
Tesla is geweest. Er is een andere EV die je moet hebben. Vooral als je heel erg ver wil komen.
Weet je nog, vroegâh? Toen we al blij waren dat je BMW i3 met warm weer een rijbereik had van 120 kilometer? En dat je voor een rit naar Maastricht zeker twee keer moest laden? Wat dan ook nog eens taffeslang duurde? Gelukkig kwam daar toen Tesla. Dat merk pakte het even anders aan!
Allereerst kon je een heel eind rijden op 1 lading, soms wel 400 kilometer. Laden ging veel rapper bij het Supercharger netwerk en je reed qua uiterlijk ook niet voor paal, zullen we maar zeggen. Maar als het op range aankomt, is Tesla niet meer het merk dat je moet hebben. Neen, zeer zeker niet. Je moet voor een Chinees gaan!
Vergeet Tesla. Deze EV moet je hebben
We hebben het over de XPeng P7. Die heeft een 24 uur lang durend endurance record neergezet. Het was een lange rit met veel laadpauzes maar de Chinezen zijn in hun nopjes. Het ding reed 3961 kilometer in een dag. Dat is meer dan de Xiaomi YU7 die eerder dit jaar 3944 kilometer wist neer te zetten. Het verschil is dus zeventien kilometer.

De test werd gehouden op een circuit. Er kwam regen, er kwam wateroverlast en er kwam een pauze. Na de pauze ging de P7 vrolijk verder. De topsnelheid tikte de 210 aan en laden ging razendsnel. De P7 beschikt namelijk over een 800 volt platform en een accu die in tien minuten 525 kilometer kan bijladen.
Mocht je denken, dat XPeng heeft weer zelf een record verzonnen, zodat ze gegarandeerd op de eerste plek terecht zouden komen… Neen, het is een record dat echt bestaat. Ooit deed een Porsche Taycan mee en die haalde 3425 kilometer. Daarna sprong een Mercedes CLA eroverheen met 3717 kilometer. Xiaomi pakte de kroon met 3944 kilometer en voelde zich de koning van de wereld. Tot XPeng kwam opdraven en een kleine voorsprong pakte.
En niet alleen qua resultaten staat de XPeng P7 eenzaam bovenaan, ook qua looks mag deze Chinees zich tot de hogere klasse rekenen. En dan kun je hem al kopen vanaf 51.188 euro. Da’s geen geld, want hij sprint in minder dan drie seconden naar de honderd en de topsnelheid ligt op 230. Het verbruik is ook niet hoog, dat staat op 12 kilowattuur per honderd kilometer.
Kortom. Move over Tesla. De koning is dood, lang leve koning XPeng!





Goeie test. Komt namelijk best vaak voor dat je 24 uur lang ononderbroken op een circuit in je EV gaat rijden. Wellicht hadden ze de tijd beter kunnen gebruiken voor een brainstormsessie over de merknaam.
Ik vind dit juist wel een goede test. Het laat zien hoever je met laden in 24 uur kunt komen. Daar heb je een stuk meer aan dan de test waarin men 35km/h gaat rijden om aan te tonen hoever men op 1 lading komt.
Aan beide testen heb je gewoon geen ruk.
Ik vind het alleszinds ook beter dan tegen 30-40km/u bergen af te rijden zoals Lucid en Chevrolet lijken te doen. Er zit een deel efficientie in op hoge snelheid en een deel snelladen.
10 minuten 525 km bijladen. Meer had je niet nodig toch? De rest is enkel voor de bühne.
Mee eens, hoewel ik me dan wel afvraag hoe die 525km gemeten is, hoeveel kWh is dat en is dat bij 210km/u, vast niet. Schakelen ze dan ineens over op de onrealistische CLTC methode?
Het klinkt nu als een allegaartje van specificaties, allemaal indrukwekkend, maar de cijfermanipulatie is niet nodig. Bijna 4000km in 24 uur snoert direct de mond van iedereen die een auto wenst om in 1 ruk naar Zuid-Spanje te rijden.
