• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Stellantis verliest geld als water

Auteur: Michel, gepost 21 juli 2025 om 11:57 – 29 Reacties

miljardenverlies stellantis

Moederbedrijf van merken als Fiat, Citroën en Jeep lijdt in het eerste half jaar van 2025 een miljardenverlies. Is Stellantis te groot geworden?

Even een geschiedenislesje. Je had eerst Italiaanse autofabrikanten die waren samengeklonterd in de Fiat group, je had Amerikaanse fabrikanten die samen de Chrysler group waren en je had in Frankrijk PSA. Al die fabrikanten samen zijn nu Stellantis en onder die vlag hangen vijftien merken.

Dit enorme concern heeft in zijn stal Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep, Lancia, Leapmotor, Maserati, Opel, Peugeot, RAM en Vauxhall. Als we er nog eentje vergeten laat het ons weten. Al die merken delen platforms en modellen, dat zou goed voor de business moeten zijn. Lagere kosten qua ontwikkeling onder andere.

miljardenverlies stellantis

Miljardenverlies Stellantis

Toch blijkt dat niet allemaal even simpel als het lijkt. Het eerste half jaar van 2025 verliep alles behalve rooskleurig. Vandaag doet de megafabrikant een winstwaarschuwing uit. In het eerste half jaar is namelijk een verlies geleden van 2,3 miljard euro. Netto.

Geen kattenpis. Maar niet onlogisch als je ziet dat het concern gewoon een klap minder auto’s heeft verkocht. Daardoor daalden de opbrengsten met 13 procent in vergelijking met een jaar eerder toen er nog een winst geboekt werd van 5,6 miljard euro.

miljardenverlies stellantis

Schuld van The Donald

Er speelt nogal wat bij Stellantis. Allereerst even de zwarte piet buiten het concern zoeken. Het is allemaal de schuld van Donald Trump natuurlijk. Die heeft invoerheffingen ingesteld voor de auto’s die het bedrijf niet in Amerika bouwt.

De Europese merken die Stellantis vanuit Europa naar de USA stuurt zijn daardoor een kwart duurder geworden en dat betekent minder verkoop. In totaal heeft Stellantis zo’n 100 duizend auto’s minder op de boot naar de nieuwe wereld gezet. Kostenpost? Ongeveer 300 miljoen euro.

Eigen schuld

Blijft er nog een verlies van twee miljard euro over. Daarvoor moet de hand in eigen boezem. Allereerst de natte riem. Oftwel de ellende met de PureTech motoren. Daarnaast een hele partij elektrische auto’s met kapotte boordladers, nokkenaskettingen van dieselmotoren én natuurlijk de recente airbagellende die onwelgevallige publiciteit kreeg omdat rijden op de openbare weg opeens niet meer was toegestaan.

Daarnaast lopen een aantal merken uit de stal gewoon beroerd. Fiat had een succesverhaal met de Fiat 500, maar die werd door de Fiat 500e vervangen die niemand wilde kopen. Nu komt er weer een hybride variant van deze 500e, maar ondertussen werd er te weinig verkocht en het is nog maar afwachten of deze nieuwe duurdere variant het tij kan keren.

Maserati loopt al jaren behoorlijk slecht en de reïncarnatie van de Lancia 208 Ypsilon is ook nog niet echt een eclatant succes. Ook merken als Alfa Romeo zorgen niet voor hoge verkoopcijfers.

Hopelijk voor Stellantis krijgen ze het lek boven, maar aangezien de winstwaarschuwing er nu uit is zal het een zwaar tweede half jaar worden. Wat denken jullie? Hoe moet Stellantis het miljardenverlies omkeren in miljardenwinst?

Ook interessant!

  • Motorprobleem gehad met Opel, Citroën of Peugeot? Dan kun hier geld terug krijgen!
  • Nee toch: nog een terugroepactie Stellantis, dit keer niet over airbags
  • Fiat verkocht in 2024 meer auto's dan Opel en Peugeot sámen
  • Grote terugroepactie Citroën, ook in Nederland
    Grote terugroepactie Citroën, ook in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Fiat, geld, Lancia, Maserati, Peugeot, Stellantis, terugroepactie

Vorig bericht: « Video: BMW gebruikt knipperlicht
Volgend bericht: Officieel: Mercedes-rijders kunnen niet rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. por100 zegt

    21 juli 2025 om 12:11

    Op het halve maan plaatje staat ook echt geen één aansprekende of knappe auto. Uit de landen der kunsten, wat zullen ze zich schamen.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      22 juli 2025 om 11:08

      Er is ook zoveel mis met het aanbod, vooral aan de FIAT, Lancia kant.
      De Panda en Ypsilon waren altijd kleine autootjes, die populair waren in Urban gebruik, makkelijk in kleine straatjes, makkelijk parkeerbaar, enz.

