: laten we hopen dat dat niet gaat gebeuren! Een strak interieur is juist iets wat Audi goed doet. Als dat Peugeot-niveau gaat worden is kunnen ze de tent wel sluiten, daar in Neckarsulm!
@willeme: maar de toko die de interieurs bouwt voor Audi, heeft warme banden met Peugeot… of zoiets
PSA is 50 of meer procent van faurecia. Die maken ook voor BMW en Mercedes . Heb daar ooit een project voor werk gedaan. Alles is overigens wel strikt gescheiden qua design afdeling. Hoe meer je betaald hoe beter de afwerking . Is maar net wat de “autoassembleurs” aanvinken op de optielijst ?
@vantagev8: betaalt met een t
@vantagev8: gaat lekker jonge… 50 of meer procent eigenaar van…
@crosscabouter: klopt, maar het is net als met banden. Een Michelin Pilot Sport Cup 4 en Riken Budget band komen ook bij een zelfde fabrikant vandaan. Zit toch een vrij groot verschilletje in ;-).
@willeme: @vantagev8: snap ik, maar dit is toch wat de fanboys graag roeptoeteren als het om het interieur gaat.
@crosscabouter: das waar ook de roeptoeter contest was ik even vergeten… dat is wat dezerdagen het belangrijkste is ?
@crosscabouter: Dan nog is het net zo zinnig als zeggen dat je niet bij een luxe restaurant biefstuk moet gaan eten omdat de slager waar ze biefstuk inkopen ook gehakt aan het familierestaurant aan de overkant verkoopt.
@Pordon: sorry, ik zie door al die rechte lijnen die random door elkaar heen lopen het design niet meer
Ik heb een plan… als iedereen nou eens stopt met het kopen van auto’s die eigenlijk gewoon veel te duur zijn geworden. Misschien stoppen ze er dan wel mee en worden auto’s weer goedkoper. ?
@raceface: misschien kun je met een spandoek voor een audi dealer gaan staan om dit te bewerkstelligen? Maar inderdaad het gaat over vraag en aanbod. Voor deze prijzen zullen ze dus wrl verwachten veel van deze autos te verkopen.
@milieumeneertje: ik denk dat je beter met een spandoekje op het binnenhof kunt gaan staan. Deze Avant-prijzen zijn met CO2 taks conform WLTP berekend. De bruto-prijzen zijn slechts marginaal hoger.
@willeme: Snap ik, zou het wel leuk vinden als er iemand voor een dealership gaat staan vanwege hogere prijzen.
@raceface: In België is vooral de leasemarkt/bedrijfswereld het probleem. Conservatieve Duitse automerken scoren vaak goed qua restwaarde, de belangrijkste financiële factor voor bedrijven. In Vlaanderen is naar verluidt 75% van de nieuwe BMW’s een leasewagen.
@raceface: theoretisch een perfect plan idd :)
@raceface: gewoon de bijtelling verhogen voor auto’s boven de 50k, net als bij EV’s. Doet gegarandeerd wonderen.
@potver7: jaja, want echt iedere werknemer in loondienst van van zijn baas een wagen leasen van >2k per maand…
Kan er niet even bij vermeld worden hoeveel cilinders en PK deze modellen hebben? Die lukraak gekozen nummers van auto bieden geen enkel houvast tot waar ze staan in vergelijk tot de concurrentie.
Bij BMW en MB is het nog enigszins duidelijk. x20D is een niet teruggetunede 2.0 diesel, er boven is extra opgefokt, totdat er iets met een 3 komt.
@karhengst:
Ik dat dat x20 een 1.6 turbo was, of is dat alleen bij de x20i?
@karhengst: had van mij inderdaad ook niet gehoeven, die nieuwe gekke type aanduidingen.
@karhengst: juist, zoals de 330i een zescilinder is..
@kareljansen:
Was
@jack_abarth: het was sarcastisch richting de poster ;-)
@kareljansen: Benzine is inderdaad een ander verhaal. Daar moet ik je helaas gelijk in geven.
Feit blijft echter dat de 50 modellen van BMW en de 500 van MB in een compleet andere klasse opereren dan die van Audi.
@karhengst: nee dat is lekker duidelijk. Audi heeft m redelijk toekomstbestendig bedacht. Verschillende aandrijfconcepten zullen vertaal worden naar vermogens klasses
Dit zijn twee dikke diesels, met 6 cilinders. Zodra de prijzen bekend worden van de 4 cilinder benzine motoren kan je pas meer vergelijk opmaken. Maar eerste indicatie is wel dat de A6 avant een dure jongen gaat worden.
@zeevink: alle auto’s worden duur door de WLTP.
En dat is de schuld van die zeurende oom (iedereen heeft wel zo’n oom) die op verjaardagen altijd zo klaagt dat zijn auto veel meer verbruikt dan de “fabrieksopgave”. Dat gezeur heeft ook de overheden bereikt. Nu is er dus een nieuwe testcyclus, daarin wordt er sneller gereden, verbruiken de wagens meer, stoten ze meer CO2 uit. En worden dus zwaarder belast. Dus als die oom nu begint te klagen dat nieuwe auto’s zo duur zijn geworden, dan kun je er hem op wijzen dat het zijn eigen schuld is!
