• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

HEET! Dit is de compleet nieuwe Lexus RZ450e!

Auteur: willeme, gepost 20 april 2022 om 13:04 – 31 Reacties

Lexus RZ450e

De nieuwe Lexus RZ450e is een belangrijke nieuwkomer voor het Japanse luxemerk.

Lexus is een tof merk dat een fanatieke klantenschare kent. Daarbij zijn er ook genoeg mensen die een mooie gebruikte Lexus zoeken. Het zal je niet ontgaan zijn dat die erg duur zijn. Logisch, op de tweedehandsmarkt zijn het zeer gewilde auto’s en nieuwe worden ze veel te weinig verkocht.

In veel gevallen komt dat ook omdat het modelgamma niet naadloos aansloot bij de wensen van de Europese consument. Daar is met de nieuwe Lexus RZ450e verandering in gekomen.

Nieuwe Lexus RZ450e!

Want de auto is ons op het lijf geschreven. het is namelijk een geheel elektrische medium crossover. Het is geen omgebouwde Lexus RX met een accupakket. De RZ450e is echt vanaf het ventieldopje ontworpen als elektrische auto.

Lexus RZ450e

Design Lexus RZ450e

Het exterieur-design zal inmiddels geen verrassing meer zijn. De auto kwam al meerdere malen voorbij als concept en daar is Lexus niet van afgeweken. Is het een mooie auto? Dat is heel smaakafhankelijk. Het is in elk geval niet saai.

Het lijkt in niets op de Duitse, Zweedse of Britse concurrentie en dat is al heel wat waard. De auto heeft dankzij het Spindle-design echt een eigen smoel. Vergeet ook niet dat Lexus juist beter is gaan verkopen (wereldwijd) na de introductie van een extrovertere designtaal.

Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e

Aandrijving

Dan de aandrijving. De Lexus RX450e heeft namelijk een ‘e-Axle’. Dat is een unit met de elektromotor, transmissie en ECU ineen. Zowel op de voor- als achteras kun zo’n e-Axle vinden.

Die op de vooras levert 204 pk, de achteras is goed voor 109 pk. Het gezamenlijke vermogen bedraagt 313 pk. Wat het doet met de prestaties, zegt Lexus niet.

Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e

Verbruik

Wel zegt Lexus dat ze hebben gekozen voor een auto met een prettig stuurgedrag en een niet al te hoog wagengewicht. Goed nieuws! Veel elektrische auto’s zijn namelijk heel erg zwaar. Er is een accupakket van 71,4 kWh. Volgens Lexus moet de auto zo’n 18 kWh per 100 km vebruiken.

Actieradius en laadtijden geeft Lexus nog niet, de Europese homologatie is ‘as we speak‘ nu bezig. Als de uitslagen daarvan binnenzijn, kan Lexus die met ons delen. Uiteraard zullen wij jullie dan ook op de hoogte houden.

Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e

Interieur Lexus RZ450e

Wat we al wel kunnen zeggen is dat Lexus werk heeft gemaakt van het interieur. Er is een Tesla-esque feature door een ‘Yoke’ als stuurwiel te gebruiken. Waarom? Geen idee.

Nu moeten we eerlijk zeggen dat de meeste reacties op de Yoke vrij gematigd zijn. Het is voegt niet echt iets toe, maar irriteert ook niet. Volgens Lexus is het wel degelijk beter, in dit geval voor de stuur-input. De rest van het interieur is minimalistisch en strak, zonder dat je in een tandartswachtkamer zit.

Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e

Uiteraard is de Lexus RZ450e voorzien van een heleboel features. In veel gevallen gaat het om rijassistenten, stemherkenningsysteem (hey Lexus!) en een nieuw infotainment-systeem.

Of wat te denken van het dimbare panoramadak? Maar het meest bijzondere is toch wel het e-Latch systeem.

Lexus RZ450e

e-Latch

Dat is gekoppeld aan het Blind Spot Assist-systeem dat fietsers en voetgangers in de gaten houdt. Als jij minder goed oplet dan de auto en de deur open wil smijten, zal het e-Latch-systeem je tegen houden als er een fietser of voetganger voorbij komt. De deur opent dan simpelweg niet.

Volgens Lexus kan 95% van de huidige ongelukken met dit systeem voorkomen worden. Met recht een slimme feature dat hopelijk veel navolging krijgt. Ja, ondergetekende heeft eens een deur tegen een fietser geopend en dat was (voor de fietser) geen pretje.

Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e
Lexus RZ450e

Lexus zal vaart zetten met het lanceren van elektrische auto’s. In 2030 zijn alle Lexussen namelijk elektrisch. De Lexus RZ450e zal aan het einde van dit jaar bij de dealers staan.