      Maar beide modellen werden bij elke nieuwe generatie groter, de nieuwe “Grande Panda” en nieuwe “Ypsilon” zijn nu nog veel groter geworden, en dus minder bruikbaar in smalle straatjes.

      De nieuwe Grande Panda had als auto zou gewoon als Uno/Punto met bijbehorend design op de markt moeten komen, en de Nieuwe Ypsilon had als auto gewoon als nieuwe Delta met bijbehorend design op de markt moeten komen.

      De nieuwe Panda en Ypsilon hadden gewoon op FIAT 500 basis gebouwd moeten worden, zowel als EV en ICE met GSE-Firefly motoren.

      Login om te reageren
  2. Johanneke zegt

    21 juli 2025 om 12:26

    Het is kwalitatief echt de onderkant van de markt. Zolang ze dat niet oplossen, waarom zou je het kopen. Alhoewel, Fiat is als enige niet heel slecht voor zover ik weet.

    Login om te reageren
  3. h5404207 zegt

    21 juli 2025 om 12:38

    Modellen die beter aansluiten bij wat het publiek wil. Veel te laat met SUVs en alfa gulia sportwagon die er nooit kwam.

    Login om te reageren
  4. zjos zegt

    21 juli 2025 om 13:04

    Ze maken twee fouten.
    1 kwalitatief is en blijft het onder de maat en dat is een ingenieurs probleem en
    2 ze hebben duidelijk geen goede visie inzake wat hun klanten willen en dat is een management probleem.
    En als je dan onderdelen gaat delen deel je ook je gebrek aan kwaliteit die je dan vervolgens stopt in iets wat klanten niet willen.
    Ergens krijg ik hier een soort van British Leyland gevoel. En met de komende slechte economische jaren in het voorruitzicht hebben ze dat tij ook nog tegen. Ik zie het niet meer goed komen.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      21 juli 2025 om 13:47

      Dit is eerder het verhaal van GM. Je hebt merken met een duidelijke visie, geschiedenis en liefhebbers. Waarbij je steeds meer gaat badge engineeren tot op het punt dat je de zelfde wagen hebt met 5-6 verschillende badges die dan nog eens een afschuwelijke reputatie hebben op vlak van kwaliteit en betrouwbaarheid. Natuurlijk kom je dan tot een punt dat je merk na merk moet schrappen om met twee winst gevende merken te eindigen.

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      21 juli 2025 om 16:01

      Zo dat is niet bekend bij de jeugd, Britisch Leyland, ik ben als kind opgegroeid achterin die producten, eerst, in Mini’s, toen Allegro’s, toen Triumph, en toen werd het VW bij ons thuis.

      Login om te reageren
  5. eugene3768 zegt

    21 juli 2025 om 13:22

    Ze gaan zichzelf opheffen . Kwaliteit ver onder peil .
    En wat er hier wordt gezegd ‘hoe kan het dat auto’s uit de twee landen v kunst en cultuur, de boel zo te grabbel gooien

    Login om te reageren
  6. audirs3 zegt

    21 juli 2025 om 13:25

    Ik snap veel van hun keuzes niet. Abarth en DS waren de smaakmakers van Fiat en Citroën, om dat als losse merken neer te zetten is inefficiënt en maakt de oudere merken minder aantrekkelijk.
    Daarnaast hebben ze al veels te veel merken. Gewoon mismanagement.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      22 juli 2025 om 11:12

      Abarth heeft heel veel historie, maar wordt nu de nek omgedraaid door Abarth onwaardige EV zooi.

      Login om te reageren
  7. citroen55 zegt

    21 juli 2025 om 13:36

    Weer een “de beste stuurlui staan aan wal” commentaren.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      21 juli 2025 om 13:55

      Ik weet niet of ze aan wal staan, maar gezien de resultaten staan zijn niet bij Stellantis in ieder geval.

