
Het argument dat je met een elektrische auto langer bij de snellader staat dan met een ICE bij de pomp kan straks de prullenbak in.
Geef het nog een paar jaar. Dan zijn we verlost van het argument dat je tientallen minuten bij een snellader moet staan om de batterij van je EV op te laden. Ja, dan moet je bij een hypermoderne snellader staan. En ja, je zult dan ook over een dure, moderne elektrische auto moeten beschikken. Maar het zit er heel snel aan te komen.
600 kW IONITY lader
Het is niet zolang geleden dat we 350 kW en 400 kW-snelladers omarmden als snelle snelladers. De ontwikkelingen gaan keihard, want inmiddels is IONITY begonnen met het uitrollen van 600 kW snelladers. Er bestaan niet eens productierijpe elektrische auto’s die met zoveel snelheid de batterij weer volhangen, maar de laders zijn er in elk geval klaar voor.
De nieuwe laadoplossing is te danken aan de HYC1000. De snellader komt uit de koker van het Zuid-Tiroolse Alpitronic, dat in februari 2025 het systeem officieel presenteerde. De techniek werkt met een centrale vermogenscabine die maximaal vier laders voedt. Elke dispenser heeft twee CCS-stekkers, waarmee in theorie tot acht EV’s tegelijk kunnen laden. Uiteraard met dynamische vermogensverdeling, zodat wie in z’n eentje aankomt alle registers open kan trekken.
Hoewel het systeem ook MCS-kabels aankan (voor trucks), kiest IONITY bij deze uitrol bewust alleen voor CCS en dus voor personenauto’s. De laders zijn volgens Alpitronic in staat om tot 480 kW via CCS te leveren, beperkt door een maximum van 600 ampère. IONITY trekt het nóg iets verder door met een piekvermogen van 600 kW, mits niet alle aansluitingen tegelijk worden gebruikt.
Die 600 kW klinkt bizar, en dat is het ook. Als je gaat tanken met een benzine of diesel ben je pak hem beet een minuut of 5 kwijt. Misschien wat langer als je een winkeltje in moet lopen en er staat iemand voor je. De 600 kW lader van IONITY is in staat om in minder dan 8 minuten een elektrische auto een rijbereik van 300 kilometer te geven. Het komt steeds meer in de buurt van tanken, dat snelladen. En dat kunnen we alleen maar toejuichen.
In mei waren de eerste testfases op IONITY’s testlocatie in het Duitse Unterschleißheim (bij München). Nu begint de publieke uitrol over heel Europa. (via Autonews)





Komt hierbij dat het maximum rijbereik van de nieuwe generatie elektrische auto’s stelselmatig omhoog klimt. Na 3 a 4 uur rijden een kwartiertje uit de auto lijkt niet zo’n opgave.
Over een jaar of 10-15 is een EV op alle vlakken de ICE voorbij. Okay niet op emotie. Dus hou er 1tje voor het weekend. Is wel wat ik ga doen.
Ik denk idd ook dat het zelfs op het gebied van ’tanken’ de EV op relatief korte termijn de ICE inhaalt. Gewicht blijft wel een punt en dat is voor rijplezier ook van wezenlijk belang. Geluid zorgt alleen in de top-motoren voor beleving. Al het geluid van motoren onder de 2-liter en onder de 6 cilinders kan ik missen als kiespijn.
Ik ben toch erg blij geweest met het geluid van mijn Abarth 500 en Impreza GT Turbo. Ook de Sierra Cosworth gaf mij gewoon kippenvel..
Voor mij GT86 met UEL en Milltek, en GR Yaris met Ulter uitlaat, kippevel. Soms toch, als de motor en uitlaat goed warm stonden.
Dat gezegd, de gereproduceerde geluiden in mijn Ioniq 5 N geven ook veel plezier en interactie op een leuke rit, veel moderne sportieve auto’s klinken eigenlijk helemaal niet zo goed van binnen, en van buiten geniet ik nog steeds van andere auto’s net als voorheen….
