
Komt er dan eindelijk een helmplicht voor de fatbike?
Er wordt al tijden over gepraat, kan het dragen van een helm verplicht worden voor gebruikers van een fatbike? Het lijkt dan toch eindelijk zover. Minister Madlener zag nog heel veel beren op de weg, maar die is door Wilders ontslagen. Na tijdelijk het krullenmeisje als minister op het departement is nu Minister Tieman de baas. Gelukkig niet van NSC-huize anders moest er weer een nieuwe excellentie gezocht worden.
De huidige Minister Tieman wil nu toch echt werk gaan maken van een helmplicht voor fatbikes. Nou ja, voor kinderen die op een elektrische fiets rijden. Dus ook voor fatbikes.
Niet wat de Tweede Kamer wilde
De Tweede Kamer wilde een helmplicht en een minimumleeftijd alleen voor bestuurders van een fatbike. Het idee was dat je fatbikes wel van e-bikes kunt onderscheiden op basis van gewicht en koppel.
Minister Madlener zei al dat zo’n onderscheid maken onuitvoerbaar is. Minister Hermans stelde er toch een onderzoek naar in en Minister Tieman laat nu weten dat het resultaat van het onderzoek binnen is. Het blijkt onuitvoerbaar.
De huidige minister maakt zich zorgen
Minister Tieman laat weten zich grote zorgen te maken over de fatbike. De laatste cijfers tonen dat er in 2024 zes keer zo veel jongeren op de elektrische fiets op de spoedeisende hulp (SEH) zijn beland met hersenletsel.
We kennen deze verhalen allemaal, en zijn vaak zelf ook een keer geschrokken van een fatbiker die over de stoep scheurde of die illegaal hard over het fietspad reed. Ik vind het belangrijk om hierop in te grijpen, dat ga ik doen met uitvoerbare maatregelen. Daarom zet ik in op een leeftijdsgebonden helmplicht, op een gedragsaanpak én op een keurmerk.
Minister Tieman (IK) pakt de fatbike hoogstpersoonlijk aan
Pakket van aanvullende maatregelen
Naast dat het opvoeren van fatbikes volgens het ministerie nu al flink wordt aangepakt (echt waar?), komen er drie aanvullende maatregelen. De eerste is een leeftijdsgebonden helmplicht. Niet alleen voor de fatbike dus, maar voor alle lichte elektrische voertuigen, ook de e-step. Duurt wel nog tot najaar 2026 voor het naar de Tweede Kamer kan.
De tweede maatregel is een onderzoek. Ja ja, dat kunnen we in Nederland goed. Het ministerie gaat onderzoeken of de overlast van elektrische fietsen kan worden verminderd door het gedrag van de fietsers aan te pakken. Wat is de oorzaak van het gedrag en het ministerie kan dan met een nieuwe of aangepaste campagne dat gedrag aanpakken. Dat zal ze leren…
De laatste maatregel is expliciete steun voor een keurmerk voor elektrische fietsen dat de sector momenteel zelf ontwikkelt. Oftewel, de slager wil zijn eigen vlees gaan keuren en de minister vindt dat een topidee!
Meer mogelijk
Er zijn meer maatregelen mogelijk, zoals het invoeren van een minimumleeftijd voor e-bike-bestuurders of een typegoedkeuring voor e-bikes. Invoering van een minimumleeftijd vraagt om een wetswijziging: dit kost zo’n 2 jaar en vraagt om een meerderheid van de Tweede Kamer. Invoering van een typegoedkeuring brengt verschillende moeilijkheden met zich mee, zoals het feit dat dit dan alleen in Nederland geldt en de vraag wat er gebeurt met de bestaande e-bikes.
Kortom het gaat allemaal nog jaren duren en dat betekent nog heel wat ellende op de spoedeisende hulp door ongelukken met fatbikes. Nog afgezien van hoeveel ministers en kabinetten we de komende twee jaar verslijten natuurlijk.