      Login om te reageren
    • heckblende zegt

      21 juli 2025 om 13:58

      meeste mensen hebben misschien een keer een auto zien rijden en denken dat ze thuis horen in de product-board.

      ik lach om jullie :)

      Login om te reageren
  8. O plaat zegt

    21 juli 2025 om 13:57

    Stellantis redden kan als volgt.
    -Alle merken zonder geschiedenis als individueel merk schrappen dus geen ds, abarth, ram,…
    -Alle merken die niet meer te redden vallen schrappen Lancia de vuilbak in of verkopen aan de Chinezen en Maserati te koop zetten.
    -In de VS jeep terug als middenklasse merk positioneren en niet als een duur luxe merk.
    -Hou de badge engineering beperkt. Ja een Citroën en Fiat kunnen het zelfde platform delen, maar hou een duidelijk onderscheid. Een Italiaanse en Franse motor en een compleet verschillend interieur met Franse eenvoud en Italiaans design zou al veel doen.
    -Stap af van het idee om Alfa Romeo een suv merk te maken en geef hun een nieuw RWD platform voor een Giulia (sedan en station) eventueel gedeeld met Chrysler.
    -Bouw terug Chryslers en Dodges. Kom af met een nieuwe charger/300c het vorig model verkocht in 2020 aanzienlijk ondanks dat het een wagen uit 1997 was.
    De elektrische opvolger koopt geen kat.
    -Geef Alfa Romeo terug een hatchback

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      21 juli 2025 om 14:57

      Abarth is toch echt begonnen als een individueel merk en met geschiedenis…
      AR: ja man, sedans en stationswagens verkopen veel beter dan SUV’s! Oh nee toch niet. Sowieso zijn de meeste landen helemaal niet zo van de stationwagens.

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        22 juli 2025 om 10:38

        Als induvidueel merk heeft abarth weinig toevoegen waarde.
        Alfa Romeo moet vooral in Europa verkopen. Buiten Europa kennen ze dat merk toch niet. Italianen kopen graag Italiaans en daar zijn suvs niet populair. Als ze jaarlijks 3000 stationwagens kunnen verkopen, verkopen ze meer wagens dan Lancia nu. Als je denkt dat enkel 3 SUVs in verschillende maten verkopen de redding zal zijn voor Alfa Romeo zal je ook van een koude kermis thuiskomen.

        Login om te reageren
    • mc96 zegt

      21 juli 2025 om 15:31

      Alle merken zonder geschiedenis als individueel merk….. Carlo Abarth draait zich om in zijn graf 😀

      Login om te reageren
  9. Robert zegt

    21 juli 2025 om 15:41

    “Als we er nog eentje vergeten laat het ons weten.”

    Da’s nog best een serieus lijstje, als je gaat kijken van welke merken/merknamen ze nog steeds de rechten hebben (en dan vergeet ik er ongetwijfeld nog en aantal):
    PSA:
    – Talbot
    – Simca
    – Panhard
    Fiat:
    – Innocenti
    – Dino
    Chrysler:
    – Plymouth
    – DeSoto
    – Imperial
    – AMC
    – Eagle
    – Hillman, Sunbeam en Humber (via de Britse Rootes Group)

    Login om te reageren
  10. HZW zegt

    21 juli 2025 om 15:50

    Alles 1 pot nat maken werkt niet met Peugeot zooi.
    Italianen willen geen franse motor in hun Italiaanse auto.
    De Italiaanse merken zouden zich los moeten koppelen van de rest van Stelantis, Chrysler kan je dan ook gelijk afschudden van de Italiaanse merken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 juli 2025 om 10:14

      Als de Italiaanse merken zich loskoppelen van Stellantis zijn ze failliet voordat je tot drie kunt tellen. Hun slecht presenteren is juist de reden voor de slechte cijfers. Peugeot en Opel doen het een stuk beter dan Fiat en Alfa.

      Login om te reageren
  11. Giuseppe12 zegt

    21 juli 2025 om 15:51

    Het delen van platforms is op zich geen slecht idee maar met zoveel merken en zo weinig onderscheid is het inmiddels een eenheidsworst geworden. Waarom zou je nog een Opel verkiezen boven een Peugeot? Zelfde platform, motor en designtaal en het rijdt allebei gewoon ruk (mijn mening).

