
De financiële cijfers van Volkswagen over de eerste helft van 2025 zijn binnen en dit heeft het te betekenen.
Autofabrikanten hebben het er moeilijker mee in deze tijden en ook de Volkswagen Groep ontkomt er niet aan. Volkswagen heeft de financiële cijfers over de eerste helft van 2025 bekendgemaakt. Er is voorzichtig optimisme, maar het concern krijgt ook klappen.
Ondanks een stabiele omzet is de winst van de Duitse autobouwer flink onder druk komen te staan. Een deel is te danken aan de Amerikaanse president Trump. Daar heb je hem weer. Door de tarieven van Trump is Volkswagen naar eigen zeggen 1,3 miljard euro misgelopen. De auto’s van het concern zijn duurder geworden, waardoor de Amerikanen naar alternatieven kijken. Bijvoorbeeld uit eigen land. Dat kost VW verkopen.
Volkswagen boekte in de eerste zes maanden van 2025 een omzet van 158,4 miljard euro. Dat is vrijwel gelijk aan dezelfde periode vorig jaar (158,8 miljard), dus op het eerste gezicht lijkt alles koek en ei. Maar schijn bedriegt. De operationele winst kelderde met maar liefst 33 procent naar 6,7 miljard euro. De winstmarge zakte daarmee naar 4,2 procent. Dat is flink onder de eerdere doelstelling van 5,5 tot 6,5 procent.
En dat is niet alles. Restructureringskosten bij Audi, Volkswagen en softwaredivisie Cariad kostten nog eens 700 miljoen euro. Voeg daar strengere CO2-regels en nadelige valuta-effecten aan toe en je kunt je een beetje voorstellen waarom het allemaal niet zo lekker loopt.
Investeringen
Volkswagen verkocht in totaal 4,36 miljoen auto’s in de eerste helft van 2025, iets meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei zat vooral in Zuid-Amerika (+19%) en Europa. Maar in Noord-Amerika ging het helemaal niet goed. –16% in verkopen, grotendeels dankzij de strenge Trump-tarieven die er behoorlijk inhakken.
De orderintake voor EV’s in West-Europa steeg met 62 procent. Nieuwe modellen als de ID.7 Tourer, Audi Q6 e-tron en Skoda Elroq doen het goed. Bovendien gaan de investeringen gewoon door. Zo tikte Volkswagen nog even 0,9 miljard euro af voor extra aandelen in Rivian.
Voorzichtig optimisme
Voor heel 2025 verwacht de Volkswagen Groep een omzet die in lijn is met vorig jaar. Een groei zien ze niet meer gebeuren. Veel hangt af van wat er in Washington gebeurt. Als de importtarieven aanblijven is dat geen positief nieuws. Krijgen Europese bedrijven een versoepeling dan kan het tij zomaar keren.
Klinkt allemaal niet super fantastisch. Toch is er voorzichtig optimisme. Een jaartje geen groei is niet het einde van de wereld. Volkswagen moet, zoals alle andere Europese bedrijven, dealen met geopolitieke beslissingen die er gemaakt worden. Werk aan de winkel om van 2026 wel een jaar van groei te maken. Hoe ze dat gaan doen zien we dan wel weer. Eerst 2025 maar eens uitzitten.





China wordt niet genoemd? De neergaande verkopen in China waren toch de trigger voor de problemen.
Opvallend ja. Mss is China nu ook stabiel?
Uit het persbericht: Growth in South America (+19 %), Western Europe (+2 %) and Central and Eastern Europe (+5 %) more than compensated for the expected declines in China (–3 %) and, mainly due to tariffs, North America (–16 %). Daarnaast wordt ook genoemd dat de operationele marge naar 4.2% daalde door het grotere aandeel EV-verkopen, waar dus minder marge op zit.
@RubenPriest – mss ook leuk om de schuld van Volkswagen groep te vermelden, 172 miljard in totaal per 03-2025 , als de rente 1% – 1.5% stijgt verdampt de complete winst. Ik geef t hele zaakje nog 1 jaar max voor er dermate extreme reorganisaties doorgevoerd moeten worden en ze gered moeten gaan worden door de EU. Dezelfde EU die ze met allerlei milieu maffia regeltjes al kapot probeert te maken….
Daar zitten ook alle lease constructies in opgenomen waar ze winst op draaien. Is niet helemaal een zuiver getal…
Met dit soort opmerkingen denk ik altijd. Maar wat durf je er zelf voor in te zetten.
Zo zelfverzekerd; ik geef het max een jaar….
De schulden zijn financieringskosten leasetak, daar staat ook bezit, de auto’s en contracten tegenover. Dito bij Toyota, voornamelijk de financieringstak.
Denk zelf dat VW flinke klappen heeft opgelopen in Azië en Usa, dit laatste vooral door onaantrekkelijke modellen.