• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop het stoffigste kerstcadeau van de jaren ’60

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 27 december 2017 om 14:59 – 17 Reacties

Afbeelding Koop het stoffigste kerstcadeau van de jaren ’60Afbeelding Koop het stoffigste kerstcadeau van de jaren ’60Afbeelding Koop het stoffigste kerstcadeau van de jaren ’60Afbeelding Koop het stoffigste kerstcadeau van de jaren ’60Afbeelding Koop het stoffigste kerstcadeau van de jaren ’60Afbeelding Koop het stoffigste kerstcadeau van de jaren ’60Afbeelding Koop het stoffigste kerstcadeau van de jaren ’60Afbeelding Koop het stoffigste kerstcadeau van de jaren ’60

Koop het stoffigste kerstcadeau van 1965
Deze klassieke Duitser heeft zich decennia verstopt in een Nederlandse schuur.

Wie kerst ook maar enigszins viert zal zich ongetwijfeld herkennen in het onverklaarbare verlangen naar het openen van cadeaus. Ondanks dat de consumptiemaatschappij zich tegenwoordig op een all-time high bevindt, blijkt het dat ze er vroeger ook wat van konden. Het kaakje van Drees wordt met de vondst van deze nagenoeg originele Porsche 912 op meedogenloze wijze tot kruimels gestampt.

Origineel betekent in dit geval ook daadwerkelijk origineel, want hoewel de auto in zijn jaren geen stevige renovatie heeft gezien om hem te personaliseren, is er vrijwel niets uitgevoerd om de auto te preserveren. Precies zoals je van een oprechte barnfind zou verwachten! De 912 is na ongeveer 30 jaar in onaangetaste staat gevonden, ergens in een Nederlandse schuur.

De bolide was oorspronkelijk een kerstgeschenk van vrouw tot man—doe mij ook zo’n sugar mama—op kerstavond in 1965. De eigenaar heeft er vervolgens ruim twintig jaar van genoten; hij reed er zo’n 45.000 km mee. De auto werd vervolgens om onbekende redenen aan ene Mr. Grooters verkocht in 1986. Deze man is in dit geval, bij gebrek aan betere woorden, de ‘boosdoener’. Grooters reed de wagen in drie jaar tijd tot zijn huidige tellerstand van 50.137 km. Hij liet zijn wagen ergens in 1987 onderhouden, waarbij hij zelfs een speciale coating liet aanbrengen om roest tegen te gaan, om hem vervolgens twee jaar later in een schuur te dumpen.

Gezien de coating zijn werk niet bijzonder goed heeft gedaan, verwacht RM Sotheby’s ook geen recordbedrag te vangen voor de inmiddels minder populaire Porker. De tegenhanger van de 911, die over twee cilinders minder beschikt, zal zo tussen de € 40.000 en € 70.000 op moeten leveren. Nog steeds een aardige som geld voor een wagen die al jaren het daglicht niet gezien heeft, maar liefhebbers zullen er ongetwijfeld het nodige geld aan uit willen geven om er hun volgende projectauto van te maken.

UPDATE: nadat de auto in Parijs is geveild blijkt dat het oorspronkelijk een kerstgeschenk was van Prinses Beatrix naar Prins Claus. Klik HIER om meer te lezen over de achtergrond van de Porsche 912.

Ook interessant!

  • Video: opgeknapte beelden toont het Amerika van de jaren 60
    Video: opgeknapte beelden toont het Amerika van de jaren 60
  • 911 R
    Wordt dit de allerduurste Porsche 911 ever ooit?
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche verkoopt losse stoelen uit de printer

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

912, barnfind, Klassiekers, Porsche, roest, veiling

Vorig bericht: « Deze KTM X-Bow (met dak) is gebouwd voor het circuit
Volgend bericht: Mercedes onthult waarom ze Red Bull geen motoren leveren »

Lees Interacties

Reacties

  1. robbie123 zegt

    27 december 2017 om 15:06

    Die prijzen tegenwoordig…. €40000 tot €70000,- wat een gek er voor geeft! Voor een hoop vastgeroest staal. En dan steek je er nog etterlijke tienduizenden in en kom je tot de ontdekking dat je door de eerste de beste Kia eruit wordt gereden

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      27 december 2017 om 15:23

      @robbie123:
      Ja, want dat is waar het bij deze auto’s om draait . . .