Meer lezen? Dit zijn de 7 meest bijzondere Gran Turismo’s!

Ook interessant!

  • Elektrische Lexus RZ laat alvast zijn Tesla-stuur zien
  • hippe Lexus RZ
    Hippe Lexus RZ is een elektrische premium crossover coupé
  • Nieuwe Lexus LX is één en al grille
  • Nieuwe Lexus NX is hier, allereerste PHEV van Lexus

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Elektrisch, Lexus, rz450e

Vorig bericht: « ‘Mercedes gaat B-Spec F1-auto lanceren’
Volgend bericht: BMW 7 Serie (G70) is helemaal officieel en stiekem best mooi »

Lees Interacties

Reacties

  1. slakkie zegt

    20 april 2022 om 13:15

    Hoeveel lelijker kan je ze maken ?

    Login om te reageren
  2. Pascal zegt

    20 april 2022 om 13:17

    Al jaren totaal geen fan van zowel de designtaal van Lexus als hun gebruik van CVT-automaten. Infotainment is ook nooit om over naar huis te schrijven. En da’s jammer, gezien de steengoede auto’s die ze maken.

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      20 april 2022 om 19:30

      Ik rijd al jaren met de Toyota/Lexus hybride aandrijving en ik vind dat dus de meest briljante aandrijving ever.
      Snap die zogenaamde zelfbenoemde petrolheads niet, die per sé een schokkende en wiegende overbrenging willen hebben die de tekortkomingen van de brandstofmotor nog eens extra onderstreept. Niets mooier dan direct het maximale vermogen en koppel tot je beschikking te hebben en dan lineair en uiterst soepel te versnellen. Daar kun je niet tegenop schakelen. En de brul van de zescilinder in de GS450h is dan de kers op de taart….

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        20 april 2022 om 23:29

        Ik vind CVT’s gewoon bloedirritant, met name op de snelweg. Zolang Lexus geen fatsoenlijke automaat monteert (zoals een ZF8), zien ze mij niet terug.

        Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      21 april 2022 om 12:41

      @Pascal: Koop je deze elektrische toch? En de nieuwe infotainment is inmiddels zo ongeveer het beste wat er te krijgen op dit gebied. Opgelost!

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        22 april 2022 om 19:04

        Ik zei ook nog iets over de designtaal he ;) sowieso moet ik niets hebben van crossover-achtig spul. Maar die elektrische sedan concept die ze recent lieten zien: daar zou ik wel oren naar hebben.

        Login om te reageren
  3. kroon zegt

    20 april 2022 om 13:22

    Kopie van de Toyota bZ4X en Subaru Solterra toch?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      20 april 2022 om 13:47

      Yup, dit is de Lexus-telg van dat trio.

      Login om te reageren
  4. fanboy zegt

    20 april 2022 om 13:28

    Ik hoop vooral dat die E axles een beetje overeen komen qua flenzen/splines etc, zodat je ze makkelijk kan hergebruiken om oude (fwd en mr layout) Toyota’s mee kan ombouwen.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    20 april 2022 om 13:53

    Ik ben toch benieuwd hoe je na vijf kleine rotondes denkt over dit stuur…

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      20 april 2022 om 20:02

      @dutchdriftking: Moest het zelf ook even opzoeken maar het zou volgend dit “steer-by-wire systeem” juist makkelijker sturen moeten zijn.

      Login om te reageren
    • Svenska II zegt

      21 april 2022 om 17:40

      @dutchdriftking: ik denk dat je nooit meer anders wil. Hij heeft een extreem variabele bekrachtiging, dus bij een rotonde hoef je maar een paar graden te draaien zeg maar.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        21 april 2022 om 18:04

        @Svenska II: Dat moeten we in de praktijk eens proeven dan. De variabele stuurbekrachtiging van andere merken is over het algemeen bagger.

        Login om te reageren
  6. mmax zegt

    20 april 2022 om 13:59

    Ik wil echt graag dat Groen 7 terug komt. Ik verheug me zo erg op NIET naar groen 7 gaan om dit soort nieuws te lezen

    Login om te reageren
  7. autogeak zegt

    20 april 2022 om 13:59

    En ik maar denken dat een front niet lelijker kon dan de nieuwe BMW’s

    Login om te reageren
  8. tristan25 zegt

    20 april 2022 om 14:03

    Accu van 71kwh met een verbruik van 18kwh betekent dus een range van max 400km, in de huidige tijd met auto’s die 700km+ kunnen een wel erg teleurstellende range.

