• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het mysterie van Ferrari’s extra olietank

Auteur: jaapiyo, gepost 25 juni 2017 om 13:39 – 18 Reacties

tank


Tijd om de aluminiuumium hoed weer tevoorschijn te toveren en te mijmeren over een FIA-memo genaamd ‘DD/004-17’.

We stipten het vanochtend al even aan toen Max het had over de mogelijk veranderde krachtsverhoudingen in de F1. Ferrari lijkt in Bakoe achteruit gekacheld te zijn ten opzichte van Mercedes en Red Bull. Het snelheidsverschil ten opzichte van Mercedes was in de kwalificatie schrikbarend groot en Red Bull hijgt de Italianen opeens in de nek. Maar is het een eenmalige terugval die afhankelijk was van de omstandigheden en toevalligheden, of is er meer aan de hand?

Naar aanleiding van de Grand Prix van Canada is er achter de schermen namelijk weer het een en ander gebeurd op het politieke vlak. Het heeft allemaal te maken met de kwestie van het verbranden van olie als brandstof. Eerder dit jaar werd Mercedes daarvan beticht door de honcho’s van Red Bull. Het trucje zou bijvoorbeeld ten grondslag kunnen liggen aan de extra power die Mercedes steevast uit hun auto peurt tijdens de kwalificaties. De driepuntige ster beweerde echter dat ze bij de energieblikken-fabrikant spoken zagen.

Maar toch, eerder dit jaar voelde de FIA zich geroepen om Directive DD/004-17 de wereld in te slingeren, waarin het duidelijk stelt dat olie níet gebruikt mag worden om de motor op te pompen. Als je met mengsmering wil rijden stap je maar in een Trabi, aldus de FIA. Maar, daar waar blauwe rook is, wordt olie verbrand.

In Canada heeft de FIA daarom eens onderzocht wat de teams precies doen met olie tijdens zo’n GP-weekend. Het resultaat: één team zou de grens van het onbetamelijke opzoeken. Voordat er bij het lezen van deze woorden een beeld van schaars gekleede dames in een opblaasbaar zwembad opdoemt in je hersens: we hebben het hier dus puur over extra snelheid halen uit de ongeoorloofde verbranding van olie.

De logische gevolgtrekking zou wellicht zijn dat het team in overtreding Mercedes betreft. Maar wacht! Er is een twist! Het gerucht gaat dat niet Mercedes, maar juist Ferrari de regels van de FIA aan hun Italiaanse laars lapt. En deze verdachtmaking komt van niemand minder dan…Mercedes.

De gedachtengang van de Duitsers berust op twee pijlers. Ten eerste heeft Ferrari in de winter een vraag gesteld aan de FIA over de regels omtrent de samenstelling van de oliën die gebruikt mogen worden. Voor benzine zijn er namelijk strikte regels die nageleefd moeten worden. Als de benzine betrapt wordt op ‘doping’, word je gediskwalificeerd. In het verleden is dat wel eens gebeurd door een ‘vervuild vat’, het F1-equivalent van wat een wielrenner ‘bedorven vlees’ noemt. Nog verder in het verleden gebruikten sommige teams tolueen om de brandstof te verrijken. Je kent dit stofje wellicht uit de afkorting TNT (trinitrotoluene).

Ferrari wilde graag weten of dit voor de olie ook geldt en bovendien of het meerdere soorten oliën zou mogen gebruiken. Vooral in dit laatste feit zit de crux. Mercedes heeft namelijk opgemerkt dat Ferrari een verdachte extra tank in de auto heeft zitten. Daar zou wel eens een speciaal soort olie in kunnen zitten om de motor kortstondig een boost te kunnen geven. De speciale tank in de Ferrari zit overigens al sinds het begin van het seizoen in de auto. Maar vooral nadat bleek dat de Ferrari in Canada op het rechte stuk tijd won ten opzichte van de Mercedes, zijn Toto en de zijnen wakker geworden.

De FIA heeft naar aanleiding van de bevindingen in Canada volgens auto-motor-und-sport alle teams nog eens een bericht gestuurd met de strekking dat Directive DD/004-17 niet alleen voor de vorm bestaat. Of Ferrari wat heeft aangepast aan haar auto en daardoor nu langzamer is weten we niet, tenzij we onze alu-hoed opzetten. Die vult ons altijd met wijsheid.

