
Steun het goede doel, koop een Alfa Romeo.
Alfa Romeo is een merk dat bijna iedere autoliefhebber aan het hart gaat. Maar heb je er ook eentje op de oprit staan? De kans is klein. Daar kunnen tal van redenen voor zijn. Een model dat je niet aanspreekt, het prijskaartje, de aandrijflijn, noem maar op. Feit is dat te weinig mensen en dus ook wij Nederlanders een Giulia, Tonale, Junior of Stelvio overwegen.
Eerder deze week werd bekend dat het alles behalve lekker gaat met Stellantis. Een merk dat onderdeel is van het concern en daar voor een deel verantwoordelijk voor is? Alfa Romeo.
Alfa Romeo verkopen: Europa doet zijn best
Ons Europese bloed brengt nog een beetje leven in de brouwerij bij Alfa. Echt waar, we doen ons best. In de eerste helft van 2025 verkocht Alfa Romeo in Europa 33.116 auto’s. Een stijging van maar liefst 33,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Lekker bezig, maar het is lang niet goed genoeg. Dat zijn verkoopcijfers die bij een exclusief merk passen, maar niet bij een volumemerk zoals Alfa Romeo.
Amerika loopt voor geen meter
Het is onze schuld dat Alfa Romeo het niet goed doet, want wij kopen er te weinig. Maar weet je wat ook lekker makkelijk is? De schuld op een ander afschuiven! Die zondebok kun je vinden in de Verenigde Staten. Alfa Romeo krijgt het maar niet voor elkaar om de Amerikaan in een Stelvio of Giulia te krijgen.
In het enorme Amerika werden slechts 3.164 Alfa’s verkocht in de eerste zes maanden van 2025. Een schrikbarend laag aantal voor zo’n groot land. De Amerikanen weten Alfa Romeo duidelijk niet te vinden, wat een probleem is voor het Italiaanse merk. Ze willen juist volume gaan draaien in de States, dat wil nu nog niet echt lukken. Het is een daling van 34 procent qua verkopen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
In de VS moeten ze het hebben van de Giulia en Stelvio, terwijl Alfa-kopers in Europa vooral kiezen voor de Junior. De B-segment SUV verkoopt als warme panini’s in Europa, net als de Peugeot 2008, Opel Mokka en Fiat 600. De technisch aanverwante broertjes van de Junior.
De vraag is of Alfa Romeo het tij weet te keren onder Stellantis. Het is niet het enige hoofdpijndossier voor het gigantische autoconcern. Wat te denken van Maserati..





Haha de Junior verkoopt als warme panini’s. Leuk gevonden.
On topic: de tijdgeest past gewoon ook niet zo goed bij Alfa. Lichte rijdersautos worden sowieso niet meer verkocht.
Panini’s bestaan niet. Panino is enkelvoud, panini meervoud.
In het land der rekkelijken is weinig ruimte voor de preciezen.
Zit nu een warme Panini met brie honing en pijnboompitten te eten: mag dat wel 😂?
Doe mij maar een punani.
Met de importheffingen loterij van de Amerikaanse regering wordt het zeker niet beter voor Alfa Romeo. Tijd om de pogingen op die markt te staken.
Wij doen ons best
Als warme panini? Ik zie ze zelfden of nooit. Alleen de Tnale kom ik af en toe tegen. Een 2008 of een Mokka zie je dan weer overal.
Het gaat aan alle kanten fout bij AR. Eerst met de Giulia. De 3 serie rijder als doelgroep nemen. Kan je proberen maar je krijgt een BMW rijder niet uit een BMW. Hoe lelijk je de snuit ook maakt. Vervolgens schrap je letterlijk alle modellen om alleen een Giulia over te houden met een prijskaartje van 65k.
En dan ben je als AR ook nog eens erg laat op het feestje met de Tonale en de Mila… Junior. En misschien heb je dan wat leuks en begeerlijks, maar er is in Nederland amper nog een dealer te vinden. 100 km rijden voor een beurtje doet ook niemand.
Geen dealer te vinden? Er zitten hier bij mij 2 dealers binnen een straal van 10km.
Bij die rotonde bij Duiven richting Duitse grens? Daar zitten er in ieder geval ook twee, naast elkaar. Redelijk hilarisch als je ze elders met moeite kan vinden.
Kien is geen Alfa dealer meer.
maar goed ook want sinds ik daar jaren terug 2 splinternieuwe Alfa’s binnen een periode van 9 maanden heb gekocht zet ik daar geen stap meer binnen zetten ook al kreeg ik een Alfa Romeo gratis ….. wat een aanfluiting zeg …. gelukkig zijn er nog genoeg Alfa specialisten te vinden in de omgeving.
Toch ken ik aardig wat bmw rijders die uit bmw zijn gestapt, al was die overstap niet naar een Alfa;)
Zo ken ik er nog wel een paar.
BMW en Alfa Romeo zijn zwaar uitwisselbaar, alleen Alfa Romeo moet wel kunnen leveren, een relatie kunnen opbouwen. Geen stationwagen, geen coupé, geen cabrio, geen lekkere concurrent voor de hardlopende EV’s als de i4 en iX1, geen doorgroei naar het segment van de 5/7/8. Of word je dan naar Maserati geleid? (Neuh) Kortom, BMW-klanten blijven maar bij BMW binnenlopen. Inruilen, bijbetalen en weer iets nieuws. Bij Alfa Romeo lopen de wegen vaak dood. Tussen de 159 en Giulia zat 5 jaar minstens. Onderhoud kan ook beter bij Alfa. Alfa’s zijn wel mooier. Gelukkig maar.