525km op 1 acculading is prima, zeker als je het in 10min kunt laden.
0-100km/u in iets van 3s is gewoon bloedsnel.
Maar je kunt niet alles hierboven tegelijk hebben.
12 kWh per 100 km, dat geeft ook wel ongeveer aan hoe groot de voorsprong is die Chinese EV bouwers hebben t.o.v. de rest van de wereld.
Dat lukt met de Hyundai Kona EV ook, bijna.
Wel airco of verwarming uit, en een constante snelheid van max 100.
Maar om 3961km in 24 uur te rijden moet je gemiddeld 165km/uur rijden. Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat die 12kWh per 100km bij deze snelheid geldt.
Dat is inderdaad erg zuinig, zeker als ze de top snelheid aangetikt hebben en constant op relatief hoge snelheid gereden hebben! Ik haal in m’n i7 gemm 18kWh per 100km en ben daar eigenlijk al vrij trots op.
Moooe wagen dit maar kan je dit in Europa al kopen dan? En is de prijs die genoemd staat dan de Europese ofwel Nederlandse prijs?
Ja. Als en als. Het is een samenraapsel van gegevens die hen goed uitkomt. Behalve 525 km laden in 10 min heb je hier niets aan. Niet obv de data die in dit artikel verstrekt worden.
Is dat volgens wltp of volgens Chinese norm (ben de afkorting ff kwijt)? Dat scheelt vrij veel. Daarnaast heb ik het idee, maar is niet onderbouwd, dat de werkelijke cijfers tussen Chinese en Europese Evs echt niet mega veel verschillen.
Het is, zoals ik dit lees, op basis van de 24-uurs test. En daarmee misschien wel des te indrukwekkender.
Nee hoor, tijdens de 24h reed ie constant boven de 210km/h, dan is het verbruik veel en veel hoger, maar ook de aerodynamica speelt dan een heel grote rol dus als die niet in orde is kom je echt niet ver.
Dat doet Tesla toch ook gewoon. Tesla was natuurlijk gewoon de baas, en nu komen de Chinezen om de hoek.. Alleen hebben de Chinezen een streepje achter in de westerse wereld, dus het zal nog even hard werken worden, maar we kunnen ee eigenlijk niet meer omheen.
Alleen als je dan naar bv Volvo kijkt sinds ze overgenomen zijn door Geely word ik er nog niet zo vrolijk van, enorm stuk minder betrouwbaar geworden.
Toch lonkt zo’n Xiaomi of deze vreselijke merknaam nu wel bij mij.
Tesla heeft zich volledig verslapen en voorsprong uit handen gegeven, dat gaat niet meer goedkomen. Vind de Chinezen indrukwekkende EV’S maar met name Byd en Nio vind ik tegenvallen, de laatste met bame op gebied van afwerking. Byd maakt van alle Chinezen gewoon heel gemiddelde EV’S. De Chinezen brengen de levensloop van een automodel terug tot 2 jaar…..dat kan als je gigacasting als uitgangspunt neemt en Ai ontwerp ondersteuning. Als de Chinezen in staat zijn de ontwerpen meer eigenheid te geven en nog meer aandacht aan afwerking……dan is het gedaan met Duits ‘ premium’. Imo.
Ik hoor al 25 jaar dat de Chinezen eraan komen. Toen ik nog een studiekeuze moest maken waren er al mensen die chinees kozen omdat ze dachten dat de wereld tien jaar later alleen maar chinees zou spreken. Tot nu toe zie ik hier bar weinig chinese EVs en Chinese producten worden vooral gekocht vanwege lage prijzen.
Beter kijken dan… Volop Chinees auto’s, en degen die niet Chinees zijn zijn dat onder de motorkap nog steeds grotendeels…
Chinese merken nauwelijks. Europese merken die nu Chinees zijn ja, maar dat is Volvo Polar sentiment. Dus ik denk dat je wat minder kortzichtig moet zijn.
