
Want een zakensedan op zijn tijd is best te pruimen. Zeker als het nog een stijlvolle is ook.
We gaan weer even mijmeren over vroeger. Want heremetiet, wat was het toen allemaal beter zeg. Overzichtelijker ook, dat vooral. Alles was eenvoudiger. Je had 2 televisienetten, 1 radiozender waar je naar wilde luisteren, een heren- of damesfiets en verder viel er niet veel te kiezen.
Oh jawel, toch. Bij automerken kon dat natuurlijk wel. Maar dus veel overzichtelijker dan nu. Kijk maar naar bijvoorbeeld BMW. Die hadden de 3-serie, de 5-serie en hun stijlvolle zakensedan, de 7-serie.
Mercedes had de 190, de ‘E’ en de ‘S’, al dan niet in coupé. En als je heel goed zocht kon je ook nog wel ergens een ‘G’ vinden. En bij de laatste van de Grote Drie, Audi was het ook makkelijk kiezen. Die hadden de 80, 90, 100 en de V8. Waarin die laatste zakensedan eigenlijk een doorontwikkeling van diezelfde 100 was.
Het is over en uit voor de stijlvolle zakensedan
Maar hoe anders is de tijd nu. Er valt zo vreselijk veel te kiezen, dat je door de bomen haast het bos niet meer ziet. Even uit het hoofd bij BMW. Je hebt de 1,2,3,4,5,6,7 en 8 serie. Dan de X1, X2, X3, X4, X5, X6 en de X7. En dan alle M-modellen in stationcar of sedan. En dan hebben ze nog de stijlvolle Z4. Dat zijn zo 25 verschillende modellen…
En ook Audi heeft een keuze waar je u tegen zegt, net als Mercedes. Met als grote gemeenschappelijke punt dat zij nog een stijlvolle zakensedan maken. Respectievelijk de S-klasse en de A8. De BMW 7-serie doet niet mee, want mijn hemel wat is dat ding mislukt zeg.
Maar Audi gaat er ook mee stoppen. Niks geen zakensedan meer voor deze Duitsers, maar een grote cross-over die volgens welingelichte bronnen gaat luisteren naar de naam Q9. Je ziet een spyshot boven dit artikel staan. Best een aardige SUV, maar niet zo stijlvol en rank als de huidige A8.
En daarmee lijkt het bij Audi dus over en uit voor de stijlvolle zakensedan. Helaas. En nu hopen dat Mercedes het niet ook doet. Voor BMW kan het alleen maar beter worden. Want nogmaals, wat een gedrocht van epische proporties is dat. Voor mannen met een heel klein plassertje, anders niet. Die kan niet lelijker.
Maar goed, toch jammer. Het had altijd wel wat, zo’n groot slagschip…
Met dank aan HZW voor het gerucht en de foto…





Nou nou nou.. laatst een aantal dagen in een i7 gestuurd en dat was toch beslist geen straf. Smaken verschillen, maar de voorkant vind ik echt goed gelukt en maakt veel indruk. Achterkant is mwah. En binnenin voelt het wel wat minder speciaal dan de vorige generatie. Verder rijdt het natuurlijk gewoon voortreffelijk. Ik zou de 7-serie zeker prefereren boven een A8. Denk dat een S-klasse echter nog steeds de vedette is in deze klasse, hoewel ik toch eerder een 7-serie zou kopen. Maar dat heeft (helaas) meer met een stukje merkimago te maken.
i7? Ik dacht dat alle mannen met een klein apparaat een Model S met ludicrous mode kochten 😀
Hahaha. Touché!
Maar dat gezegd hebbende; ik heb nog de perfecte auto voor jou te koop staan. Een mooie rode… ;-)
Stijlvol’ vind ik ‘m ook niet, maar een zakensedan is ook de meest recente iteratie van BMW’s 7-serie nog wel degelijk.
Je kunt die 7 serie ook gerust een SUV sedan noemen. Want de taillelijn ligt wel erg hoog.