Gewoon simpel tot 18 jaar een helm op een elektrische fiets. Geen administratieve overlast, geen volwassenen pesten en niemand wordt beperkt in mobiliteit. Echter wel een doelgroep beschermen die daar zelf niet in staat is (hersenen zijn pas uitontwikkeld bij 25 jaar).
Bijkomend voordeel is dat helm dragen onder de jeugd gewoner zal worden en straks steeds meer helmen zal gaan zien als ze ouder worden, ook bij hun kinderen.
Perfect verwoord. Doorvoeren en je red gewoon levens. Wat zijn de tegenargumenten?
Geen tegenargumenten, maar mogelijk een extra voordeel; met helm is het ineens niet ‘cool’ meer. Tenminste, dat hoop ik. En dat daarmee deze hype weer overwaait.
Zeker, en natuurlijk ook gemakkelijk te handhaven..
Op zich – helemaal mee eens.
Maar de grootste klacht die je hoort over jeugd op fatbikes is dat ze veel te hard rijden, zich niet aan verkeersregels houden, en dat die dingen opgevoerd zijn. En géén van die klachten ga je oplossen door een helmplicht.
Zo’n helm is een bijzonder nuttig ding (ik draag er zelf ook eentje op m’n dagelijkse forensentripjes op de e-bike) maar die gaat geen ongelukken voorkomen – en dat is toch waar je eigenlijk naar toe wilt. Dat vereist aanpassingen van het gedrag van fietsers, maar zeker óók van automobilisten en andere weggebruikers. En vergeet niet dat in veel gevallen ook de weginrichting niet berekend is op het groeiend aantal fietsers, daar is ook nog heel wat winst te halen.
Ach, mensen vinden altijd wel wat te zeuren. Laat ze zelf maar eens uit hun doppen kijken. Tijdens de rijles, 15 jaar geleden, heb ik geleerd dat als je het niet kan zien dat je altijd moet benaderen alsof er iets rijdt.
Het probleem is dat er serieuze verwondingen ontstaan en dat lossen we op met een helm. Ouders en kinderen zijn daar namelijk overduidelijk zelf niet toe in staat.
Helmen zijn niet cool en eenvoudig voor politie te handhaven. Uiteindelijk haal je die illegale fatbikes pas van de weg met handhaving. Zo kom je pas echt van associaal gedrag af, ook buiten de fietspaden.
Ah, nog een (paar) onderzoekje(s). Zit die doodvermoeiende Scherder voorlopig geramd qua inkomsten.
Die man maakt tenminste verstandige opmerkingen.
Autoblog. Geen intems meer over F1, want blijkbaar niet genoeg kliks, Fatbikes klikken beter?
Gewoon helmplicht invoeren tot 20 jaar, ben je in één keer van het hele Fatbikes probleem af.
Heb je überhaupt het artikel wel gelezen?
Mijn stem zou gaan naar helmplicht voor alle e-bikers. De gemiddelde oudere zou er ook een stuk veiliger mee zijn.
Staat ook in het artikel…
Ik vind het maar een halve maatregel. Beter was direct alle e-bikes een helmplicht ze rijden immers allemaal even hard én net zo hard als een snorscooter waar ook een helmplicht voor geldt. Dat én dan blijft het feit dat jongeren en een snelle e-bike gewoon geen goeie combinatie is. Zeker noet als ze die ook nog eens opvoeren.
Lees het artikel eerst
En dus gaat de jeugd massaal op de e-step. Want net zo verboden maar geen fiets dus ook geen helm.
Verplichting geldt ook voor e-step volgens het artikel
Goede maatregel, mits de overheid ook stopt bij 18 jaar en de elektrisch aangedreven fiets. Want de helmfabrikanten en fietshandelaren hebben ozo graag iedere fietsende Nederlander aan de helm. Kassa.
helm helpt niet veel als dr niks in zit….