• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Herhaling Mitsubishi Outlander-debacle is mogelijk’

Auteur: RubenPriest, gepost 31 december 2018 om 08:35 – 79 Reacties

'Herhaling Mitsubishi Outlander-debacle is mogelijk


Heeft de overheid niet goed doordacht wat de gevolgen kunnen zijn van de 2019 subsidieregels?

De Nederlandse overheid sloeg een flater met de subsidieregels op plug-in hybrides in 2013. Om op papier zuinige auto’s te stimuleren, kregen in de praktijk helemaal niet zo zuinige auto’s een heel aantrekkelijk prijskaartje voor de zakelijke rijder. Het gevolg was dat de verkopen van plug-in hybrides zoals de Mitsubishi Outlander PHEV in Nederland ontploften.

Toen het afgelopen was met de subsidie, was het ook afgelopen met de goede verkopen. Veel plug-in hybrides verdwenen naar het buitenland, want als consument is het niet financieel aantrekkelijk om een zwaardere plug-in hybride te rijden. Een prachtige uitleg is te vinden op de website van de Rijksoverheid.

Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Sinds 2017 gaat de berekening van de mrb voor dit soort auto’s over het hele gewicht. Inclusief de accu. Tot 2017 werd het gewicht van de accu in mindering gebracht bij de berekening van de mrb (kilocorrectie). Plug-in hybride auto’s rijden een veel kleiner deel van hun kilometers elektrisch dan verwacht. Daardoor zijn ze minder energiezuinig en milieuvriendelijk. Daarom bouwt het kabinet de belastingvoordelen voor plug-ins de komende jaren af.

Gelukkig leert de overheid van haar fouten. Oh nee, toch niet. Het kabinet Rutte III (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) wacht met het huidige subsidiesysteem mogelijk weer een nieuwe dure grap, zo waarschuwt kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) van nota bene de partij die meeregeert. De econoom denkt zelfs dat een tweede Mitsubishi Outlander kan gebeuren.

Tot nu toe hadden alleen managers en financieel succesvolle ondernemers baat bij de subsidieregels. Niet iedereen in de zakelijke wereld kan immers een Tesla Model S, Model X of Jaguar I-PACE betalen. Volgend jaar is dat een ander verhaal. Er komen veel meer betaalbare elektrische auto’s op de markt en daar schuilt een gevaar, aldus Omtzigt in een CDA-blog.

Auto’s als de Kia e-Niro en de Hyundai Kona kunnen gekocht worden voor om en nabij de 40 mille. Reken daar 4%-bijtelling voor en de zakelijke rijder moet dan circa 50 euro per maand gaan betalen. Ter vergelijking noemt Omtzigt de Mitsubishi Outlander. Ook een auto die je destijds voor ongeveer 40.000 euro kon kopen en met 7%-bijtelling voor zo’n 100 euro per maand kon rijden.

De CDA-man denkt dat er een run kan gaan ontstaan op auto’s als de e-Niro en Kona, met als gevolg dat dit systeem de overheid honderden miljoenen aan belastingsubsidie gaat kosten. Er is immers geen limiet voor de overheid en dat noemt Omtzigt een kwalijke zaak. Met het huidige systeem wordt het een “stond erbij en ik keek ernaar”-spel voor de overheid.

In 2015 pleitte het kamerlid voor een noodrem als de belastingsubsidie uit de hand dreigt te lopen. Een meerderheid stond daar echter niet voor open en die is er dus nooit gekomen. Daarom gaan Omtzigt en partijgenoot Agnes Mulder 39 vragen afvuren op de staatssecretaris van Financiën, de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de minister van Financiën. Ze hopen voor 14 januari 2019 om 12.00 uur een antwoord te hebben. De vragen gaan over oversubsidiering, de kosten van een batterij en of de staatssecretarissen en minister wel rekening hebben gehouden met de eventuele gevolgen van de subsidieregels.

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na
  • Video - Tesla-hater gooit steen naar Model 3
  • Man gebruikt Tesla Model 3 als boot
    Video: man gebruikt Tesla Model 3 als boot

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

4%-bijtelling, belasting, geld, pieter-omtzigt, subsidies

Vorig bericht: « Schipper integreert Volkswagen op bijzondere wijze
Volgend bericht: McLaren Senna van Salomondrin verwoest na brand »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    31 december 2018 om 08:49

    Subsidies en ronduit belachelijke verwachtingspatronen van sprookjesverhalen ..

    De term “milieuvriendelijk” direct verbieden ..
    vanaf nu heten dit soort voertuigen kansenparels ..