    Waar Stellantis zich mee zou kunnen onderscheiden:
    – Motoren, stop met die 1.2 PureTech in alles lepelen. Geef elk merk motoren die passen bij hun karakter en doelgroep. Vooral bij Alfa moet dat echt beter. Stel je voor dat je straks de 2026 Stelvio krijgt met een 1.2 PureTech motor.
    – Merkidentiteit, zorg voor echte verschillen in interieur, materialen, personalisatie. Unieke merken en geen simpele badge swaps
    – Infotainment en UX zijn gewoon dramatisch bij veel merken. Maak systemen sneller, logischer en mooier. Geen iPads overal op plakken of rare Peugeot-schermen in Alfa-kokers. En zorg voor fatsoenlijke hardware, en niet systemen die na 2/3 jaar al traag zijn geworden.
    – Combineer Italiaans design en rijbeleving, Europese kwaliteit en Japanse betrouwbaarheid. Dat zou pas een Stellantis onderscheidend vermogen zijn. (Ja, ik ben fan van Italiaanse auto’s).

    Maar ja, ik ben maar gewoon een simpele ziel zonder kennis van bedrijfsvoering.

    Login om te reageren
    • HZW zegt

      21 juli 2025 om 16:16

      @Giuseppe12 Stel je voor dat je straks de 2026 Stelvio krijgt met een 1.2 PureTech motor.

      Dat hoef je niet voor te stellen, het is al zeker dat er Peugeot 1.2 en 1.6 Plug-in Hybrid zooi onder de kap gaat komen.

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      21 juli 2025 om 16:19

      Daarom ben ik ook blij dat de FIAT 500 Hybrid een Italiaanse 999cc 3-cilinder GSE-Firefly motor krijgt, ook al is het meest basic motor die ze hebben.

      Login om te reageren
  12. Michel zegt

    21 juli 2025 om 15:52

    Merknamen zijn nog geen auto’s in de showroom. Als ze van al deze namen ook nog auto’s moeten gaan bouwen lopen de verliezen nog harder op

    Login om te reageren
  13. THSD zegt

    21 juli 2025 om 16:11

    Tja ellende met de purepech en de vele ev’s (boordladers) pakt toch anders uit dan stellantis had verwacht.

    Login om te reageren
  14. HZW zegt

    21 juli 2025 om 16:22

    De FIAT/Abarth 500e is geen verkeerd autootje op zich, maar wel veel te duur, maakt ze € 10K goedkoper en het wordt misschien nog wat.

    Login om te reageren
  15. jensoffbutton zegt

    21 juli 2025 om 16:46

    Het is allemaal niet zo gemakkelijk natuurlijk, focus op kwaliteit willen ze allemaal, maar dan is uw innovatie ook trager, als je minder lang je nieuwe zaken kunt testen.

    Het is duidelijk dat de riem in de olie niet lang genoeg getest werd. De airbags waren aankoop & gingen ook pas stuk na vele jaren.

    Ik vind trouwens dat bij alle merken de kwaliteit is achteruit gegaan doordat ze snel willen/moeten renoveren (door oa EU wetgeving en China die de markt zwaar subsidieert). Er zijn ook elektronische problemen bij de Japanse auto’s etc.

    Vergeet niet dat alle fabrikanten hun budget nu in de EV setup steken waardoor er merkbaar gecut is in andere zaken. Dat resulteert dan in een Opel/Lancia/.. die een Peugeot is, en dan ook slechter verkoopt door de slechte reputatie van Peugeot. Ik zie hier veel mooie voorstellen maar ik denk dat het duidelijk is dat de mensen geen hatchback/break meer willen. De enigste modellen van dat soort die nog verkoopt zijn auto’s zoals de BMW 3, een klasse hoger. Idem met meer eigenheid. Da’s ipv kost reductie, meer kosten. Badge swap is een kostenmaatregel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 juli 2025 om 10:50

      Was er met die riem niet een wijziging geweest in gebruikt materiaal waarna het misging?
      De reputatie van Peugeot is ook helemaal niet slecht.
      De Chinese merken ontwikkelen sneller en ze maken inmiddels producten die een heel goede eerste indruk achter laten maar of hun producten die nu goed zijn over vijf jaar nog steeds goed werken weten wij en zij ook niet.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        22 juli 2025 om 11:18

        Volgens mijn is die oliebad Rien een ketting geworden.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North