Ik heb ze beiden, maar een Alfa heeft een leukere sfeer en Italiaanse sfeer, een BMW rijdt goed, maar heeft nou niet zo’n joie de vivre als een Alfa.
Overigens heb ik de laatste 5 jaar 2 Alfa’s gekocht en vroeger een stuk of 8, dus ik heb mijn steentje wel bijgedragen, jullie zijn nu aan de buurt.
De Stelvio en Giulia zijn zwaar achterhaalde auto’s, en zijn nodig aan vervanging toe.
Maar de nieuwe Stelvio wordt een Peugeot derivaat, met een ander jasje, dus dat zal ook niet gaan verkopen.
Wie wil er nu een Italiaanse auto kopen die voor 80+% een Peugeot is, het zelfde geld. voor de Junior ICE.
Als het een EV is maakt het veel minder uit een elektromotor is een elektromotor, daar zit geen verschil in.
Heel Stellantis gaat naar de kloten als ze overal maarl Peugeot zooi in blijven stoppen.
De FIAT 500 is nog de enige echte FIAT zowel de EV als de ICE.
Alfa Romeo maakt verkeerde en te dure en niet bepaald mooie auto’s om als volume merk te boek te staan.
De Stelvio en Giulia zijn oud, de Tonale is gewoon lelijk, en de Junior kan er nog wel mee door, maar daar houd het wel op, en een eventuele nieuwe Giulietta op Peugeot 308 basis gaat hem ook niet worden.
Ik zou wel een Lancia Ypsilon HPE verkiezen boven en 600 Abarth of een Mokka GSE!
Ik ook, de Abarth 600e is toch wat meer een lompe MPV achtige auto, en ook totaal niet mooi.
De lancia Ypsilon HPE staat het dichts op het asphalt, en ziet er ook het beste uit van de 4.
Een Giulia oud? Die is net weer gefacelift en ziet er prima oud.
Volgens jouw redenatie is een porsche 911 stokoud, dat is meer dan 60 jaar in feite hetzelfde model.
Zodra ze weer leuke modellen gaan maken ben ik erbij. Tot die tijd rijd ik de laatste mooie Alfa SW nog even op.
Ben 3 weken in Italië geweest en heb de Junior enkele malen gezien, de Tonale hetzelfde. Stelvio en Giulia veel meer tegen gekomen. De Fiat 600 zelfs geen enkele keer gezien. Wel veel Duitse en Koreaanse auto’s met Italiaanse kentekens, dat zegt genoeg over Stellantis. De nieuwe modellen van AR zijn niks speciaals of onderscheidend meer en veel te duur voor wat het is.
Nou laat mij maar een jaar rijden in de Stelvio en Giulia ter promotie van het merk. Weet zeker dat het nog enkele orders op gaat leveren.
Alfa Romeo verkoopt al decennialang bescheiden aantallen, en toch zie je ze nog steeds op de weg. Het merk is altijd een buitenbeentje geweest, en daar is helemaal niks mis mee.
Inderdaad, Alfa Romeo is nooit een volumemerk geweest, ook al hadden ze dat misschien best wel gewild. Daarom is het ook leuker om ereen te rijden, je onderscheidt je zo van de grauwe massa.
Mooi modelletje die Junior, maar de specs icm de prijs icm Peugeot-meuk spreken me verder totaal niet aan..
beter had ik het niet kunnen verwoorden..
Al die Peugeot invloeden in het interieur vielen me tijdens de proefrit enorm tegen.
Alfa had z’n kans om mij een auto te verkopen toen ze dat contract hadden met Mazda voor de productie van een roadster. Maar dat mocht niet van wijlen wollen trui Sergio Marchionne, Alfa’s moesten in Italië gebouwd worden. Dat werd dan een Fiat roadster … maar die had niet de fun-factor van de MX-5, en niet de looks van een Alfa. Het is dus de MX-5 geworden. De Alfa 4C is cool, maar lastig als daily – met de MX-5 lukt dat net (200.000 km and counting).
Als ik vandaag kijk bij Alfa, dan zie ik:
– Crossovers, maar dat blief ik niet.
– Slechts 1 (compacte) elektrische crossover (1718mm hoog), maar de A290 is vele malen leuker (en ‘slechts’ 1512mm hoog … dat is verdorie 20cm lager).
– Een mooi gelijnde en goed rijdende Giulia, maar fiscaal moet ik iets elektrisch hebben … en dat hebben ze niet in die klasse. Ze hadden het geld van de elektrisch GranTurismo beter in de ontwikkeling van een elektrische middenklasse Alfa-sedan of Alfa-estate gestoken. Dan had ik een Alfa nog durven overwegen, ter vervanging van de MX-5. Helaas pindakaas.
Dus neen, Alfa heeft het vooral aan zichzelf te wijten (of aan Stellantis, dat kan ook).
Ik blijf er bij, Fiat Chrysler Automobiles had beter met Renault samen kunnen gaan.
Het ligt aan Alfa zelf.
Of eerder de platformstrategie van Stellantis.
Het is gewoon mismanagement van de bovenste plank.
Leuk zo’n 33 Stradale voor een zeer selectief groepje mensen. Dat kun je doen als je je ‘bread & butter’ modellen goed opgezet hebt, maar niet als je na 10 jaar Giulia en Stelvio hier nog steeds geen Hybride en/of volledig elektrische varianten hebt.
De Tonale is voor Alfa begrippen een aanfluiting, de Junior is niks anders dan een gerebadged Frans schimmelkaasje.
Jammer! Het merk loopt altijd achter de concurentie aan. Daarom op zich een prestatie dat Alfa uberhaupt nog in leven is.
Ach, Bentley en Aston Martin maken al jaren verlies en leven ook nog steeds.