Van binnen is die laatste 7 prachtig. Maar ik zou niet naar buiten willen kijken als ik langs een etage rij. Doe ik met mijn E38 wel, maar die is dan ook tijdloos.
Die E38 is inderdaad tijdloos mooi. Mijn complimenten.
De E38 blijft een schoonheid, ook na 30 jaar…
De huidige BMW 7 Serie is werkelijk een schitterende sedan. Ik heb er een paar keer in meegereden en wat rijdt dat ding fantastisch! En mijn hemel, wat een geslaagde auto 👌
Tja, de realiteit is dat een SUV veel geschikter is als directie auto, de machtige oude mannen en vrouwen stappen er gewoon gemakkelijker on en uit en hebben/beleven meer ruimte. Dat is tegenwoordig zelfs het bestaansrecht van Range Rover.
Hahaha en dan als toegift nog even een terechte sneer..
Gewoon overstappen naar de DS nr 8
@nicolasr: een Q8 rank en stijlvol? Wat jij rookt, slikt, snuift of spuit moet wel exquise spul zijn… – ik wil dat spul ook!
@vaakbenjetebang
Er staat toch echt A8 ipv Q8. Dus dat wat jíí hebt gerookt is goed spul. Kun je rijk mee worden als je het verkoopt! 😜
@nicolasr: misschien moet ik minder drinken! Dat was met een hele dikke op de telefoon vinger getypt en had een A in plaats van een Q zullen zijn… Een Q8 is al helemaal niet rank (nou ja, in het Engels wel), maar ook een A8 is toch een aardig vadsig ding in mijn ogen. Maar in vergelijking met een Q-dinges, vooruit – dan kan hij rank lijken, als je het wìlt zien!
Een Q8 in een donkere kleur met de 19″ wielen en geen black pack dus met chroom accenten kan heel chique zijn. Maar niemand bestelt de wagen zo.
Ik hoop dat de face lift van de huidje G70 rigoreus en mooi wordt. Heb nu de G11 en wil graag als volgende auto weer een 7 serie maar vind de huidige te lelijk…
Ik reed ook de G11 en ben naar de nieuwe gaan kijken, maar dat was het niet. Het ergste vond ik nog dat de auto continu ingrijpt, waardoor je eerder het gevoel hebt dat de auto met jou rijdt dan andersom
Ik vind de Mercedes E en S klasse toch erg geslaagd, met name de E. En ook de Koreanen en Japanners geven het segment er niet aan.
Wat was die A8 D3 toch een mooie bak, bij mij natuurlijk voor het eerst op mijn netvlies in S8-trim in Ronin (geniale film!). 3-box design en slank maar toch lekker dik, kom daar nog maar eens om vandaag. Het is nu alleen nog maar dik. Een RS6 was vroeger een wat dikkere versie dan de standaard, en als je bij MTM ging shoppen werd daar meteen een intens over de top kermisattractie van gemaakt. Tegenwoordig doet Audi dat zelf al.
De huidige 7 is geen monster of gedrocht, maar gewoon een dikke “boevenbak”.
De Mercedessen zijn smaakloze compensatie auto’s, zoiets als een kermisattractie. Veel schermpjes, veel lichtjes… Een auto voor eksters die alles wat glimt moeten hebben. Mercedes klanten staan op hetzelfde niveau als Golf rijders…
En Audi… Eenvoudig te veel geld voor te weinig kwaliteit…
Gelukkig rijd ik nog steeds in mijn Fiat 127👍😂🤣
De huidige A6 is op 1mm na 5 meter lang. Dat scheelt nog maar weinig met de Audi A8 van 2 generaties terug. En in China kan je de A6 ook verlengd krijgen, dan doet hij niks meer onder voor een A8. En binnen VAG hebben ze ook nog de Flying Spur voor als je een sedan wilt die groter is dan 5 meter.
Is al bekend wanneer de nieuwe Q7 komt?