
En da’s heel jammer, want hieraan had wat ons betreft geen einde hoeven komen, Porsche…
Selcht nieuws uit Zuffenhausen. Heel slecht nieuws zelfs. Porsche heeft besloten dat het echt mooi is geweest met de 718 Cayman en Boxster. De laatste bestellingen worden nog netjes afgewerkt, maar nieuwe auto’s configureren zit er niet meer in. De voorraad bij de dealers is je laatste kans om nog een echte benzineversie mee naar huis te nemen. Daarna is het klaar.
En daar zijn wij helemaal niet blij mee. De Boxster was namelijk een auto die Porsche rijden nog leuker maakte, ondanks dat 911-rijders riepen dat je een sloeberige dameskapper was. Wij Boxster-bezitters weten wel beter…
Porsche maakt er een eind aan…
De Boxster verscheen halverwege de jaren negentig als redder van het merk. Een compacte roadster die niet alleen goed reed maar ook de kas weer wat vulde. De Cayman kwam een paar jaar later en gaf je de mogelijkheid een Porsche coupé te rijden zonder meteen richting hypotheekadviseur te hoeven. Beide modellen groeiden uit tot de fijnste rijdersauto’s die Porsche in de aanbieding had.
Maar zoals dat gaat, tijden veranderen en de stekkerauto klopt ongeduldig aan de deur. In 2026 staat de volledig elektrische opvolger klaar. Die komt te staan op het PPE platform, hetzelfde onderstel dat Audi gebruikt voor hun accutanks. Volgens Porsche wordt de nieuwe 718 geen logge kilometervreter maar een sportauto die lichtvoetig blijft. Klinkt mooi, maar voorlopig is het vooral marketingpoëzie.
Er deden nog verhalen de ronde dat Porsche stiekem tóch een benzineversie zou blijven aanbieden. Dat idee is inmiddels afgeschoten. De 718 krijgt geen dubbele identiteit. Alles elektrisch, punt.
Voor liefhebbers betekent het afscheid vooral een bittere pil. De Cayman en Boxster werden jarenlang gezien als de leukste Porsches om écht mee te rijden. Soms leuker dan de 911, durfde men fluisterend toe te geven. Binnenkort rest alleen nog de stille variant. Geen schakelmomenten meer, geen uitlaatgorgel, alleen zoemende accu’s. Voor de een een vooruitgang, voor de ander het definitieve einde van betaalbaar rijplezier met Porsche-logo.





Een inschattingsfout. Dit type Porsche heeft te weinig volgers met interesse voor een EV. Niet voor 2030. Weggegooide omzet.
Ik gok dat ze wel willen, maar de gemiddelde uitstoot van het gamma moet van de EU omlaag, en ik denk dat ze de productie capaciteit voor andere modellen nodig hebben. Daar komt bij dat de kopers nu sneller voor een (instap) 911 zullen kiezen waardoor die langer relevant blijft op benzine. Leuk is het niet, begrijpelijk is het wel.
Maar dit is toch enkel voor Europa of is het nu ook buiten de EU over en uit? Want buiten de EU was nog wel de hele linu-up te bestellen en hier enkel de GT4’s nog maar ivm beperkte verkopen er van en dus vrijstelling op de zwaardere normen.
Een 1.6 v6 PHEV introduceren á la AMG One, een beetje down tunen, en CO2-vriendelijk plus vermogen in overmaat richting 2035.
EU moet ze bek houden ik heb nix met hun te maken ik drink ook gwn met plastic rietje 🖕🏾
Je bent één van de groeiende groep verdwaalden die democratische gekozen leiders niet erkennen?
Ik heb geen leider nodig ik ben geen hond ik doe wat ik wil.
En dat is helemaal prima zolang je dat maar in je eigen soevereine vrijstaat doet. Doe je het binnen de grenzen van Nederland dan heb je je aan onze gezamenlijke regels te houden en is Ursula gewoon ook jouw grote leider, of jij dat nou leuk vindt of niet. Want dat is ook democratie, niet iedereen krijgt zijn zin.
Ursula en democratie??????
Laat ze daar bij Porsche maar eens flink op hun bek gaan. Omhoog gevallen moraalridders zijn het.
Want?
Wat een domme titel alweer
Ze draaien echt wel bij, net als met een benzine Macan opvolger doen.
Ook Porsche kan zich geen nieuw Taycan of Macan EV debacle veroorloven
Ja maar die nieuwe Macan ziet er echt gewoon uit als een Peugeot. Het oogt voor geen meter. Toen ik hem voor het eerst zag moest ik echt goed kijken om te beseffen wat het was. Wat een lelijk hok, en dat terwijl de Macan een heerlijk ogende SUV was in de zee van eenheidsworst
Ik heb die ‘geruchten’ van een ICE versie van de nieuw Cayman ook nooit geloofd. Is gewoon totaal niet mogelijk op het PPE platform.
Hopelijk proberen ze hem niet teveel te castreren om de 911 in de weg te zitten. Ik verwacht toch wel >1000pk van zo’n electrobeuker.
Die geruchten gingen toch over een Macan? Op PPC platform met hetzelfde design en de dezelfde electronica.
Nee zou een ander platform worden, PPC is een EV only platform
Voor de ICE Macan gebruiken ze een nieuw platform omdat PPE EV only is.
Ik denk dat ze dat niet al te snel nog een keer doen.
Maserati geeft daar wat mij betreft het goede voorbeeld in.
Alle mogelijkheden in 1 platform
Laat Porsche maar zien dat het wèl kan, een leuke EV coupé. De eerste fabrikant die dat lukt, heeft hier alvast een potentiële klant.
Ik durf te wedden dat ze hiervan terugkomen. Dit zijn plannen die er al lagen, en zoals je vaak ziet recentelijk, worden die toch vaak gewijzigd en draaien ze toch weer ietsje terug richting auto’s op dinosappen.
Voor de GT4 Cayman eigenaren, veel plezier met je belegging!
Ik ga dit weekend maar weer eens een mooi rondje rijden in mijn 986 Boxster 2.7. Wat een heerlijke vrolijke auto is het.
Ik vraag me vooral af wat voor range je hebt met een EV cabrio, normaal gezien maak je in een cabrio extra gebruik van het inefficiënte ICE proces om van de bijkomende warmte je interieur te verwarmen.
Porsche zou juist dit model een nieuw leven in moeten blazen. Maak hem goedkoper, strip hem van al het overbodige.
Let maar eens op wat voor een verkoopsucces zoiets kan worden. Bare bones Porsche voor de liefhebber die geen 180K over heeft voor een 911
De foto is een 981 en geen 718, de versie die je wil ;-)