
Na een rijke racehistorie vol epische bolides is het nu gedaan met het Britse Lola Cars. Het bedrijf dat in 1958 door Eric Broadley werd opgericht is niet meer.
Dat het met Lola slecht ging wisten we al langer. Sinds mei was het bedrijf insolvent en kwamen ongeveer 70 van de 170 werknemers op straat te staan. Er werd natuurlijk gepoogd een geschikte overnamekandidaat te vinden, maar dat is dus op niets uitgelopen, en daarmee komen ze in het tragische rijtje van Gumpert, Artega en Melkus te staan. Het verschil is natuurlijk dat Lola geen supercars bouwt, maar de laatste jaren vooral racewagens ontwikkelde voor derden. Denk aan de Lola-Aston Martin of de Caterham Lola SP/300.R. Vroeger bouwde men wel eigen auto’s, met de medio jaren zestig gebouwde T70 als misschien wel het meest bekende voorbeeld.
Lola had dus veel vingers in de pap omtrent LMP1- en LMP2-auto’s uit het World Endurance Championship van de FIA, de ALMS en ELMS. We zijn dan ook benieuwd hoe Caterham dit gaat opvangen. Wellicht is er na het faillissement een geïnteresseerde partij die alle assets wil hebben. Een subdivisie van Lola die werkzaam is in de defensie- en vliegtuigwereld, Lola Composites Limited, is nog wel in bedrijf, maar hangt aan een zijden draadje.
Een statement van de administrators:
“At the end of September, having not received an acceptable offer for the business as a going concern, we considered whether or not we should continue trading. We concluded that a going concern sale of the business was not going to be possible, and the company ceased to trade on 5 October, which unfortunately led to the redundancy of the remaining staff working in the business.”
NEEEEEE,
ze maken echt mooie raceauto\’s jammer dat ze failliet zijn
Heel erg jammer.
Jammer, maar gelukkig hebben we nog wel Bikkel sportscars.
@midasracer: You make me smile :)
Deze is Victor Muller vergeten over te nemen…..
@zanveld: och wat een humor -_-
@astonfreak: wat is de grap dan?
@rsvbf1: kan ik ook niet vinden :P
Jammer zeg, maar wordt vast wel weer via een of andere doorstart geregeld.
Jammer hoor, laatst nog gelezen dat zij de Ford Gt40 carrosserie hadden ontwikkelt, dat deze door Ford en mr. Shelby opgekocht werd om er een v8 in te proppen.
LOLA is de vader cq basis van de Ford GT 40.
Om met LOLA samen te werken, kocht FORD 2 chassis van LOLA
en creeërde de GT 40.
Dit omdat LOLA in de racerij FORD V8 motoren gebruikte.
En de FORD GT 40 is eigenlijk weer de oorzaak van de oprichting van Ford Advanced Vehicles, die jarenlang het
snelle straatspul voor FORD hebben bedacht en ontwikkeld.
Reed Jan Lammers niet met Lola\’s op Le Mans?
@E34M5Touring:
Naast zijn eigen Dome’s heeft Jantje toch echt ook met een Lola op Le Mans gereden.
Echt een onooglijk ding met een rare driehoekige hoge neus.
Die geblokte dingen waren de Dome’s…..
Ik zal eens kijken of ik er nog een foto van kan vinden.
@jrk68:
@Vincegail:
@jrk68: Ja de Dome Judd als ik me niet vergis. Waar iedereen sponsor van kon worden toch. Elk een blokje uit de vlag. Vond ik leuk bedacht!
@E34M5Touring:
Yep.
LOLA was eigenlijk een net zo grote pionier als LOTUS.
Maar zat veel meer in het endurance werk, dat werd hun specialisme en stonden ook vaak in de schaduw van de grote jongens die hun chassis gebruikten als MG, Nissan en Toyota om er een paar te noemen.
@desjonnies: Ze hebben zelfs een tijdje in de Indycars gezeten als ik me niet vergis. Het was inderdaad een flinke speler in de Endurance wereld en chassisbouw. Jammer dat zulke bedrijven steeds verdwijnen. Zijn toch, zoals je zelf ook zegt, pioniers.
@E34M5Touring:

Met deze Lola reed hij in 1999 samen met Peter Kox en Tom Coronel.
Dit is trouwens niet de Lola die ik beschreef.
@jrk68: Top! Tnxs! Heb ik die flater bij het Countach topic toch weer een beetje goed gemaakt.
altijd zonde om een merk ten onder te zien gaan
Mooiste creaties die bij Lola vandaan kwam was de GT40, daarmee hebben ze zelfs LeMans weten te winnen. Ohja ome Ford betaalde ervoor natuurlijk..
Ach, er komt vast wel weer een Chinees (of andere gek) voorbij met een zak geld die de (waardevolle) stukjes uit de boedel koopt en een doorstart maakt.
Als je voor een appel en een ei de laatste modellen + merkrechten op de kop kan tikken ben je al een heel eind.
Daarnaast een beetje onderdelen leveren voor de grote hoeveelheid Lola’s die momenteel nog actief racen en je hebt best een aardig businessplan.
@robbie: Wanneer starten wij onze investeringsmaatschappij Robbie?
@kaasboerin: ik zal Victor ff bellen! Bel jij Vladje Antonov?
Jammer, jammer, jammer!
Hoe houdt Victor het toch vol met Spyker…? :o
@Carreza: niet.
Weer een stukje historie die de deuren sluit. Sund!
nog nooit van gehoord. doei!
@mazdarx8: shame on you!
@mazdarx8: wat doe je dan op AB :D ?
Erg zonde kon altijd genieten van hun auto\’s op le mans!
zonde zonde, de lola astonmartin op het plaatje klonk overigens geweldig. jaren 70 F1 sound
Tja, de crisis zeker…
Deze treft ook te autosport in al zijn glorie, met flinke dalingen van het aantal fabrieksteams tot gevolg. En deze kunnen dan ook geen beroep meer doen op externe specialisten natuurlijk.
Waarom zouden ze het niet overleeft hebben?
Er zijn toch niet minder races/klasses?
Is het personeel te duur geworden, ontwikkelkosten te hoog? Volgens mij zijn er niet heel veel concurenten.
Of worden er tegenwoordig meer chassis in eigen huis ontwikkeld dan vroegah?
Ben benieuwt wat er met het “wonderchassis” “aero pakket”gebeurt. De verhalen die op Le Mans waren waren niet mis. Minder lucht weerstand geschikt voor diesel electro hybrid en benzine. Meer downforce en lichter. Zonde, heb schetsen gezien en die waren mooi!
Dat valt dik tegen, dacht dat het een vaste waarde was.