Hennessey wil 480 km/u halen met dit apparaat

Auteur: , 21 Reacties

Paniek bij Bugatti of zal het allemaal wel meevallen?

Hennessey wil 480 km/u halen met dit apparaat

De boys van Hennessey hadden met de Venom GT al een bizar snelle auto in elkaar geschroefd, maar met de komst van de Bugatti Chiron is de lat weer een stukje hoger komen te liggen. De Amerikanen moesten dus weer aan de bak en hun aankomende Venom F5 wordt een hypersporter als nooit tevoren.

Men mikt voor dit ding namelijk op een topsnelheid tussen van rond de 300 mijlen per uur, da’s omgerekend 482 km/u. In tegenstelling tot bij de Venom GT wordt de basis niet gevormd door een (heftig gemodificeerde) Lotus Elise. In plaats daarvan wordt de Venom F5 een volledig nieuwe auto die extreem licht wordt. Hoe licht heeft Hennessey nog niet gecommuniceerd.

Naar verluidt krijgt de Venom F5 zo’n 1.500 pk en wordt de auto volledig straatlegaal. De acceleratie van 0-96 km/u zou in 2 tellen achter de rug zijn en volgens baasje John Hennessey wordt de nieuweling een aerodynamisch wonder met een geweldig chassis.

Voor het referentiekader: de Chiron heeft 1.500 pk en een elektronisch afgeregelde top van 420 km/u. De standaardsprint is in 2,5 seconden achter de rug en zonder restricties zou 463 km/u mogelijk moeten zijn.

Check hieronder een teaservideo van de nieuwe Venom F5.

Hennessey



21 reacties

Tot hoeverre vind Bugatti het erg dat Hennessey bezig is met een auto die een hogere topsnelheid kan bereiken dan de Chiron? Hoe vertaalt dit naar de verkoop van beide auto’s? Ik heb het idee dat dat allemaal wel meevalt…
@viezefreddyw: ik denk dat als Bugatti zo graag die 300 mph wil dat ze dat wel uit de Chiron hadden kunnen peuteren met een beetje doorontwikkeling. Realistisch gezien gaat deze Venom natuurlijk niks kunnen behalve hard gaan. Een Chiron combineert dit met GT capaciteiten.
@720s: Neen. 300miles per hour zal naar het schijnt nog niet voor weldra zijn. Bandentechnologie, drag resistance en koeling zijn daar nog niet klaar voor. Een chiron heeft ongeveer 3000pk aan warmte verlies van de motor die 1500 whp levert.

Alleen om de drag bij 300mph te overkomen heb je minimum 1500pk nodig. Dan moet je dus nog vooruit geraken en aandrijflijn verlies overkomen, wat enkele 100en pk extra vergt. Er staan een paar mooie berekeningen hieromtrent op YT.
Steek je nog veel meer pk in die motoren, dan wordt het heel moeilijk om dat gekoeld te krijgen.
@viezefreddyw: het is allemaal prestige. Ze willen gewoon de snelste zijn
Denk dat Hennessey nog paar keer moet F5-en
Het zoveelste hersenloze apparaat dat loeihard rechtdoor gaat
@jannemaneke: je hebt hem gereden, begrijp ik?
Tja, 480km/h. Leuk om te vertellen tijdens de bbq dat de auto zo hard gaat maar wat heb je eraan? 350 lijkt mij hard zat
Leuke claim. Nu nog dat vermogen op de weg brengen. OW en als je met de kever wilt concurreren mis je een hoop comfort.

En kan het rubber ├╝berhaupt deze top aan? (En is de tank erop berekent?)
De Chiron is natuurlijk net als de Veyron gewoon een visite kaartje van VAG. En bij een groter publiek bekend. Hennessey zal door Bugatti niet als bedrijging worden gezien. Alleen auto nerds zijn hier mee bezig.
@pomoek: misschien zien ze Hennessey niet als bedrijging maar wel als bedreiging
@rubinsky: ik buig mijn hoofd in schaamte. Beetje laat geworden gisteravond….
@pomoek: och, mijn innerlijke grammarnazi heeft dankzij je late avond zijn honger kunnen stillen, waarvoor dank ;)
Ik denk dat ze bij bugatti zich geen zorgen maken om hennessey..

De venom gt is een heel ander type auto! Meer een racecar die van het circuit geplukt is! De bugattie is de wagen die ook nog status en luxe meeneemt.
Dat moet ik nog zien bij hennessey!
Bugatti is naar mijn idee de absolute koning keizer admiraal ├╝ber GT. Een paar km/h’s harder gaan vind ik nou niet zo interessant.
Ik denk dat Bugatti eerst Koenigsegg in de gaten houdt dan Hennessy.
Appels met peren vergelijken eigenlijk.

Gewicht is ook een belangrijk aspect, de Chiron is 500 kg zwaarder dan de Regera als ik mij niet vergis? Wie weet hoeveel zwaarder dan deze Hennessey? Dan moet je ook niet vergeten, ondanks zijn gewicht is Bugatti de snelste.
Heeft te maken met comfort en luxe, om te kunnen cruisen in de binnenstad. Of lekker onderuitgezakt volgas te gaan op de Autobahn in alle comfort zonder last te krijgen van je rug.
Een ander vraag is wil je wel plaatsnemen in die Venom GT, als je in filmpjes ziet hoe die trilt (alsof die uit elkaar gaat vallen) tijdens die torenhoge snelheden. Bugatti blijft relatief stabiel ondanks die snelheid.

Koenigsegg ook die alsmaar roept dat ze de snelste auto hebben gebouwd, maar tot op heden hebben wij daar nog niets van teruggezien. Dus zo makkelijk is het blijkbaar toch niet.

Trouwens er zit nog genoeg potentie in de Chiron, op den duur zal er ook weer een Supersport variant verschijnen van de Chiron.
In het kort is Bugatti van een ander klasse.
@michaelcorleone: Ligt eraan hoe je snelste definieert. Duidelijk is wel dat de One:1 al 0-300 deed in onder de 12 seconden. Dat heb ik de Chiron nog niet zien doen en zal die ook nooit gaan doen. Topsnelheid is inderdaad iets voor auto nerds zodra het boven de 350 km/h komt, zoiets rijdt je in praktisch namelijk ergens, zowel op autobahn niet als op circuit niet. Acceleratie daarentegen iets waar je dagelijks nog van kunt genieten.

https://www.youtube.com/watch?v=02K1CaUpAJA
De Venom was al compleet onbestuurbaar. Wielspin in 4e versnelling en dat soort zaken. Kan me niet voorstellen dat dit door nog meer vermogen veel beter gaat worden. Liever een auto die iets minder hard gaan, maar waar je nog normaal mee de bocht door kunt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).