      ° zucht °

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        27 december 2017 om 16:39

        @amghans: Het draait idd meer om de show-factor dan om het daadwerkelijke rijplezier met zo’n ding, want dat is ver te zoeken.

        Login om te reageren
    • KUYL zegt

      27 december 2017 om 15:28

      @robbie123: En het alsnog geen “record bedrag” durven te noemen.
      5 jaar geleden denk ik ongeveer, was ik bij een toen nog bestaande en bekende Porsche specialist en die had destijds een leuke 912 staan.
      Was een hele nette, blok had een revisie gehad en verder was ie waar nodig aangepakt.
      Geen concourstaat, niet over gerestaureerd maar geen problemen en gewoon een net ding.
      Met garantie en al, laten we het houden op instappen en wegrijden niveau.
      Daar moesten ze rond de 20k voor hebben meen ik me te herinneren.

      Maar hier is het inderdaad echt wat de gek er voor geeft.
      Die 70K bestaat simpelweg uit de RM Sotheby`s premium a10K, de Barnfind premium a 10K, unrestored a 10K, Barndust included 10K etc….

      Login om te reageren
    • E550 zegt

      27 december 2017 om 20:57

      @robbie123: ben je net 16 geworden?

      Login om te reageren
      • robbie123 zegt

        29 december 2017 om 18:50

        @e550: nee, in juli 57 geworden….

        Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    27 december 2017 om 15:25

    Echt weer erg veel geld voor zo’n ding.

    Login om te reageren
  3. min2max zegt

    27 december 2017 om 15:43

    Daar gaan nog heel wat manuren kosten om dit tot oude glorie terug te brengen. Als het zover is, hopelijk géén teleurstelling. Een vermogen uitgegeven voor het toenmalige instapmodel met maar vier cilinders en een top van rond de 175 km/h. Ook het geluid klinkt teveel naar VW Kever. Ik heb meer bewondering voor de zakenman die iedere dag zijn kilometers maakt in zijn 718 Cayman.

    Login om te reageren
  4. porschepdk zegt

    27 december 2017 om 16:00

    Omgekeerde rollen.

    Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    27 december 2017 om 16:23

    Deze meneer Grooters moet adviseur in parkeer-methode worden. Dit is volgens mij zo’n beetje de enige 911 (912 ok) zonder stuurslot die de afgelopen jaren niet gejat is!

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      27 december 2017 om 17:01

      @gregorius: ik weet er veel meer die nooit gejat zijn.

      Login om te reageren
  6. connielingus zegt

    27 december 2017 om 17:15

    Niemand wil een 912. Ieder

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    27 december 2017 om 18:07

    912jes worden snel populairder. Maar zo’n wagen met zo’n laag stof zo geënsceneerd tussen zulke stapels dozen parkeren samen met een barnfind verhaal geeft aan dat je meer op romantische investeerders richt dan op serieuze kopers.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      27 december 2017 om 18:59

      @mashell:
      Hey!
      Hij heeft wel de felbegeerde Kangourou koplampen!
      https://goo.gl/images/2HGqxj

      Login om te reageren
  8. broapp zegt

    28 december 2017 om 08:12

    Mooie basis om een Singer van te maken!

    Login om te reageren
    • polpol33 zegt

      28 december 2017 om 08:34

      @broapp: die worden op basis van een 993 gebouwd

      Login om te reageren
      • flipje911 zegt

        28 december 2017 om 09:28

        @polpol33: Singer is altijd o.b.v. een 964.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North