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      31 december 2018 om 09:42

      @lincoln: ik ben het nog met je eens ook..

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      31 december 2018 om 13:01

      @lincoln: minder bijtelling is minder diefstal door de overheid. Dat is nog geen subsidie.

      Login om te reageren
  2. terazino zegt

    31 december 2018 om 08:49

    Ik werk in de autobranche en heb nieuws voor Omzigt, die run op de e-Niro en Kona is er al. Levertijden zijn inmiddels opgelopen tot een jaar voor de E-Niro

    Login om te reageren
    • pramm zegt

      31 december 2018 om 09:30

      @terazino: dat komt vooral omdat er geen volumes geproduceerd worden door deze merken. 20.000 of 40.000 stuks per jaar wereldwijd is niets.

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        31 december 2018 om 11:28

        @pramm: en dat komt weer vooral door het niet op grotere schaal kunnen produceren van de accu’s… De capaciteit om auto’s te bouwen is er we bij Hyundai/Kia

        Login om te reageren
    • Boomer zegt

      31 december 2018 om 09:54

      @terazino: ik vind het vooral sneu dat mensen kiezen voor een Kona of e-Nero. Dan moet je wel echt een sloeber zijn als je voor die paar centen korting in die grafkisten gaat rijden.

      Login om te reageren
      • subzero079 zegt

        31 december 2018 om 10:24

        @airc: beetje kortzichtig. Wat nu als je de bespaarde bijtelling van 400 eu/maand gebruikt om een Z4 roadster aan te schaffen als weekend ride? of die dikke BMW R Nine T waar je anders nog jaren voor had moeten sparen? Ga je met die Kona lekker in de optocht rijden elke dag. Dat ding rijdt prima van A naar B incl. alle benodigde opties om het een beetje comfortabel te maken.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          31 december 2018 om 11:30

          @subzero079: exact, ik zou hetzelfde doen. Woon/werk hoeft voor mij 0 plezier op te leveren.

          Ik ga ergens de komende maanden een BMW R1100S aanschaffen voor een habbekrats; cardan aandrijving, uitontwikkeld luchtgekoeld boxerblok… Goedkoper woon/werk rijden kan haast niet en ondanks dat het geen spannende motor is, is het alsnog 200x leuker dan aansluiten in de file/ratrace met een elektro auto. Droog en warm blijf je wel met de juiste uitrusting. Voor de echte lol heb ik nog een racer in de schuur staan en privé of bij gladheid pak ik m’n E60 wel.

          Login om te reageren
      • potver7 zegt

        31 december 2018 om 10:38

        @airc: Vergeleken met de Outlander zijn ze prima te doen hoor!

        Login om te reageren
      • terazino zegt

        31 december 2018 om 11:06

        @airc: Smaken verschillen, maar het zijn ook niet mijn merken. Ik hou het mijn Duitsers.

        Login om te reageren
      • reactief zegt

        31 december 2018 om 11:48

        @airc: Ik vind het vooral sneu dat mensen een beetje sneu gaan doen om welke auto men kiest.

        Login om te reageren
      • wernerv8 zegt

        31 december 2018 om 13:50

        @airc: ooit al mee gereden dan ?

        Login om te reageren
  3. rutgerg zegt

    31 december 2018 om 08:49

    Ja en dus…. we willen toch dat iedereen elektrisch gaat rijden? De e-niro en Kona zijn 100% elektrisch en dus niet te vergelijken met de PHEV’s. Het draait bij de overheid alleen maar om de euri’s. Heel hard roepen dat verduurzamen nu eenmaal geld kost ( duurdere elektrische auto’s, huizen van het gas af etc ) maar als het ze zelf geld gaat kosten is het een probleem…. vreemde vogels!

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      31 december 2018 om 09:23

      @rutgerg: wil je de termen ‘overheid’ en ‘parlement en regering’ niet door elkaar halen aub. Niet overal binnen de overheid draait het alleen om geld.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        31 december 2018 om 11:43

        @henk_he: dat is waar maar ik snap de verwarring. Een CDA-er die het beleid van de regering gaat bekritiseren. Het is natuurlijk de taak van een parlementariër om de regering kritisch te volgen maar dit klinkt toch heel erg als een partij die van 2 walletjes probeert te eten en aan populistisch probeert te haken aan de gele hesjes ‘beweging’.

        Login om te reageren
      • launchcontrol zegt

        31 december 2018 om 12:13

        @henk_he: hahaha, wat een giller…. echt weer Henk Hè!….

