• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helaas, ook Lola Cars is failliet

Auteur: ricardo, gepost 10 oktober 2012 om 17:09 – 36 Reacties

" title=

Na een rijke racehistorie vol epische bolides is het nu gedaan met het Britse Lola Cars. Het bedrijf dat in 1958 door Eric Broadley werd opgericht is niet meer.

Dat het met Lola slecht ging wisten we al langer. Sinds mei was het bedrijf insolvent en kwamen ongeveer 70 van de 170 werknemers op straat te staan. Er werd natuurlijk gepoogd een geschikte overnamekandidaat te vinden, maar dat is dus op niets uitgelopen, en daarmee komen ze in het tragische rijtje van Gumpert, Artega en Melkus te staan. Het verschil is natuurlijk dat Lola geen supercars bouwt, maar de laatste jaren vooral racewagens ontwikkelde voor derden. Denk aan de Lola-Aston Martin of de Caterham Lola SP/300.R. Vroeger bouwde men wel eigen auto’s, met de medio jaren zestig gebouwde T70 als misschien wel het meest bekende voorbeeld.

Lola had dus veel vingers in de pap omtrent LMP1- en LMP2-auto’s uit het World Endurance Championship van de FIA, de ALMS en ELMS. We zijn dan ook benieuwd hoe Caterham dit gaat opvangen. Wellicht is er na het faillissement een geïnteresseerde partij die alle assets wil hebben. Een subdivisie van Lola die werkzaam is in de defensie- en vliegtuigwereld, Lola Composites Limited, is nog wel in bedrijf, maar hangt aan een zijden draadje.

Een statement van de administrators:

“At the end of September, having not received an acceptable offer for the business as a going concern, we considered whether or not we should continue trading. We concluded that a going concern sale of the business was not going to be possible, and the company ceased to trade on 5 October, which unfortunately led to the redundancy of the remaining staff working in the business.”


Ook interessant!

  • Video: burnouts bij Cars en Coffee zijn nooit een succes
  • Martin Brundle vraagt om respect na incident tijdens gridwalk
    Martin Brundle vraagt om respect na incident tijdens gridwalk
  • opsporing Verzocht
    Opsporing Verzocht vraagt de hulp van echte autokenners
  • Helmut Marko
    Helmut Marko vraagt het uiterste van zijn coureurs

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Carmageddon, lola, Racing

Vorig bericht: « Meer maatpak-Lamborghini’s op komst
Volgend bericht: Gespot: Range Rover Evoque met matzwarteritus »

Lees Interacties

Reacties

  1. rsvbf1 zegt

    10 oktober 2012 om 17:12

    NEEEEEE,
    ze maken echt mooie raceauto\’s jammer dat ze failliet zijn

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    10 oktober 2012 om 17:14

    Heel erg jammer.

    Login om te reageren
  3. midasracer zegt

    10 oktober 2012 om 17:18

    Jammer, maar gelukkig hebben we nog wel Bikkel sportscars.

    Login om te reageren
    • smoked zegt

      10 oktober 2012 om 18:38

      @midasracer: You make me smile :)

      Login om te reageren
  4. zanveld zegt

    10 oktober 2012 om 17:21

    Deze is Victor Muller vergeten over te nemen…..

    Login om te reageren
    • astonfreak zegt

      10 oktober 2012 om 17:42

      @zanveld: och wat een humor -_-

      Login om te reageren
      • rsvbf1 zegt

        10 oktober 2012 om 17:53

        @astonfreak: wat is de grap dan?

        Login om te reageren
        • astonfreak zegt

          10 oktober 2012 om 18:30

          @rsvbf1: kan ik ook niet vinden :P

          Login om te reageren
  5. kogando zegt

    10 oktober 2012 om 17:22

    Jammer zeg, maar wordt vast wel weer via een of andere doorstart geregeld.

    Login om te reageren
  6. coosbmw zegt

    10 oktober 2012 om 17:24

    Jammer hoor, laatst nog gelezen dat zij de Ford Gt40 carrosserie hadden ontwikkelt, dat deze door Ford en mr. Shelby opgekocht werd om er een v8 in te proppen.

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    10 oktober 2012 om 17:27

    LOLA is de vader cq basis van de Ford GT 40.
    Om met LOLA samen te werken, kocht FORD 2 chassis van LOLA
    en creeërde de GT 40.
    Dit omdat LOLA in de racerij FORD V8 motoren gebruikte.
    En de FORD GT 40 is eigenlijk weer de oorzaak van de oprichting van Ford Advanced Vehicles, die jarenlang het
    snelle straatspul voor FORD hebben bedacht en ontwikkeld.

    Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    10 oktober 2012 om 17:32

    Reed Jan Lammers niet met Lola\’s op Le Mans?

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 oktober 2012 om 17:52

      @E34M5Touring:

      Naast zijn eigen Dome’s heeft Jantje toch echt ook met een Lola op Le Mans gereden.
      Echt een onooglijk ding met een rare driehoekige hoge neus.
      Die geblokte dingen waren de Dome’s…..
      Ik zal eens kijken of ik er nog een foto van kan vinden.