Ook interessant!

  • Mercedes weigert kampioensfoto's
    Mercedes weigert kampioensfoto's te nemen voor FIA
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Mercedes EQC nu ook als extra kale instapper [update]

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, fia, Formule 1, Mercedes, olie, Racing

Vorig bericht: « Moeder sluit kinderen op in hete auto, kinderen sterven
Volgend bericht: Koop deze Touareg met 465 diesel-pk’s op Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. peug206 zegt

    25 juni 2017 om 14:06

    Boeie, we hebben vandaag al een Italiaanse winst en die was veel spannender om naar te kijken dan deze parade. (Al zit ondergetekende over 20 minuten ook weer naar de voorbeschouwing en race te kijken)

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      25 juni 2017 om 14:22

      @peug206: Man wat was dat een spannende race en wat goed gereden door Rossi, fantastisch! Jammer dat de regen uitbleef, dat had het nog spannender gemaakt. Maar ik heb genoten.

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      25 juni 2017 om 14:26

      @peug206: ja man man man. Wat een top race! Heb echt genoten en wat spannend! Mooi om die ouwe Rossi weer op 1 te zien! Nu Max of de andere toppers uit Italië voor de overwinning in Baku!

      Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      25 juni 2017 om 14:45

      @peug206: moto3 was ook spannend en bizarre finish.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        25 juni 2017 om 14:55

        @bmwfreak038: moto3 is altijd bizar, met de slipstreams net als moto2. Maar toch blijft er maar 1 de koning en dat is die gekke Italiaan die het maar vertikt op te geven voor zn 10e titel ;)

        Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      25 juni 2017 om 15:11

      @peug206: juist. Een nagelbijtende TT in alle klasses….

      Login om te reageren
  2. spec zegt

    25 juni 2017 om 14:10

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. harrie zegt

    25 juni 2017 om 14:22

    What’s next, high octane koelvloeistof?

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    25 juni 2017 om 14:25

    Zal ik dan maar? Dat verbod op een extra olietank is er alleen maar om Audi uit de F1 te houden.

    Login om te reageren
    • wif1 zegt

      25 juni 2017 om 14:32

      @mashell: Blijft leuk ?

      Login om te reageren
  5. willeme zegt

    25 juni 2017 om 14:26

    Mij was het nog helemaal niet opgevallen. Maar dankzij de gele pijl, aluminium hoed en dit verhaal is het plots duidelijk.

    Login om te reageren
  6. koeckenbacker zegt

    25 juni 2017 om 14:27

    Stel we zijn illegaal bezig, dan gaan we toch niet die tank met die olie zo in t zicht zetten?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      25 juni 2017 om 16:07

      @koeckenbacker: Spoiler alert: Jaapiyo heeft je genept met een photoshop

      Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        25 juni 2017 om 16:16

        @Edge: :,)

        Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    25 juni 2017 om 14:41

    Tolueen lijkt me sterk
    Is een hoofdbestanddeel van Thinner of Tinner en is zo explosief als de neten, als je een serieuze dry-sump carter explosie wilt moet je thinner gebruiken.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      25 juni 2017 om 14:59

      @desjonnies: om mijn part gebruiken ze dynamiet om het sneller te maken. Zolang ze hun mond maar houden over veiligheid, dan ga je maar fietsen. (Wat de laatste jaren dodelijker is dan f1). Heb trouwens ooit eens gehoord van een ouwe kerel die 0.5L whiskey in diesels gooide omdat ze daar schoner van werden. Beetje hetzelfde als in de film Periscope down.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 juni 2017 om 19:25

      @desjonnies: http://www.f1fanatic.co.uk/2007/02/15/banned-rocket-fuel/

      Login om te reageren
  8. marinepower zegt

    25 juni 2017 om 20:03

    Vroegâh in de tijd van Hakinnen reden de Mercedessen vlak voor ze ploften ook een stuk harder, en rookten ze als een kalkoven. Blijkbaar is het draaien op motorolie toch een pk boost!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North