De BYD Tang vond in anders een behoorlijke tegenvaller toen ik er na informeerde. Je kan met die Chinesen letterlijk nergens vanuitgaan en elk functie analyseren of het wel doet wat je verwacht. Geen idee wat destijds voor mij de dealbreak was, maar herinner mij nog genoeg horror verhalen over Lynk&Co waarbij het infotainment het continu liet afweten. Het is net een Volvo zeggen ze dan..
Over die net een Volvo. Heb de wegenwacht ern tijd geleden twee uur zien rommelen aan een Polestar 3 om hem terug rijvaardig te krijgen inclusief hele demontage van de frunk. Ik ben ook nog erg sceptisch over de kwaliteit (naast dat ik het om principiele redenen al niet zou willen kopen).
Dit. Tesla liep voor. En daarom was de matige bouwkwaliteit en beroerde service evenals het gedateerde design zo erg niet. Maar inmiddels zo’n ze op de meeste vlakken ingehaald. Dan nog een ceo met nazi sympathieën erbij? Snap niet dat er überhaupt nog Tesla’s verkocht worden!
Uit de cijfers kan ik niet opmaken dat Tesla zich verslapen heeft, in tegendeel. Sneller, goedkoper, zuiniger, laad sneller, … en dat met een kleinere batterij. In niets is de P7 beter qua specs :
https://ev-database.org/side-by-side?i=1821,3034&h=dec136ba34c7a4eda36f8836793655f5a56d45e88e32a5e83af74a7af2363234
Een P7 is een concurrent voor de Model S. En je hebt de basisversie gevonden, topsnelheid 200km/h, deze deed 210km/h+ gans de tijd.
EV-database zet hem in categorie E, Model 3 in categorie D en de Model S in F. Hij zit er blijkbaar tussen in (ook qua afmetingen).
Dat is de oude P7. Die nieuwe heeft hele andere specs
Dat was me niet duidelijk adhv het artikel. Ben benieuwd naar die specs dan. Prijs uit het artikel is iig voor de huidige versie.
Hebben ze natuurkunde opnieuw uitgevonden en hebben Chinese auto’s geen rolweerstand, geen luchtweerstand, geen interne verliezen door wrijving en warmte? Of zullen ze de waarheid iets rooskleuriger vertellen waar het hele land al jaren om berucht is?
Eerst maar even hier zelf testen, eerst zien en dan pas geloven. Ben benieuwd of Wouter ook de 12kWh/100km haalt 😂
Ik haal het wel met mijn Smart Fortwo electric drive
Tuurlijk niet. Er staat ook helemaal niet onder welke omstandigheden dat is behaald. Vandaar mijn eerdere opmerking dat je hier gewoon geen kont aan hebt.
Koop Europees. Bijvoorbeeld de Scenic e-tech i.p.v. zo’n slagschip. Alles onhandig, De menselijke maat, ruimte en veel luxe: de Renault de beste keuze.
Als een renault de beste keuze blijkt, dan is de (auto)wereld echt naar de verdoemenis.
De Renault de beste keuze in wat? Middelmatigheid…? Die auto blinkt echt nergens in uit.
Ff opzoeken wat Jayemm om cars te zeggen heeft over Chinese autos ging hem vooral om byd, maar gaat erna dat min of meer elke Chinees automerk hetzelfde doet, daarna denk je wel nog een keer extra na voor je Chinese koopt.
Kap eens met het promoten van die Chinezen. Koop Europees.
Vertel even aan al de Europese EV haters dat ze stoppen met de ontwikkeling te remmen, EVs zijn perfect voor 97% van alle saaie autoritten, je hoeft je leuke benzineauto daarom echt niet in te leveren, en na 2035 komen er toch geen benzineautos die de moeite zijn, tegen dan zijn EVs veel leuker
Xpeng is dan ook de Tesla van China. Zal best een goede auto zijn.