        Login om te reageren
    • chrisvonmeer zegt

      31 december 2018 om 09:26

      @rutgerg: en dan heb je bij het kiezen van je auto nog een keuze. Wat denk je van alle huurders/huizenbezitters komende jaren? Wij gaan betalen en niemand anders daar zorgt de overheid wel voor.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        31 december 2018 om 09:28

        @chrisvonmeer: exact. Ik kan de overheid eind 2020 een run op cv ketels voorspellen.

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          31 december 2018 om 11:34

          @rutgerg: of warmtepompen… Ik las nog een mooi artikel van Diederik Samsom, adviseur op gebied van verduurzaming. Volop kraaien over hybride warmtepompen etc etc, maar bij de vraag waar hij z’n eigen huis mee warmhoudt: “ik heb een HR ketel die het nog wel 15 jaar volhoudt, tegen die tijd kijk ik wel of ik kan verduurzamen”. Hypocriete paardenl*l.

          Login om te reageren
          • reactief zegt

            31 december 2018 om 11:56

            @racerx: Verstandig van hem.
            Een goedwerkende CV vervangen is niet bepaald duurzaam.

            Login om te reageren
            • racerx zegt

              31 december 2018 om 12:17

              @reactief: Kun je zeker gelijk in hebben, maar als een uithangbord van de milieulobby vrolijk je huidige HR ketel helemaal afwerken tot je eens tot vervanging overgaat… Dan sla je de plank gewoon mis.

              Login om te reageren
              • henrie zegt

                31 december 2018 om 12:51

                @racerx: Niet mee eens. Ik vind Samsom heel realistisch in z’n adviezen over verduurzamen. Als je CV nu stuk gaat, en je hebt alternatieven (warmtepomp, aansluiting op een warmtenet, enz.) dan moet je daar serieus naar kijken. Zijn die alternatieven er nu nog niet, koop dan een nieuwe CV met een hoog rendement. Die houdt het makkelijk 15-20 jaar vol, en tegen die tijd zijn er waarschijnlijk wèl alternatieven. We hoeven niet allemaal morgen van het gas af, we hebben nog wel een paar jaar de tijd. Dus niemand hoeft nu in paniek te raken…

              • Robert zegt

                31 december 2018 om 16:42

                @henrie: het realisme gehalte van Samson is nul. Van de burger verwachten dat je een HR-ketel vervangt door een warmtepomp is net zo iets als verwachten dat je je tweedehands Golfje stante pede vervangt door een splinternieuwe Tesla Model S. It ain’t gonna happen.

                Los nog van het feit dat de gemiddelde doorzonwoning in Nederland totaal niet geschikt is voor het onderbrengen van zo’n warmtepomp…

              • henrie zegt

                31 december 2018 om 23:55

                @RRRobert: Maar dat verwacht hij dan ook niet van je. Dat zei ik net…

              • reactief zegt

                31 december 2018 om 13:45

                @racerx: Absoluut niet mee eens.
                Dit is gewoon beter dan alles direct vervangen terwijl het nog goed is.

              • racerx zegt

                31 december 2018 om 15:20

                @reactief: zal wel meevallen, vind het bijzonder dat het boegbeeld van gas-alternatieven het uiterste uit zn huidige ketel wil persen. Meteen op de schroot hoeft niet, maar dit is weer zo’n typisch geval van een ander vertellen wat ze zouden moeten doen en zelf niet de eerste stap willen zetten. Falend leiderschap noemen we dat in mijn branche. En laten we eerlijk zijn, die ene HR ketel van Samsom op de vuilstort doet er ook niet toe, die wordt nog eens flink gerecycled ook.

              • reactief zegt

                31 december 2018 om 17:09

                @racerx: Zo zie je maar…
                Ik vind het juist een goed voorbeeld. Jij ziet het als falend leiderschap.
                Ieder z’n eigen kijk blijkbaar ?

      • reactief zegt

        31 december 2018 om 11:53

        @chrisvonmeer: Niet zeuren, gewoon goed isoleren en die vervanging voor de HR ketel komt later wel.
        Met isolatie doe je jezelf een plezier. Meer comfort, want de verwarming hoeft minder te werken en minder vaste lasten.
        Ik ben elke maand weer blij als ik naar m’n energieverbruik kijk en de vergelijking zie t.o.v. het gemiddelde.

        Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      31 december 2018 om 11:56

      @rutgerg: ik zal je even uit de droom helpen… overheidsgeld is ons eigen geld. Er is geen wij en hun. We hebben zelf gekozen voor volksvertegenwoordigers die samen bepalen hoe de belastingen die wij met z’n allen betalen worden besteed. Volgende keer een andere volksvertegenwoordiger kiezen als je het er niet mee eens bent, of zelf volksvertegenwoordiger worden.

      Login om te reageren
  4. coffeecup zegt

    31 december 2018 om 08:49

    Oh help. Daar gaan we weer… Ondoordachte acties zijn wel aan dit kabinet besteed.

    Login om te reageren
  5. reactief zegt

    31 december 2018 om 08:54

    Ze moeten vooral gaan nadenken hoe ze ervoor kunnen zorgen dat die auto’s na de lease in Nederland blijven!

    Login om te reageren
    • pcooperworks zegt

      31 december 2018 om 08:55

      @reactief: liever niet, zo mooi zijn ze nu ook weer niet. laat ze die batterijen maar elders recyclen.

      Login om te reageren
      • Boomer zegt

        31 december 2018 om 09:55

        @pcooperworks: precies we moeten dus komende jaren al tegen die wanstaltige hokken aankijken net wanneer de foutlanders een beetje aan het verdwijnen zijn.

        Login om te reageren
        • kobus1967 zegt

          31 december 2018 om 12:40

          @airc: die van mij blijft nog heel lang, zeker tot de youngtimerstatus bereikt is.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 december 2018 om 09:04

      @reactief: klimaat is een wereldwijd probleem. Als die wagens geëxporteerd worden is dat niet zo erg. Omdat elektrisch rijden goedkoper is dan op brandstoffen rijden zal de vraag naar gebruikte elektrische wagens op de lokale markt ook veel groter zijn dan naar die 14% bijtelling diesels.

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        31 december 2018 om 09:44

        @mashell: Ik snap dat het een klimaatverandering wereldwijd ding is. Maar het gaat om meer dan dat, bijvoorbeeld lokale vervuilende uitstoot in steden etc. En als je dan subsidie geeft op nieuwe auto’s is het ook wenselijk daar zo lang mogelijk van te profiteren.
        Daarnaast zullen steden op een gegeven moment alleen nog elektrische auto’s toelaten in de steden, dan is het handig dat het aanbod tweedehands zo groot mogelijk is.

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        31 december 2018 om 10:45

        @mashell: als klimaat een wereldwijd probleem is, maak dan ook de subsidies en belastingmaatregelen die eraan gerelateerd zijn mondiaal. Als dat zo is, heb je gelijk. Maar zolang iedere stad zijn eigen regeltjes kan bepalen, moet je die subsidies dus ook beschermen. Niet dat je exporteren moet verbieden, maar zorg er dan wel voor dat in ieder geval een gedeelte van de subsidie moet worden gecompenseerd; in het importerende land bestaat zeer waarschijnlijk ook wel een regeling. Op die manier creëer je een gelijk speelveld.

        Login om te reageren
      • koeberg zegt

        31 december 2018 om 10:50

        @mashell: Dat kan wel zo zijn, maar als wij hier auto’s subsidiëren en dan exporteren dan is dat ontwikkelingshulp. Ik houd de auto’s liever hier.

        Login om te reageren
    • chrisvonmeer zegt

      31 december 2018 om 09:44

      @reactief: alstublieft niet zeg. Laat ze maar ergens anders in die lelijke Kia hokken gaan rijden. Tegen die tijd zijn er vast en zeker appetijtelijkere alternatieven.

      Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      31 december 2018 om 12:04

      @reactief: helemaal mee eens. Laat, nadat een zakelijke rijder er 4 jaar van heeft geprofiteerd, ook de gewone man een voordeeltje als ie een gebruikte gaat rijden. Overgewicht door accu’s zou gewoon gecompenseerd moeten worden in de MRB. Dan verdwijnen onze subsidie-euro’s ook niet over de grens.

      Login om te reageren
  6. granlusso zegt

    31 december 2018 om 08:59

    Zorgelijk dat er wederom een regeling klaarstaat zonder limiet of tijdsperiode. Los van het feit dat het nu om volledig elektrische auto’s gaat, blijft de zakelijke markt wat betreft mobiliteit daarmee ontzettend kunstmatig.
    Ik denk dat de regering beter kan inzetten op meer bewustzijn creëren wat betreft een schonere leefomgeving voor ons allen, dan met geld strooien. Uiteraard is dat de makkelijkste manier om mensen over de streep te trekken, maar het lange termijn effect (het kwartje dat valt), blijft daarmee uit.

