
Waterstof is live en heet, aldus Honda. Je kan nu al bij de Japanners aankloppen om je eigen waterstof fuel cell te kopen.
Hoewel er in China en India elke dag twee kolencentrales bijgebouwd worden, proberen wij Europeanen de wereld nog steeds te redden van de ondergang. De prijs die we hiervoor betalen is enorm. Uitgaven aan defensie, goede medische zorg en onderwijs staan fors onder druk door al die duurzaamheid. Die pijn is te voelen door degenen die er een beroep op moeten doen. Doch er is natuurlijk wat opoffering nodig, om de EV rijdende gutmensch het gevoel te geven een gutmensch te zijn. Dat is immers al moeilijk genoeg door al die fratsen van Elon Musk.
Enfin, heel veel zin heeft het natuurlijk niet, die EV’s. Volgens sommigen helpt het zelfs helemaal niets en moeten we overgaan op de waterstofmotor. Nadeeltje is wel dat veel autofabrikanten de ontwikkeling daarvan hebben opgeschort. Alleen in Azië geloven ze er nog echt in, bij Honda, Hyundai en Toyota. BMW heeft al een tijdje een ouderwets Duits-Japans bondje met die laatste en doet op die manier nog een beetje mee voor Europa.
Honda is dus ook al decennia bezig met de waterstofauto. Het eerste FCX (Fuel Cell eXperimental) concept stond op de Tokyo Motor Show in 1999. In 2008 stond de FCX Clarity op de Los Angeles Auto Show. Waterstof voor de massa, kopten we destijds. Maar de auto kwam vervolgens maar mondjesmaat op de markt met een leaseconstructie. Een belachelijk succes werd het allemaal niet. Al is het maar omdat de infrastructuur simpelweg ontbreekt.
Toch geven de Japanners niet op. Vooral voor grote vrachtbakken wordt de waterstofmotor als een goede oplossing gezien. Gezien de gewenste laadvermogens en actieradius, zou de accu die nodig is voor een puur elektrische truck gigantisch (en dus gigantisch zwaar) zijn. Niet voor niks heeft Tesla moeite de Semi productieklaar te maken.
Vorig jaar kwam Honda al naar de ACT (Advanced Clean Transportation) beurs met een volvette elektrische Peterbuilt vrachtwagen met fuel cell range extender. Dit jaar is de technologie klaar voor de markt, aldus David Perzynski, assistant manager van hydrogen solutions development bij American Honda:
Honda hydrogen is open for business. We have the fuel cell technology, the expertise, and the supply chain to power a variety of zero-emissions products, including commercial trucking and stationary power generation.
De Peterbilt 579EV heeft een 120 kWh accu die in zijn eentje goed is voor een range van 150 mijl. Maar met Honda’s waterstof range extender geïnstalleerd, wordt dat 500 mijl. Let wel, dit alles bij een beladen gewicht van 82.000 lbs, oftewel een kleine 40.000 kilogram. Serieproductie van de range extender is inmiddels opgestart, dus bestel maar bestel maar bestel maar. Honda voorziet ook andere use cases voor hun fuel cell, zoals de functie van noodaggregaat voor ziekenhuizen. Gaat het dan toch nog gebeuren?





Leuk gevonden plaatje (#4mei)
OT zou toch niets snel met zo’n rijdende bom op pad gaan
Uitgaven aan defensie, goede medische zorg en onderwijs staan fors onder druk door al die duurzaamheid.
Oww ja.. Jaap heeft weer weekenddienst. Lekker bezig. Lekker onderbouwd.
Het is vrij simpel he…Het cpb heeft enkele jaren geleden becijferd dat het behalen van de klimaat doelstellingen zo’n 30 miljard per jaar kosten. Dan weet je ten eerste al dat het in realiteit eerder 60 miljard per jaar is, maar goed, laten we uitgaan van die 30. Het hele zorgbudget is 114 miljard (en samen met sociale zekerheid veruit de grootste uitgavenpost). Het hele defensiebudget is minder dan 20 miljard. OCW 53 miljard. Landbouw en visserij 4,7 miljard. Dus er wordt zes keer meer uitgegeven aan klimaat dan aan landbouw.
Dus ja, je kan je hoofd in het zand steken, maar het moet uit de lengte of de breedte komen en die klima nonsens kost ons dus serieus geld dat niet uitgegeven kan worden aan die belangrijke zaken/aan de mensen.
Het is dus niet zo simpel. Echter doen simpele conclusies het meestal wel goed in jouw straatje.
Zo simpel is het wel, maar in upside down wereld willen mensen die daar economisch belang of sociale status uit halen dat vaak ontkennen zonder verdere argumentatie daarbij aan te leveren behalve dat ‘de rest het allemaal veel te simpel ziet en alleen zij zo verheven zijn om te snappen dat het allemaal veel ingewikkelder is’. Meestal hebben die mensen dan HBO communicatie of zoiets gestudeerd…maar ach ja…
Je hebt zelf gestudeerd, dus weet heel goed dat uitgaven aan één kant niet veroorzaker hoeven te zijn van te weinig kunnen uitgeven aan een andere kant. Zeker in een complex speelveld zoals overheidsuitgaven.
Dus versimpelen dat de uitgaven aan duurzaamheid oorzaak zijn van de druk op zorg, defensie en onderwijs is nogal kort door de bocht. Ik zal niet zeggen dat het in z’n geheel niet klopt, maar het is ook zeker geen waarheid. Die uitgaven creëren namelijk ook weer een economie wat weer bijdraagt. etc etc etc.. Complex dus.
Het zou net zo kort door de bocht zijn dat die fossiele industrie veroorzaker is van de tekorten, want daar gaat indirect nog veel meer geld heen (of wordt niet geïnd door kortingen/ subsidies).
En ik snap het zeker niet allemaal, zo verheven voel ik me niet, maar wil gewoon de nuance aangeven. Jij doet echter een veel stevigere uitspraak waarbij je acht gelijk te hebben. Ben jij dan niet degene die zich verheven voelt door slim genoeg te zijn om het te snappen?
Het is ook wel kort door de bocht om te zeggen dat doordat x te weinig geld krijgt ze ook niks kunnen doen. Het gaat ook om hoe het geld gebruikt wordt. Je kunt veel geld hebben en het goed en slim uitgeven, maar ook aan geld verslindende projecten. En dat kan ook als je weinig geld hebt. Dus de hoeveelheid zegt niet alles.
@jaapiyo wat wordt vergeten in die berekeningen, is dat het inderdaad op de korte termijn forse investeringen zijn, maar op de langere termijn we energie onafhankelijk worden, en daarmee honderden miljarden kunnen besparen. Geld wat we nu aan oa Noorwegen, Qatar, VS en UAE geven. Ik snap ook niet waarom het altijd een “links” item is. Wat mij betreft zou energie onafhankelijkheid een stokpaardje van de rechtse partijen moeten worden.
Peterbilt*
Danke!
@jaapiyo de Chinese CO2 uitstoot zit nu op zijn piek, en zal de komende jaren volgens de meeste analyses gaan stagneren, in verband met de grootschalige uitrol van zonnepanelen, windparken, hydro installaties, kerncentrales en elektrisch (zuiniger) vervoer. Dat er elke dag 2 kolencentrales worden bijgebouwd is echt onzin.
Voor waterstof zullen we nog veel meer stroom nodig hebben…