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        10 oktober 2012 om 18:02

        @jrk68:

        Login om te reageren
        • Vincegail zegt

          10 oktober 2012 om 18:04

          @Vincegail:

          Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        10 oktober 2012 om 18:35

        @jrk68: Ja de Dome Judd als ik me niet vergis. Waar iedereen sponsor van kon worden toch. Elk een blokje uit de vlag. Vond ik leuk bedacht!

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      10 oktober 2012 om 17:54

      @E34M5Touring:
      Yep.
      LOLA was eigenlijk een net zo grote pionier als LOTUS.
      Maar zat veel meer in het endurance werk, dat werd hun specialisme en stonden ook vaak in de schaduw van de grote jongens die hun chassis gebruikten als MG, Nissan en Toyota om er een paar te noemen.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        10 oktober 2012 om 18:33

        @desjonnies: Ze hebben zelfs een tijdje in de Indycars gezeten als ik me niet vergis. Het was inderdaad een flinke speler in de Endurance wereld en chassisbouw. Jammer dat zulke bedrijven steeds verdwijnen. Zijn toch, zoals je zelf ook zegt, pioniers.

        Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      10 oktober 2012 om 18:06

      @E34M5Touring:
      Met deze Lola reed hij in 1999 samen met Peter Kox en Tom Coronel.

      Dit is trouwens niet de Lola die ik beschreef.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        10 oktober 2012 om 18:34

        @jrk68: Top! Tnxs! Heb ik die flater bij het Countach topic toch weer een beetje goed gemaakt.

        Login om te reageren
  9. 964rs zegt

    10 oktober 2012 om 17:43

    altijd zonde om een merk ten onder te zien gaan

    Login om te reageren
  10. raphael zegt

    10 oktober 2012 om 17:51

    Mooiste creaties die bij Lola vandaan kwam was de GT40, daarmee hebben ze zelfs LeMans weten te winnen. Ohja ome Ford betaalde ervoor natuurlijk..

    Login om te reageren
  11. robbie zegt

    10 oktober 2012 om 18:23

    Ach, er komt vast wel weer een Chinees (of andere gek) voorbij met een zak geld die de (waardevolle) stukjes uit de boedel koopt en een doorstart maakt.

    Als je voor een appel en een ei de laatste modellen + merkrechten op de kop kan tikken ben je al een heel eind.

    Daarnaast een beetje onderdelen leveren voor de grote hoeveelheid Lola’s die momenteel nog actief racen en je hebt best een aardig businessplan.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      10 oktober 2012 om 18:30

      @robbie: Wanneer starten wij onze investeringsmaatschappij Robbie?

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        10 oktober 2012 om 18:43

        @kaasboerin: ik zal Victor ff bellen! Bel jij Vladje Antonov?

        Login om te reageren
  12. Carreza zegt

    10 oktober 2012 om 18:29

    Jammer, jammer, jammer!

    Hoe houdt Victor het toch vol met Spyker…? :o

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      10 oktober 2012 om 18:44

      @Carreza: niet.

      Login om te reageren
  13. jeffreyderuiter zegt

    10 oktober 2012 om 18:41

    Weer een stukje historie die de deuren sluit. Sund!

    Login om te reageren
  14. mazdarx8 zegt

    10 oktober 2012 om 19:01

    nog nooit van gehoord. doei!

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      10 oktober 2012 om 20:24

      @mazdarx8: shame on you!

      Login om te reageren
    • rickieev zegt

      10 oktober 2012 om 23:43

      @mazdarx8: wat doe je dan op AB :D ?

      Erg zonde kon altijd genieten van hun auto\’s op le mans!

      Login om te reageren
  15. eindbaasje zegt

    10 oktober 2012 om 19:19

    zonde zonde, de lola astonmartin op het plaatje klonk overigens geweldig. jaren 70 F1 sound

    Login om te reageren
  16. ronin1130 zegt

    10 oktober 2012 om 19:51

    Tja, de crisis zeker…
    Deze treft ook te autosport in al zijn glorie, met flinke dalingen van het aantal fabrieksteams tot gevolg. En deze kunnen dan ook geen beroep meer doen op externe specialisten natuurlijk.

    Login om te reageren
  17. tomleeuw zegt

    10 oktober 2012 om 20:12

    Waarom zouden ze het niet overleeft hebben?
    Er zijn toch niet minder races/klasses?
    Is het personeel te duur geworden, ontwikkelkosten te hoog? Volgens mij zijn er niet heel veel concurenten.
    Of worden er tegenwoordig meer chassis in eigen huis ontwikkeld dan vroegah?

    Login om te reageren
  18. Barnato zegt

    10 oktober 2012 om 20:31

    Ben benieuwt wat er met het “wonderchassis” “aero pakket”gebeurt. De verhalen die op Le Mans waren waren niet mis. Minder lucht weerstand geschikt voor diesel electro hybrid en benzine. Meer downforce en lichter. Zonde, heb schetsen gezien en die waren mooi!

    Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    11 oktober 2012 om 04:19

    Dat valt dik tegen, dacht dat het een vaste waarde was.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North