    Mijn persoonlijke focus van een betere leefomgeving ligt meer op het verminderen van onze consumptie op het gebied van grondstoffen (minder water voor vlees en kleding, minder olie e.d.), omdat de wereldwijde CO2-reductie nogal lastig vorm te geven is met +/- 200 landen.
    Het zou mooi zijn als meer mensen iets als dit nastreven, het is wat nuchterder dan ‘het redden van deze wereld’ en daarmee wat toegankelijker voor meer mensen.
    Het is makkelijk gezegd, maar daar kan de regering beter op inzetten, dan komt dat schonere wagenpark er vanzelf wel (zij het later dan 2030).

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      31 december 2018 om 11:49

      @granlusso: dat is een mooi idee maar gaat echt niet werken. De overheid vindt het zelf al lastig om klimaatdoelen te stellen. Laat staan dat de gemiddelde burger zich iets van die bewustwordingcampagne aantrekt als hij het in zijn eigen portemonnee voelt. Er zijn genoeg mensen die daadwerkelijk aan het minderen zijn maar nog veel meer die dat niet doen.

      Login om te reageren
  7. mashell zegt

    31 december 2018 om 09:01

    Omzigt heeft blijkbaar compleet gemist dat er klimaatdoelstellingen en dat een run op elektrische auto’s precies is wat de regering wil bereiken. Tot nu toe werden de rijken gestimuleerd om goedkoop een Tesla te rijden, nu wordt betaalbaar electrisch rijden ook voor Jan Modaal haalbaar en wil die Omzigt er wat aan doen. Voor wie zit die man eigenlijk in die 2e kamer?

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      31 december 2018 om 09:07

      @mashell: wat Omzigt wil bereiken is voorkomen dat over een X aantal jaar een rapport komt van de overheid waarin staat dat de subsidie veel meer gebruikt is dan geschat, waardoor XXX extra miljoenen zijn uitgegeven. Gevolg; ergens anders weer plukken om de begroting te dichten. Een voorgestelde noodrem kan dit voorkomen, die is er nu niet.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        31 december 2018 om 11:52

        @rubenpriest: dat zal best maar het terugdringen van CO2 uitstoot moet een prioriteit zijn van de overheid anno 2019. Hoe eerder je daarmee begint, hoe goedkoper het is. De “noodrem” waar jij het over hebt zal als gevolg hebben dat er wer meer ICE auto’s worden verkocht waardoor de uitstoot van CO2 niet afneemt en de kosten voor toekomstige generaties toe zullen nemen.

        Login om te reageren
      • burrito zegt

        31 december 2018 om 13:03

        @rubenpriest: niet “uitgegeven” maar “mogelijk minder binnen gehaald” met nadruk op mogelijk

        Login om te reageren
    • Robert zegt

      31 december 2018 om 09:29

      @mashell: die man zit in de Tweede Kamer om z’n primaire taak uit te oefenen: het controleren van ons belangrijkste bestuursorgaan: het kabinet.

      Wat @rubenpriest ook al aangeeft, er ligt hier een recente ervaring die op het punt staat te worden herbeleefd. De vorige subsidieregeling heeft de staatskas zo’n zes miljard euro(!) lichter gemaakt, nagenoeg zonder dat dit heeft geleid tot een vergroening van het autopark, want deze auto’s bleken a) helemaal niet zo schoon te zijn als de fabrikanten beweerden, b) massaal te worden geëxporteerd na het aflopen van het leasecontract omdat ze kostenttechnisch niet konden concurreren met tweedehands benzineauto’s en c) leidde tot massale import van ‘vuile’ auto’s omdat de markt erom vroeg, maar niet kon leveren.

      Als we voor een fractie van die zes miljard bomen hadden aangeplant en alle daken volgelegd met zonnepanelen, had Nederland nu waarschijnlijk z’n doelstellingen voor de CO2 uitstoot op z’n sloffen gehaald.

      Login om te reageren
      • koeberg zegt

        31 december 2018 om 10:55

        @rrrobert: a kwam doordat die Outlanders op zowel elektriciteit als benzine kunnen rijden en er geen stimulans voor leaserijders is om minder benzine te verbruiken.
        Omtzigt kan beter voorstellen indienen om b te voorkomen. Dan blijven die auto’s op de Nederlandse markt en hoeft c ook niet te gebeuren.

