Het onfortuinlijke verhaal van deze Porsche 908

Auteur: , 9 Reacties

Maar hij ziet er goed uit, toch?

Een Porsche met een verhaal? Tja, die zijn er in overvloed. Neemt niet weg dat de verhalen die aan de talloze klassieke bolides verbonden zijn stuk voor stuk uniek, en minstens zo indrukwekkend zijn. De Porsche 908, chassisnummer 010, is wat dat betreft absoluut geen uitzondering.

De 908-010 is er één van slechts vijf exemplaren met de zogenaamde Kurzheck, ofwel de korte staart. Nu maakt dat hem sowieso vrij zeldzaam, maar dat is bij lange na niet waarom de wagen de aandacht weet te trekken. Nee, de Porsche 908 was een race wagen pur sang, die gedurende zijn tijd op het circuit de nodige gevaren in de ogen keek. Eenmaal, op 26 mei, 1968, kwam het gevaar te dichtbij.

De bolide maakte die dag, samen met de 908-011, onderdeel uit van het fabrieksteam van Porsche tijdens de 1.000 kilometer van Spa-Francorchamps. Hoewel het bepaald geen trage auto’s waren, konden de Porsches met geen mogelijkheid op tegen het Ford-duo van Jacky Ickx en Brian Redman, die de concurrentie in geniepige omstandigheden keihard de grond in stampten.

Porsche veiling

Enkele ronden na de start was het nog altijd flink aan het regenen. Er lag zoveel water op het asfalt, dat de coureurs vrijwel geen zicht hadden op wat er voor of achter hen gebeurde. De wagens zelf bleken in dergelijke omstandigheden nog lastiger te besturen dan bij droog weer. Logisch natuurlijk, aangezien er praktisch geen elektronische systemen op zaten en de motoren, die tot bijna 9.000 toeren per minuut draaiden, om en nabij de 350 pk produceerden. En dat in een auto die nog geen 600 kg weegt.

Let wel, het Spa-Francorchamps van die tijd is niet te vergelijken met het relatief tamme circuit dat het vandaag de dag is. Destijds was het een stratencircuit van meer dan 14 kilometer lang. In dergelijke omstandigheden op de limiet rijden, terwijl je alledaagse objecten probeert te vermijden is dan ook een hele klus. Voor Jochen Neerpasch, een van de coureurs van de 908-010, bleek het teveel gevraagd. Op een snel gedeelte van de baan, in de buurt van Malmedy, gleed hij van de baan. Op de oproepen van het team kon hij niet reageren; Jochen was tegen een telefoonpaal geknald. Door de impact knakte het ding, waarna een deel ervan door de zijruit kwam zetten en hem buiten bewustzijn sloeg.

Zowel Jochen als de auto overleefden de klap, maar waren beide even niet in staat door te gaan. Voor Jochen voldeed een kortstondig bezoek aan het ziekenhuis, voor de Porsche 908 zou het langer duren. Sterker nog, totdat een Zwitserse verzamelaar de auto over zou nemen, lag hij verspreid over de Porsche fabriek. Tientallen jaren later kwam hij op het spoor van een autocoureur uit Florida, Bill Ferran.

Porsche veiling

De Amerikaan stuurde de bolide vervolgens door naar een specialist in New York. John Corson, zoals de expert heette, wist de auto op eigen houtje terug te brengen naar de staat waarin hij in 1968 verkeerde, voordat hij op brute wijze in aanraking kwam met die verdomde Belgische telefoonpaal. Niet alleen dat, want daarnaast werden ook de juiste kleur, glasvezel plaatwerk, de 3-liter flat-eight én de correcte handgeschakelde vijfbak bij elkaar verzameld.

De laatste jaren struint de 908-010, die geveild gaat worden door RM Sotheby’s, allerlei evenementen af en wint hij hier en daar een prijs. Zowel op, als naast de baan.



9 reacties

Mijn favoriete auto aller tijden. Zo mooi! En bijna had deze de le mans status gehad van de 917, ware het niet dat er 1,5 seconde eerder een gt40 over de streep kwam..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Prachtige racewagen! Sowieso de racers uit die tijd. Zo mooi vloeiend en zonder spoilers etc. Vreemd dat Porsche er nooit straatauto’s van heeft gemaakt zoals bijv. Ford met de GT40.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Pfoe! 350 pk in een auto van onder de 600 kg. Ga er maar aan staan!
Veiligheid was in die tijd een woord dat men niet kende, of in ieder geval niet gebruikte.
De coureurs uit die tijd waren echte helden. Mannen die letterlijk hun leven waagden om een auto zo snel mogelijk over een (straten)circuit te sleuren. Kreukelzone? Je lijf!
En deze auto is ook zo mooi. Bijna zo mooi als de Alfa 33 Stradale.
Minder dan 600 kilo… Met de techniek van de tijd had je echt een engeltje op je schouder als je een klap overleefde..
Race afdeling van Porsche waren armoedzaaiers vergeleken bij die van Ford en Ferrari.
Porsche probeerde een richting te vinden door auto’s superlicht te bouwen omdat ze ol het gebied van vermogen tekort kwamen ol de rest.
Dat veranderde rigoreus toen een jonge Piëch een loophole in de regelgeving vond en hij, met financiële steun van VW de 917 kon ontwikkelen.
En die 917 werd pas een succes toen David Piper en Richard Attwood de body en voornamelijk de enorme motorkap cq achterkant aerodynamisch wisten aan te pakken en te veranderen.
Toen pas stond er een winnaar.
Daarvoor was de 91 eigenlijk ook sla als racewagen
Volgens mij heeft mijn vader nog ergens een Michel Vaillant strip liggen met deze auto op de voorkant. De kleur komt me ook best bekend voor. VROAAAAAARRRR!
wat een plaatje!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).