• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niemand koopt Fiat 500e: fabriek nog langer op halve kracht

Auteur: Michel, gepost 29 augustus 2025 om 13:58 – 19 Reacties

fiat fabriek

De Fiat fabriek in Turijn blijft op halve kracht draaien. Niemand koopt een elektrische 500 en de hybrid laat op zich wachten.

Het is treurnis troef in Turijn. De historische Mirafiori Fiat fabriek is al tijden in crisis. In deze fabriek rolt de Fiat 500e van de band, maar die wilde helemaal niemand kopen. Als uw lokale verslaggever hier in Italië om zich heen kijkt, zijn ze nergens te bekennen…

Niet gek dus dat moederbedrijf Stellantis na de stop van de productie van de vorige Fiat 500 Hybrid nu toch besloten heeft om een brandstofmotor in de 500e te lepelen, waarmee het dus weer gewoon een 500 is. Tot zover geen nieuws zou je zeggen.

Blijft u nog maar even thuis

Ondanks dat er dus weer een 500 gebouwd kan worden die de verkopen wellicht wel kan redden, draait de fabriek nog altijd op halve kracht. Na de zomervakantie in Italië was het de bedoeling dat de fabriek vanaf 1 september volle bak nieuwe mild hybride Fiat 500’s ging uitpoepen, maar moederconcern Stellantis zegt tegen de werknemers: blijft u nog maar even thuis.

In de Italiaanse media wordt breed gemeld dat de 2.297 werknemers nog tot eind januari 2026 niet volledig aan het werk hoeven. De autobouwer heeft hierover een akkoord met de vakbonden gesloten. De medewerkers werken minder uren en krijgen ook minder betaald. Maar ze worden vooralsnog niet ontslagen.

Niet de enige Stellantis-fabriek met problemen

De Mirafiori fabriek is niet de enige Stellantis-fabriek in Italië die alles behalve op volle kracht draait. De maatregelen werden eerder al verlengd voor de locaties Melfi, Pomigliano en Termoli.

In Melfi moeten er 500 werknemers verdwijnen, in principe op vrijwillige basis. Ook deze fabriek draait op halve kracht (65 procent minder productie in 2025 ten opzichte van 2024) en moet op stoom komen in 2026 met de productie van onder andere de Jeep Compass, de Lancia Gamma, de DS7 en de DS No 8.

In Pomigliano d’Arco moeten er 300 mensen wijken. Hier is de productie gezakt met ongeveer 37 procent ten opzichte van vorig jaar. Hier rolt de Fiat Panda en de Alfa Romeo Tonale van de band. Vanaf 2028 moet hier alles weer koek en ei zijn als de Fiat Pandino erbij komt en alle auto’s die voor Stellantis op dit compacte platform komen.

Termoli is helemaal huilen met de pet op. De productie is hier met 80 procent teruggeschroefd. De uren voor de werknemers zijn ook met 80 procent beknot. Deze fabriek stond op de rol om op grote schaal batterijen voor Stellantis te gaan bouwen, maar dat plan staat momenteel volledig on hold.

fiat fabriek

Fiat 500 Hybrid moet Turijn redden

De mild hybride variant moet de fabriek in Turijn gaan redden, maar er wordt nog altijd gewacht op de start van de productie van de auto. De vakbonden geven alvast aan dat het op deze manier niet houdbaar is. Er moet minimaal een model bij in de historische fabriek. Met alleen de 500 gaat het niet lukken zeggen zij.

Kortom het is voor Stellantis te hopen dat de Fiat 500 hybrid de fabriek (en de verkoopcijfers) gaat redden. Ook voor de Italiaanse werknemers hopen we dat de uren snel weer worden opgeschroefd en daarmee ook de salarissen. Vooralsnog is duidelijk niemand wil de elektrische Fiat 500 en Stellantis verliest geld als water…

Ook interessant!

  • Fiat 500 verkoopt voor geen meter, Stellantis op het matje
    Fiat 500 verkoopt voor geen meter, Stellantis op het matje
  • Nieuwe Fiat 500 met verbrandingsmotor is hier om de verkopen te redden
  • Fiat 500 weigert te sterven: nóg een speciale editie
  • Dealer biedt een gratis(!) Fiat 500e aan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

500, fabriek, Fiat, Stellantis

Vorig bericht: « Utrecht gaat EV’s laden met stroom uit generatoren
Volgend bericht: Hehe! Eindelijk helmplicht voor de fatbike? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    29 augustus 2025 om 14:39

    Tja, 35k voor een guitig stadsauto’tje. In een tijd dat iedereen for some reason een crossover wil. Dat het geen succes is is geen wonder.

    Login om te reageren
  2. martinus.tussengas zegt

    29 augustus 2025 om 14:52

    Maakt plaats voor de Renault 5.

    Login om te reageren
  3. coupedriver zegt

    29 augustus 2025 om 14:53

    Wat een visionair die Timmermans… Heel Europa naar de kl…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 augustus 2025 om 15:19

      Wat heeft Timmermans hiermee van doen? Ik durf wel te stellen dat als de rechtse kliek het hele green deal plan niet op de lange baan geschoven had er nu meer vraag naar de Fiat 500e was. Door dat schuiven ontstond er onzekerheid in de autoindustrie over de product strategie en dat heeft veel geld en banen gekost. Rechts conservatisme maakt meer kapot dan je lief is, klimaat, milieu, economie, auto industrie…

      Login om te reageren
      • utregcity zegt

        29 augustus 2025 om 16:01

        Hear, hear!

        Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        29 augustus 2025 om 16:43

        Je kunt veel zeggen, maar niet dat de ICE niet kapot gesubsidieerd en gereguleerd is jarenlang door de door de EU gewenste EV koers. Echter, als de voordeeltjes wegvallen spreekt de markt. En die willen niet opgezadeld worden hiermee. Dus het geld had wellicht beter kunnen worden aangewend om grootschaliger oorzaken van de uitstoot en vervuiling aan te pakken, zoals scheepvaart, wegtransport en industrie. Maar ja, dat was te moeilijk want geen draagvlak. Nou, bij de consument is er dus duidelijk ook geen draagvlak. Er is gewoon geen seconde goed over nagedacht. Prestigeproject wat een wassen neus is gebleken.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          30 augustus 2025 om 08:53

          @DeWitteCondor
          Wanneer fossiele subsidies worden afgeschaft komt de rekening ook bij de consument te liggen en zal de prijs van benzine en diesel nog verder omhoog gaan.
          Je hebt t over vervuiling. In druk stedelijk gebied is wegverkeer de grootste vervuiler als je kijkt naar de invloed op de gezondheid van de mens. In druk stedelijk gebied staat geen industrie, weinig tot geen scheepvaart. Wel veel auto’s.
          Je stelt dat industrie en scheepvaart buiten schot blijven nu. Dat is niet zo. Ook daar ziijn Ze weldegelijk in beweging.
          Maar puur uit intresse. Hoe zou jij ervoor zorgen met maatregelen dat scheepvaart en industrie nog schoner zouden worden?

          Login om te reageren
          • RUBERG zegt

            31 augustus 2025 om 09:44

            Rotterdam heeft industrie, scheepvaart en een luchthaven. Volgens mij is dat stedelijk gebied.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          30 augustus 2025 om 08:54

          “grootschaliger oorzaken van de uitstoot en vervuiling aan te pakken, zoals scheepvaart, wegtransport en industrie.”
          Scheepvaart is een lastige want die varen meestal in internationale wateren waar niet veel regels gelden. En je haven dichtdoen voor vieze schepen is een andere haven groot maken. De industrie verschoont al in flink tempo, sneller dan het wegverkeer. Vandaar de subsidies voor elektrische auto’s, die rijden weliswaar lekkerder maar zijn wat omslachtiger in gebruik en dus moet de consument gestimuleerd worden.

          Login om te reageren
  4. KEV9 zegt

    29 augustus 2025 om 15:30

    Tja veel concurrentie in eigen huis.

    Login om te reageren
  5. giulia64 zegt

    29 augustus 2025 om 15:49

    500e is een heerlijke auto…alleen te duur in de markt gezet. Mijn exemplaar komt uit Duitsland en was met de Duitse subsidie en intro-korting van Fiat €10k goedkoper dan in Nederland. In het gebruik een zeer voordelig autootje.

    En helemaal eens met @mashell dat juist het vertragen van de green deal Europa veel schade gaat opleveren. De Chinese producenten gaan de automarkt domineren terwijl wij nog maar eens een v8 op de markt brengen.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      29 augustus 2025 om 16:49

      Het is grappig dat er kennelijk een (niet werkende) green deal voor nodig is om hier iets voor elkaar te krijgen terwijl de Chinezen geen green deal hebben. Ze hebben wel goedkope arbeid en productie. Dus je kunt green dealen en koersen wat je wil, maar daar kun je niet tegenop als Jan met de Pet zn keuze puur obv prijs maakt. Niet als de subsidies wegvallen en zie hier het resultaat. Er worden ook structureel twee zaken door elkaar gehaald: transitie naar EV (dat is oa greendeal) en concurrentie met China (daar is de greendeal niet primair voor bedoeld).

      Login om te reageren
      • ejpotter zegt

        29 augustus 2025 om 17:48

        Ik zie niet wat daar nu grappig aan zou zijn.

        Login om te reageren
      • KEV9 zegt

        29 augustus 2025 om 18:02

        Geen Green Deal in China? Wanneer ben jij voor het laatst in China geweest? In veel steden zijn brandstofmotoren verbannen, maandelijk komen er zon- en windparken bij ter grootte van de provincie Utrecht, en ja China bouwt ook nog kolencentrales maar sluiten gelijk de oude centrales. China heeft als doel om in 2050 volledig op groene- en kernenergie te draaien

        Login om te reageren
  6. F Lamez zegt

    29 augustus 2025 om 16:01

    Actieradius van 200km… dan koop je beter een fiets

    Login om te reageren
  7. HZW zegt

    29 augustus 2025 om 17:46

    Het verhaal gaat dat FIAT zou werken aan betere batterijen voor de 500e met een 3x betere energie dichtheid en 400 KM WLTP range.

    Login om te reageren
  8. Jan zegt

    30 augustus 2025 om 23:14

    Stellantis is sowieso ten dode opgeschreven op langere termijn.
    Jammer van het mooie FCA wat zijn zaakjes zo goed op orde had.
    Deze fusie met PSA had nooit moeten plaatsvinden.
    Rampzalige Franse techniek (pure tech) en HDI nokkenassen etc etc etc

    Login om te reageren
  9. mustang750supersnake zegt

    31 augustus 2025 om 19:23

    vind je t gek als de accupakketten allemaal kappotgaan en vervanging of reparatie duurder is als de hele auto en dus direct totallos is

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      2 september 2025 om 09:13

      Grote duim waar zoveel onzin uit komt!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North