• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het bewijs dat Volkswagen superleuk is

Auteur: willeme, gepost 7 maart 2019 om 18:28 – 13 Reacties

Volkswagen I.D. Buggy


Kijk: ze kunnen dit dus ontwerpen.

Het is een autotype dat je moet liggen: de buggy. In principe is een buggy vrij nutteloos. Je kan er echt helemaal niets mee. Ze zijn niet snel (althans, de meeste niet), de wegligging is matig en ze zijn zo praktisch als koplampen gemaakt van Fruitella. Volkswagen maakt het niet uit: die laten zien dat ze het nog steeds kunnen. Daarmee maken ze wellicht dezelfde chronische fout als met de New Beetle, overigens. Daar komen we zo even op terug.

De originele Volkswagen Buggy was niets meer of minder dan handig garagewerk. Je kon de pakketten gewoon bestellen. Op basis van een kever platform kon je dan de koets van een buggy erop zetten. Het was leuk in de jaren ’70, maar een beetje quad is tegenwoordig goedkoper (en leuker). Voor Volkswagen maakt het niet uit. Ze zijn in stroomversnelling bezig met hun elektrische ‘ID’-lijn. Dat dat gepaard gaat met leuke auto’s, moet de I.D. Buggy bewijzen.

De I.D. Buggy Concept heeft een 204 pk sterke elektromotor met een 62 kWH-accupakket. Ondanks dat vermogen is ‘ie nauwelijks sneller dan een beetje opgepepte Buggy uit de jaren ’70: je hebt 7,2 seconden nodig om de 100 km/u te halen. Op een volle lading kun je 250 km ver komen. Dat durfde je niet met een echte Buggy.

Dan nu even terug naar de fout met de New Beetle. De originele Kever dankte zijn vormgeving aan de layout van de auto. Daardoor kreeg de auto zijn kenmerkende profiel en diens bijnaam. Die lijnen kopiëren op een Golf-chassis was gekkenwerk. Met de ID herhalen ze die fout een beetje. Een Buggy was leuk omdat je een keverchassis voor een appel en ei kon krijgen. Zo’n MEB-platform (waar de I.D. Buggy op staat) is vooralsnog vrij kostbaar.

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt
  • Volkswagen ID-Life
    Volkswagen ID Life is betaalbare elektrische stadsauto

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, Elektrisch, geneve, geneve-2019, Volkswagen

Vorig bericht: « Lokale hangjongeren staan voor gave Aston
Volgend bericht: Record-voetbalclub wijst Audi de deur »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    7 maart 2019 om 18:38

    Als hij mét platform te duur wordt zetten ze toch gewoon alleen de body op de prijslijst.

    Schroeven we er zelf wel een leuk platform onder. Mij lijkt het onderstel en de boxermotor van een Impreza wel wat.

    Login om te reageren
  2. lithiumion zegt

    7 maart 2019 om 18:49

    VAG ontwerpt per definitie GEEN leuke dingen. Ze melken leuke dingen uit tot ver voorbij het ethetische verantwoorde. kijk naar al die doorgefokte porsche 911-klonen, die inteelt-achtige gril van Audi en ach laat ik het nog maar een keer zeggen de Donatella Versaci onder de supersportwagens, jawel de Lamborghini’s, maakt niet uit welk model, allemaal met als dieptepunt toch wel de Urus. Dus een buggy ontwikkelen is een idee von damals(en niet eens een idee van VW zelf!)pakken en dan kijken wat er voor gedrocht ontstaat over een jaar of 10. Vroegah, hadden ze nog benul van andermans kracht, toen durfden ze de eerste Golf en de Sirocco, te laten ontwerpen door Italianen. Let wel, voordat er hier op ‘gehakt’ gaat worden; ik heb het over het ONTWERP, het DESIGN, dus het VISUELE aspect!

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      7 maart 2019 om 20:41

      @lithiumion: als donatella versaci de huracan of de aventador voor moet stellen dan neuk ik ze plat hoor…urus heb je gelijk in.

      Login om te reageren
  3. ghost zegt

    7 maart 2019 om 18:55

    Maak dan!!

    Login om te reageren
  4. Robert zegt

    7 maart 2019 om 19:17

    Op die foto is het net een blije kikker
    ?

    Login om te reageren
  5. BaRa zegt

    7 maart 2019 om 19:21

    Als ik het goed begrijp, @willeme, ben je aan ’t zeuren over een concept dat VW wilt gebruiken om hun aankomende elektrische platform te promoten? Zelfs al zou het er ooit komen – reëele kans: nihil – dan nog is de ontwikkelkost minimaal, dankzij dat platform (en de eenvoud van een bug).

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 maart 2019 om 21:23

      @bara: De Beetle begon zijn carrière ook als een concept car ;-)

      Login om te reageren
  6. johnwaters zegt

    7 maart 2019 om 19:34

    Volkswagen heeft nooit Buggy’s verkocht, er is nooit een Volkswagen Buggy geweest. De eerste “dune bug” was ontworpen door Bruce Meyers, de Meyers Manx. Er zijn wel Ruska Buggy’s, Apal Buggy’s, Vanclee Buggy’s en vele anderen geweest.

    Login om te reageren
  7. wahltiroler zegt

    7 maart 2019 om 19:45

    Één zwaluw maakt nog geen zomer,

    één…

    Login om te reageren
  8. eklasse zegt

    7 maart 2019 om 20:17

    Heerlijk! Alleen daarom hou ik al van deze Buggy.. om al die zure reacties. Get a life.. Het is maar een conceptcar en rijdt geen kinderen uit zichzelf dood.

    Viva Buggy!

    Login om te reageren
  9. slowland zegt

    7 maart 2019 om 21:12

    Een buggy moet ook nutteloos zijn, anders is het geen buggy….
    Deze auto heeft een heerlijke hoge fun factor; lekker een beetje langs de boulevard flaneren, of door de bergen touren. Niet snel wel leuk!

    VW maakt ‘mainstream’ auto’s; en daar zijn ze goed in. Het ontwerp is altijd ingetogen, niemand vindt ze echt mooi, niemand vindt ze echt lelijk. En dan kun je zelf lekker klooien met R-pakketjes of een leuke schuur.

    b.t.w.,
    ik dacht altijd dat een New Beetle op een ingekort Passat chassis stond?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      7 maart 2019 om 21:22

      @slowland: Nee, niet helemaal. De eerste Beetle Concept stond op een Polo platform. Men was lyrisch over het uiterlijk, maar de auto moest groter. Dus werd er gekozen voor het Golf platform.

      De Passat rond die periode was gek genoeg meer een Audi dan een Volkswagen. De motor lag in de lengte (ipv overdwars bij de Golf en Beetle).

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    8 maart 2019 om 06:50

    Het is natuurlijk een dijk van een imagomaker, deze is niet ontworpen om daadwerkelijk verkocht te worden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North