Ik was van jou opinie, bij ICE is gewicht belangrijk. Maar dat is niet per se rechtsreeks te vertalen op BEV. Ik had zo de Ioniq 5 N op voorhand afgeschreven als veel te zwaar. Maar verscheidene testen maakten me nieuwsgierig genoeg om een testrit te maken, en nu een jaar later kan ik bevestigen dat het gewicht geen hindernis is om heel veel rijplezier te geven. Meer dan mijn GR Yaris op dagdagelijkse basis….
Wat doet het met de levensduur van de accu? De bodybuilders die zich volspuiten met anabolen om supersnel resultaat te halen zien hun levensduur ook met rap tempo afnemen. 😀
Als de koeling goed voor elkaar is dan zou dan niet een groot probleem moeten zijn. En daarnaast doen de meeste mensen die super snelle laden alleen op vakantie ritjes. Binnen NL kan je alles wel op 1 acculading bereiken en vaak ergens op locatie opladen.
Ja, snelladen.. bijna (of straks; net) zo snel als benzine/diesel.
Ja, makkelijk; aanhangen, pasje ervoor, wachten, klaar (en vaak schoon)
Nee; niet net zo vol als benzine/diesel.
Wil je 100% volladen dan sta je dus wel veel langer..
Ik rij nu tijdje elektrisch; het rijdt best fijn; vrij stil, altijd vermogen, snel optrekken.
En geen enkele benzine/diesel kan ik ‘s nachts, thuis, vol gooien..das allemaal dikke plus.
Maar verder compleet waardeloos. Snolvo XC40, in praktijk 340km (maar dan 80% daarvan; want je moet marge houden.. en de accu sparen).
Caravan? Hou je 120 km over.. daar kun je niks mee.
Elektrisch? Het rijdt best prima, Maar het reist klote..
Het artikel gaat hier over snelladen met 600kW wat echt razendsnel is. De XC40 draait al wel een tijdje mee en is niet zo’n hoogvlieger qua o.a. gemiddelde laadsnelheid en denk eerlijk gezegd ook efficientie als ik sommige verhalen over de C30 hoor. Met 800v auto’s is dat echter al een heel ander verhaal. Hebben thuis zelf een 800v wagen en merk dat we ons dikwijls al afjagen tijdens de stops omdat de auto reeds aan 80% zit en er misschien nog wachtenden zijn. Als je naar laadtijden van 10 minuten of minder gaat, ja, dan is het amper nog de moeite om de auto te verlaten.
Rij zakelijk elektrisch en dat is prima te doen. Maar zolang er geen EV is waar is een kleine 400km mee kan rijden met een caravan erachter gaat t em prive nog niet worden. Tevens zou er langs de snelweg een oplossing moeten komen voor het laden met een aanhanger/caravan achter de auto gekoppeld.
Dan staat er een heel terrein vol met deze laders en we gaan massaal laden en dan…., gaat het licht uit.
Leuk dit maar de netwerken in de EU kunnen dit helemaal niet aan
Die snelladers hebben zelf ook een dikke accu. Daarmee kan de last op het netwerk beperkt worden. Een snellader heb je eigenlijk maar een paar keer per jaar nodig. Natuurlijk zijn er uitzonderingen te bedenken.
Dit. Onze 800V is 9 van de 10 sneller klaar dan de inzittenden. De winst met nog sneller wordt snel kleiner (law of deminishing returns).
Het verbaasd me ook dat niet meer mensen een 800V auto kiezen, alleen dat feit toont voor mij al aan de het belang van snelladen wat overroepen is….
In mijn vorige EV (rijbereik 250-300 km) was het iets om rekening mee te houden. Snelladen kon 20-30 minuten duren om weer verder te kunnen. Nooit echt hinderlijk geweest. Mijn huidige EV hoef ik praktisch nooit aan de snellader (rijbereik 450-550 km), maar als het moet is 10 minuten vaak al voldoende om de bestemming te bereiken. Het wordt nog beter, maar zie nu al niet echt een probleem