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      31 december 2018 om 11:38

      @mashell: lijkt me niet zo vreemd om er een maximum aan te hangen en dit te budgetteren. Dat maximum moet zodanig ingesteld worden dat vooraf bepaalde doelstellingen behaald worden. Doelstelling behaald, missie geslaagd. Dat niet iedereen ervan mee heeft kunnen profiteren: jammer dan, dat is wat mij betreft geen doel opzich (behalve voor een hoop linkse partijen uiteraard).

      Login om te reageren
  8. tjongejongen zegt

    31 december 2018 om 09:05

    Ik voel me beledigd want hij zegt Rauslander.

    Login om te reageren
  9. Robert zegt

    31 december 2018 om 09:10

    Het milieu wordt hier echt niet beter van. De enigen die hiervan beter worden zijn de importeurs van Kia en Hyundai. Oh, en de leaserijders die straks kunnen profiteren van de lage bijtelling. En dat alles gesponsord door de overige automobilisten en belastingbetalers. Welkom in 2019.

    Login om te reageren
  10. kobus1967 zegt

    31 december 2018 om 09:21

    De pot verwijt de ketel, het gaat bij Omtzigt ook alleen om geld en ondanks de groene letters van het CDA geven ze niks om het milieu.

    Login om te reageren
  11. carlovdh zegt

    31 december 2018 om 09:38

    Jongens ik heb weer voldoende gehoord over het milieu… ik ge weer slapen maak me maar weer wakker als het milieu gezeik is afgelopen.

    Login om te reageren
  12. ghost zegt

    31 december 2018 om 09:47

    Ik was afgelopen dagen even in Londen, heb daar geen Foutlander of Tesla gezien. Wel Bentley’s en Rolls Royces èn masse. Subsidie is gewoon kut, gewoon niet doen en weglaten. Als iedereen gewoon blijft rijden wat ie rijdt kan ik 1 ding garanderen, geld bij de overheid blijft binnenkomen. Hoef je je als politiek ook geen zorgen te maken. En die impact op milieu?! Alsof hetgeen wij bezuinigen ook impact heeft over de landsgrenzen. Alleen maar omdat Rutte braafste jongetje van de klas wilt zijn.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      31 december 2018 om 09:58

      @ghost: ligt er ook aan in welke wijken je komt. Ik was er vorig jaar nog een week, en auto’s als de Toyota Prius zag je er bij bosjes, omdat o.a. hybrides als deze zijn vrijgesteld van de zgn. Congestion tax.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        31 december 2018 om 10:28

        @RRRobert: Priussen wel idd maar dat zijn nog altijd niet volledige EV’s. Je ziet gewoon in ieder geval dat er niet met subsidies is gerommeld door de overheid.

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      31 december 2018 om 10:14

      @ghost: London is juist een voorbeeld van dat je niet over de landsgrenzen hoeft te kijken. Ze hebben een enorm strenge milueuzone vanwege de luchtkwaliteit. Dat zal wel veranderen naar volledig elektrisch in het centrum.
      En de taxi’s gaan al naar elektrisch.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        31 december 2018 om 10:29

        @fanboy: heb de hele tijd gebruik gemaakt van Uber en Cabs, zat geen elektrische meuk bij. Leef jij in een parallelle wereld wellicht?

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          31 december 2018 om 10:43

          @ghost: Die typische London cabs moeten naar elektrisch gaan. Uber is van alles qua auto’s.

          Login om te reageren
    • racerx zegt

      31 december 2018 om 11:41

      @ghost: niets mis met het milieu trachten te sparen, ookal is het een druppel op een gloeiende plaat. Ik ben zelf niet de grootste milieu activist ofzo, maar een beetje bewustzijn creëren is goed. Erin doorslaan dan weer niet…

      Login om te reageren
  13. pindakoning zegt

    31 december 2018 om 10:07

    Kan hij mij dan uitleggen wat de intentie was van de lage bijtelling?! Man man man wat een poppenshow

    Login om te reageren
  14. raoufff zegt

    31 december 2018 om 10:19

    Rutte loop weer te kutte!!

    Login om te reageren
  15. RiKe zegt

    31 december 2018 om 10:38

    Buiten het feit om dat dit wederom een kortzichtig plan van kabinet (P)Rutte is wat meer kwaad dan goed zal doen, is het voor de reguliere consument (met name particulieren) nog altijd niet interessant. Elektrische auto’s zijn voor de meeste mensen niet aantrekkelijk door 3 redenen: kosten (wie van de Henk en Ingrid bevolkingsgroep heeft even €40k liggen voor een auto?), bereik, en benodigde tijd voor het opladen

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      31 december 2018 om 11:03

