
In een relatief korte tijd heeft Porsche verschrikkelijk veel exemplaren van de Macan geproduceerd.
De beste beslissing die Porsche in de moderne geschiedenis heeft gemaakt? De Cayenne introduceren. De beste beslissing daarna? De Macan. Deze twee luxe SUV’s hebben in eerste instantie Porsche niet alleen gered, maar het merk successen laten beleven waar ze in slechte jaren alleen maar van konden dromen.
De Porsche Macan werd in 2013 geïntroduceerd. Nu, twaalf jaar later, kan Porsche mededelen dat het miljoenste exemplaar van de band is gerold in Leipzig. Voor een Volkswagen Golf of een BMW 3 Serie is de miljoen aantikken wat minder speciaal, maar voor een luxe volumemodel als de Porsche Macan is miljonair worden wat bijzonderder.
Het model groeide in korte tijd uit tot de populairste Porsche. Met name in China verkocht de Macan nog beter dan bubble tea. De publiekslieveling is er nu ook als volledig elektrische auto. Porsche hoopt natuurlijk met dit nieuwe hoofdstuk op het succes voort te bouwen.
Miljoen keer Porsche Macan

De miljoenste Porsche Macan is een 4 Electric in de kleur Frozen Blue Metallic. Het interieur is zwart met krijtgrijs en qua spec werd gekozen voor adaptieve sportstoelen, een head-up display met augmented reality en het panoramadak.
In de Nederlandse prijslijsten is de Macan 4 ook de meest interessante om te kiezen. Hij is nipt duurder dan de Macan instapper, die wij als duurtest hebben, en je krijgt voor de kleine meerprijs er puike prestaties voor terug. 408 pk, 5,2 sec van 0-100 km/u en een rijbereik tot 612 kilometer.

De komst van de Macan hebben ze ook gevoeld in Leipzig. In economisch opzicht dan. De toenmalige assemblagefabriek werd omgetoverd tot een volwaardige productievestiging. Dit zorgde voor 1.500 nieuwe banen en een impuls van de werkgelegenheid voor de regio. Vandaag de dag werken 5.000 mensen in deze Porsche-fabriek.


Ene Stefan Schmidt uit Kiel is de eigenaar van de miljoenste Porsche Macan. Hij kwam zijn auto ophalen bij het Porsche Experience Center in Leipzig. Een memorabel moment, voelt toch een beetje als een minuut gratis winkelen winnen bij de supermarkt. Met het ene verschil dat meneer Schmidt zijn boodschappen waarschijnlijk wél moest afrekenen.





Ik zie ook opvallend veel elektrische Macans. Toeval?
Tuurlijk niet. Dat is het courante model dat ze vermarkten.
De Macan was toch op basis van de oude Q5?
Die nog bij Audi in Ingolstadt geproduceerd werd, ipv de versie van mexikaanse produktie?
Dan heeft Porsche goed gecashed: veel verkocht & weinig ontwikkelingswerk.
Van een kennis heb ik de onderhoudskosten bij Porsche gehoord van een Macan…. daar wordt nog een keer gecashed.
Ongelofelijk hoe sommige mensen voor een badge bereid zijn te betalen…
Dat een auto gebaseerd is op het platform van een ander merk/type wil niet zeggen dat het dezelfde auto’s is. Wielophaning/afstelling, motormanagement, stuurgedrag, interieur, etc. zijn allemaal anders.Tuurlijk betaal je extra voor de Porschebadge, maar zeggen dat het dezefde auto’s zijn is als zeggen dat een kroket en frikandel dezelfde snacks zijn omdat ze beide van vlees gemaakt zijn en uit dezelfde fabriek komen.
U draagt geen merkkleding?
Porsche is nu eenmaal een suv bouwer waar er sporadisch eens een sportwagen van de band rolt.
Ik zou echter niet weten waarom je een macan boven een panamera zou kiezen. Al stak je mij geld toe ik zou voor de sedan gaan. Nuja ik ben ook geen boomer met rugproblemen.
Sporadisch? Porsche verkocht in boekjaar 2024: 310.718 auto’s. 60% bestond uit Cayennes (33%) en Macans (27%). Een kwart hiervan bestond uit 911’s (16%) en 718’s (8%). En de écht snelle versies van de Cayenne, Macan, Panamera (10% van de verkopen) en Taycan (7%) laten vele “sportwagens” achter zich als het gaat om snelheid en wegligging. Laat onverlet dat ik het met je eens ben dat de SUV’s mij niet bekoren, maar het publiek is er dol op want, euh… hoge instap en zo…?
Ik snap eigenlijk niet waarom Porsche de Panamera nog in het programma heeft. De wagen verkoopt heel matig, is te groot om sportief te zijn, te krap om een limousine te zijn, te laag om prettig in te stappen (belangrijk gezien de leeftijd van de gemiddelde Porsche klant). De Cayenne is de superieure all round auto. Het ooit bij een workshop in Weissach meerdere malen achter elkaar in en uit een 911 moeten stappen, dat is zelfs als veertiger zonder rugproblemen niet prettig.
Zou interessant zijn om te weten hoeveel er elektrisch zijn van dit miljoen?
Niet echt interessant, want hij is pas te kort op de markt om er iets zinnigs over te zeggen.