@mashell: en zo is het precies. Door al dat gezeur dat de auto’s in de praktijk meer verbruiken dan er wordt opgegeven gaan we nu met z’n allen lekker meer betalen voor een nieuwe auto.
Hierbij het effect van de WLTP en de verhoging van de belasting per gram CO2. Ik vraag me af of jullie ook de netto prijzen hebben, ik vraag me af of die erg veel afwijken van de vorige bij zijn introductie. Zeker van een beetje optierijke versie zul je merken dat het Haagse deel belachelijk is
@dunhozzie: goed punt. Ik heb naar aanleiding van je opmerking nog even gekeken naar de huidige prijs van de A6 sedan en het blijkt dat ze eerder dit jaar nog stiekem de prijs op basis van de NEDC-cyclus berekend hadden. Inmiddels kost de A6 50 TDI Quattro sedan een rug of drie meer dan voorheen op basis van de WLTP-cyclus.
Wat een gelul is dit allemaal. 80k voor een audi station diesel. Hoop serieus dat jongens als kia, peugeot met hun nieuwe modellen het kwaliteitsniveau vanbde Duiters weten te halen. Althans, het ogenschijnlijke kwaliteitsniveau, want volgens mij valt het allemaal reuze mee. Kunnen ze de prijzen wst omlaag gooien, dit slaat nergens op.
@c63s: Ik ben het met je eens, maar denk dat een fors gedeelte van de prijs te maken heeft met het Nederlandse belastingstelsel. Ik gok dat de A6 in de omringende landen gewoon concurrerend is met de 5 en E.
@2wheeler: ik weet vrij zeker dat vanaf september de A6 ook in Nederland prima concurrerend is met de 5 serie en de E-klasse, BMW en Mercedes hebben dan ook hun prijzen bijgesteld.
77K overmaken voor een A6 zonder opties.
Beetje opties aanvinken en je zit 20k duurder. Dan moet zo’n gebakje wel heel goed zijn wil ik hier de waarde van in gaan zien.
Poeh 80k en alleen diesel. Deze strijd is voor Audi hopeloos verloren. Ze hebben het daar in ingolstadt niet helemaal begrepen…
@henkhupelschoten: Benzine komt er hoogstwaarschijnlijk wel aan hoor. En inderdaad: vanaf 80k (dus 90, 100k realistisch) is echt enorm duur.
Tering wat een prijzen. 10 jaar geleden had je een kale a6 voor ongeveer 45k, wat redelijk normaal is voor een auto in zo’n klasse.
@baklava: de boetes die VAG van de EU heeft gehad moeten toch binnen 3 maanden terugverdiend worden. En hier lopen een hoop mensen rond die VAG willen steunen zodat de directie weer maximaal uitbetaald kan worden.
@baklava: even opletten he…de 4 cilinders volgen later
@baklava: 10 jaar geleden…ja en 20 jaar geleden hadden we de gulden nog. Kansloze vergelijking. Ik ben het overigens volledig met je eens: zo rond de 65k moet je een (premium) 6-cilinder met een leuk aantal opties kunnen rijden. Maar dat is tegenwoordig compleet onmogelijk.
Het enige wat we kunnen doen: importeer 1 uit Duitsland met 5.000 km op de teller en een paar maand oud Scheelt je snel 20%…
@kevinsimon_post: 1,5 generatie geleden. Da’s niet zo’n gekke vergelijking als de prijzen 60% gaan
WLTP, V6 en quattro in Nederland is nu eenmaal een dure aangelegenheid. Krijg je wel wat voor terug, maar toch.
530d xdrive €82k
E350d 4matic €90k
Waarom zijn er zoveel mensen klaarblijkelijk verbaasd over de prijs van dit ding?
@torsen: waarschijnlijk omdat dit een VAG product betreft. Prijzen zijn inderdaad hetzelfde zo niet duurder van die andere Duitsers.
@torsen: omdat de meeste lezers hier waarschijnlijk een ander budget hebben. Zie het probleem ook niet zo eerlijk gezegd, volgens mij zal de prijs niet doorslaggevend zijn bij de keuze tussen deze 3.
Een ton is de nieuwe norm.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik dacht dat ik een fijn leasebudget had. Maar je kunt er net een gebakje van leasen met alle verhogingen…
Wat een bak geld zeg. Hoeveel van dit soort wagens worden hier jaarlijks verkocht?
pffff het is niet normaal duur geworden, voorheen betaalde je voor bovenstaande bedragen voor een instap s-klasse/7-serie
Grappig dat ze nog zo inzetten op diesels. Terwijl elke Audi-dealer met een hoop A6-diesels zit opgescheept met de kop er net af omdat heul veul mensen bang voor diesel zijn geworden. Ze staan voor absurt lage prijzen in de showroom.
Leuk. Betreft een V6 mensen, goed lezen. De 4-cilinder is onderweg en gaat inderdaad meer kosten dan voorheen, Audi is hier kapot van.. en dat zegt een werknemer. Om gelijk de verwarring over de sensoren in de grille weg te halen; dit is noodgedwongen hier geplaatst ivm koeling (zuiniger rijden;) ). Het is niet als statussymbool hier geplaatst. De designers zijn er nog steeds kapot van..