      @rike: Dit zorgt juist voor lagere kosten en ook voor betaalbare gebruikte elektrische auto’s. En het bereik en snelladen gaat erop vooruit. Zulke auto’s kan 90% van Nederland mee overweg in de praktijk

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        31 december 2018 om 11:32

        @fanboy: voordat ze betaalbaar worden voor de massa (onder de €10k) zijn we al heel wat jaren verder vrees ik. En dan maar hopen dat het stroomnetwerk voorbereid is op deze auto’s. Dan zijn de tweedehands auto’s in omloop en blijft de laag boven Jan Modaal nog nieuwe aanschaffen

        Login om te reageren
  16. Jantje_555 zegt

    31 december 2018 om 11:07

    schaf alle subsidies af en laat de burger kopen wat hij zelf wil. zonder invloed van buitenaf.

    Login om te reageren
  17. FB_1269020922 zegt

    31 december 2018 om 11:25

    Enigzins overdreven. Ten eerste is het aanbod van ‘goedkope’ elektrische auto’s met behoorlijke range nog beperkt.
    Daarnaast is de leverbaarheid van deze auto’s nog beperkter. Het aantal nieuwe EV’s dat de weg op gaat is dus ook zeer beperkt, en de financiële gevolgen voor de overheid dus ook.

    Login om te reageren
  18. Dizono zegt

    31 december 2018 om 11:36

    Wat mij betreft stimuleren ze elektrische auto’s onbeperkt helemaal de moeder. Elektrisch rijden is voor dagelijks gebruik ideaal en fijn en dan kunnen we in het weekend lekker los met onze speeltjes. Haal het geld maar bij de luchtvaart en het bedrijfsleven/industrie.

    Login om te reageren
  19. pomoek zegt

    31 december 2018 om 11:55

    Toen ik CDA las dacht ik: Okay. BS verhaal.

    Login om te reageren
  20. burrito zegt

    31 december 2018 om 12:07

    Wat mij stoort aan dit soort berichten is dat de berekening van “gemiste inkomsten” op poep slaat.
    Er wordt hier vanuit gegaan dat als iemand een 130k Tesla least en nu dus ca 225 euro per maand bijtelling betaald (uitgaande van 52% inkomsten belasting) deze persoon zonder de subsidie dezelfde auto zou rijden en dus ca 850 per maand aan bijtelling gaat betalen… dus… gemiste inkomsten van 625 per maand..
    maar als het debacle met de PHEV en de Aygo’s van deze wereld iets heeft laten zien is dat de Nederlandse leaserijder kijkt naar bijtelling… dus de 130K Tesla wordt een 46K Hyundai? en dan is de bijtelling opeens 79 per maand… netto verlies van 150 euro!
    Het is jezelf rijk rekenen (of arm rekenen)… Elektrisch rijden heeft veel voordelen voor het milieu (andere discussie, gaan we hier toch nooit winnen) en als overheid moet je kiezen om het te bevorderen, of niet… maar niet ja zeggen en dan huilen dat je beleid succesvol is.
    Overigens ben ik het eens dat de subsidie op “zuinigere” auto’s (Aygo met 170 op de linkerbaan?) of PHEV’s echt de grootste onzin aller tijden is/was…

    Login om te reageren
  21. tatog zegt

    31 december 2018 om 13:27

    Dat de Outlanders, maar ook de 14% diesels een fout was, is duidelijk. Met de EV’s ligt het wel iets anders. De EV kent ook zijn nadelen. Actieradius en het laden. Mochten die dingen zakelijk een enorm succes worden dan schijnt die actieradius toch niet zo’n probleem te zijn.
    Elk land heeft wel zo zijn regelgeving voor bevorderen van EV’s. Des te meer er verkocht worden, des te meer door de fabrikanten wordt geïnvesteerd in die techniek en waardoor het uiteindelijk goedkoper word.
    Ik vind het wel zonde dat de plug-in naar het buitenland zijn gegaan. Ik vind de Honda Civic Hybrid echt een mooie auto, en reed gewoon goed! Voordeel dat ie lekker zuinig reed. Er zaten wel wat nadelen aan maar waren overkomelijk.
    Kortom het beleid is goed maar dan wel een clausule dat ze wel voor 7 jaar ofzo in Nederland moeten blijven. Toekomst moet dan uitwijzen wat dan de effecten zijn.