    Login om te reageren
    • sportabgasanlage zegt

      20 april 2022 om 16:31

      Voor het gros van de mensen is 400km in de praktijk ruim voldoende. De gemiddelde dagelijkse reisafstand is in Nederland ongeveer 30km (uit mijn hoofd. Op CBS.nl vindt je actuele cijfers). Als je op je werk en/of thuis kunt laden, dan hoef je met 400km range dus dus maar eens in de ~12 dagen aan de stekker. En met 400km kun je iedere plek in Nederland bereiken, zonder tussendoor te hoeven laden. Het wordt pas een probleem wanneer je bijv. niet thuis kunt laden, of wanneer je regelmatig langere afstanden rijdt. Maar zoals gezegd, voor het gros van de Nederlanders is 400km range ruim voldoende.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        20 april 2022 om 19:16

        @sportabgasanlage: plus je accu pakket is een stuk kleiner, dus lichter en minder duur. Voor 95% vd mensen is dit prima, misschien nog wel meer

        Login om te reageren
      • tristan25 zegt

        20 april 2022 om 19:40

        @sportabgasanlage: Zeker mee eens. Maar die 400km ga je in de praktijk nooit halen. Zelf een Audi Etron gehad die 440km zou moeten halen op een lading. Het verste wat ik ooit heb gehaald is 411km en toen zat alles mee. Meestal kwam ik ergens rond de 350km uit. En wat je zegt is dat voor dagelijks gebruik voldoende. Maar nu ik een elektrische auto heb die 500km op een lading haalt in de praktijk zou ik nooit meer teruggaan naar minder. 300-350km is prima maar niet als je wat verder Nederland doorrijdt. Dan zit je altijd te rekenen of je het haalt en dat vond ik zelf altijd ronduit irritant. Tussen de 500-700km zou de perfecte afstand zijn.

        Login om te reageren
  9. RiKe zegt

    20 april 2022 om 15:32

    Ook dit is weer zo’n mislukt design, wat lelijk zeg. Zowel van buiten als van binnen, alleen is hier ook het stuur nog eens slecht bruikbaar. Ik snap niet dat dit door de veiligheidsvoorschriften heen komt

    Login om te reageren
  10. raoufff zegt

    20 april 2022 om 16:11

    Lexus is de weg kwijt!

    Login om te reageren
  11. sportabgasanlage zegt

    20 april 2022 om 16:33

    Impopulaire mening: ik vind ‘m wel gaaf. Maar wel gewoon met een “normaal” stuur aub.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      20 april 2022 om 19:18

      @sportabgasanlage: hij wordt ook geleverd met rond stuur, ik zag ergens voorbij komen dat het een keuze wordt. Was wel vertaald vanuit het Japans, dus weet niet of het betrouwbaar is

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        20 april 2022 om 19:32

        Mag het toch hopen. Ik ben één van die fervente Lexusfans, maar dat stuur ….

        Login om te reageren
        • cdlop01 zegt

          22 april 2022 om 16:45

          Is een extra voor sommige markten, zeker niet voor Nederland.

          Login om te reageren
  12. cdlop01 zegt

    20 april 2022 om 18:31

    Met beetje huiswerk had Autoblog geweten dat het aparte stuur een optie is. Tevens heeft deze lexus klein accupakket om gewicht laag te houden, beleid Toyota op last van topman Toyoda. Gewicht laag houden en zuinige elektro motoren is uitgangspunt. Dus geen 2300 a 2400kg zoals bij diverse concurrenten maar rond 1950kg. Verder oogt de wagen ook niet zo idioot massaal als concurrentie. De 400km zal ook wel gehaald worden en is genoeg voor dagelijkse praktijk.

    Login om te reageren
  13. frank2b zegt

    20 april 2022 om 19:33

    Altijd in de markt voor de volgende Lexus-occasion, en dit kan ‘m over vier jaar zomaar worden.
    Even afwachten wat het in de praktijk gaat doen allemaal….

    Ik vind het trouwens geen probleem dat Lexii weinig verkocht worden. Zo blijft het een exclusieve wagen.

    Login om te reageren
  14. reset zegt

    20 april 2022 om 20:38

    Ben benieuwd naar de prijzen. 80k+ schat ik, voor middelmatige prestaties.

    Login om te reageren
    • cdlop01 zegt

      22 april 2022 om 16:44

      Klets toch niet.

      Login om te reageren
  15. herve11f zegt

    20 april 2022 om 23:55

    Welke achterlijke heeft dit stuur nu in productie laten gaan? Rij daar nu maar eens ontspannen 3 á 300 km mee?

    Login om te reageren
  16. cdlop01 zegt

    22 april 2022 om 11:20

    Het stuur is een optie uiteraard, wltp 460km, wordt binnenkort gedeeld met media. Laden 20 minuten van 20 naar 80%. Prijzen vanaf 52,5k tot zo’n 65k.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North