Ligt het aan ons of is dit best een guitig karretje?
Precies een week na de onthulling van de Hyundai Kona is het de beurt aan de Kia Stonic om de aandacht op te eisen. Deze crossovers zijn nauw aan elkaar verwant en toch hebben Kia en Hyundai ervoor gekozen om hun modellen duidelijk een eigen smoel te geven. Dat kunnen we natuurlijk alleen maar aanmoedigen. Eenheidsworsten zien we al genoeg.
Het afwijkend gekleurde dak is wel een feature die we op beide auto’s tegenkomen, maar in het interieur zijn de verschillen dan weer een klapje groter. Verder zullen de belangrijkste technische gegevens van de Stonic overeenkomen met die van de Kona.
Dat betekent buitenmaten van 4.165 x 1.800 x 1.550 mm (l x b x h) en een wielbasis van 2.600 mm. Onder de kap ligt een 2.0 met 149 pk, een geblazen 1.6 met 177 pk, een bescheiden 1.0 of een 1.6 diesel. Daarnaast wordt een elektrische versie verwacht. Vandaag is de internationale onthulling van de Stonic in Amsterdam, later dit jaar heeft de auto zijn publieksdebuut in Frankfurt (IAA).
UPDATE: de Stonic is inmiddels officieel, meer info vind je HIER.
Foto’s via Autodato
allesmetturbo zegt
Kia gaat lekker. Die Stinger zag er al erg gaaf uit en deze ziet er voor zijn segment ook erg netjes uit. Zelfs een van de beter uitziende auto’s in zijn klasse
mrporter zegt
Dat ziet er beter uit dan de Hyundai Kona. Minder lijnen en plastic. Als de prijs interessant is, dan kan dit een topper worden wat ik bij de Hyundai toch niet zo snel zie gebeuren.
fiestacruizer zegt
Guitig vind ik ‘m niet.
Hij is eerder foeilelijk.
Stonic en Kona zijn ook niet echt aansprekende namen.
fmgarcia zegt
@fiestacruizer: 2 Gin Stonic en een Bacardi Kona graag.
Loek zegt
@fmgarcia: hahah daar is over nagedacht
fmgarcia zegt
@720s: Ging me meer over dat de namen niet aanprekend genoeg zijn.. Zijn marketingtechnisch gezien
hele commerciële namen. Dat is ook de rede dat ze zo heten. De schuld van westerse marketingbureaus. Anders hadden ze DFgG1340 en H34d13rTurbo geheten.
Loek zegt
@fmgarcia: Een systeem zoals de Duitse Drie en PSA al een tijdje doen (nummers of letters om de grootte aan te geven) werkt voor een groot bedrijf wat mensen maar blijven kopen, maar dit is bizar onaantrekkelijk voor een relatief klein bedrijf. Niet dat Kia en Hyundai dat per sé zijn, but still.
Het is leuker als een naam pakkend is terwijl er ook systeem achter zit. Opel met hun “rangen” (de kleinste, Kadett, tot de grootste, Diplomat of Commodore ofzo, weet ik niet meer, ik leefde toen nog niet). Maarja, daar is ook niks meer van over, en nu noemen ze een stadsgebakje naar de founding father van het merk. Ook het systeem dat elke naam eindigde op “A” (Vectra, Insignia, Agila, Astra, Corsa, Zafira, etc) allemaal weg.
Hyundai en Kia lijken niet echt een systeem voor hun namen te hebben en ik vind hun namen ook niet bijzonder pakkend… Maar goed, het verkoopt, dus het zal werken.
fmgarcia zegt
@720s: Ja bij Opel had ik er zelf nooit zo over nagedacht en je slaat de spijker op zn kop! Veilige keuzes uit Korea en het zijn best leuke bakkies ook!
mikehaans zegt
Ja, vind ik leuk?? Kia is lekker bezig met de nieuwe modellen.
bsxc2 zegt
Lijkt aan de zijkant op de Mercedes GLA.
mashell zegt
@bsxc2: die heeft inderdaad ook twee wielen aan elke zijkant…
Loek zegt
Die Hyundai deed me vrij weinig maar dit is toch wel heel strak hoor!
schreute01 zegt
Kijk VW: zo maak je een leuke auto!
pomoek zegt
Leuk! Alleen weer zo’n naar ipad mini achtig display op het dashboard.
pechweg zegt
@pomoek: zo te zien zit deze er niet opgeplakt zoals bij Mercedes bijvoorbeeld. Voor hoever ik het duidelijk kan zien lijkt alleen de bovenste rand uit te steken.
E34M5Touring zegt
Lijkt wel een Suzuki SX4. T’is niet lelijk maar er echt warm voor lopen doe ik ook niet eerlijk gezegd.
JamesBond007 zegt
Geen lelijk ding! Leuk!
Dutchdriftking zegt
13 in een dozijn crossover.
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: dat misschien wel, maar dan wel de leukste van allemaal
oxymoron zegt
Die 2.0 met 149 pk schijnt gereserveerd te zijn voor Amerika en Australië. Is een Atkinson-motor met een automatische 6-bak. Wij krijgen de driepitter met 120 pk. Vraag ik me dan af: is de geblazen driepitter zuiniger (in fiscale zin) dan de atmosferische Atkinson?
kevin_krystofiak zegt
Ziet er goed uit! Mooier dan de Kona … Ben benieuwd naar de elektrische variant
Esprit_de_Flandre zegt
Komt er nog een nieuwe Soul? Want deze lijkt me ook wel een beetje een vervanger te kunnen worden daarvoor…
clarkson zegt
Ziet er top uit! Nu nog een prijs vanaf 16995 en dan zien we ze veel rijden binnekort.