    Login om te reageren
  22. stfu zegt

    31 december 2018 om 13:28

    Omzigt is een idioot. Heeft gezegd dat elke Tesla 70k subsidie krijgt en kwam met totaal domme vergelijkingen aan. Ik neem die vent verre van serieus.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      31 december 2018 om 14:27

      @stfu: Dat niet alleen. Ik heb even gegoogled. Nu weet ik weer waar ik deze man van ken. Hij was “de” MH17 expert van het CDA. Tot hij met een BS getuige kwam opdagen bij een bijeenkomst voor nabestaanden van MH 17 slachtoffers in Amsterdam die loog dat de MH17 was neergehaald door een straaljager uit de Oekraïne. Waarom ze deze aandachtszieke fantast niet per direct uit de kamer hebben gelazerd is mij een raadsel.
      https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/10/hoe-twijfel-rond-mh17-in-de-hand-wordt-gewerkt-13959091-a1580806

      Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      31 december 2018 om 22:01

      -edit: zeer nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  23. frank2b zegt

    31 december 2018 om 15:07

    Dus Omtzigt waarschuwt er voor dat de subsidieregeling precies gaat doen wat de bedoeling is? Hm. Vreemd hoor.

    Probleem bij de Foutlander was dat je voor een habbekrats een wagen kocht die gewoon in de praktijk op benzine reed en dus helemaal niet bijdroeg aan de reductie van CO2. Dat probleem speelt nu niet: als er veel elektrisch spul wordt verkocht dan draagt dat veel bij aan de doelstellingen van de regering, of je het met die doelstellingen eens bent of niet.

    Trouwens, de elektrificatie van het wagenpark heeft een wellicht onverwacht positief bijeffect voor de ware petrolhead. Door de afname van de vraag naar minerale brandstoffen zal de prijs van benzine waarschijnlijk getemperd worden.

    Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      31 december 2018 om 22:03

      @frank2b:
      Die doelstellingen zijn waanzin en gebaseerd op foute aannames met een fundament van drijfzand. Het zijn onnozelen die aan de knoppen zitten in dit land.

      Login om te reageren
      • frank2b zegt

        1 januari 2019 om 10:53

        @kempenaer: Ha Kempenaer. Een verstandig manager van me zei als ik vroeger zat te mopperen op weer nieuwe onhaalbare doelstellingen: “Als je te laag mikt dan schiet je misschien raak”. Waarmee hij bedoelde dat doelstellingen ambitieus horen te zijn.

        Als Musk zichzelf haalbare doelstellingen had gesteld dan was hij nu net als ons aan het kletsen op een forum…

        Login om te reageren
  24. kempenaer zegt

    31 december 2018 om 22:00

    Omtzigt is een prima kamerlid. Is kritisch, zoekt zelf zaken uit, huilt niet mee met de domme meute.
    Dat hele CO2 global warming verhaal is groteske bullshit. Dat weten inmiddels de klimaatfantasten ook en daarom zijn ze global warming gaan vervangen door climate change.
    Ja ja. Het klimaat verandert al duizenden jaren en per definitie.
    Het is gewoon verkapte ontwikkelingshulp. Emissierechten transfereren miljarden van het Westen naar shitholecountries.
    Michael Limburg even kijken, die snapt het wel. Vice voorzitter EIKE.
    https://m.youtube.com/watch?v=N-0Md4WSe-g
    Of Ivar Giaever, nobelprijs natuurkunde.
    https://m.youtube.com/watch?v=TCy_UOjEir0

    Het is één grote hoax. En daar is dat waanzinnige klimaatakkoord in NL ook op gebaseerd.
    De VS, Rusland en China doen terecht niet meer met die onzin.
    Dan over plastic in oceanen:
    90% komt uit 10 rivieren waarvan 8 uit Azië en 2 uit Afrika. Geen Europese of Amerikaanse bij.
    Dan bevolkingsgroei, de bevolking van Afrika ontploft richting de 4,4 miljard eind deze eeuw.
    China heeft er nu al 1,4 miljard en India 1,3 miljard…
    En dan gaan wij met 17 miljoen Nederlandertjes de meest idiote maatregelen invoeren die ons handen vol geld gaan kosten. En wie betaalt? De burger, niemand anders.
    Overheid voegt geen waarde toe, die haalt geld bij de burger. Bedrijfsleven zal extra kosten doorrekenen aan de burger.
    Dan moeten we van het aardgas af, wahaha!!! Bijzonder zuiver verbrandend gas. We hebben een volledige infrastructtur liggen, CV ketels hebben een rendement van meer dan 95%, er is nog extreem veel aardgas in de wereld en dan moeten wij van het gas af??? Zijn ze gvd helemaal gek geworden in Den Haag??? En de burger moet eens wakker worden, het is hoog tijd.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North